"Летище София" обяви търг без състезание

Общо тринадесет заведения чакат наемател, но при "специални" условия, които могат да покрият броени компании

Цените в заведенията на "Летище София" са по-високи дори от тези в някои европейски терминали
Цените в заведенията на "Летище София" са по-високи дори от тези в някои европейски терминали    ©  Мария Съботинова
Цените в заведенията на "Летище София" са по-високи дори от тези в някои европейски терминали
Цените в заведенията на "Летище София" са по-високи дори от тези в някои европейски терминали    ©  Мария Съботинова

От откриването на новия терминал на летище София досега ръководството на еърпорта се смени няколко пъти, но всеки път търпеше критики заради лошото управление на търговските площи и особено за заведенията - скъпо кафе, скъпа храна, липса на избор, еднообразие, обширни празни коридори... За съжаление с поредната смяна на мениджмънта преди по-малко от два месеца това статукво едва ли ще се промени. Повод за песимизма е обявена на 22 август покана за търг за отдаване под наем на комплекс от заведения, от които над половината са нови кафенета, ресторанти и места за бързо хранене на терминал 2. Принципно това би трябвало да засили конкуренцията и да направи ситуацията на новия терминал по-изгодна и приятна за пътниците.

Частта "Специални условия към кандидатите" в документацията обаче поставя сито, през което могат да минат наистина специални компании и силно ограничава състезателния принцип. Кандидатите трябва да са собственици най-малко на 20 заведения, да разполагат с минимум 150 души персонал, част от който да има поне 5-годишен работен опит в заведение на международно летище, трябва да гарантират, че са финансово стабилни - оборот от поне 9 млн. лв. за последните три години и минимум 300 хил. лв. печалба или материални активи, и най-важното - трябва да имат минимум петгодишен опит със заведение на международно летище. 

Въпреки че кандидатите могат да наддават за еднo или няколко заведения, а не за всички в пакет, тези правила важат и за 13-те обекта, без значение от разположението и размера им. Така шансът за конкуренция е сведен до минимум, а компаниите, които отговарят на поставените условия, са по-малко от пръстите на едната ръка и вече присъстват на летището.

Специални условия

Особеностите на търга започват с неговата публичност. Обявата липсва в регистъра на Агенцията за обществени поръчки, публикувана е само на сайта на летището, както и еднократно в два ежедневника -  "Труд" и "24 часа", на 22 август. Забелязалите я кандидати могат да подадат офертата до 22 септември, разбира се, ако отговарят на специалните условия.

Ключовите моменти в тях са изискваният опит на международно летище и броят на обектите, персонала и оборота - в конкурса могат да участват само големи български или международни вериги с петгодишен опит на летище. "Капитал Daily" поиска списък с наемателите на заведения на двата терминала, но въпреки че нямат законова причина за отказ, от летището не предоставиха информацията с обяснението, че нямало да е "в тон с добрите търговски отношения" да съобщят имената им. Директорът на летището Христо Щерионов, който зае поста преди месец и половина, отбелязва единствено, че сегашният търг няма да засегне правата на настоящи наематели по вече сключените договори.

Въпреки отказаната информация проверката на "Капитал Daily" показа, че само двама от сегашните наематели на "Летище София" покриват условията на търга - Happy Bar & Grill и "Алфа еърпортс". За почти всички останали компании - както настоящи наематели, така и всички собственици на заведения, които нямат опит на летище, търгът е дискриминативен. Изключение могат да са брандове на големи международни вериги, вече представени на друго летище в страната или чужбина - например на летище Бургас присъстват McDonalds и Costa Coffee. Много от международните вериги обаче работят в България на франчайз, което прави момента с доказването на опита, изискван според условията на търга, податлив на юридически тълкувания.

