И новият ред за телекомите е...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И новият ред за телекомите е...

"Лагос има четвърто поколение мобилна връзка, а Брюксел - не." Така комисар Нели Крус обоснова реформите, които предлага за телекомите

И новият ред за телекомите е...

...старият, но с още по-евтин роуминг и общ паспорт за операторите

Паулина Михайлова
5985 прочитания

"Лагос има четвърто поколение мобилна връзка, а Брюксел - не." Така комисар Нели Крус обоснова реформите, които предлага за телекомите

© reuters


Ако изобщо има дефиниция за "вечен спор", това е несъгласието между собственика на фирмата и служителите какви да са заплатите. Единият мисли, че изобщо никой не работи и заплатите са огромни, а другите са убедени, че бъхтят за жълти стотинки. Другият вечен спор е между доставчиците на услуга и потребителите й. Едните я смятат за толкова евтина, че застрашава оцеляването им, а другите винаги вадят примери колко по-скъпа е спрямо някъде в чужбина. В загрижена за гражданите си съвременна Европа държавите в тон с Брюксел всячески се опитват да влязат в ролята на арбитър, а колкото по-справеддиви им се струва, че са, толкова по-софистицирани стават регулациите им, а доволни няма. Телекомуникациите са един от секторите, в които този процес е най-ярко видим. Преди десетина години чиновниците в Брюксел бяха убедени, че колкото повече насърчат конкуренцията, толкова повече ще отпадне нуждата от регулации, пазарът ще стане динамичен, инвестициите ще се увеличат, а гражданите ще са щастливи. Резултатът е, че конкуренцията наистина е голяма, тарифите падат, но регулациите стават все по-сложни, а потребителите пак са недоволни и този път се питат къде са им новите услуги. Днес, всъщност от месеци насам, законотворците на обединена Европа признават, че ефектът от правилата, които сами сътвориха, може и да е положителен за джобовете на клиентите, но в резултат континентът драматично изостава от останалата част на света при новите технологии. Затова Европейската комисия (ЕК) излезе в четвъртък с дългоочакван пакет предложения за нови регулации, който да реши този проблем. В пакета обаче, макар и пак да има вкусни курабийки за потребителите, няма торта за никого.

Кутията на Нели Крус...

Предварително обявената цел на промените беше да създадат единен европейски пазар на телеком услугите, да гарантират предвидимост на бизнес средата за операторите, да стимулират инвестициите им и така ЕС да догони Азия и САЩ в новите технологии, да облекчат регулациите в сектора и да насърчат сътрудничеството между компаниите в него. Реално обявените промени обаче имат доста по-ограничен обхват. Основните са две.

Първо - от 1 юли 2014 г. таксуването на входящи обаждания при роуминг в ЕС се забранява. До края на 2016 г. пък специалните роуминг тарифи трябва изобщо да отпаднат и телекомите ще са длъжни да предложат пакетни услуги, включващи и роуминг на цената на вътрешно обаждане. Или да дадат на абонатите си свободата да изберат друг оператор за престоя си в чужбина, без да им се налага да сменят SIM картите си.

Второ - въвежда се т.нар. единен европейски паспорт за операторите. Което означава, че щом една компания е получила лиценз от регулатора на една членка на ЕС, тя има право да работи с него във всички страни от съюза.

"Не можем да си позволим да останем разделени на 28 отделни пазара. Така ще лишим дигиталната икономика от всичко, което й е нужно: свързаност и мащаб", пише в мотивите към предложенията на ЕК. "Мрежите сега са твърде бавни и ненадеждни за повечето европейци. Телекомите пък имат огромни дългове, които спъват инвестициите им. Трябва да преобърнем посоката на развитие на сектора", обясняват още от комисията.

Ако изключим обаче роуминга и общия паспорт, другите точки в списъка с промени са доста по-общи и пожелателни: да се намалят и опростят регулациите върху телеком пазара, да има повече координация между страните в разпределението на честотния спектър, за да се насърчат инвестициите в четвърто поколение мрежи, да се стандартизират правилата за предоставяне на достъп на едро до мрежите на операторите, да се гарантира неутралност при доставката на интернет (да няма недостъпни места в световната мрежа), да се опростят още общите условия на телекомите, за да станат по-разбираеми за потребителите. Въвежда се още по-висока степен на защита на абонатите: максималният срок на договорите им с операторите да стане 12 месеца, те да имат право на информация за реалните скорости на трансфер на данни и достъп до интернет, които получават, и в крайна сметка да могат да прекратяват отношенията си с определен доставчик, ако обещаните от него такива скорости не се изпълняват. На операторите пък се дава по-голяма свобода да си споделят и разменят честотен спектър и изобщо да търгуват помежду си на едро с достъп до мрежите си и да си споделят инфраструктура. Обещава се и облекчен достъп на алтернативни оператори до кабелните мрежи на бившите фиксирани монополисти и се цели намаляване на тарифите на дребно за фиксирани обаждания в чужбина в рамките на ЕС.

Отпада първоначалното намерение на ЕК да създаде общ европейски телеком регулатор на мястото на националните. Брюксел все пак засилва правомощията си, искайки си правото да отменя всяко решение на местна регулаторна комисия, ако сметне, че противоречи на европейското законодателство. Не се въвежда и обсъжданата доскоро единна европейска тарифа за терминиране на трафик (цена на едро за обаждания между мрежите). Няма да има и пан-европейски лиценз за използване на честоти. На операторите все пак се оставя правото да предлагат диференцирани пакети за интернет достъп (ако клиентът иска да получи екстра-скорост и достъп, да може да го получи, плащайки повече). Нови, по-облекчени, правила за сливания и придобивания в сектора, за каквито доскоро се говореше, няма. Макар и да констатира факта, че няма нито един паневропейски оператор, а някои компании дори се изтеглят от пазарите на определени страни, и секторът има нужда от консолидация, в главата от документа с промените, озаглавена "Консолидация", като предвиждани мерки е написано: "Няма причина да се променят правилата."

...реакцията на тези, които ровят в нея

Пакетът от мерки, подготвен от еврокомисаря по цифровите технологии Нели Крус, всъщност се обсъжда от месеци. И очакванията на индустрията бяха той да съдържа, от една страна "тояга" (именно още по-евтиния роуминг и допълнителната защита на клиентите), а от друга, морков (по-хлабави конкурентни правила за всякакъв род сделки между тях за консолидация и споделяне на ресурс). Това, което се получава реално, е голяма тояга и малък морков. Затова и реакцията на сектора като цяло не е ласкава за пакета реформи - както от международните корпоративни асоциации, така и от българските телекоми, и от местния регулатор.

Доста остър е коментарът на "Мобилтел". "Понижаването на инвестициите в електронна съобщителна инфраструктура е идентифицирано от ЕК като проблем за развитието и конкурентността на общността като цяло. Въпреки това предложенията за законодателни промени засилват негативната тенденция и биха имали увреждащ ефект за телеком индустрията. Инициативата за изграждане на единен европейски пазар на електронни съобщения би могла да подпомогне значително растежа на Европа. Това би се случило обаче, ако се приложи подход, който се основава на дерегулиране, предвидимост и насърчаване на инвестициите", казват от най-големия оператор в България. "При съпоставка с общите цели за растеж и инвестиции предложението разкрива много негативни страни. Отчитаме, че ефектът на тези негативни страни ще бъде почувстван незабавно и ще има като резултат загуби на приходи, намаление на инвестициите, липса на възможност за иновации, загуба на работни места", категорични са от телекома, апелирайки за по-широко обсъждане на пакета с индустрията. От "Глобул" обясниха, че не могат да излязат с конкретен коментар, преди да се запознаят с предложението в детайли, но заявиха, че също с нетърпение очакват предстоящия дебат преди финалното решение на европарламента. Операторът, който вече е част от Telenor, се присъединява към становищата на асоциацията на мобилните оператори GSMA и на Асоциацията на европейските телеком оператори ETNO. Позицията на GSMA е доста критична. Извън любезностите в стил, че се оценява отдадеността на комисар Нели Крус в целта й да постигне единен европейски пазар, недоволството е директно: "GSMA смята, че пакетът трябваше да се фокусира върху мерки за ръст в региона, засилване на конкурентността му и създаване на нови работни места. ЕК правилно отчита, че има нужда от увеличаване на инвестициите в инфраструктура, но за да постигне тази цел, реформата далеч не е достатъчна." От асоциацията са категорични, че в този си вид предложението поставя доста рискове пред индустрията и потребителите й. Критично е и становището на ETNO. Очаквано Комисията за регулиране на съобщенията също не аплодира пакета мерки. "Принципно подкрепяме заложените в документа цели. Необходим е експертен анализ на мерките, но първоначалният прочит на документа повдига много въпроси. Обезпокоителен е фактът, че в предложението е залегнала рязка промяна от настоящия подход на регулаторната рамка на ЕС, основаващ се на стимулирането на конкуренцията. Преминава се към подход, насърчаващ консолидирането на пазара. Други посочени мерки, свързани с правната сигурност, се явяват в противоречие с обявените цели за създаване на предвидима регулаторна среда, насърчаване на конкуренцията и инвестициите", коментира председателят на КРС Веселин Божков. "Предложението представлява съществена промяна и в съотношението на силите между ЕК, държавите членки и националните регулатори в посока към централизиране на компетенциите на ниво общност. Странна е прибързаността, с която се действа по отношение на приемането на регламента за единния пазар. Такива важни документи досега винаги са били предмет на обществени консултации. Надявам се това да бъде приложено и към този регламент", каза Божков. Темата ще се обсъжда от органа на европейските телеком регулатори BEREC в края на месеца.

Подкрепа за предложението на ЕК засега декларира само БТК, откъдето все пак уточниха, че ще анализират документа, преди да коментират как ще се отрази на бизнеса им.

БТК - в Дания, и Vodafone за българи

Позициите на всички са лесно обясними. Повечето оператори бранят приходите си, които като начало ще пострадат от пакета на Нели Крус. Регулаторът защитава властта си. А странната (засега) подкрепа от БТК може да се обясни с факта, че именно комисар Крус отговаря и за медиите, където мажоритарният собственик на телекома Цветан Василев има интереси в България, и за цифровизацията на тв ефира, където пак той е основен играч, а Брюксел съди България точно за монопола при мултиплексите. При тази деликатна ситуация критиката към ЕК вероятно изглежда неудобна. Разбира се, теоретично е възможно и друго - БТК просто да са загрижени повече за потребителите, отколкото за собствените си приходи.

Що се отнася до потребителите - перспективата лицензиран в Англия оператор да им предложи услугите си наистина звучи добре. Въпросът е дали това ще се случи реално. Първо - пазарът тук е с едни от най-ниските тарифи на дребно в ЕС и проникване от над 150%. И второ - лицензът не означава изградена мрежа, тоест ако Vodafone например иска да навлезе в България, без да излее обезсърчаващите няколкостотин милиона евро за това, ще трябва да се споразумее да ползва мрежата на някой тук. Вярно е, че занапред ще може да го направи и без КРС да се съгласи, ако получи подкрепа от ЕК. Но все пак доста по-вероятно е местните оператори да споделят ресурсите си. Принципно подобни споразумения изключват враждебност, защото означават взаимна зависимост. Що се отнася за евтиния роуминг - ударът от него, както и от рязко понижените цени за терминиране на едро, вече беше изтърпян от операторите. Сега те просто ще изгубят още малко пари. Дали това ще означава само политически позитив за Нели Крус, или ще поведе Европа технологично напред - сред експертите надделява скептицизма.

 

Роуминг и политика

За последните месеци на мандата си като еврокомисар по цифровите технологии Нели Крус има амбициозна задача - да елиминира роуминг тарифите за входящите обаждания. Зад предложението й твърдо застана и президентът на ЕК Жозе Мануел Барозу. Целта е това да се случи още догодина, за предпочитане - някъде около избора на нов състав на ЕК. След вота за евродепутати през май 2014 г. политическите групи в новия състав на Европейския парламент ще номинират свои кандидати за следващ президент на еврокомисията, а после ще бъдат излъчени и новите еврокомисари. Акцентирането върху атрактивна, чувствителна и касаеща всички европейски граждани тема като цената на роуминга носи точки на Нели Крус и на Барозу в тази надпревара. Холандката е от знаковите и разпознаваеми комисари в Брюксел и вероятно мнозина  в Microsoft например още потръпват при спомена за рекордните глоби, които тя наложи на американския софтуерен гигант през предишния си мандат, когато отговаряше за конкуренцията. Сега, вече като вицепрезидент на ЕК, името й дори се спряга сред възможните наследници на Барозу. Именно с кръстоносния поход срещу телекомите и битката за евтин роуминг изгря звездата и на друг от ярките комисари - Вивиан Рединг. Тя отговаряше за телекомуникациите преди Крус и опълчването й срещу гиганти като Deutsche Telekom й донесе вицепрезидентски пост в комисията "Барозу 2" и важното портфолио "Правосъдие и вътрешен ред". Всъщност Рединг също се споменава сред кандидатите да застанат начело на ЕК. Така роумингът се оказва удобен политически трамплин за високи позиции в Брюксел. Самият Барозу, дори да се е отказал от идеята за трети мандат, изглежда твърдо решен да прокара предложения от Крус пакет като своеобразно наследство, с което да бъде запомнен. За самата Крус това би бил чудесен бонус в битката й за позиции. Но преди това трябва да успее с помощта на Барозу да прокара предложенията си през Европейския съвет и през европарламента преди май догодина, което няма да е лесно.

По темата работи и: Светломира Гюрова

Ако изобщо има дефиниция за "вечен спор", това е несъгласието между собственика на фирмата и служителите какви да са заплатите. Единият мисли, че изобщо никой не работи и заплатите са огромни, а другите са убедени, че бъхтят за жълти стотинки. Другият вечен спор е между доставчиците на услуга и потребителите й. Едните я смятат за толкова евтина, че застрашава оцеляването им, а другите винаги вадят примери колко по-скъпа е спрямо някъде в чужбина. В загрижена за гражданите си съвременна Европа държавите в тон с Брюксел всячески се опитват да влязат в ролята на арбитър, а колкото по-справеддиви им се струва, че са, толкова по-софистицирани стават регулациите им, а доволни няма. Телекомуникациите са един от секторите, в които този процес е най-ярко видим. Преди десетина години чиновниците в Брюксел бяха убедени, че колкото повече насърчат конкуренцията, толкова повече ще отпадне нуждата от регулации, пазарът ще стане динамичен, инвестициите ще се увеличат, а гражданите ще са щастливи. Резултатът е, че конкуренцията наистина е голяма, тарифите падат, но регулациите стават все по-сложни, а потребителите пак са недоволни и този път се питат къде са им новите услуги. Днес, всъщност от месеци насам, законотворците на обединена Европа признават, че ефектът от правилата, които сами сътвориха, може и да е положителен за джобовете на клиентите, но в резултат континентът драматично изостава от останалата част на света при новите технологии. Затова Европейската комисия (ЕК) излезе в четвъртък с дългоочакван пакет предложения за нови регулации, който да реши този проблем. В пакета обаче, макар и пак да има вкусни курабийки за потребителите, няма торта за никого.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Добре е когато политическите мераци съвпадат с интересите на потребителите. остава да се създадат и условия за бизнеса: ЕДИН пазар, ЕДИН регулатор.

  • 2
    ac_dc avatar :-|
    ac_dc

    Няма как да се иска от операторите да правят 4г мрежа с тези намалени приходи.Тази Нели Крус да я сложат за мениджър на някой оператор само за 6 месеца и после да я накарат да пише правилата и законите,които иска да прокара пък да видим дали пак така ще ги напише????

  • 3
    aleko avatar :-|
    aleko

    Специално българските оператори имаха достатъчно време да натрупат солиден финансов ресурс, за да могат и ракета да изпратят до Луната. Преди регулациите от Брюксел ни деряха по 5 кожи и щяха да продължат да го правят. Спомням си преди 10-тина години на нас ни взимаха по 45 ст. на минута, а в Австрия цената беше 9 цента независимо на кой оператор се обаждаш. Докато ние се чудехме коя оферта ни е по-изгодна, там хората не помнеха към кой оператор са се включили, защото всичките са еднакви. Имаха и промоции, за които тук не сме чували - купуваш си яке например и в джоба му като бонус получаваш апарат/не последен модел, разбира се/. Приятели ни показаха едно чекмедже, пълно с неизползвани телефони от такива промоции. Или с всяко подновяване на договора можеш да си вземеш нов апарат, като само доплатиш разликата със стария си. Всеки може да сравни с нашата действителност. Така че хич не им е голяма тоягата, поне на нашите.

  • 4
    adenauer avatar :-|
    adenauer

    Всички наши оператори и далавераджии в тази област до един са комунисти,агенти на дс или техни наследници и протежета.Комуниста става последен нищии ,когато му вземеш парите или възможностите за рекет и кражби.Това е така ,защото от комуниста и агента не може да излезе качествена човешка личност или да предаде християнските ценности на своето поколение.По тези причини наследниците на предишните комунистически престъпници са точно копие на своите бащи-по-лакоми,по-далавераджии ,по- големи лъжци и мошеници и всичко събрано в по-най.Затова обществото ни се дели на българи и комунисти,както отбеляза един от протестиращите.И това ще продължи до тогава ,докато не се приложи в действие Германския опит за смяна на политическата и икономическа система в държавата-Декомунизация,Лустрация на обществото,Национализация на заграбеното от комунисти и агенти на ДС и Народен съд по Германски моде и обхват на виновните.

  • 5
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Още могат да падат цените, още... Телекомите сега плачат, а доскоро пълнеха гуши и хич не им дремеше за обикновения човек. То не бяха надписвания на сметки, то не беше чудо, а за бонусите, които се получаваха там се носеха легенди. Е, колелото се върти - не може все да си отгоре, дойде и техния ред да плащат...

  • 6
    stealth avatar :-|
    exdn

    БТК е на страната на Еврокомисията от доста преди в компанията да се намеси Цветан Василев, още от времето на първото намаляване на цените за терминиране. Това може лесно да се провери, ако авторката не беше залитнала към любимите й теории на конспирацията.

    Причината е, че БТК има много по-малко абонати на мобилната си услуга от своите конкуренти, но има много абонати на други услуги, които не са засегнати от тази регулация. В случая бонусът за компанията е, че другите страдат доста повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK