Първа пристанищна концесия за Цветан Василев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първа пристанищна концесия за Цветан Василев

Първа пристанищна концесия за Цветан Василев

Фирма, свързана с банкера, взе дунавския терминал Русе-запад

Калина Горанова
10011 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Все още не на 100%, но е почти сигурно - основният акционер в Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев вече има и пристанищна концесия. Договорът за терминала Русе-запад е подписан на 18 септември, съобщиха пред "Капитал Daily" от транспортното министерство. Конкурсът беше спечелен от свързаното с Цветан Василев "Пристанищен терминал Русе-запад" АД. В него 65% от капитала държи "Шип инвест", а останалите 35% са на транспортната "Фанти-Г", която има няколко залога в КТБ. Новият оператор има срок от два месеца, за да изпълни условията, за да влезе във владение.

На 7 август транспортното ведомство е подписало и договора за концесия на пристанищен терминал Никопол с Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Концесионерът ще влезе във владение на 1 октомври. Тоест - от списъка с терминали, предвидени за отдаване на частни компании, все още не е финализирана само сделката за морската гара в Несебър. Тя беше спечелена пак от обединение, свързано с Цветан Василев, но процедурата се обжалва от граждански организации.

Бърз и частен

В края на миналата година и началото на тази транспортното министерство прояви завидна активност в отдаването на пристанищни терминали на концесия. С нови оператори се сдобиха пристанище Лом, което също влезе в портфолиото на компания от групата на "Химимпорт", част от пристанище Видин, и терминалът за контейнери на Бургас-запад, което ще се ръководи от "БМФ - Порт Бургас" - 100% собственост на Параходство "Български морски флот". За всеки терминал (с изключение на Видин-юг) имаше само по един кандидат, а договорите бяха подписвани без много шум.

Влизането на новите оператори във владение обаче няма как да стане толкова скоростно. Сега концесионерът на Русе-запад в срок от два месеца трябва да изпълни няколко условия, за да влезе договорът в сила: да плати еднократното концесионно възнаграждение, да представи банкови гаранции, да бъде вписан в регистъра на пристанищните оператори и др. От министерството са заложили минимум 7.41 млн. лв. инвестиции, които новият оператор трябва да вложи в Русе-запад за 35-те години, в които ще го стопанисва. Обещаната сума от концесионера е 12.22 млн. лв.

В началото на годината проверка на "Капитал" показа, че срещу "Фанти-Г" има заведени общо 35 дела от частни съдебни изпълнители, поне едно от които е по искане на служител, който не е получил заплатата си. Според изискванията на транспортното министерство концесионерът не трябва да има просрочени дългове към работници и служители. "Фанти-Г" има пет залога в КТБ. Другият участник в консорциума – "Шип инвест", има доста по-преки връзки с Цветан Василев. Седалището на дружеството е на софийската ул. "Дебър" 17, където се намира и "Бромак" – компанията, чрез която Василев е акционер в КТБ. До началото на 2011 г. "Шип инвест" е била еднолична собственост на "Афлик България" - фирма, която е била собственик на инвестиционния посредник "Фина-С", свързван с Василев.

А на морето

Сключването на концесионния договор за гарата в Несебър обаче се бави. Решението за откриване на процедурата и това за определяне на концесионер са обжалвани пред Върховния административен съд (ВАС) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от сдруженията с нестопанска цел "Месамбрия понтика", "Несебърски риболовци" и "Риболовно сдружение МЕНА". Две от жалбите са оставени без разглеждане от КЗК и ВАС, но предстои образуване на производство по жалбата на "Несебърски риболовци". Притесненията на местните организации са, че може да има застрояване в буферната зона на старинния град Несебър, защитен от ЮНЕСКО, а на рибарите - че може да останат без място за корабите си.  За концесионер е определен ВИДМАР. Съдружници в него са "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата се контролира от Иван Мирински, който чрез "ПМ контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв., като сделката е финансирана със заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му е ипотекирана в банката.

Все още не на 100%, но е почти сигурно - основният акционер в Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев вече има и пристанищна концесия. Договорът за терминала Русе-запад е подписан на 18 септември, съобщиха пред "Капитал Daily" от транспортното министерство. Конкурсът беше спечелен от свързаното с Цветан Василев "Пристанищен терминал Русе-запад" АД. В него 65% от капитала държи "Шип инвест", а останалите 35% са на транспортната "Фанти-Г", която има няколко залога в КТБ. Новият оператор има срок от два месеца, за да изпълни условията, за да влезе във владение.

На 7 август транспортното ведомство е подписало и договора за концесия на пристанищен терминал Никопол с Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Концесионерът ще влезе във владение на 1 октомври. Тоест - от списъка с терминали, предвидени за отдаване на частни компании, все още не е финализирана само сделката за морската гара в Несебър. Тя беше спечелена пак от обединение, свързано с Цветан Василев, но процедурата се обжалва от граждански организации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    todor6 avatar :-|
    Бай Тошо

    На печелившите честито!Останалите да хапнат още някоя друга муха!

  • 2
    vasco avatar :-?
    vasco

    "За всеки терминал (с изключение на Видин-юг) имаше само по един кандидат, а договорите бяха подписвани без много шум."
    -ей това намирисва най-много.

  • 3
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    Та декларацийката от днес действа бре - ето, отделя се бизнеса от политиката...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    Мустакът си намери пристан ...

  • 5
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze

    Още купува пристанища. Когато закупи въздуха, ще плащате прескъпо, за да дишате.

    Тези хора зорлем ще ни накарат да ги бесим по лампите някой хубав ден.

  • 6
    easy_money avatar :-|
    easy_money

    [quote#5:"kaizersoze"]Още купува пристанища. Когато закупи въздуха, ще плащате прескъпо, за да дишате. [/quote]
    Ти чете ли статията и правиш ли разлика между продажба на даден актив и концесия? Много отдавна трябваше да се случат тези концесии на пристанищата,защото сега в кризата е трудно да се намерят инвеститори.Не е работа на държавата да се занимава с управлението на терминали и пристанища,нито има възможности да инвестира,така че трябва да сме доволни когато има успешни концесии.

  • 9
    merunka avatar :-|
    merunka

    Сигурно ли е, че е станало така, тъй като със същата увереност твърдяхте, че е купил и пристанището в Несебър, което уж било на голямата печалба. А как Бориславова си прибра пристанището в Бургас и колко пари минават през там.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK