С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 5 сеп 2013, 13:32, 6014 прочитания

Има още доста години в двигателя с вътрешно горене

Вицепрезидентът на Ford-Европа по продуктово развитие Барб Самарджич пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ПРОФИЛ
Електромобилите ли са бъдещето или хибридите? Или все пак двигателят с вътрешно горене няма да има заместител още дълго време. Един от хората, на които подобни въпроси е интересно да бъдат зададени, е Барб Самарджич - вицепрезидент продуктово развитие на Ford-Европа. Преди да заеме този пост, тя е била вицепрезидент и на Powertrain Engineering - отделът за дизайн и производство на двигатели в концерна.

"Капитал" разговаря с нея по време на представянето на първия изцяло електрически автомобил на Ford - Focus Electric, който от тази година ще бъде продаван в Европа. След като в годините на кризата концернът изостана леко, сега заедно с Focus Electric той представя и хибриди като C-max, които да отговарят на очакванията на пазара за по-ниски вредни емисии и разход на гориво.

Какво е близкото и по-далечно бъдеще на автобизнеса - в електромобилите, в хибридите или в стандартните двигатели?

Отговорът е еднакъв, независимо дали за непосредственото бъдеще или средносрочно. Дългосрочно никой не може да гадае. Няма универсално решение. Ние не виждаме такова. Мислим, че е много важно да се предложат на клиентите всички възможни опции за задвижващи системи в техните превозни средства. А един от най-важните фактори не е нещо, което производителите контролират. Това е инфраструктурата и икономиката около петролните цени.


Ако цената на петрола се промени или правителствата променят чрез нещо цената на петрола, това влияе на потребителите. С огромното повишение на цената през 2008-2009 г. видяхме моментална промяна в потребителите - почти като светването на лампа. Те се насочиха към коли с по-малки двигатели, по-икономични или с алтернативни двигатели. Когато петролът падна, те се върнаха обратно към големите двигатели, сякаш нищо не се беше случило.

Най-интересната система за потребителите обикновено е онази, която им предоставя най-добра стойност. Те със сигурност искат да допринесат за подобряване на околната среда, но в края на краищата както ние с вас, така и те правят решение, свързано със стойността. Петролът е все още най-евтиният начин за транспорт. Така че покупките предимно са базирани на решения с петрол.

Колко голям е пазарът на електромобили? Само заради бъдещето ли инвестирате на него?



Не искам да прогнозирам, но цените на петрола със сигурност ще се вдигнат. Ще има флуктуации, но стойността да го вадиш от земята ще става все по-висока и компаниите ще го пренесат върху потребителите. Така че хората ще търсят по-ефективни двигатели. Хибридите в момента са много добро решение.

Освен това има възможност от икономии от мащаба. Колкото повече продаваме, толкова повече ще искаме от нашите доставчици и толкова по-добри условия могат те да ни дадат, така че да намалим цената. Така влизат още клиенти и т.н.

Ще се стигне до момента, в който чист бензинов или дизелов двигател няма да задоволява изискванията за стойността на клиента и той ще търси още нещо - нормални и plug-in хибриди и дори електрически двигатели.

Основните проблеми пред електромобилите са високата цена и времето за зареждане. Как може това да бъде премахнато?

Бих добавила и инфраструктурата за поддръжка. Сега се харчат толкова много пари за изследване на технологиите на батериите, защото батерията е големият компонент. Сигурна съм, че ще има пробив в технологиите и по отношение на зареждането, и по отношение на пробега, който може да се прави с една батерия. Въпрос на време е. Тогава и цената ще падне.

А що се отнася до инфраструктурата - аз живея в Кьолн. Дори имам гараж. Но нямам място, където да мога да заредя електромобила си. Не можеш да паркираш на улицата, защото има много хора, които паркират там. Те също нямат къде да заредят. Това е работа на правителството - да реши дали има нужда от устойчиво решение за заместител на петролните автомобили и да инвестира в такава инфраструктура. Например да направи така, че ако вие зареждате някъде автомобила си, сметката да отива при вас. Това е съвместна работа между доставчици и правителство.

Автопроизводителите са насочили усилия в развитие на електро- и хибридния пазар в Европа и САЩ, но изследвания показват, че най-ентусиазираните потенциални потребители на електромобили са в Индия и Китай? Защо е така?

Първо, не виждам такова възприемане на електромобилите там. В Европа и САЩ разпространението е по-голямо. В Китай имат много силен мотив да чистят въздуха си, така че част от стратегията им е да окуражават електромобилите. Тази политика подпомага компании, разработващи следващо поколение двигатели.

Но потребителите не вярвам да са различни от тези навсякъде по света. Те ще искат да знаят колко далеч могат да стигнат с тази кола, имам ли къде да я заредя, струва ли си за мен и семейството ми? Правителството има значителни данъчни облекчения там. Но в Индия например изобщо не виждам такива развития.

А виждате ли бъдещето в намаляването на тежестта на купето например и повишаване ефективността на двигателя?

Винаги казвам, че законите на физиката налагат лимит докъде можеш да стигнеш. В даден момент ще удариш тази граница. Не мисля, че сме я ударили още. Правителствата ни карат да я стигнем, като налагат много строги стандарти за вредните газове. Но имаме още доста години в двигателя с вътрешно горене, ако трябва да съм честна. Освен това всеки хибрид ще има някакъв вид такъв двигател, прикрепен към него.

Бях вицепрезидент на отдела за развитие на двигателите във Ford пет години и казвах на инженерите: "Не се притеснявайте, ще се пенсионирате на вашата работа." Електромобилите няма да ви изместят.

Но вдигате с 50% броя на инженерите в електроотдела си?

Да, това, което правим, е да оптимизираме връзката между двата вида двигатели. Защото не толкова в електромобилите, а в хибридите виждаме истинско повишаване на продаваните обеми. Също така е важно за нас да спазваме регулаторните изисквания по света.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 1238 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 948 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ръст без съдържание

Българският капиталов пазар е сред най-порасналите от началото на годината, но това не означава, че е излекуван от хроничните си проблеми

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10