Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло

Финландската компания ще продължи да е фактор на телеком пазара, но като нишов играч

Решението на Nokia да продаде целия си мобилен бизнес на Microsoft може и да се приеме като трагедия за Финландия, но компанията се раздели, колкото и да звучи невероятно... с губещото си подразделение. Когато технологичният гигант беше на върха при мобилните телефони в края на 90-те години на миналия и началото на новия век, осигуряваше 23% от корпоративния данък в скандинавската държава. Тези времена обаче безвъзвратно отминаха. Отделянето на почти половината бизнес, който допреди година беше основен, не означава, че това е краят на компанията. Просто Nokia е изправена пред поредната голяма трансформация в близо 150-годишната си история (виж карето). Нейният основен бизнес става производството на телеком оборудване. Финландската компания запазва мобилните си услуги обединени под бранда HERE (карти, навигация и др.), както и развойното си звено за авангардни технологии.

Причината за раздялата


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn
    • - 1
    • + 37

    Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци.

    Нередност?
  • 2
    zogorsone avatar :-?
    zogorsone
    • - 1
    • + 20

    До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":

    Не им бери грижата, както виждаш от историята на тези компании, те знаят как да се преориентират и да оцеляват - именно защото имат отдели за иновативни разработки и патенти.

    Нередност?
  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 15

    Старото правило,че правила няма. Важното е да оцелееш.

    Нередност?
  • 4
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 8

    [quote#1:"The Dragon Reborn"]Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци. [/quote]

    То не останаха европейски компании. Филипс и Бош също произвеждаха телефони.

    Нередност?
  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • + 13

    До коментар [#4] от "Finland":
    За съжаление се оказаха тромави в ерата на Интернет и на нещата за един ден. Но не са само те, друг един флагман на електрониката Сони и той си замина. Просто, други са критериите за преживяване - това лоялност към марката, качество, ефективност в дългосрочен план не са приоритет. Сега рекламата, какво ползват звездите, маркетинга на продукта са определящи за избора. И уморените коне ги убиват.
    Нокиа примерно имат Н-97 модел, който има 95% от функциите на сегашен смартфон, даже памет 32 ГБ и е модел от 5-6 години, но като е объркана концепцията какво искат хората- потъваш като котва в бизнеса. И това е само един малък пример, колко са трудни нещата в този бизнес.

    Нередност?
  • 6
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 4

    До коментар [#5] от "stoiank":

    Мисля че е рано да отписвате Сони все още. След много сладки години загубиха темпо и определено бяха пред разпарчосване и разпродажба на дребно. Но за последните две години се стегнаха - тв бизнеса потръгна, мобилния бизнес също, всякаква потребителска електроника или потръгна или я ликвидираха.

    Нередност?
  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • + 5

    До коментар [#6] от "m17":
    Не съм ги отписал, аз и Нокиа не съм отписал, просто казвам че глътнаха въздух. За дадения период бяха на върха, имаха парите, пазарния дял, технологиите но не се настроиха на Интернет вълната.
    И това са компании, които са вземали преди супер, успешни, стратегически решения в дългосрочен план. Примерно Нокиа се насочва в коуникациите, като не е било основен бизнес, а Сони примерно в началото отказва безбожен договор за радиоапарати, само защото трябва да се продават под друга марка. Горе-долу както Зукърбърг отказа 1.2 млрд. на Яхуу.

    Нередност?
  • 8
    pinotgrigio avatar :-|
    pinotgrigio
    • + 2

    До коментар [#6] от "m17":
    Мисля че Сони ги крепи успешният им бизнес със Playstation все още.
    Направиха нов телевизор с ултра резолюция 4к но не мисля че това е успешен ход.Тв програмите се излъчват на 480p normalna 720p висока или 1080p пълна резолюция.Така че смисъла от този телевизор е почти никакъв. Сони и Панасоник са една година назад в сравнение с Samsung и LG относно новите OLED телевизори.
    Samsung дори е пуснал вече в продажба 55 инчов OLED Tелевизор на цена от 9000 долара.
    http://www.samsung.com/us/video/oled-tv

    Нередност?
  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":

    Иновативни, иновативни... колко да са иновативни? Ако бяха толкова напред, нямаше да се стигне до тук. Реалността показва, че така или иначе вечни пазарни лидери няма.

    Нередност?
  • 10
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 4

    До коментар [#7] от "stoiank":

    Никкви успешни решения не са взимали, просто са яхнали вълната и са имали късмет да нямат сериозен конкурент за доста време. Типичен пример са смарт телефоните преди епъл, търсачките преди гугъл и т.н.
    Една корпорация, след като основателите и престанат да я бутат напред се превръща в стандартен бюрократичен динозавър. И въпреки всичките си велики мениджъри, милиони презентации, анализи и решения нещата си се търкалят по пътя на най-малкото съпротивление.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал