Американският автомобилен производител Chrysler планира да подаде документи за първично публично предлагане (IPO), съобщава Financial times. До това решение се е стигнало, след като мажоритарният собственик на компания – италианският концерн Fiat, не е успял да постигне споразумение за сливането на компаниите с пенсионния и здравен тръст, който притежава останалата част от акциите.
Излизането на борсата, което може да се случи още тази година, е последният възможен ход, до който изпълнителният директор Серджо Маркионе не желаеше да прибягва, отбелязва FT. Той се надяваше да осъществи сливането на двата производителя, което щеше да им помогне да се конкурират с лидерите на автомобилната индустрия Toyota, Volkswagen и General Motors.
Установяване на стойността
"Цялата работа, подготовката и черновите на документите вече са свършени. Трябва да сме готови да подадем заявлението за публично предлагане в третата седмица на този месец", заявява Маркионе, който заема поста изпълнителен директор както на Fiat, така и на Chrysler. "Трябва да минем през този процес на определяне на стойността. Тръстът бе пределно ясен, че не иска да е дългосрочен акционер. Те искат да монетизират дела си, поради което трябва да намерим начин да го направят, без да изискват нереално висока стойност. Ще оставим пазара да говори, той ще ни каже", заявява Маркионе.
Chrysler, който е третият най-голям производител на автомобили в САЩ, бе спасен от банкрут от италианската компания през 2009 г. Според условията на споразумението Fiat постепенно увеличи дела си до 58.5%. Работническият тръст, който държи останалите 41.5%, от месеци е в съдебен конфликт с италианската компания по въпроса за стойността на дела си, който Fiat има опция да придобие. Това спира плановете за пълно сливане на компаниите, което би сложило под една шапка марки като Ferrari, Jeep, Maserati и Dodge.
През януари тръстът се възползва от правото си да изисква 16.6% от компанията да бъде листната на борсата. Според оценката на Fiat всички активи на Chrysler възлизат на 4.2 млрд. долара, докато тръстът настоява, че стойността на компанията е 10.3 млрд. долара. IPO-то ще реши този диспут, но ще забави плановете за реформи и ще отнеме много ресурси. "Този въпрос не е играчка. Става въпрос за клиенти, марки, търговски мрежи и хора... разбирам желанието за монетизиране на активите, но трябва да се подхожда сериозно. Компанията струва толкова, колкото им предлагаме, което е по-малко от очакванията им", заявява изпълнителният директор.
Времето е пари
"За Fiat става много по-трудно да изкупи миноритарните дялове в Chrysler след листване на борсата. Плановете на Маркионе да слее двата производителя и да получи контрол над паричните резерви на Chrysler може би е под риск", коментира пред Bloomberg Ерик Хаузер, анализатор в лондонската ISI Group. Fiat се нуждае от стабилния паричен ресурс на Chrysler, който се облагодетелства от възстановяването на щатския автомобилен пазар, за да компенсира тежките си загуби в Европа, където продажбите остават на 20-годишно дъно. Колкото по-дълго време отнемат споровете, толкова повече ще трябва да плати Fiat за акциите на Chrysler, чиято стойност се покачва заради добрите продажби. След оповестяването на новината акциите на Fiat спаднаха с 3.4% до 6.03 евро на борсата в Милано. От началото на годината обаче книжата са поскъпнали с 62%, с което пазарната капитализация на базираната в Торино компания достига 7.67 млрд. евро. По думите на Маркионе борсовия дебют може да се осъществи още тази година, но но е по-вероятно да се проведе в първото тримесечие на 2014 г.
Американският автомобилен производител Chrysler планира да подаде документи за първично публично предлагане (IPO), съобщава Financial times. До това решение се е стигнало, след като мажоритарният собственик на компания – италианският концерн Fiat, не е успял да постигне споразумение за сливането на компаниите с пенсионния и здравен тръст, който притежава останалата част от акциите.
Излизането на борсата, което може да се случи още тази година, е последният възможен ход, до който изпълнителният директор Серджо Маркионе не желаеше да прибягва, отбелязва FT. Той се надяваше да осъществи сливането на двата производителя, което щеше да им помогне да се конкурират с лидерите на автомобилната индустрия Toyota, Volkswagen и General Motors.
2 коментара
Ами работата е лесна: шиткат акциите на борсата и после Маркионето ги купува от там, предлагайки 30% по-висока цена на акционерите.
Е, не стана с Мерцедес, сега Фиат е на ред.