С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 5 сеп 2013, 17:30, 31097 прочитания

Mango: Предстоящо преоткриване

Испанската модна марка ще влезе директно на българския пазар, след като фалитът на местния й представител затвори магазините й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Празните витрини на бул. "Витоша" 16 са единственият видим знак за доскорошно присъствие на Mango в България. Испанската модна марка вече липсва на пазара, след като носителят на франчайз правата за страната - "Атриум България", бе обявен в несъстоятелност и в рамките на броени месеци затвори всичките си магазини. Страницата на марката във Facebook също мълчи по темата и така изглежда, че оттук нататък феновете на Mango ще пазаруват в чужбина или онлайн.
Притесненията им обаче са прибързани. Испанската компания не е зачеркнала България от плановете си и не смята да остави вакуума в присъствието си за дълго. Оттам обясниха, че смятат да се да се завърнат, и то директно, а не чрез с представител. Преговорите вече текат и до месеци надписите Mango ще се върнат на витрините в моловете и на търговските улици.
Що се отнася до досегашния представител на марката - "Атриум България", и тук историята продължава. Само че в различна посока – тежка процедура по несъстоятелност и съдебни спорове с бивши партньори и наемодатели.

Ново начало
Големи магазини с площ между 800 и 3000 кв.м, в които са представени всички модни линии и брандове в групата на Mango (Mango, H.E., Mango Touch, Mango Kids и Mango Sport&Intimates). Това е концепцията, с която испанската марка ще се завърне на българския пазар, след като досега бе представена на относително малки площи и само с дамски колекции.
От централния офис в Барселона уточниха пред "Капитал", че концепцията за т.нар. мегамагазини е нова за Mango и сега се налага и в световен мащаб. България не прави изключение и представители на групата вече търсят подходящи локации за новия по-голям формат. В полезрението им попадат както моловете, така и оживени търговски улици.
Плановете на Mango са първият магазин от новия тип да отвори в началото на 2014 г. Фокусът е върху София, Варна, Пловдив, вероятно и Бургас.
За момента марката не обявява колко обекта ще има в България. Не е изключено обаче при директното си влизане да се върне и на някои от старите си локации, редом с новите.
Така например вече текат разговори за Sofia Ring Mall, който отваря следващата пролет на софийското околовръстно до IKEA. От "Мол мениджмънт БГ", която отдава площите в Burgas Plaza, също са в контакт с Mango за нов обект в мола. Старият затвори в началото на лятото.
За момента не е ясно дали марката би се върнала в Mall of Sofia, където в началото на тази година на нейно място се разположи единият от двата магазина на H&M. От управата на търговския център потвърдиха, че биха си върнали Mango като бранд, стига да се намери подходяща площ. За момента обаче няма запитване.
Под въпрос е и дали ще видим Mango отново и на доскорошния му адрес на бул. "Витоша" 16. Помещения с подобна площ (над 1000 кв. м), добра видимост и големи витрини не изобилстват на централната софийска улица, но тънкият момент ще са преговорите за цената. Според запознати за магазина вече се водят разговори с няколко модни марки, но за момента Mango не е сред тях. Повече яснота около плановете на испанската група се очакват към средата на есента

Преди и след конкуренцията

В България Mango бе една от първите западни марки от по-масов тип на пазара и като такава се радваше на голям интерес и успех. Веригата беше сред тези, които започнаха да правят реални намаления на облеклата и научиха публиката да следи сезонните разпродажби.
При отварянето на един от първите софийски молове – Mall of Sofia, през 2006 г. Mango бе сред ключовите наематели.
Постепено обаче тя загуби пазарни позиции. Първите проблеми се усетиха още преди две-три години. Тогава българският моден пазар беше кръстосан между две тенденции. От една страна, кризата се усети по-осезаемо и клиентите намалиха разходите си за облекла. Това автоматично се отрази на оборотите на магазините за мода, особено в средния ценови клас, където е Mango.
Там се усети и най-силният отлив на потребление, тъй като свитите бюджети пренасочиха купувачите към марки с по-достъпни цени. В същото време конкуренцията в сегмента нарасна с влизането в България на Zara и останалите брандове на испанската група Inditex през 2010 г. В ниския сегмент също се очерта сериозно присъствие в лицето на H&M, New Yorker и силно разрастващите се в последните години LC Waikiki.
Това преразпределение на пазара удари Mango и марката загуби позиции. Факт, който е виден и от финансовите отчети на нейния доскорошен представител "Атриум България". Според тях 2010 е последната година на печалба за дружеството. След нея започва загуби, а приходите от продажби трайно се топят – от 11.2 млн. лв. тогава до 7.01 млн. лв. през 2012 г.
В същото време през 2010 г. отвориха няколко големи мола, които вече бяха обвързали модните марки с договори, инвестиции и съответно – неустойки при неизпълнение. Тогава Mango бе сред брандовете, които не откриха всички договорени магазини, като например този в The Mall на бул. "Цариградско шосе". Освен разходите по вероятни неустойки това бе показателно и за задъхването на компанията - представител на марката, на фона на намаляващите обороти.


Директно на пазара
Развитието около Mango е пример и за един пазарен процес, чието протичане кризата ускори. А именно преминаването от продажбите на франчайз към директното навлизане на големи модни марки в страната.
Причините схемата с франчайз-модела да проскърца са най-малко в две посоки. От една страна, при намаляващи приходи разходите по обслужването му започнаха да тежат на компаниите - получатели на правата. От друга – при много от тях пролича недостатъчната гъвкавост и финансова сила, за да се конкурират с директно навлизащи модни гиганти като H&M и Zara.
В потребителски план това започна да се усеща с липсата на силни разпродажби, по-бавното превъртане на колекции, недостатъчното разнообразие от продукти... И в крайна сметка доведе до решението на силни в световен план марки да сменят модела.
Преди Mango подобен ход в България направи британската Marks&Spencer. Доскоро тя бе представлявана от гръцката група Marinopoulos, но взе решение да влезе директно. При това – също с нова концепция, по-големи магазини и значително по-широк асортимент.
Подобна заявка сега дава и Mango в опит да навакса пазарни позиции. Наблюдателите разчитат в новата концепция на марката и отговор на конкуренцията на Zara и групата на Inditex като цяло.
Според два източника на "Капитал" една от опциите за Mango е била да влезе на българския пазар, като купи бизнеса на "Атриум България". Това обаче би означавало да се съобразява с наследени договори, локации и задължения. И в крайна сметка я е отказало. Обратно, влизането начисто развързва ръцете на испанската група за експанзия, изцяло съобразена с новата концепция на марката.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nespresso отвори първия си магазин в България Nespresso отвори първия си магазин в България

Производителят на кафе планира разрастване в страната

15 дек 2019, 524 прочитания

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 650 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Китайската петролна индустрия стъпва в Казахстан

Пекин придобива дял в мащабния петролния проект "Кашган" в Каспийско море

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10