Има още доста години в двигателя с вътрешно горене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има още доста години в двигателя с вътрешно горене

Потребителите искат да допринасят за околната среда, но най-вече търсят добра стойност. Ще се стигне до момента, в който чист бензинов или дизелов двигател няма да задоволява изискванията им и ще търсят още нещо.

Има още доста години в двигателя с вътрешно горене

Вицепрезидентът на Ford-Европа по продуктово развитие Барб Самарджич пред "Капитал"

Огнян Георгиев
6165 прочитания

Потребителите искат да допринасят за околната среда, но най-вече търсят добра стойност. Ще се стигне до момента, в който чист бензинов или дизелов двигател няма да задоволява изискванията им и ще търсят още нещо.

© Капитал


ПРОФИЛ

Електромобилите ли са бъдещето или хибридите? Или все пак двигателят с вътрешно горене няма да има заместител още дълго време. Един от хората, на които подобни въпроси е интересно да бъдат зададени, е Барб Самарджич - вицепрезидент продуктово развитие на Ford-Европа. Преди да заеме този пост, тя е била вицепрезидент и на Powertrain Engineering - отделът за дизайн и производство на двигатели в концерна.

"Капитал" разговаря с нея по време на представянето на първия изцяло електрически автомобил на Ford - Focus Electric, който от тази година ще бъде продаван в Европа. След като в годините на кризата концернът изостана леко, сега заедно с Focus Electric той представя и хибриди като C-max, които да отговарят на очакванията на пазара за по-ниски вредни емисии и разход на гориво.

Какво е близкото и по-далечно бъдеще на автобизнеса - в електромобилите, в хибридите или в стандартните двигатели?

Отговорът е еднакъв, независимо дали за непосредственото бъдеще или средносрочно. Дългосрочно никой не може да гадае. Няма универсално решение. Ние не виждаме такова. Мислим, че е много важно да се предложат на клиентите всички възможни опции за задвижващи системи в техните превозни средства. А един от най-важните фактори не е нещо, което производителите контролират. Това е инфраструктурата и икономиката около петролните цени.

Ако цената на петрола се промени или правителствата променят чрез нещо цената на петрола, това влияе на потребителите. С огромното повишение на цената през 2008-2009 г. видяхме моментална промяна в потребителите - почти като светването на лампа. Те се насочиха към коли с по-малки двигатели, по-икономични или с алтернативни двигатели. Когато петролът падна, те се върнаха обратно към големите двигатели, сякаш нищо не се беше случило.

Най-интересната система за потребителите обикновено е онази, която им предоставя най-добра стойност. Те със сигурност искат да допринесат за подобряване на околната среда, но в края на краищата както ние с вас, така и те правят решение, свързано със стойността. Петролът е все още най-евтиният начин за транспорт. Така че покупките предимно са базирани на решения с петрол.

Колко голям е пазарът на електромобили? Само заради бъдещето ли инвестирате на него?

Не искам да прогнозирам, но цените на петрола със сигурност ще се вдигнат. Ще има флуктуации, но стойността да го вадиш от земята ще става все по-висока и компаниите ще го пренесат върху потребителите. Така че хората ще търсят по-ефективни двигатели. Хибридите в момента са много добро решение.

Освен това има възможност от икономии от мащаба. Колкото повече продаваме, толкова повече ще искаме от нашите доставчици и толкова по-добри условия могат те да ни дадат, така че да намалим цената. Така влизат още клиенти и т.н.

Ще се стигне до момента, в който чист бензинов или дизелов двигател няма да задоволява изискванията за стойността на клиента и той ще търси още нещо - нормални и plug-in хибриди и дори електрически двигатели.

Основните проблеми пред електромобилите са високата цена и времето за зареждане. Как може това да бъде премахнато?

Бих добавила и инфраструктурата за поддръжка. Сега се харчат толкова много пари за изследване на технологиите на батериите, защото батерията е големият компонент. Сигурна съм, че ще има пробив в технологиите и по отношение на зареждането, и по отношение на пробега, който може да се прави с една батерия. Въпрос на време е. Тогава и цената ще падне.

А що се отнася до инфраструктурата - аз живея в Кьолн. Дори имам гараж. Но нямам място, където да мога да заредя електромобила си. Не можеш да паркираш на улицата, защото има много хора, които паркират там. Те също нямат къде да заредят. Това е работа на правителството - да реши дали има нужда от устойчиво решение за заместител на петролните автомобили и да инвестира в такава инфраструктура. Например да направи така, че ако вие зареждате някъде автомобила си, сметката да отива при вас. Това е съвместна работа между доставчици и правителство.

Автопроизводителите са насочили усилия в развитие на електро- и хибридния пазар в Европа и САЩ, но изследвания показват, че най-ентусиазираните потенциални потребители на електромобили са в Индия и Китай? Защо е така?

Първо, не виждам такова възприемане на електромобилите там. В Европа и САЩ разпространението е по-голямо. В Китай имат много силен мотив да чистят въздуха си, така че част от стратегията им е да окуражават електромобилите. Тази политика подпомага компании, разработващи следващо поколение двигатели.

Но потребителите не вярвам да са различни от тези навсякъде по света. Те ще искат да знаят колко далеч могат да стигнат с тази кола, имам ли къде да я заредя, струва ли си за мен и семейството ми? Правителството има значителни данъчни облекчения там. Но в Индия например изобщо не виждам такива развития.

А виждате ли бъдещето в намаляването на тежестта на купето например и повишаване ефективността на двигателя?

Винаги казвам, че законите на физиката налагат лимит докъде можеш да стигнеш. В даден момент ще удариш тази граница. Не мисля, че сме я ударили още. Правителствата ни карат да я стигнем, като налагат много строги стандарти за вредните газове. Но имаме още доста години в двигателя с вътрешно горене, ако трябва да съм честна. Освен това всеки хибрид ще има някакъв вид такъв двигател, прикрепен към него.

Бях вицепрезидент на отдела за развитие на двигателите във Ford пет години и казвах на инженерите: "Не се притеснявайте, ще се пенсионирате на вашата работа." Електромобилите няма да ви изместят.

Но вдигате с 50% броя на инженерите в електроотдела си?

Да, това, което правим, е да оптимизираме връзката между двата вида двигатели. Защото не толкова в електромобилите, а в хибридите виждаме истинско повишаване на продаваните обеми. Също така е важно за нас да спазваме регулаторните изисквания по света.

ПРОФИЛ

Електромобилите ли са бъдещето или хибридите? Или все пак двигателят с вътрешно горене няма да има заместител още дълго време. Един от хората, на които подобни въпроси е интересно да бъдат зададени, е Барб Самарджич - вицепрезидент продуктово развитие на Ford-Европа. Преди да заеме този пост, тя е била вицепрезидент и на Powertrain Engineering - отделът за дизайн и производство на двигатели в концерна.

"Капитал" разговаря с нея по време на представянето на първия изцяло електрически автомобил на Ford - Focus Electric, който от тази година ще бъде продаван в Европа. След като в годините на кризата концернът изостана леко, сега заедно с Focus Electric той представя и хибриди като C-max, които да отговарят на очакванията на пазара за по-ниски вредни емисии и разход на гориво.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nmw avatar :-(
    nmw

    А ми се искаше да са вече минало. Колко ли ще скочат цените на горивата с началото на войната в Сирия?

  • 2
    diego avatar :-|
    Diego

    Още един парадоксален пример: В момента най-неекологичните таксита в София са зелените Приуси. Те са на ток, но и изразходват 5 литра неекологичен бензин на 100 км. Всяка копърка, дори и най-старата гори само газ и през ауспуха излиза водна пара и CO2.

  • 3
    diego avatar :-|
    Diego

    Когатохсе изчислява екологичността на всеки автомобил е важно да се отчита цялостния му отпечатък върху природата - от неговото производство до утилизация. Всяка технология - електрическата или ДВГ си има своите предимства или недостатъци за момента. Примерно за производство и рециклиране на комлект автомобилни батерии е необходима преработката на огромно количество руда, съпътстващо замърсяване, разход на енергия и т.н. фактори за които в момента няма публична информация.

  • 4
    musashii avatar :-|
    musashii

    До коментар [#2] от "Diego":

    И на мен ми е чудно защо никой не споменава природния газ-метан като възможно гориво на бъдещето.Аз карам автомобил на метан,като разхода ми за гориво е около 2 и половина пъти по-малко отколкото на бензин.Естествено новите автомобили с бензинови двигатели са по-икономични,но пак не могат да се мерят с разхода на автомобилите на природен газ.Освен това природния газ е много по-екологично гориво от бензина.Честно казано това е загадка за мен-инвестират се милиарди за разработки на автомобили с електрически двигатели,автомобили задвижвани от водород и не знам си още какво,а природния газ е лесно достъпен,екологично чист,а няма намерения за масовото му въвеждане като гориво.

  • 5
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes

    А водорода,като неизчерпаем източник? Може би усилията за разработки трябва да са насочени натам...

  • 6
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    [quote#5:"sto67nes"]А водорода,като неизчерпаем източник? Може би усилията за разработки трябва да са насочени натам... [/quote]

    Те са насочени... По-голямата част от успешните хибридни автомобили са с горивна клетка на водород. Освен водорода съм чувал, че усилия са носочени към кондензатори. При всички случаи литиум батерийките са без бъдеще...

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "kermit":

    Има как да няма!
    Има много коли на метан (високоналягане) и на пропан или пропан бутан (ниско налягане) поне в България намаш никакъв проблем да караш на пропан бутан!
    Но най лесното си е на бензин, мое и с кофата да си го наливаш!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK