С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 5 сеп 2013, 17:30, 31029 прочитания

Mango: Предстоящо преоткриване

Испанската модна марка ще влезе директно на българския пазар, след като фалитът на местния й представител затвори магазините й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В неясна посока

Ако перспективата пред Mango в България е относително ясна, не така стоят нещата с доскорошния представител на марката "Атриум България". И по-специално за неговите кредитори в лицето на банки, молове и търговски партньори.
В основата е решението на съда "Атриум България" да бъде обявено в несъстоятелност със задна дата. За начало на неплатежоспособността е приета 31 декември 2008 г. с определение на Софийския градски съд от състав, председателстван от съдия Румяна Ченалова, която е разследвана за измами в Македония.
Процедурата е задействана през февруари тази година по молба на кредитора Александър Йорданов заради непогасен дълг на "Атриум България" от 38 хил. лв. по търговски операции от 2009 г. Самият Йорданов е съдружник в друга компания с Росен Михайлов, член на борда на директорите на дружеството майка на "Атриум" - "Моментум България". Тя е с акции на приносител, като на последното вписано общо събрание на 20 май 2011 г. като собственик на 100% от капитала се е явил Росен Михайлов. Той не бе открит за коментар.
Обявяването на "Атриум България" в неплатежоспособност назад във времето може да се окаже проблем за немалка част от кредиторите на дружеството. Причината е, че по закон всички обезпечения след признатата от съда начална дата на неплатежоспособност се обезсилват и при евентуално осребряване на имуществото на компанията кредиторите се удовлетворяват по реда на вземанията си.
В същото време имуществото на "Атриум България" едва ли ще е достатъчно за покриване на задълженията на дружеството. Според последния финансов отчет от февруари 2013 г. активите му са на стойност малко над 10 млн. лв. Основната част от тях (6.5 млн. лв.) са заеми към свързани фирми, а притежаваните сгради, машини и съоръжения са оценени на 2.28 млн. лв.
Срещу това стоят признати задължения за над 30 млн. лв., в това число 1.68 млн. лв. към държавата, чиито вземания по закон се удовлетворяват преди тези на обикновените кредитори. В списъка на синдика Иван Иванов (който отказа коментар) фигурират имената на почти всички наемодатели на "Атриум България" от последните години. Мрежата на Mango включваше девет обекта в София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора. Основната част от тях бяха в молове, на които доскорошният представител на марката дължи между 28 000 и 59 000 лв. за наеми и лихви за забавени плащания.
Най-голям кредитор е регистрираната в Панама компания Dietrech Bros Developments SA. През 2001 г. тя е финансирала "Атриум България" с 4.7 млн. лв., а през 2009 г. - с малко под 16.9 млн. лв. (според запознати – по нереализирана сделка за покупка на бизнеса). И двете вземания на компанията са необезпечени, но са чувствително по-големи от тези на обезпечените кредитори – Юробанк България (Пощенска банка) и Креди агрикол България. Задълженията към първата банка са от инвестиционни кредити и овърдрафтове от 2011 г. на обща стойност около 10 млн. лв.. Обезпечени са с договори за особен залог, по който от списък на синдика става ясно, че има и съдлъжници. Към втората сумата е около 700 хил. лв., изтеглени през 2010 г., от които 400 хил. лв. са обезпечени. Заради по-задната дата на неплатежоспособността обаче двете финансови институции се нареждат на равни начала с останалите кредитори и трудно ще успеят да възстановят отпуснатите суми. Същевременно панамската офшорка като най-голям кредитор ще получи пропорционално и над половината от стойността на разпродадените активи на "Атриум България".
Междувременно, изглежда, от Пощенска банка все пак не са се примирили със загубата и възнамеряват да се борят да си възстановят по-голяма част от кредита. През август "Моментум България" е опитал да впише в Търговския регистър особен залог на дружеството в полза на Dietrech Bros Developments за обезпечаване на вземанията на панамското дружество от "Атриум" - над 21 млн. лв., от самото "Моментум" - 1.74 млн. лв. и от дъщерното му "Сий фром" 595 хил. лв. По молба на Пощенска банка обаче вписването е спряно от съда, тъй като от финансовата институция твърдят, че с това правно действие "се затруднява неопреодолимо удовлетворяването на молителя за вземанията му по договор за кредит, обезпечен със залог на търговското предприятие на посоченото дружество". Съдът е уважил молбата на банката, като й е дал едномесечен срок да предяви иск за обявяване на договора с Dietrech за недействителен.
Аналогична процедура е задвижена и при "Сий фром", като там залогът в полза на панамското дружество е вписан без съпротива на банката.
Така, докато за българските клиенти тази страница от историята на Mango е затворена и те могат да чакат завръщането на марката, за партньорите и кредиторите на "Атриум" написването на епилога предстои.

По темата работи и Зорница Маркова


Бизнес за 1.7 млрд. евро
Изминалата 2012 г. се смята за успешна за Mango. Оборотът на испанската група достигна близо 1.7 млрд. евро, което е с 20% повече от предходната година. Онлайн продажбите са 70 млн. евро, близо два пъти ръст спрямо година по-рано. Заради широката си международна мрежа компанията прави над 80% от продажбите си на външни пазари. През миналата година отвори близо 200 нови магазина, като консолидира присъствието си в райони като Европа, Русия, Далечния изток, Азия. Брандът се появи и в страни като Мианмар и Пакистан.

Според настоящата стратегия за развитие на марката целта е още по-силно присъствие в Европа. Компанията отваря своите т. нар. мегамагазини (Mega Stores), в които има място за всички линии под марката Mango. Тази година моделът ще бъде наложен в магазини в Испания, Германия, Белгия, Франция, Холандия, Италия, Полша, Русия и други европейски държави. През 2014 г. Mango планира да пусне на пазара две нови линии – едната е насочена към хора с по-големи размери, а другата – към младата аудитория между 14 и 20 години.

На международно ниво марката за облекло трябва да се справи и с други предизвикателства. Едното е кризата, в комбинация със силната конкуренция от масови марки като H&M, Zara и др. Не липсват и проблеми по линия на изнесените производства в Китай, Индия, Пакистан и други държави с ниски разходи за труд. Произшествията в текстилни фабрики там, както и непрестанният натиск на правозащитни организации карат компаниите за облекла да подобряват политиката си на заетост и производство. Натиск има и от клиентите, които вече се интересуват от какви материали са създадени дрехите им и каква е степента на "справедливост". Всичко това оказва въздействие на модните марки и увеличава техните разходи. Според доклад на испанската федерация за облекла FEDECON все повече испански марки, които преди време са изнесли производството си в далечни страни, сега връщат фабриките си в Испания. Причините са комбинация от горните фактори, както и увеличените на разходите за труд в Китай. Този проблем е валиден и за Mango.
 




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2024 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1405 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Китайската петролна индустрия стъпва в Казахстан

Пекин придобива дял в мащабния петролния проект "Кашган" в Каспийско море

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата