Криза за пари в държавните пощи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Криза за пари в държавните пощи

Министерството на транспорта може да намери 9 млн. лв. за държавното дружество - компенсация за социалната му дейност

Криза за пари в държавните пощи

Синдикатите в затъващото дружеството превантивно гонят несъществуващ инвеститор

Калина Горанова
8029 прочитания

Министерството на транспорта може да намери 9 млн. лв. за държавното дружество - компенсация за социалната му дейност

© Надежда Чипева


Липса на пари, оредяващи клиенти, неразплатени средства от държавата и за капак - шумни синдикати, превантивно протестиращи срещу евентуалния частен инвеститор, който може би изобщо не съществува. Такова е положението в "Български пощи" от известно време. През последните дни обаче напрежението в компанията ескалира, подкладено от изказване на транспортния министър Данаил Папазов, че "бъде определен стратегически партньор, който ще придобие 49% от собствеността на дружеството". Бурята, предизвикана от думите му, принуди Папазов в крайна сметка в сряда да признае, че кандидат-партньори и без това няма и държавата ще търси пари, за да издържа дружеството, което сама е натоварила с губещи, но пък социални дейности.

Сянка от приватизация

"Служителите на "Български пощи" излизат на протест пред Министерския съвет на 25 септември", заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров на специална пресконференция. Синдикатите подозират "скрита приватизация на дружеството, което умишлено се води към фалит". Не е изключено протестният митинг да прерасне и в ефективни стачни действия, заплашиха синдикатите светкавично след изказването на министър Папазов, че се търси инвеститор за пощите (тиражирано впрочем от самите тях). Втората причина за недоволството на синдикалните лидери е, че в бюджета са заделени само 2 млн. лв. за "Български пощи", а законовата компенсация за дружеството за това, че то извършване универсална пощенска услуга в цялата страна през 2011 г., е 22.7 млн. лв. "Има една услуга, която държавата е поръчала, но е забравила да плаща", заяви Георги Бочев, председателят на Синдикалната федерация по съобщенията към КНСБ.

Министерството на транспорта доста бързо успокои духовете, уточнявайки, че инвеститор изобщо няма. Големият проблем за държавната компания обаче не е евентуалната стачка на служителите й, а устойчивата тенденция тя да губи позициите си на пощенския пазар.

И, разбира се, заплатите

Исканията на синдикатите към министъра на транспорта са да се откаже от намерението да се търси стратегически партньор, следващата седмица да се подпише оздравителната програма (предложена от профсъюзите), която ще доведе до икономии от 21 млн. лв., и да се увеличат заплатите с 10% най-късно от 1 ноември. Към премиера Пламен Орешарски исканията са да се намерят поне 5-7 млн. лв. сега, за да може компанията да излезе на нулата за 2013 г., както и да се постигне споразумение с Българската банка за развитие да ползва мрежата на пощите за разплащане с малкия и средния бизнес. От председателя на БСП Сергей Станишев пък се иска да поеме публичен ангажимент, че държавното дружество няма да бъде приватизирано.

Синдикатите заявиха, че са съгласни да бъде доведен чуждестранен мениджмънт, с ноу-хау отвън, но не и да се върви към "задкулисно намиране на партньор", при положение че не се знае какви ще са ангажиментите му, на база на какви критерии е избран и кой е той. "Притеснението на синдикатите се засилва и от факта, че "Български пощи" имат и облигационен заем. "Този дълг от 15 млн. евро. може да бъде изкупен от банка и после да се върви по схемата дълг срещу собственост, а накрая държавата ще остане с миноритарен дял", заявиха те.

Няма такъв инвеститор

"Това е върховна конспирация, която не съм обмислял", заяви транспортният министър Данаил Папазов пред "Капитал Daily". "Няма да има приватизация на "Български пощи" и няма да се съкращават служители", продължи той. На въпроса кой е мистериозният инвеститор Папазов отговори: "Няма такъв. Ако имаше, аз първи щях да се похваля. В плана за стабилизиране на "Български пощи", който в момента се работи, се предвижда търсене на стратегически партньор. Става въпрос не за приватизация, а за публично-частно партньорство, в което нищо лошо не виждам. Интерес обаче няма."

По въпроса с компенсацията, която пощите очакват, максималната сума, която транспортното министерство може да издейства, към днешна дата е 9 млн. лв. "Опитваме се да решим и проблема със субсидията, но те искат всичко да се случи веднага. Защо в бюджета са предвидени само 2 млн. лв. трябва да питате предишния финансов министър Симеон Дянков", заяви Папазов. Министерството е намерило още 2 млн. лв. вътрешни резерви, а в момента преговаря с финансовото ведомство за още 5 млн. лв. от актуализацията на бюджета. За компенсацията за 2012 г. (дружеството е на загуба за миналата година с 11.3 млн. лв. при приходи от 130.5 млн. лв.) пък ще има нова комисия.

Универсален проблем

Дори дупката във финансите на пощите да бъде запълнена, това ще е временно решение. Дружеството има далеч по-дългосрочни проблеми. Най-големият от тях е задълбочаващата се загуба на пазарен дял във всички сегменти на пощенския пазар. Като основен виновник за тази тенденция синдикати и политици традиционно сочат либерализацията на пазара от началото на 2011 г. Тогава "Български пощи" изгуби монопола си върху писмата и макар и да запази лидерството си там, приходите по това перо намаляха.

Сега темата с писмата отново е номер едно за профсъюзите. Даниела Драганова, председател на Асоциацията на демократичните синдикати, допълни списъка с исканията към ресорния министър с предложение да промени Закона за обществените поръчки така, че само държавни фирми да обслужват всички общински, областни и държавни администрации. Сега на пощенския пазар има няколко частни пощи ("МиБМ експрес", "Еконт експрес", "Тип-топ куриер" и "Стар пост"), които поради по-оптимизираната си мрежа могат да предлагат по-ниски цени. "Тези фирми печелят поръчките, а впоследствие използват мрежата на държавното дружество (което не може да им откаже) за доразнасяне на пратките", обясни Драганова. Близки до компанията изчисляват, че на година "Български пощи" губи средно по 8-10 млн. лв. от подобни поръчки. На искането за промени в ЗОП министър Папазов отговори: "Абсолютно невъзможно е. Никой няма да ми приеме предложението. "Български пощи" първо трябва да се научат да участват в търгове и да предлагат адекватни цени. Ще създадем такова звено, което да се занимава точно с кандидатстване по обществени поръчки."

Основен клиент на пазара на писмата принципно е публичният сектор (58%). Обществените услуги са на второ място с 25%, а на трето са финансовите институции – 11%.

На практика обаче затъването на държавния оператор не е само при универсалния сегмент на пазара, а по всички линии. Най-слабо е представянето на мастодонта в най-печелившите сегменти - куриерските услуги и хибридната поща (т.нар. неуниверсални услуги). По данни на Комисията за регулиране на съобщенията за 2012 г. "Български пощи" имат едва 4% пазарен дял там. Около 50% от приходите на държавната компания пък идват от комисиони за събиране на сметки за ток и вода и за плащането на пенсии. С годините обаче все повече пенсионери ще използват банковите си карти, за да плащат за комунални услуги. Тоест силната зависимост на бизнеса на пощите от НОИ в дългосрочен план не е печеливша стратегия.

В момента министерството подготвя план за преструктуриране на компанията. "Не приватизираме "Български пощи". Напротив, търсим допълнителни дейности, с които дружеството да увеличи своите приходи. Водим разговори с Българския спортен тотализатор да открие свои пунктове в клоновете на пощите. Водим разговори с БДЖ пощите да започнат да продават техни билети", обясни министър Папазов. Дали това ще е достатъчно - едва ли.

Липса на пари, оредяващи клиенти, неразплатени средства от държавата и за капак - шумни синдикати, превантивно протестиращи срещу евентуалния частен инвеститор, който може би изобщо не съществува. Такова е положението в "Български пощи" от известно време. През последните дни обаче напрежението в компанията ескалира, подкладено от изказване на транспортния министър Данаил Папазов, че "бъде определен стратегически партньор, който ще придобие 49% от собствеността на дружеството". Бурята, предизвикана от думите му, принуди Папазов в крайна сметка в сряда да признае, че кандидат-партньори и без това няма и държавата ще търси пари, за да издържа дружеството, което сама е натоварила с губещи, но пък социални дейности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    "Социалната услуга" е хрантутенето на мустакати намръщени лелки, не доставянето на пощата. 20 милиона пощи, 70 милиона БНТ, 200 милиона БДЖ, джобовете на данъкоплатеца са бездънни. И в никакъв случай приватизация, че като махнем дупките ще трябва да намаляме данъците, бива ли такова нещо?

  • 2
    kikoni avatar :-|
    kikoni

    Няма пари "за това". После "за онова". Почваме да забавявяме заплати.
    Следват стачки. Разбиваме дейността на предприятието, а алтернативните пощи е поемат и поставят кризисни цени.
    После предприятието (пощите в случая) се приватизира, а кризисните цени стават монополни и продължават да растат.

  • 3
    nogica avatar :-P
    nogica

    самите служители,управители и собственици (държавата)нехаят за работата си.Само ревът и нищо.
    Когато отидеш да си получиш пратка цялата облепена от баркодове,платена по интернет,знам че е в клона преди да дойде служителката с бележката и ми изкарат една мазна книга с имена нанесени на ръка и всичко ти става ясно.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Явно някой "приватизатор" загрява зад тъчлинията. Отдавна е подготвено предполагам. Ще стане първата държава с приватизирани пощи?

  • 5
    zarco avatar :-|
    zarco

    До коментар [#4] от "mick":

    Предпочитате ли да сме първата държава с фалирали пощи?

  • 6
    blue79 avatar :-|
    blue79

    И все пак от Протестите,дори и в сегашната им беззъба форма,има смисъл!Ясно се вижда какво ни бяха подготвили от Мафията-кражба на Пощите и БДЖ-Товарни превози,Ограбване на пенсиите на 1 милион българи(за сега в изчакване)", "Мин. на инвестиционното незнам си какво си" ( замразено ), БеЛеНе ( замразено ),някакво абсолютно безумие-държавна компания за "управление на земите"-подготовка за "публично-частно".. и отново гигантски Грабеж (сега само се подхвйрля)...Мафията ТРЯБВА да бъде спряна на Всяка цена!

  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Профсъюза както винаги проявява чудеса от активност. То точно такива като пощите и БДЖ са им основанието да търкат панталони в кабинетите си.
    Като са толкова ерудирани и можещи, защо не си ги гушнат пощите и да си ги управляват както намерят за добре!?
    Но не са глупави - на хляба мекото. Други да носят реално отговорност, а те все от тъч линията с мнения и съвети.

  • 8
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Срамота е да има такава ниска ефективност на БП при притежаваната от тях сериозна инфраструктура (административни, складови, помещения за обработка). Няма обаче кой да се замисли, че щом има печеливши куриерски фирми, значи и пощите могат да осъществяват подобни услуги.

  • 9
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000

    Навсякъде по развитите държави пощите са държавни и най-стабилни финансово. За справка само ще кажа,че преди години Deutsche Post купи DHL(една от най-големите куриерски фирми в света)
    Но при нас схемата е друга :-) Който не се сеща ,мога да му кажа :-)

  • 10
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#2:"kikoni"]После предприятието (пощите в случая) се приватизира, а кризисните цени стават монополни и продължават да растат.[/quote]
    Да бе — да. Едно време се чакаше с месеци за телефон (въпреки, че кабелите бяха положени от години). После единственият мобилен оператор обявяваше едни луди такси за минута разговор, а сега, след като има няколко гадни частници в областта, апаратчетата се подаряват срещу договор, който пък предлага хиляди минути срещу 10-15 кинта... ама нека да ни е лошо, като махнахме държавното... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.