Щастливците

Само двама от сегашните наематели на "Летище София" минават през ситото на условията на търга. Един от тях е веригата Happy Bar & Grill, която чрез фирмата си "Бар" държеше първоначално две, а в момента вече три кафенета на новия терминал в зоната след скенерите и паспортния контрол. Според източници на вестника съвсем наскоро компанията е навършила 5 години присъствие на летището. Пред "Капитал Daily" собственикът на компанията Орлин Попов отклони лаконично въпроса дали планират да разширят присъствието си на летището и ще участват ли в конкурса с думите "на летището има много други заведения, ако някой от тях иска да участва... аз не съм запознат". На писменото запитване компанията също не може да даде повече информация за плановете си към момента.

"Капитал Daily" не успя да се свърже с другата компания, която отговаря на условията - една от най-големите фирми за заведения и кетъринг за самолетните компании и летища по света - "Алфа еърпортс". Тя е наемател на два обекта в новия терминал на софийското летище още от 2006 г. - кафене от веригата World News Cafe и заведение за хранене от веригата Deli Sandwich Bar. За седемте години присъствие на летището компанията не е давала заявка, че иска да отвори нови обекти.

Гледната точка на ръководството на летището

Изискваните наеми за 13-те заведения са 10% от месечния оборот, но не по-малко от минимална фиксирана сума за всеки обект, която между 1000 и 4000 евро, или общо 30 580 евро общо за всички обекти на месец без ДДС. Не е ясно и как точно ще се оценяват офертите, ако се прави сравнение между кандидат, желаещ да вземе под наем само едно или две кафенета, и такъв, който подава документи за всички накуп. Според отговора, който получихме от летището, критериите за избор "не могат да бъдат изчерпателно изброени", защото цялото им описание заема 51 страници.

Според Христо Щерионов изискванията за високия оборот за последните три години са били съобразени с анализи за приходите, които са получавани от заведенията за същото време, както и с "други финансови проучвания".  От отговорите му не става ясно и дали анализът за минимален оборот на кандидатите включва общите прогнозни приходи на всички 13 заведения и защо се налага подобно високо изискване, ако е възможно да се участва и за наемане само на един ресторант например. Според Щерионов да се обоснове високият минимум с повече числа "би представлявало нарушение на принципите на лоялност и разкриване на търговска тайна".

На въпроса защо се изисква и персонал от 150 души за потенциалните наематели, след като за обслужване на едно кафене са необходими много по-малко хора, от "Летище София" отговориха, че това е "критерий за възможността безпрепятствено да се обслужват заведенията", както и гаранция за възможности, капацитет и опит, който да е съобразен и с местоположението и преминалите пътници. По обясненията на ръководството софийското летище като най-голямо в страната "не може да си позволи загуба на рейтинг поради липса на персонал в заведенията".

Тези обяснения обаче едва ли могат да оправдаят факта, че една иначе елементарна бизнес дейност, каквато е наемането на кафетерия от 40 кв.м на летище София, се оказва възможно само за компании, които се броят на пръсти. И докато това е така, терминал 2 ще продължи да бъде едно празнеещо, неприветливо и нелогично скъпо място. А това едва ли е в полза на когото и да било освен на "печелившите" наематели.

Какво се предлага под наем

Обектите, които се отдават под наем, са общо 13 - три кафе-бара в салон "Заминаващи" и един в салон "Пристигане" на терминал 1, както и ресторант със закрита тераса с обща площ над 1000 кв.м на втория етаж в салон "Заминаващи" на терминал 1. Обектите на терминал 2 са 4 кафе-бара на ниво "+1" и две зони за бърза закуска на ниво "0" - те обаче все още не съществуват и наемателите трябва да изградят заведения отворен тип за своя сметка. Същото се отнася и за заведение за бързо хранене тип бистро  на покрива на обществения паркинг пред сградата на терминал 2. Вече съществуващ обект, който търси наемател, е ресторант за бързо хранене в граничната зона на ниво "+1".

Бъдещите наематели ще трябва да плащат комунални и конусмативни разходи, които са посочени за всеки обект, а отделно ще се начисляват и сметките им за вода и електричество. От обявата става ясно още, че те трябва да монтират водомери и електромери за своя сметка на голяма част от обектите.
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


33 коментара
  • 1
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

    Кандидатите трябва да са собственици най-малко на 20 заведения, да разполагат с минимум 150 души персонал, част от който да има поне 5-годишен работен опит в заведение на международно летище, трябва да гарантират, че са финансово стабилни - оборот от поне 9 млн. лв. за последните три години и минимум 300 хил. лв. печалба или материални активи, и най-важното - трябва да имат минимум петгодишен опит със заведение на международно летище.
    ____________________________________

    Приветствам, ще дойдат наистина големи фирми, надявам се да не са бай ганьовци!

  • 2
    6emet avatar :-P
    шемет

    Каква конкуренция ще настане......

  • 3
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Такива условия могат са се адекватни за летище като в Лондон или Франкфурт?!? Нашето е трета глуха. На която трета глуха има 3 бара излъчващи духа и стила на Балкантурист и с цени, които са обект на заслужени подигравки в Интернета и подмокрят и така доста мократа ни репутация като страна.

  • 4
    lefty avatar :-|
    lefty

    Истината е, че интерес към тези заведения няма. Масово затварят обекти. 2 са основните причини.
    1. Летище София е крайно летище. А не транзитно. Пътниците минават и заминават. Никой не ползва Летище София за прекачване. Т.е. да кацне с полет от Тирана, например, 4 часа престой и да хване полет за другаде. А тези 4 часа престой значат само едно - консумация. В момента, а така ще бъде и в обозримо бъдеще. Всеки кацнал бърза да излезе, всеки заминаващ - чек ин и делегация от летището. Тези пътници не са били и никога не са били потенциален клиент за заведенията за хранене и пазаруване. Просто никой не отива на обяд или на вечеря на летище по принцип.
    2. Втората причина е обусловена от първата. Висок наем + малък оборот = безбожно високи цени. 9 лв. за хотдог добре ли е?
    Хубаво е да има високи критерии, но те едва ли ще смъкнат цените до приемливи за страната нива.

  • ДАКС

    ''От откриването на новия терминал на летище София досега ръководството на еърпорта ...... ''

    Това бяха последните думи, които прочетох от статията. Стигат ми, за да оценя качествата й и интелекта на автора й.

    Чао!

  • 6
    slon avatar :-|
    slon

    Изобщо защо има такива условия ? Тука чета, че някои хора смятат подобни условия за нормални и дори са съществуващи на някои летища (Франкфурт на Майн)! Изключително много се съмнявам, че на летището във Франкфурт има подобни условия.

  • 7
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Тази година забелязах една новост на терминал 2 - инсталирали са кафе-машини, където напитките са на съвсем приемливи цени.

  • 8
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    До коментар [#6] от "slon":

    Да се сравнява с Франкфуртското летище е некоректно - това е световно летище, цял град с всичката му инфраструктура и организация, вкл. изхранването на огромен брой транзитни пътници.
    В сравнение - София е селска гара. Но на селските гари никъде няма такава неоправдана скъпотия.

  • 9
    n_nikolov avatar :-|
    Никола Николов

    От много време насам тези помещения си седят без наематели така или иначе. И не вярвам и сега да има кой знае какъв интерес към този търг! Освен за изпиране на пари аз не виждам кой друг нормален човек би взел под наем помещение на Летище София с цел отваряне на кафене. Наема е висок и както и други споменаха на Летище София хората принципно нямат намерение да консумират от заведенията. Това значи вдигане на цените, от което оборотите им още повече падат.

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "Курт Деликуртев 555 plus 6":

    И да дойдат, няма за какво да идват.... летището е "крайно" и като сляза от самолета бързам за в къщи .....
    Като се качвам на самолета не ми е до ако ядене и риене... след 2 часа съм във Виена, например... те това е проблема.... и е заложен от самото начало, кагота решиха да стриат публиката 4 нули...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал