Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло

Reuters

Бъдещето на Nokia - по-малко, но по-светло

Финландската компания ще продължи да е фактор на телеком пазара, но като нишов играч

Юлиян Арнаудов
6847 прочитания

Reuters

© Reuters


Решението на Nokia да продаде целия си мобилен бизнес на Microsoft може и да се приеме като трагедия за Финландия, но компанията се раздели, колкото и да звучи невероятно... с губещото си подразделение. Когато технологичният гигант беше на върха при мобилните телефони в края на 90-те години на миналия и началото на новия век, осигуряваше 23% от корпоративния данък в скандинавската държава. Тези времена обаче безвъзвратно отминаха. Отделянето на почти половината бизнес, който допреди година беше основен, не означава, че това е краят на компанията. Просто Nokia е изправена пред поредната голяма трансформация в близо 150-годишната си история (виж карето). Нейният основен бизнес става производството на телеком оборудване. Финландската компания запазва мобилните си услуги обединени под бранда HERE (карти, навигация и др.), както и развойното си звено за авангардни технологии.

Причината за раздялата

Nokia беше дълги години най-големият производител на мобилни телефони, но не успя да се ориентира бързо в смартфон ерата, където Apple и Google тотално доминират. Компанията загуби лидерската позиция като производител от агресивния Samsung и приходите от мобилното звено на финландците се свиха рязко, което ги постави в тежко положение. Само през миналата година постъпленията от телефонния бизнес на Nokia се сринаха с 34% до 15.68 млрд. евро спрямо предходната. Освен това през миналата година за първи път звеното отчете оперативна загуба от 703 млн. евро. Тенденцията се запазва и през настоящата 2013 г., като през второто тримесечие понижението на приходите на мобилния бизнес е 32% на годишна база до 2.72 млрд. евро. Така че решението за сделката изглежда логически обосновано.

Новият основен бизнес

Телеком оборудване - този бизнес трябва да се превърне в новия двигател на финландците. През юли Nokia изкупи обратно дела на Siemens в тяхната съвместна компания за мрежово оборудване срещу 1.7 млрд. евро и получи пълен контрол над Nokia-Siemens Network (NSN). Още тогава анализаторите видяха в това действие

подсигуряване срещу продължаване на сътресенията при мобилния бизнес. Те обаче не очакваха, че толкова скоро този бизнес ще стане основен за компанията. Приходите от NSN съставляват 45% от общите на финландската компания през 2012 г. Дружеството отчита стабилен ръст на печалбата за момента, но премина през сериозна серия от преструктурирания и през последните тримесечия отчита спад на приходите.

Светлина в тунела

Въпреки намаляването на постъпленията на дружеството за мрежово оборудване новата Nokia ще държи около 15% от този пазар в света в конкуренция с Huawei, Ericsson и Alcatel-Lucent. Освен това NSN има сключени редица договори за доставки на оборудване от последното, четвърто, поколение мобилни мрежи (4G). В резултат на сделката с Microsoft финландците реално се разделят със звеното, което в момента дърпа приходите й надолу, и остава с бизнес, който е на печалба. Така компанията намалява мащабите на оперативната си дейност за сметка на доходността. Сделката с Microsoft ще вкара в касата свеж капитал от 5.4 млрд. евро, който може да се използва освен за покриване на дългове, така и за инвестиране в новия основен бизнес. Анализатори не изключват Nokia да придобие някои от по-малките играчи на пазара за телеком оборудване като Clena и Finisar. Освен това финландската компания ще продължи да развива мобилните си услуги за картография, навигация и др. обединени под името HERE. За момента този бизнес е малък, с годишни приходи от едва 1 млрд. евро, но има потенциал. Дори и да не успее, той не е достатъчно голям, че да потопи цялата компания.

Последният коз в новото бъдеще на Nokia е запазването на голямото патентно портфолио. Тя не го продаде на Microsoft, а само отпусна лицензи за него. Именно по този модел ще може да генерира допълнителни приходи. Патентните могат да се увеличат, защото Nokia запазва и голямото си звено за авангардна развойна дейност.

Според споразумението с Microsoft финландската компания може да продължи да произвежда и мобилни устройства. Има забрана да използва бранда Nokia за подобни продукти до 2016 г., но след това, ако поиска, може да се завърне на този пазар. Ако го направи, надали ще е със същите мащаби. Този вариант е доста хипотетичен, особено ако новият основен бизнес на компанията пожъне солидни успехи.

Обратите на Nokia

1865 г. - Фредерик Идестам основава първата дъскорезница във Финландия, която полага основите на бъдещата Nokia.

1871 г. - Идестам заедно с Лео Мешелин преобразуват едноличната фирма в ООД и я преименуват на Nokia Company. В началото на XX век тя започва да произвежда и електрически генератори.

1898 г. - основан е производителят на гумени изделия Finnish Rubber Works, който също продава под бранда Nokia. В началото на XX век се появява Finnish Cable Works за производство на кабели.

1919 - 1922 г. - след края на Първата световна война Nokia Company е пред банкрут. За да спаси производството на генератори, Finnish Cable Works я придобива. През 1922 г. Finnish Rubber Works придобива Finnish Cable Works.

1967 г. - трите компании образуват индустриален конгломерат, но едва в разгара на студената война те се обединяват под шапката Nokia Corporation. Тя произвежда широко портфолио от хартиени изделия - през автомобилни и велосипедни гуми  до кабели, телевизори и друга потребителска електроника. 

1970 - 1987 г. - навлиза и се утвърждава на телеком пазара, като произвежда мрежово оборудване.

1960 - 1984 г. - заедно със Salora Oy разработват потребителска радио- и видеоелектроника, включително и мобилни телефони. През 1984 г. Nokia придобива напълно Salora и пуска своите първи мобилни телефони.

1988 - 1991 г. - изправена е пред тежки финансови проблеми и решава да се съсредоточи изцяло към телеком пазара. Това води до отделяне на бизнеса с гуми.

1992 г. - стратегическото преориентиране на компанията към телеком сектора дава резултати. Nokia отчита големи продажби заради бума на пазара за мобилни телефони и оборудване.

1998 г. - превръща се в най-големия производител на мобилни телефони в света. Титлата й е отнета едва през 2012 г. от Samsung.

2007 г. - в годината на обявяване на първия iPhone на Apple Nokia владее 62.5% от смартфон пазара чрез платформата Symbian.

2008 г. - започва да губи значимостта си при смартфоните, пазарният й дял се свива до 40.8%.

2011 г. - обявява стратегическо партньорство с Microsoft. В същото време Apple се превръща във водещ производител на смартфони. Nokia отчита първата си загуба на тримесечна база.

2012 г. - Samsung изпреварва Nokia като производител на мобилни телефони, а финландската компания изостава драстично при смартфоните.

2013 г. - Nokia продава мобилния си бизнес на Microsoft.

Решението на Nokia да продаде целия си мобилен бизнес на Microsoft може и да се приеме като трагедия за Финландия, но компанията се раздели, колкото и да звучи невероятно... с губещото си подразделение. Когато технологичният гигант беше на върха при мобилните телефони в края на 90-те години на миналия и началото на новия век, осигуряваше 23% от корпоративния данък в скандинавската държава. Тези времена обаче безвъзвратно отминаха. Отделянето на почти половината бизнес, който допреди година беше основен, не означава, че това е краят на компанията. Просто Nokia е изправена пред поредната голяма трансформация в близо 150-годишната си история (виж карето). Нейният основен бизнес става производството на телеком оборудване. Финландската компания запазва мобилните си услуги обединени под бранда HERE (карти, навигация и др.), както и развойното си звено за авангардни технологии.

Причината за раздялата


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци.

  • 2
    zogorsone avatar :-?
    zogorsone

    До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":

    Не им бери грижата, както виждаш от историята на тези компании, те знаят как да се преориентират и да оцеляват - именно защото имат отдели за иновативни разработки и патенти.

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Старото правило,че правила няма. Важното е да оцелееш.

  • 4
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#1:"The Dragon Reborn"]Тъжно е, че старите бойци един по един си отиват: Ериксон, Сименс, Алкател, сега и Нокиа. Все иновативни и водещи европейски компании, които вече са придобити от азиатци и американци. [/quote]

    То не останаха европейски компании. Филипс и Бош също произвеждаха телефони.

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#4] от "Finland":
    За съжаление се оказаха тромави в ерата на Интернет и на нещата за един ден. Но не са само те, друг един флагман на електрониката Сони и той си замина. Просто, други са критериите за преживяване - това лоялност към марката, качество, ефективност в дългосрочен план не са приоритет. Сега рекламата, какво ползват звездите, маркетинга на продукта са определящи за избора. И уморените коне ги убиват.
    Нокиа примерно имат Н-97 модел, който има 95% от функциите на сегашен смартфон, даже памет 32 ГБ и е модел от 5-6 години, но като е объркана концепцията какво искат хората- потъваш като котва в бизнеса. И това е само един малък пример, колко са трудни нещата в този бизнес.

  • 6
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#5] от "stoiank":

    Мисля че е рано да отписвате Сони все още. След много сладки години загубиха темпо и определено бяха пред разпарчосване и разпродажба на дребно. Но за последните две години се стегнаха - тв бизнеса потръгна, мобилния бизнес също, всякаква потребителска електроника или потръгна или я ликвидираха.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#6] от "m17":
    Не съм ги отписал, аз и Нокиа не съм отписал, просто казвам че глътнаха въздух. За дадения период бяха на върха, имаха парите, пазарния дял, технологиите но не се настроиха на Интернет вълната.
    И това са компании, които са вземали преди супер, успешни, стратегически решения в дългосрочен план. Примерно Нокиа се насочва в коуникациите, като не е било основен бизнес, а Сони примерно в началото отказва безбожен договор за радиоапарати, само защото трябва да се продават под друга марка. Горе-долу както Зукърбърг отказа 1.2 млрд. на Яхуу.

  • 8
    pinotgrigio avatar :-|
    pinotgrigio

    До коментар [#6] от "m17":
    Мисля че Сони ги крепи успешният им бизнес със Playstation все още.
    Направиха нов телевизор с ултра резолюция 4к но не мисля че това е успешен ход.Тв програмите се излъчват на 480p normalna 720p висока или 1080p пълна резолюция.Така че смисъла от този телевизор е почти никакъв. Сони и Панасоник са една година назад в сравнение с Samsung и LG относно новите OLED телевизори.
    Samsung дори е пуснал вече в продажба 55 инчов OLED Tелевизор на цена от 9000 долара.
    http://www.samsung.com/us/video/oled-tv

  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#1] от "The Dragon Reborn":

    Иновативни, иновативни... колко да са иновативни? Ако бяха толкова напред, нямаше да се стигне до тук. Реалността показва, че така или иначе вечни пазарни лидери няма.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#7] от "stoiank":

    Никкви успешни решения не са взимали, просто са яхнали вълната и са имали късмет да нямат сериозен конкурент за доста време. Типичен пример са смарт телефоните преди епъл, търсачките преди гугъл и т.н.
    Една корпорация, след като основателите и престанат да я бутат напред се превръща в стандартен бюрократичен динозавър. И въпреки всичките си велики мениджъри, милиони презентации, анализи и решения нещата си се търкалят по пътя на най-малкото съпротивление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK