Стив Лайн: Имате фантастична образователна система
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стив Лайн: Имате фантастична образователна система

Стив Лайн: Имате фантастична образователна система

Главният технически директор на Experian пред "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов
8276 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Визитка:

Стив Лейн е главен технически директор на Experian и отговаря за всички софтуерни разработки, свързани с аналитични решения. Той има 25 години опит в софтуерните разработки и управлението на проекти, предимно във финансовия и банковия сектор. Започва кариерата си в канадската търговска банка Imperial като фронт офис консултант, след което оглавява Front Office Systems отдела в Misys. Там той отговаря за дизайна и приложението на една от първите в света компютърно базирани системи за управление на финансови активи. През 1998 г. се присъединява към компанията Financial Objects.

Защо решихте да удвоите капацитета на развойния си център в България?

- Имаме офис в България от близо осем години, но започнахме да го развиваме през последните пет. Тогава решихме да стартираме разработката на няколко наши продукта в региона, което беше успешен ход. Наехме доста добри кадри и виждаме силна продуктивност от тях. Докато растем като международна компания и пускаме все повече нови продукти, е съвсем естествено да влагаме повече средства в иновации и България се оказа мястото, в което да инвестираме в развоен център. Много от нашите продукти са аналитични, силно математически и технически базирани, което се оказва, че подхожда много на таланта на специалистите, които откриваме в България.

Защо решихте да откриете развоен център в България през 2004 г.?

- Имаме три развойни центъра, които отговарят за аналитичните решения на Experian – във Великобритания, Малайзия и тук. Избрахме България по три причини. Първата е в ниските оперативни разходи – тук е икономически най-изгодно да се открие подобен център. Втората е наличието на висококвалифицирани специалисти. Последната причина е малката времева разлика с Лондон, където са основните ни клиенти. Вие разполагате с фантастична образователна система. Предимството на страната пред Малайзия например пък е в по-близката времева зона. Когато хората в София работят по даден софтуер, им е по-лесно да си сътрудничат с екипи от Великобритания – има бърз и евтин транспорт. Освен това доста големи компании вече бяха инвестирали в страната в подобни центрове. Щом те правят това успешно, значи и ние можем. Затова първоначално тествахме страната дали може да се изгради подобно звено. Уверихме се, че то работи, и затова продължаваме да инвестираме тук.

С колко души започнахте?  

- Започнахме с екип от четирима души, който работеше по MDS (Model Development Studio) – продукт на Experian за предоставянето на модулни аналитични решения за кредитни или други институции. Идеята ни не беше само да търсим софтуерни разработчици, но и кадри по поддръжка, кредитно застраховане и др. Те трябваше да се научат как да работят по нашите продукти. Впоследствие българското звено започна да работи по друг продукт – Hunter, който беше разработен първоначално във Великобритания, но преместихме развитието му в България. Това наложи търсенето на още кадри и този проект също беше успешен. Постепенно центърът в България се включи в разработката на повечето основни наши продукти за аналитични решения. Тук постигнахме и голям успех с крайната техническа фаза и тестването на продуктите. Затова всички програми за аналитични решения на Experian, които се разработват по света, се тестват тук.

Каква е инвестицията на Experian в България?

- Не мога да коментирам конкретни суми, предпочитаме да представяме инвестицията ни под формата на наети служители. В момента в българското звено работят около 270 души, като планираме да увеличим капацитета му до 450 души. Няма да го направим веднага, но намеренията ни са във времето да запълним тази бройка.

За колко време?

- През следващите 12 месеца ще назначим още 60-70 души. До няколко години трябва да изпълним капацитета от 450 души. Няма да търсим само софтуерни разработчици, а и персонал за продажби, управление, тестване и т.н.

Колко души са заети директно с развойна дейност?

- В момента те са около 70 души, а планираме да станат 140.

Разкажете повече за пазара на аналитични решения - какви са тенденциите?

- Продуктите за аналитични решения обхващат широк спектър от дейности. Те могат да помогнат при взимането на решения, като "дали да отпусна кредит на този човек", или "дали този човек може да си обслужва кредита". Поради широкия им обхват те могат да се прилагат в най-различни дейности. Epxerian се съсредоточава най-вече при взимането на решения, свързани с кредити, но те могат да обхванат и други области, като избор на маркетинг стратегии. Отчитаме растеж, но той е различен при отделните дейности. В момента по света доста се търсят продукти, които помагат на бизнеса да привлече клиентска база – например хора, които искат да си купят кола на лизинг. Този софтуер може да се предостави дори под формата на мобилно приложение.

Същевременно има много хора, които се опитват да проникнат незаконно в системите и базите данни, други да фалшифицират самоличността си и да вземат кредит, който да не върнат, и т.н. Нашата дейност е и да идентифицираме и разкрием потенциалните измами и хората, които стоят зад тях. Например имаме система, която идентифицира хората, които пазаруват онлайн с кредитни карти. Задачата е да се установи дали човекът е същият, за който се представя, и дали кредитната му карта е истинска.

Ще разширите ли дейността си и с други решения?  

- Основната ни дейност е свързана с финансовия сектор, но покриваме и други сектори като телекомите. В България обслужваме два от трите телекома ("Глобул" и БТК - бел. ред.). Отделно клиенти на наши продукти са компаниите за комунални услуги. В общи линии покриваме сходни нужди с тези на финансовите институции. Някои решения, които като телеком взимате, са сходни с тези на банката, като става въпрос за обслужване на клиенти. Предоставянето на субсидиран смартфон срещу двугодишен абонаментен договор например е вид кредит. Не бихте искали да дадете последен модел умен телефон за 1000 лева на човек, който ще изчезне и няма да плати сметката. Приложенията, които предлагаме, оценяват дали даден потребител представлява риск за компанията да му отпусне съответното устройство и при какви условия. Освен това вие подписвате срочен договор, а желанието на компанията е да ви задържи за повече. Epxerian предлага софтуер, който наблюдава тази активност, и в точния момент изпраща нова оферта на клиента, която да е по-добра от предишната. Всички тези насочени решения са автоматизирани.  

Experian работи с лични данни. Какви мерки предприемате, за да предотвратите изтичането им?

- Специалистите за развитие на аналитични решения минават през курсове за сигурно програмиране и криптиране и всяка година тестваме системите за пробиви.

Визитка:

Стив Лейн е главен технически директор на Experian и отговаря за всички софтуерни разработки, свързани с аналитични решения. Той има 25 години опит в софтуерните разработки и управлението на проекти, предимно във финансовия и банковия сектор. Започва кариерата си в канадската търговска банка Imperial като фронт офис консултант, след което оглавява Front Office Systems отдела в Misys. Там той отговаря за дизайна и приложението на една от първите в света компютърно базирани системи за управление на финансови активи. През 1998 г. се присъединява към компанията Financial Objects.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов

    А Вие сте много дипломатичен!

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Фирмата е повече от добра. Тя се е специализирала в манипулации на HTML кодове. Тоеста ако тя играе с някой игра на "котка и мишка", тя ще бъде вечно неуловимата мишка.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    Хе-хе, знаем, знаем. Затова човек завършил Техническия не може да върже един мейл като хората граматически.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    Чудесна статия, техническия директор същи звучи като човек който има идея какво прави.
    Нямам лични впечатления от фирмата но щом си намират хора и се разрастват значи условията са добри.
    Много е добре да влизат повече такива международни фирми - налагат нови стандарти на трудовия пазар.

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "Аз, Клавдий":

    Човек завършил техническия не се предполага да пише мейл на български без помоща на спел-чекер. Този човек се предполага да чете техническа литература, да мисли, анализира, решава и проектира на международно разбираем език т.е английски, немски.
    За мейли на български си има секретарки - има маса момичета които завършват психология, журналистика, пр или политология. И които стават единиствено и само да пишатнезначителни глупости тук и там.

  • 6
    eeh11313476 avatar :-|
    BohrMottelson

    До коментар [#5] от "m17":

    Сириъсли?

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "Scharnhorst Effect":

    Абсолютли

  • 8
    baza avatar :-|
    Божидар Здравков

    До коментар [#5] от "m17": Уважаеми, има техничари - природни гении, които само мучат и не могат да пишат и говорят. Както художници и т.н. Но с висше образование, dipl. ing., виртуоз на гаечния ключ или на клавиатурата - компютърджия, на който всеки текст да се пише от момиче, защото не може да върже две думи накръст - имате много здраве!

  • 9
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#8] от "baza":

    Уважаеми, умните народи като американците систематично опростяват езика и граматиката си с цел да го направят по-достъпен и по-лесен за употреба. И резулатата е че англйският е де-факто международния език.
    Но великите гении на граматиката живеещи по българските земи не желяаят да разберат че тяхната мания за правопис е малоумна и тормозат всички с глупости си. И най-абсурдното е че концепцията на съвременния български е точно адаптиране към говоримия жив език.
    И крайния резултат ще бъде че всички модерно мислещи хора ще избягат и ще си ползват английски със здраве. А тук ще останат само малък брой граматици който ще обучават голям брой цигани в тънкостите на пълния и празния член.

  • 10
    Slick avatar :-|
    Slick

    До коментар [#4] от "m17":

    Аз имам, компанията е супер, с една дума.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK