С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 8 сеп 2013, 15:35, 6477 прочитания

Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло

Финландската компания ще продължи да е фактор на телеком пазара, но като нишов играч

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решението на Nokia да продаде целия си мобилен бизнес на Microsoft може и да се приеме като трагедия за Финландия, но компанията се раздели, колкото и да звучи невероятно... с губещото си подразделение. Когато технологичният гигант беше на върха при мобилните телефони в края на 90-те години на миналия и началото на новия век, осигуряваше 23% от корпоративния данък в скандинавската държава. Тези времена обаче безвъзвратно отминаха. Отделянето на почти половината бизнес, който допреди година беше основен, не означава, че това е краят на компанията. Просто Nokia е изправена пред поредната голяма трансформация в близо 150-годишната си история (виж карето). Нейният основен бизнес става производството на телеком оборудване. Финландската компания запазва мобилните си услуги обединени под бранда HERE (карти, навигация и др.), както и развойното си звено за авангардни технологии.

Причината за раздялата


Nokia беше дълги години най-големият производител на мобилни телефони, но не успя да се ориентира бързо в смартфон ерата, където Apple и Google тотално доминират. Компанията загуби лидерската позиция като производител от агресивния Samsung и приходите от мобилното звено на финландците се свиха рязко, което ги постави в тежко положение. Само през миналата година постъпленията от телефонния бизнес на Nokia се сринаха с 34% до 15.68 млрд. евро спрямо предходната. Освен това през миналата година за първи път звеното отчете оперативна загуба от 703 млн. евро. Тенденцията се запазва и през настоящата 2013 г., като през второто тримесечие понижението на приходите на мобилния бизнес е 32% на годишна база до 2.72 млрд. евро. Така че решението за сделката изглежда логически обосновано.

Новият основен бизнес

Телеком оборудване - този бизнес трябва да се превърне в новия двигател на финландците. През юли Nokia изкупи обратно дела на Siemens в тяхната съвместна компания за мрежово оборудване срещу 1.7 млрд. евро и получи пълен контрол над Nokia-Siemens Network (NSN). Още тогава анализаторите видяха в това действие

подсигуряване срещу продължаване на сътресенията при мобилния бизнес. Те обаче не очакваха, че толкова скоро този бизнес ще стане основен за компанията. Приходите от NSN съставляват 45% от общите на финландската компания през 2012 г. Дружеството отчита стабилен ръст на печалбата за момента, но премина през сериозна серия от преструктурирания и през последните тримесечия отчита спад на приходите.



Светлина в тунела

Въпреки намаляването на постъпленията на дружеството за мрежово оборудване новата Nokia ще държи около 15% от този пазар в света в конкуренция с Huawei, Ericsson и Alcatel-Lucent. Освен това NSN има сключени редица договори за доставки на оборудване от последното, четвърто, поколение мобилни мрежи (4G). В резултат на сделката с Microsoft финландците реално се разделят със звеното, което в момента дърпа приходите й надолу, и остава с бизнес, който е на печалба. Така компанията намалява мащабите на оперативната си дейност за сметка на доходността. Сделката с Microsoft ще вкара в касата свеж капитал от 5.4 млрд. евро, който може да се използва освен за покриване на дългове, така и за инвестиране в новия основен бизнес. Анализатори не изключват Nokia да придобие някои от по-малките играчи на пазара за телеком оборудване като Clena и Finisar. Освен това финландската компания ще продължи да развива мобилните си услуги за картография, навигация и др. обединени под името HERE. За момента този бизнес е малък, с годишни приходи от едва 1 млрд. евро, но има потенциал. Дори и да не успее, той не е достатъчно голям, че да потопи цялата компания.

Последният коз в новото бъдеще на Nokia е запазването на голямото патентно портфолио. Тя не го продаде на Microsoft, а само отпусна лицензи за него. Именно по този модел ще може да генерира допълнителни приходи. Патентните могат да се увеличат, защото Nokia запазва и голямото си звено за авангардна развойна дейност.

Според споразумението с Microsoft финландската компания може да продължи да произвежда и мобилни устройства. Има забрана да използва бранда Nokia за подобни продукти до 2016 г., но след това, ако поиска, може да се завърне на този пазар. Ако го направи, надали ще е със същите мащаби. Този вариант е доста хипотетичен, особено ако новият основен бизнес на компанията пожъне солидни успехи.

Обратите на Nokia

1865 г. - Фредерик Идестам основава първата дъскорезница във Финландия, която полага основите на бъдещата Nokia.

1871 г. - Идестам заедно с Лео Мешелин преобразуват едноличната фирма в ООД и я преименуват на Nokia Company. В началото на XX век тя започва да произвежда и електрически генератори.

1898 г. - основан е производителят на гумени изделия Finnish Rubber Works, който също продава под бранда Nokia. В началото на XX век се появява Finnish Cable Works за производство на кабели.

1919 - 1922 г. - след края на Първата световна война Nokia Company е пред банкрут. За да спаси производството на генератори, Finnish Cable Works я придобива. През 1922 г. Finnish Rubber Works придобива Finnish Cable Works.

1967 г. - трите компании образуват индустриален конгломерат, но едва в разгара на студената война те се обединяват под шапката Nokia Corporation. Тя произвежда широко портфолио от хартиени изделия - през автомобилни и велосипедни гуми  до кабели, телевизори и друга потребителска електроника. 

1970 - 1987 г. - навлиза и се утвърждава на телеком пазара, като произвежда мрежово оборудване.

1960 - 1984 г. - заедно със Salora Oy разработват потребителска радио- и видеоелектроника, включително и мобилни телефони. През 1984 г. Nokia придобива напълно Salora и пуска своите първи мобилни телефони.

1988 - 1991 г. - изправена е пред тежки финансови проблеми и решава да се съсредоточи изцяло към телеком пазара. Това води до отделяне на бизнеса с гуми.

1992 г. - стратегическото преориентиране на компанията към телеком сектора дава резултати. Nokia отчита големи продажби заради бума на пазара за мобилни телефони и оборудване.

1998 г. - превръща се в най-големия производител на мобилни телефони в света. Титлата й е отнета едва през 2012 г. от Samsung.

2007 г. - в годината на обявяване на първия iPhone на Apple Nokia владее 62.5% от смартфон пазара чрез платформата Symbian.

2008 г. - започва да губи значимостта си при смартфоните, пазарният й дял се свива до 40.8%.

2011 г. - обявява стратегическо партньорство с Microsoft. В същото време Apple се превръща във водещ производител на смартфони. Nokia отчита първата си загуба на тримесечна база.

2012 г. - Samsung изпреварва Nokia като производител на мобилни телефони, а финландската компания изостава драстично при смартфоните.

2013 г. - Nokia продава мобилния си бизнес на Microsoft.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 1088 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Airbus спечели поръчка за 6 млрд. долара от Delta Air Lines

Сделката е първа за американския превозвач с европейския производител от 20 години

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10