Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло
Финландската компания ще продължи да е фактор на телеком пазара, но като нишов играч
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Решението на Nokia да продаде целия си мобилен бизнес на Microsoft може и да се приеме като трагедия за Финландия, но компанията се раздели, колкото и да звучи невероятно... с губещото си подразделение. Когато технологичният гигант беше на върха при мобилните телефони в края на 90-те години на миналия и началото на новия век, осигуряваше 23% от корпоративния данък в скандинавската държава. Тези времена обаче безвъзвратно отминаха. Отделянето на почти половината бизнес, който допреди година беше основен, не означава, че това е краят на компанията. Просто Nokia е изправена пред поредната голяма трансформация в близо 150-годишната си история (виж карето). Нейният основен бизнес става производството на телеком оборудване. Финландската компания запазва мобилните си услуги обединени под бранда HERE (карти, навигация и др.), както и развойното си звено за авангардни технологии.
Причината за раздялата
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
12 коментара
Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци.
До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":
Не им бери грижата, както виждаш от историята на тези компании, те знаят как да се преориентират и да оцеляват - именно защото имат отдели за иновативни разработки и патенти.
Старото правило,че правила няма. Важното е да оцелееш.
[quote#1:"The Dragon Reborn"]Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци. [/quote]
То не останаха европейски компании. Филипс и Бош също произвеждаха телефони.
До коментар [#4] от "Finland":
За съжаление се оказаха тромави в ерата на Интернет и на нещата за един ден. Но не са само те, друг един флагман на електрониката Сони и той си замина. Просто, други са критериите за преживяване - това лоялност към марката, качество, ефективност в дългосрочен план не са приоритет. Сега рекламата, какво ползват звездите, маркетинга на продукта са определящи за избора. И уморените коне ги убиват.
Нокиа примерно имат Н-97 модел, който има 95% от функциите на сегашен смартфон, даже памет 32 ГБ и е модел от 5-6 години, но като е объркана концепцията какво искат хората- потъваш като котва в бизнеса. И това е само един малък пример, колко са трудни нещата в този бизнес.
До коментар [#5] от "stoiank":
Мисля че е рано да отписвате Сони все още. След много сладки години загубиха темпо и определено бяха пред разпарчосване и разпродажба на дребно. Но за последните две години се стегнаха - тв бизнеса потръгна, мобилния бизнес също, всякаква потребителска електроника или потръгна или я ликвидираха.
До коментар [#6] от "m17":
Не съм ги отписал, аз и Нокиа не съм отписал, просто казвам че глътнаха въздух. За дадения период бяха на върха, имаха парите, пазарния дял, технологиите но не се настроиха на Интернет вълната.
И това са компании, които са вземали преди супер, успешни, стратегически решения в дългосрочен план. Примерно Нокиа се насочва в коуникациите, като не е било основен бизнес, а Сони примерно в началото отказва безбожен договор за радиоапарати, само защото трябва да се продават под друга марка. Горе-долу както Зукърбърг отказа 1.2 млрд. на Яхуу.
До коментар [#6] от "m17":
Мисля че Сони ги крепи успешният им бизнес със Playstation все още.
Направиха нов телевизор с ултра резолюция 4к но не мисля че това е успешен ход.Тв програмите се излъчват на 480p normalna 720p висока или 1080p пълна резолюция.Така че смисъла от този телевизор е почти никакъв. Сони и Панасоник са една година назад в сравнение с Samsung и LG относно новите OLED телевизори.
Samsung дори е пуснал вече в продажба 55 инчов OLED Tелевизор на цена от 9000 долара.
http://www.samsung.com/us/video/oled-tv
До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":
Иновативни, иновативни... колко да са иновативни? Ако бяха толкова напред, нямаше да се стигне до тук. Реалността показва, че така или иначе вечни пазарни лидери няма.
До коментар [#7] от "stoiank":
Никкви успешни решения не са взимали, просто са яхнали вълната и са имали късмет да нямат сериозен конкурент за доста време. Типичен пример са смарт телефоните преди епъл, търсачките преди гугъл и т.н.
Една корпорация, след като основателите и престанат да я бутат напред се превръща в стандартен бюрократичен динозавър. И въпреки всичките си велики мениджъри, милиони презентации, анализи и решения нещата си се търкалят по пътя на най-малкото съпротивление.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.