С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 19 сеп 2013, 20:23, 9667 прочитания

Първа пристанищна концесия за Цветан Василев

Фирма, свързана с банкера, взе дунавския терминал Русе-запад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Все още не на 100%, но е почти сигурно - основният акционер в Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев вече има и пристанищна концесия. Договорът за терминала Русе-запад е подписан на 18 септември, съобщиха пред "Капитал Daily" от транспортното министерство. Конкурсът беше спечелен от свързаното с Цветан Василев "Пристанищен терминал Русе-запад" АД. В него 65% от капитала държи "Шип инвест", а останалите 35% са на транспортната "Фанти-Г", която има няколко залога в КТБ. Новият оператор има срок от два месеца, за да изпълни условията, за да влезе във владение.

На 7 август транспортното ведомство е подписало и договора за концесия на пристанищен терминал Никопол с Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Концесионерът ще влезе във владение на 1 октомври. Тоест - от списъка с терминали, предвидени за отдаване на частни компании, все още не е финализирана само сделката за морската гара в Несебър. Тя беше спечелена пак от обединение, свързано с Цветан Василев, но процедурата се обжалва от граждански организации.


Бърз и частен

В края на миналата година и началото на тази транспортното министерство прояви завидна активност в отдаването на пристанищни терминали на концесия. С нови оператори се сдобиха пристанище Лом, което също влезе в портфолиото на компания от групата на "Химимпорт", част от пристанище Видин, и терминалът за контейнери на Бургас-запад, което ще се ръководи от "БМФ - Порт Бургас" - 100% собственост на Параходство "Български морски флот". За всеки терминал (с изключение на Видин-юг) имаше само по един кандидат, а договорите бяха подписвани без много шум.

Влизането на новите оператори във владение обаче няма как да стане толкова скоростно. Сега концесионерът на Русе-запад в срок от два месеца трябва да изпълни няколко условия, за да влезе договорът в сила: да плати еднократното концесионно възнаграждение, да представи банкови гаранции, да бъде вписан в регистъра на пристанищните оператори и др. От министерството са заложили минимум 7.41 млн. лв. инвестиции, които новият оператор трябва да вложи в Русе-запад за 35-те години, в които ще го стопанисва. Обещаната сума от концесионера е 12.22 млн. лв.



В началото на годината проверка на "Капитал" показа, че срещу "Фанти-Г" има заведени общо 35 дела от частни съдебни изпълнители, поне едно от които е по искане на служител, който не е получил заплатата си. Според изискванията на транспортното министерство концесионерът не трябва да има просрочени дългове към работници и служители. "Фанти-Г" има пет залога в КТБ. Другият участник в консорциума – "Шип инвест", има доста по-преки връзки с Цветан Василев. Седалището на дружеството е на софийската ул. "Дебър" 17, където се намира и "Бромак" – компанията, чрез която Василев е акционер в КТБ. До началото на 2011 г. "Шип инвест" е била еднолична собственост на "Афлик България" - фирма, която е била собственик на инвестиционния посредник "Фина-С", свързван с Василев.

А на морето

Сключването на концесионния договор за гарата в Несебър обаче се бави. Решението за откриване на процедурата и това за определяне на концесионер са обжалвани пред Върховния административен съд (ВАС) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от сдруженията с нестопанска цел "Месамбрия понтика", "Несебърски риболовци" и "Риболовно сдружение МЕНА". Две от жалбите са оставени без разглеждане от КЗК и ВАС, но предстои образуване на производство по жалбата на "Несебърски риболовци". Притесненията на местните организации са, че може да има застрояване в буферната зона на старинния град Несебър, защитен от ЮНЕСКО, а на рибарите - че може да останат без място за корабите си.  За концесионер е определен ВИДМАР. Съдружници в него са "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата се контролира от Иван Мирински, който чрез "ПМ контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв., като сделката е финансирана със заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му е ипотекирана в банката.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 154 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 400 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новото лице на H&M

В търсене на още пазарни ниши шведската група усилено инвестира в нови марки и вериги, които залагат на качество и високи цени

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10