Старите масла масово не се рециклират
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Старите масла масово не се рециклират

По данни на Българската асоциация по рециклиране в страната се събират едва около 11.5 хил. тона отработени масла годишно

Старите масла масово не се рециклират

Отпадните продукти от колите и индустрията се използват за отопление или просто се изхвърлят

18537 прочитания

По данни на Българската асоциация по рециклиране в страната се събират едва около 11.5 хил. тона отработени масла годишно

© АСЕН ТОНЕВ


60-70

стотинки на килограм е цената, на която се изкупуват отработените масла в момента.

Масово отработените масла от коли и машини се използват за отопление или се изхвърлят директно в околната среда, независимо че по закон 40% от пуснатите на пазара количества трябва да се събират и рециклират. Това сигнализираха от Българската асоциация по рециклиране (БАР). Според тях това е много опасна практика, тъй като при изгарянето на маслата се отделят силно токсични вещества, които са опасни за здравето. От асоциацията настояват за засилване на контрола по веригата от мястото, където се генерират стари масла, до площадките за събиране и оползотворяване.

Капацитет има, култура - не

По данни на БАР в България се събират едва около 11.5 хил. тона отработени масла годишно, които се рециклират от две компании - "Лубрика" в Русе и цеха на "Полихим - СС" в Луковит. Предприятията използват технология, при която се получава базово масло, което може да се използва за производството на нови масла за автомобилната индустрия и промишлеността. Проблемът обаче не е във възможностите за преработка, а в събирането на отработените места, казаха от "Полихим - СС". "Имаме капацитет да преработваме по 50 тона на денонощие, но в България няма култура за събиране на отпадъци за рециклиране - както на хартия, пластмаса и метал, така и на отработени масла", коментира управителят на дружеството Силвия Стефанова. По думите й много генератори на масла не ги предават за рециклиране. Това засяга както голяма част от предприятията, които подменят маслата на машините си, така и автосервизите.

В страната има изградена система за събиране на стари масла, която включва както мобилни групи, така и площадки, където собствениците могат да предадат отработените масла срещу заплащане, казаха от БАР. В момента за килограм старо масло се заплащат около 60-70 стотинки.

Мръсно и токсично

Заради липсата на адекватен контрол обаче старите масла много често се използват за отопление на малки автосервизи, хотели и оранжерии. В същото време печките, котлите и горивните инсталации не са пригодени да пречистват отделящите се токсични серни съединения, които не само замърсяват околната среда, но са и канцерогенни, казаха от асоциацията. Тази практика се доказва от факта, че около 70% от събраните стари масла са предадени през лятото, докато през зимните месеци се събират останалите 30%. "Драстичното намаляване на изкупуваните отпадъци през зимата се дължи най-вероятно на това, че големи количества отработено масло се използват нерегламентирано за отопление", казаха от БАР. Оттам посочиха, че при неконтролираното изгаряне на 5 литра масло се замърсява въздух, който един човек може да диша в продължение на 3 години.

Отделно от това собствениците на коли често изхвърлят старите си масла на случайни места. По данни на БАР един литър отработено масло може да замърси 1 млн. куб.м вода, като образува петно с размер 4000 кв.м, ако попадне във воден басейн.

60-70

стотинки на килограм е цената, на която се изкупуват отработените масла в момента.

Масово отработените масла от коли и машини се използват за отопление или се изхвърлят директно в околната среда, независимо че по закон 40% от пуснатите на пазара количества трябва да се събират и рециклират. Това сигнализираха от Българската асоциация по рециклиране (БАР). Според тях това е много опасна практика, тъй като при изгарянето на маслата се отделят силно токсични вещества, които са опасни за здравето. От асоциацията настояват за засилване на контрола по веригата от мястото, където се генерират стари масла, до площадките за събиране и оползотворяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    jorosrabskia avatar :-(
    jorosrabskia

    Капацитет има, култура - не: така си е, българина не го е*е, след мен потоп и това е.На нарушителите трябва да им пляскат по една мазна 5 цифрена глоба, а при повторно нарушение и подвеждане под отговорност.

  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето

    "....Масово отработените масла от коли и машини се използват за отопление... Според тях това е много опасна практика, тъй като при изгарянето на маслата се отделят силно токсични вещества, които са опасни за здравето...Ю
    ================================================

    Само ако се мине по крайните квартали през зимата, няма гумаджийница или малък автосервиз, които да не се отопляват на отработено масло.
    По пушека може да се познае...

  • 3
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#1] от "jorosrabskia":

    Тъй Жоре, ама как да го хванеш нарушителя?

    В съзнанието е ключът, но у нас такова явление няма. Ако имаше, щяхме да сме решили не само този проблем.

  • 4
    birdman avatar :-|
    birdman

    у гумите и гумите , които циганите масово горят за да вземат от тях метала гумаджийниците не се санкционират те се отървават от старите гуми като ги подаряват на циганите

  • 5
    tinky_winky avatar :-|
    tinky_winky

    Странно, а в Германия дори те таксуват около 6 евро като си смениш двигателното масло задето създаваш специален отпадък.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    ... Къде са тия площадки, имам 200 литра отработено масло!

  • 7
    convince avatar :-|
    convince

    НА ТОЗИ ЕТАП на бедност , едни по-високи стимули биха разрешили екологичният проблем, който никак не е малък.

    Държавата трябва да дотира отпадъка, защото е специален и много замърсяващ. Тогава всеки ще го събира, а изкупуването самите производители на рециклажа вместо да се оплакват , трябва да го организират сами.

    Това е бизнес!

  • 8
    skch avatar :-|
    skch

    Бизнес е, ама е много по-удобно да ревеш, че държавата е виновна, българинът е некадърен и прочие, вместо да седнеш за 2 дена, да измислиш нов бизнес модел и да го приложиш за около 2 месеца. Българският бизнес не е научен на бизнес :(

  • 9
    42 avatar :-|
    42

    ми изкупната цена е много ниска и отоплението е изгодно. Ако изкупуват на 1.5 лв няма да го горят.

  • 10
    ealing avatar :-P
    ealing

    За да ви докажа в колко абсурдна държава живеем и сме заобиколени от индивиди с ориенталски манталитет, ще ви разкажа една история, която ми се случи преди около година. Работех в доста мащабна фабрика и един странен субект бе фиксирал цели 2 варела отработено моторно масло на нашия плац, след което вървя след мен няколко дни да ме убеждава да го изнесем - щял да го пласира из автосервизи в Пловдив като НОВО масло и ми предлагаше 100 лева като компенсация!!!
    На въпроса нормален ли е и какво ще се случи с двигателите на клиентите, оня ми вика - к'во ти пука, нали ще си приберем печалбата?!
    Та вие тук си пишете за липсата на култура на събиране на отработени масла в България, а проблемът е много по-сериозен в действителност, отколкото изглежда...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK