С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
86 21 сеп 2013, 16:00, 31131 прочитания

Въздушни печалби

Или как "България ер" завишава резултатите си, като изнася загуба към свързани компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки бизнес иска да изглежда финансово стабилен за пред клиентите и партньорите си, но авиокомпаниите имат няколко допълнителни причини. Някак естествено на по-преден план при пътниците са притесненията за сигурността и дали в затрудненията си някоя компания не спестява не само от размера на сандвичите на борда. А освен това клиентите са доста по-предпазливи да си предплащат билети с месеци, ако виждат риск в един момент полетът да се отмени.

Националният превозвач "България ер" има и още един повод да държи на финансовия си имидж. Тя е собственост на "Бългериан еъруейз груп" (БЕГ), което е част от публичния холдинг "Химимпорт". Така евентуалните лоши резултати влизат и в консолидираните отчети на компанията майка, което може да притесни и инвеститорите.


На пръв поглед поводи за голямо безпокойство няма. Официалните одитирани отчети на "България ер" в последните години показват приходи, колебаещи се с по няколко процента (за 2012 г. има 4% спад до 315.5 млн. лв.) и минимални печалби от по няколкостотин хиляди лева (пак за 2012 г. - спад от 73.5% до 393 хил. лв.). Това може лесно да се оправдае с криза, скъпи горива и конкурентен натиск от нискотарифни превозвачи. По-внимателно вглеждане обаче показва, че тези числа са силно изкривени от сделки със свързани компании и еднократни продажби на активи. А без тях компанията работи оперативно на загуба от десетки милиони, които биха подяли чувствително капитала й. Последните две години реализира отрицателни парични потоци от оперативна дейност, които без подкрепа отвън биха я оставили без оборотни средства.

Донор №1: "Хемус ер"

Едната линия, по която всяка година финансовите резултати на "България ер" получават положителен тласък, са взаимоотношенията й с друга компания от структурата на БЕГ - "Авиокомпания Хемус ер". Тя беше приватизирана на два етапа, като на финала "Химимпорт" придоби цялото дружество. Тогава тя извършваше чартърни и товарни полети, докато сега основната й дейност е да взима самолети на лизинг и да ги преотдава на други авиокомпании. Според отчета на "Хемус ер" тя има един собствен BAe 146 и е наела още три от "Еъркрафт лииз", един Boeing 737 от "България ер" и два Airbus 319 от международни лизингови компании. Като клиент пък е посочен единствено националният превозвач.



В този бизнес няма нищо лошо, като изключим, че явно сметката на "Хемус ер" не излиза и дружеството е постоянно на загуба - за 2012 г. тя е 18.2 млн. лв., а общо за последните три години - 71.7 млн. лв. Натрупаните загуби са над 100 млн. лв., вследствие на което дружеството е декапитализирано - собственият капитал е отрицателен, -74.5 млн. лв. А тенденциите не показват и особена възможност това да бъде преодоляно от нормалния бизнес на "Хемус ер", тъй като приходите също спадат до 6.9 млн. лв. (от които голямата част идват от "България ер"). А те не покриват дори само оперативните разходите, които компанията прави за лизингови вноски, поддръжка на самолетите, заплати и т.н.

Тези загуби се финансират със заеми от "България ер", като според отчетите на двете компании те са достигнали 84 млн. лв. По тях текат и лихви от порядъка на 7 млн. лв. годишно, които също не се изплащат и се трупат като задължения, които всяка година се разсрочват. Така излиза, че "Хемус ер" реално субсидира дейността на сестринската авиокомпания и позволява да отчита по-малко разходи и да излиза на печалба. А сметката се трупа просто като вземания в активите на "България ер". Големият въпрос е как те могат да бъдат събрани?

Отрицателният капитал и многото краткосрочни пасиви кара одиторът на "Хемус ер" "Грант Торнтон" да заверява отчетите му от години с квалифицирано мнение и със съмнение, че може да продължи да е действащо предприятие без подкрепа от собственика му. Същият одитор обаче вече в качеството му на проверител на отчетите на "България ер" не вижда нищо притеснително в големите вземания и не настоява те да бъдат отписани частично или изцяло. Самото "Хемус ер" в баланса на БЕГ, което ползва същия одитор, е класифицирано като финансов актив за продажба и е оценено на 38 млн. лв. и тази оценка и там не е поставена под въпрос.

Донор №2: "Еъркрафт лииз"

Друго дружество, което оперира като донор и на двете авиокомпании, е споменатото "Еъркрафт лииз". Всъщност това е новото име на чартърния превозвач "Виаджо ер". Той, макар и пряко да не е в БЕГ, се свързва с групата и е регистриран в централата й. Собственик на компанията чрез "Итал комерс 75" е Зорница Алексова, която е съдружник в счетоводна къща "ХГХ консулт", чието предишно име е "Химимпорт консулт", а мажоритарен собственик е едноименният холдинг. Според отчета на "Химимпорт" за 2012 г. той има търговско вземане от "Итал комерс 75" за 1.3 млн. лв., а през 2011 г. то е било за 7 млн. лв., като и в предишни години двете са имали взаимоотношения. Подобни връзки има и с БЕГ, което през 2012 г. по договор за временна взаимопомощ е взел 2.7 млн. лв. заем от "Итал комерс 75" (и различни други суми от още шест свързани компании) при 10% лихва и срок на погасяване 28 май 2014 г. с опция за една година удължаване. Година по-рано пък БЕГ е имал задължение към "Итал комерс 75" за 9.8 млн. лв.

Както подсказва името, подобно на "Хемус ер", и "Еъркрафт лииз" се е пренасочило към отдаването под наем на своите самолети. То разполага с пет, от които четири са под управлението на "Хемус ер" и един - на "България ер". През 2011 г. е на загуба заради тази си дейност, а през 2012 г. излиза на печалба, но благодарение на продажбата на самолет. Още два други от отдадените на "Хемус ер" са продадени през 2013 г.

Освен превозни средства "Еъркрафт лииз" предоставя на двете авиокомпании и финансиране. Дружеството е отпуснало 17.4 млн. лв. заем на "Хемус ер" и още 8.2 млн. лв. на "България ер". Парите идват основно от банката в групата "Химимпорт" ЦКБ, която го е кредитирала с близо 40 млн. лв., като дружеството и много от активите му са заложени там. Така се заобикалят и ограниченията финансовата институция да отпуска заеми на група свързани помежду си лица до 25% от собствения й капитал или в конкретния случай 87 млн. лв. "България ер" има 6.5 млн. лв. задължения към ЦКБ, а БЕГ - 45 млн. лв. задължения по овърдрафт кредит към банката, а все пак и други компании от групата "Химимпорт" се нуждаят от финансиране. Другият голям кредитор на БЕГ със заем от 25 млн. евро е Корпоративна търговска банка.

Донор №3: Неизвестният купувач на руската "България ер" ООО

Освен чрез подобни сателитни компании, подпомагащи дейността, националният превозвач украсява резултатите си и чрез еднократни ефекти. Пример за това през 2012 г. е продажбата на едноименното дъщерно дружество в Русия. Тя е упомената някак мимоходом в отчета без много детайли и обосновка, като част от стратегията за освобождаване от неоперативни активи. Обяснява се, че основният актив на "България ер" ООО (Общество с ограниченной ответственностью, рус., еквивалент на българското ООД - бел.ред.) са 90 дка земя в столицата на Татарстан Казан, предназначена за изграждане на модерен многофункционален комплекс с осеметажен хотел и четири жилищни сгради. А също така и че печалбата е "в размер на 31 136 хил. лв., представляваща разликата между определеното възнаграждение в размер на 32 858 хил. лв. и дела в нетните активи на дъщерното дружество в размер на (1722) хил. лв.". Числото в скоби е счетоводно означение за отрицателна величина.

Обиколка из отчетите на другите компании от групата дава още малко детайли. От доклада за дейността за 2012 г. на "Химимпорт" става ясно, че въпросните имоти са оценени на 7 млн. лв., а останалите активи на дружеството са вземания за 10 млн. лв. и материални запаси за 4 млн. лв. Те са финансирани със 17.4 млн. лв. дългосрочни заеми и 6.9 млн. лв. краткосрочни.

От отчета на БЕГ пък става ясно, че дружеството е основният кредитор, като е отпуснал на "България ер" ООО кредити за 14.9 млн. лв. при лихви между 6.4 и 8% с падежи през 2020-2021 г. Сключени са десет договора за заем в периода от април 2011 до декември 2012 г., т.е. БЕГ е давал заеми на дружество до самата му продажба, която също е станала през декември. От отчета на "България ер" за 2011 г. става ясно, че авиокомпанията е предоставила обезпечение в полза на Татинвестбанк - татарстанската дъщерна банка на ЦКБ, която е кредитирала руското му дружество.

Не става ясно кой е купувачът, но всички тези факти, както и че се е съгласил да плати таква сума за дружество с отрицателен собствен капитал, говорят, че вероятно е близък до групата. А по всичко личи и че плащане не е имало, тъй като насреща в баланса на "България ер" се появяват вземания, свързани с продажба на инвестиции за 32 859 хил. лв. Така чисто счетоводно "България ер" увеличава активите си (допреди сделката инвестцията в капитала на руското дружество се води счетоводно 100 лв.), а също така и генерира еднократна печалба, без която щеше да е на над 30 млн. лв. загуба.

Донор №4: Фалитът на "Алма тур"

През 2011 г. друг любопитен еднократен ефект оказва изненадващо положително влияние върху отчета на "България ер". Фалитът на туристическата агенция "Алма тур", вместо да затрудни авиокомпанията, с която е традиционен партньор, се оказва като сериозен актив за нея. Буквално.

През 2010 г. "България ер" декларира, че основната част от приходите й от наем на самолети с екипаж в размер на 12.6 млн. лв. са по договори за приоритетно чартиране, сключени с "Алма тур флай". Може да се очаква, че при това положение фалитът на дружеството през есента на 2011 г. ще се отрази негативно на приходната част на "България ер".

Вместо това обаче се оказва, че не само че няма спад, а и фалитът счетоводно оказва благотворен ефект, като авиокомпанията отчита значителен ръст на вземанията от глоби и неустойки от 3.4 на 54.6 млн. лв. Обяснението е, че съществената част от сумата е свързана с неустойка по прекратените договори за приоритетно чартиране с "Алма тур БГ" и "Алма тур флай". "След преустановяване на отношенията с клиента дружеството е завело съдебен иск, в това число и за дължимите лихви, глоби и неустойки по договорите", се казва още там. Съответно "България ер" признава тези суми за приход, без който би излязло на над 45 млн. лв. загуба.

През 2012 г. вземанията от "Алма тур" остават без промяна, въпреки че двете дружества вече са в несъстоятелност и въпреки разпродажбата на активите на "Алма тур БГ", които са оценени на 34.8 млн. лв. Според приетите от синдика списъци на кредиторите обаче претенциите на "България ер" са по-скоро към "Алма тур флай", където има признато вземане от 60.6 млн. лв. Преди несъстоятелността обаче активите на дружеството са едва 9.3 млн. лв. Всичко това прави доста неясно доколко "България ер" ще може да си събере вземането и съществува риск да трябва да го отпише. Самата авиокомпания също отчита "значителен кредитен риск". "Дружеството е предприело правни и фактически действия относно събираемостта на вземанията и счита, че съществува вероятност вземанията да бъдат реализирани в следващия отчетен период", се пояснява още в отчета.

На кой изход е полетът

Наличието на много вземания със съмнителна вероятност да бъдат събрани означава, че има съществен риск в някакъв момент "България ер" да трябва да отпише голяма част от тях. Така тя ще трябва да отчете загуби, които ще подядат капитала й. По всички изброени по-горе линии вземанията са за поне 160 млн. лв., докато капитала на авиокомпанията към края на 2012 г. е 143.7 млн. лв. Дори да не се стигне дотам при тези данни, изглежда, че компанията трудно може да оперира, без да й се инжектира ликвидност отвън, което може да се окаже проблемно при затруднения в групата.

Всичките тези сделки и числа може и да отправят тревожен сигнал, но не означават непременно непреодолими проблеми за "България ер". Компанията теоретично може да бъде подкрепена от собствениците си чрез увеличение на капитала, привличане на партньор или заем. Всъщност от сегашната му стойност 57 млн. лв. са заем от БЕГ, трансформиран в подчинен срочен дълг. Договорът няма срок за погасяване, като може да бъде изплатен само по решение на "България ер", което го прави нещо като квазикапитал.

Със сигурност обаче тези транзакции и финансовото състояние на националния превозвач би трябвало да бъдат изкомуникирани по-добре и прозрачно. Зад сложните операции може да има и реална бизнес логика, а не просто разкрасяване на отчетите. От БЕГ и "България ер" обаче не успяха да отговорят в рамките на един месец на поставените от "Капитал" въпроси, както и не откликнаха на молбата за среща с мениджмънта на компаниите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 2312 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2379 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Щатски съд спря продажбата на Activision Blizzard

Малко е вероятно магистратите да попречат обратното изкупуване на гейм разпространителя от Vivendi за 8.2 млрд. долара

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев