Големият потенциал за ръст при спортните стоки е в онлайн продажбите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големият потенциал за ръст при спортните стоки е в онлайн продажбите

Големият потенциал за ръст при спортните стоки е в онлайн продажбите

Интервю с Мариана Анастасова, изпълнителен директор на Sport Depot

Радостина Маркова
16456 прочитания

Визитка:

Мариана Анастасова е изпълнителен директор на компанията "Спорт депо" от 2009 г. Преди това е била мениджър "Развитие магазинна мрежа" и търговски директор за България, Сърбия и Румъния. Завършила е икономика и управление на търговията в УНСС. С нея разговаряме за българския пазар на спортни стоки, ефекта от появата на силен конкурент в лицето на френската верига Decathlon и плановете за развитие на веригата Sport Depot. Към момента тя има мрежа от 15 магазина в страната, развива и електронна търговия. Развива мрежата си чрез франчайз от веригата Sport 2000.

Как изглежда българският пазар на спортни стоки – като участници, обем на продажби...?

Не знам дали да го разглеждам само като пазар на спортни продукти, защото в тези магазини се продават и много стоки за всекидневието. Най-силни като продажби към момента са големите брандове като Adidas и Nike. Ние вървим след тях, но сме и техни основни партньори. Общо пазарът на спортни стоки в България е с обем около 150 млн. лв., като тук включвам и немарковите продукти. Конкретно делът на Sport Depot е около 24%. Всяка година делът ни расте, защото тенденцията е мултибранд магазините като нашата верига да растат с бърз темп, докато монобранд обектите губят позиции. Повечето от световните спортни марки предпочитат да се развиват с партньори, а за много от тях такъв сме ние. В допълнение към това интернет търговията също създаде сериозни предпоставки за растеж, особено извън София.

Как очаквате да приключи като продажби и приходи за Sport Depot тази година?

Надявам се да приключим с 15% ръст на продажбите, като през първото шестмесечие той е 24%. Този резултат обаче няма как  да се запази, защото през последните месеци политическата обстановка се изостри и хората са малко стреснати и внимателни в покупките. Новата конкуренция в лицето на Decathlon не ни притеснява толкова, защото те са в друг ценови клас и на практика рядко се засичаме като конкуренти с продаваните от нас марки. Много залагаме и на онлайн продажбите. Само за първото шестмесечие имаме 35 000 клиенти онлайн и очакваме броят им да расте.

Какъв е потенциалът на този канал за продажби?

В държави като нашата електронната търговия има голям потенциал. За момента те формират около 15% от приходите ни, но в следващите 2-3 години очаквам бързо развитие. В България има много населени места с до 20 000 - 30 000 жители, където определено не се изплаща инвестицията в голям спортен магазин. Така че бързите поръчки по интернет и възможността за доставка до всяко кътче на България са голямо предимство. Има например села, които дори не подозирах, че съществуват. А имаме поръчки от тях. Влязохме и на румънския пазар, където сме приети прекрасно и вече три месеца имаме онлайн продажби. И това, при положение че там вече присъстват всичките ни конкуренти...

Как се справяте с конкуренцията на големи чужди онлайн платформи, като sportsdirect  например?

Миналата година имаше огромен бум на покупки от sportsdirect, но това се промени. Хората искат да са добре облечени, да са уникални... А това няма как да стане с тениска от 5 евро от собствени марки. Отделно от това има трудности с избора на размер, с плащането, с връщането на стоки... Сайтът "Продавалник" вече се напълни със стоки със сгрешени размери от sportsdirect и самите клиенти трудно изчистват тези покупки. Така че нещата постепенно си идват на мястото. Още повече че при намаления нашите цени на маркови продукти са идентични с техните. В интернет много се спекулира, че цените на марковите стоки на други пазари са по-ниски спрямо нашия. Няма такова нещо. В България ценовите оферти обичайно са с 10-20% надолу от тези на съседни страни, например Румъния, Гърция... Вземете обувките за бягане, футбол и др. Средният ценови клас за европееца е около 100 евро, в България е около 50 евро. Ние се движим в ниския ценови клас на добрите брандове и те се съобразяват с това при ценовата си политика. Ние също опитваме да ги правим по-достъпни с различни намаления и промоции. Естествено отново с подкрепата на самите марки.

Планирате ли разрастване на мрежата си от магазини?

Тази година не. За момента имаме 15 обекта в страната. Следващата година планираме да се разраснем в туристически места – конкретно по морето. Там има много място за развитие, но ще е поетапно. Ще влезем със собствени магазини до 100 кв. м в курорти, като Слънчев бряг и Златни пясъци. В тях обаче ще може да се пазарува и онлайн с доставка в рамките на 24 часа. Това е изключително гъвкаво за туристите, защото често се случва да са си забравили бански, очила за плуване и да няма откъде да си купят.

Споменахте, че спортните стоки все повече навлизат в ежедневието. Доколко това е потенциал за ръст на пазара?

Въпросът е как се изменя мисленето на клиента и как иска да се облича в бъдеще. Дали за него марки като H&M са всекидневният стил на обличане, или би искал да бъде облечен спортно-елегантно. Това се стремят да налагат като тенденция и спортните марки – мода за всеки ден. Надявам се, че спортно-елегантният стил ще се развива. Има огромен потенциал в тази посока, особено в страната покрай онлайн търговията. За мен хората определено променят начина си на обличане. Преди имаше огромен спад при рънинг обувките (от англ. running - бягане), а сега те са ежедневен стил. Около 30% от колекциите на спортните брандове са в обувки за ходене, модели за всеки ден. Не знам дали сте забелязали колко тийнейджъри носят точно този тип обувки. И в колекциите на големите спортни марки вече има доста ежедневни продукти.

Има определени очаквания появата на голям нов играч като Decathlon да разшири пазара на спортни стоки в България. Очаквате ли подобен ефект?

Визитка:

Мариана Анастасова е изпълнителен директор на компанията "Спорт депо" от 2009 г. Преди това е била мениджър "Развитие магазинна мрежа" и търговски директор за България, Сърбия и Румъния. Завършила е икономика и управление на търговията в УНСС. С нея разговаряме за българския пазар на спортни стоки, ефекта от появата на силен конкурент в лицето на френската верига Decathlon и плановете за развитие на веригата Sport Depot. Към момента тя има мрежа от 15 магазина в страната, развива и електронна търговия. Развива мрежата си чрез франчайз от веригата Sport 2000.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    nmw avatar :-|
    nmw

    Разгледах сайт на Спорт депо. В Спортсдирект си купувам 3-4 маркови ризи и тениски на цената на 1 риза от Спорт депо, с включен транспорт до България. Защо трябва да се заблуждаваме? Все пак хубаво е, че сте си си намерили нишата.

  • 2
    t3eo avatar :-|
    t3eo

    и как точно продавате онлайн като 10 дни не можахте да разберете дали имате налични номера от едни маратонки обявени на сайта ви?

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    ... Единствения смисъл да съществува Спортс Депо е да мериш нещо там и да си го поръчаш от спортс директ :) Пфхааахахахаха!

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "buiko":

    Това между другото е съдбата на всички ритейл магазини. Някой марки се усещат и развиват собствени сайтове, доставка по цял свят и конкуренти цени. Например Есприт в сегмента на кежуал облекла.
    Обаче други хора си мислят за сайт като за рекламен инструмент. И тяхната съдба наистина е да бъдат пробни на онлайн дискаунтъри.

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "nmw":

    И като се окажат че са ви малки/големи/тесни/широки въпросните 3-4 ризи какво ги правите ? Най-евтиното връщане до англия е поне 10лв за 200 грама. Не твърдя че онлай пазаруването няма смисъл но си има рискове.

  • 6
    xps avatar :-P
    xps

    Егати рекламната статия, поне да бяхте сложили един надпис: продуктово позициониране :)))))))))))

  • 7
    xps avatar :-P
    xps

    Мариана Анастасова: "Много залагаме и на онлайн продажбите...."
    Вашите онлайн продажби са като онлайн продажбите на билети на БДЖ :)

  • 8
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    Аз пък съм чул, че Госпожицата от снимката била голЕм цербер и създавала непоносима обстановка за работещите, лошо.

  • 9
    zzf49312968 avatar :-|
    zzf49312968

    Каквото и да си говорим , тази статия звучи по-скоро като реклама на Спорт депо. Аз от 7 години пазарувам от ebay , sportsdirect , asos , yoox , shopandstyle и цените са значително по-евтини. Истински бих се радвал да купувам от български магазини , но на този етап е доста трудно , просто цените са прекалено надути , нелогично надути(особено в Спорт депо).В ebay могат да се закупят маратонки до 100 лева ,които тук 140-150 , а също интернет предлага и големи номера (47-48-49). Когато нашите магазини се справят с този проблем , ще започнем да купуваме от тях.

  • 10
    jokataa avatar :-|
    Brickleberry

    Да бе, нали ви ги знам "марковите" стоки какви са - предимно стари колекции и залежали модели, които в значителната си част не се намират в представителните магазини на съответните марки. Убеден съм, че сте ги внесли на безценица, а ни ги тикате в ръцете като ТОП модели и по-лошото е, че цените им са още по-ТОП. Единственото ви според мен лично преимущество е, че представлявате и продавате и някои марки, които ги няма в други магазини.
    Online не пазарувам, знам че плащам значително по-скъпо по този начин, но не мога да си представя как бих си купил обувки/маратонки на сляпо. Размерите на всеки производител са толкова индивидуални, че няма накъде повече. При дрехите нещата са една идея по-добре, но и тук без да пробвам нямам желание да рискувам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.