Сделката за "Бургаски корабостроителници" с турския инвеститор се е провалила, съобщи източник на "Капитал Daily" от морския град. Това се потвърждава от отмяната на насроченото за 30 октомври извънредно общо събрание на акционерите на дружеството, на което трябваше да бъдат гласувани назначенията на трима турски граждани в борда на директорите. По неофициална информация това, което е отблъснало чуждия инвеститор, са множеството скрити задължения, които са установени след постигната принципна договореност с продавача - свързаното с Васил Божков работническо-мениджърско дружество "Бургаски корабостроителници", притежаващо 80% от капитала на компанията. От собственика не коментираха сделката.
Терен на пазара
Според бургаския сайт flagman.bg неназованият турски купувач е бил готов да плати 120 млн. евро за корабостроителницата, чиито производствени халета и индустриални терени се простират на 700 дка по южния бургаски бряг и са атрактивни с изградената до тях инфраструктура, включително жп линия, както и притежаваната лицензия за пристанищна дейност. Информацията се потвърждаваше от факта, че беше свикано общо събрание на 30 октомври, на което в ръководството трябваше да влязат турските граждани Салих Токдаш, Айхан Йълдъръм и Кенан Гюнеш. Изненадващо обаче на 24 септември прокуристът на корабостроителницата е отменил събранието, става ясно от вписване в Търговския регистър.
Приватизираното преди 13 години дружество отдавна се продава, казват представители на сектора на недвижимите имоти, които са предлагали на свои клиенти активи на компанията. Преди няколко месеца например агенция е предлагала терена за 150 млн. евро, каза източник от пазара. Тези маркетингови активности са причината в корабостроителницата да са били забелязвани делегации на потенциални купувачи, сред които арабски и украински бизнесмени.
Твърди се, че именно украинска компания, специализирана в корабостроенето и ремонта на плавателни съдове, проявява силен интерес към дружеството. В момента се извършвал обстоен финансово-счетоводен анализ, а окончателно решението за покупка ще бъде взето в края на октомври, съобщи източник от морския град. Ако информацията се потвърди, корабостроителницата в Бургас имат шанс да заработи отново след години почти без работа и трупане на загуби.
Последните данни от отчета на "Бургаски корабостроителници" за 2011 г. показват влошаване на финансовото състояние на компанията. Приходите от ремонт и преустройство на кораби (които са 1.3 млн. лв.) са спаднали два пъти спрямо предходната година и пет пъти спрямо 2010 г. Загубата в края на 2011 г. е 3.1 млн. лв. От отчета става ясно, че активи за 21.935 млн. лв. са ипотекирани като обезпечение по заеми. Един от големите кредитори на корабостроителниците е Първа инвестиционна банка, като заемите, които тя е отпуснала, падежират през октомври 2013 г. Така друга възможна версия е, че спешната продажба е продиктувана от кредитора или поне е свързана със заема.
Парче земя за милион, после за 5
Освен в полза на банката ипотеки са били учредявани и в полза на Агенцията за приватизация. През август миналата година по линия на изпълнително дело в полза на агенцията е бил продаден атрактивен имот. Теренът, който е продаден през частен съдия-изпълнител в Бургас, се простира на 123 дка площ, има изградена кейова стена и през последните години е бил обект на подобрения, които дават възможност на собственика му да извършва пристанищна дейност, става ясно от обявата за публичната продан. Тя е осъществена на цена 1.2 млн. лв.
Купувач е регистрираната само три месеца преди сделката компания "Ел Си Енерджи", която се представлява от Николай Филипов. Името му се свързва с десетки други компании в Бургас, извършващи главно посредническа дейност. Почти веднага след като купува имота, "Ел Си Енерджи" го ипотекира в полза на бургаската "Ню Лоджистик груп". През март 2013 г. ипотеката е вдигната, като веднага е учредена нова ипотека. Тя вече е за 5 млн. лв. в полза на Общинска банка, която е предоставила заем на "Ню Лоджистик груп". Или иначе казано, за една година оценката на терена нараства над четири пъти.
Според бургаски източници има съмнения, че купувачът "Ел Си Енерджи" е свързан с Васил Божков и че е използвана схема за запазване на част от бизнеса в полза на хазартния бос. Проверка в Търговския регистър обаче не открива никакви общи връзки.
Причината, поради която Агенцията за приватизация е продала терена, е неизпълнение на приватизационен ангажимент, който "Бургаски корабостроителници" са поели с покупката на 70% от "Балканкар-Дунав" през 2007 г. Той е включвал задължение за уреждане на публичните задължения на дружеството, които са възлизали на 1.4 млн. лв. Заради неизпълнението на ангажимента от агенцията са начислили неустойка от 729 хил. лв., върху която текат и лихви. Спорът предстои да бъде разгледан от Върховния касационен съд. Агенцията за приватизация обаче вероятно ще има още суми за събиране, защото основната част от приходите от продажба на терена (над 1 млн. лв.) са отишли при друг кредитор на дружеството.
Към 2011 г. в отчета на "Бургаски корабостроителници" "Балканкар-Дунав" се води като декапитализирано и носещо загуби за собственика си, поради което инвестицията в него е обезценена 100%.
В очакване на нов собственик
Освен неяснотата около това кой е реалният нов собственик на кейовото пристанище на корабостроителниците в Бургас остава без отговор и въпросът как ще се процедира с оставащите около 580 дка индустриални сгради, специализирано оборудване и площи на първа линия на морето. За специалисти от корабната индустрия в Бургас цитираната в медиите цена от 120 млн. евро за активите на дружеството е нереално висока.
Според бивш служител на компанията пазарната стойност на земята е не повече от 35 млн. лв., като премията за намиращия се на индустриалните площадки скрап не би надхвърлила 2 млн. лв. Експерти по недвижими имоти обръщат внимание, че освен земята корабостроитилниците имат и други ценни активи, като например лицензията за извършване на пристанищна дейност. Благодарение на това бъдещият нов собственик може да реши да запази дейността на дружеството, като по този начин остави на работа и заетите 150 души в предприятието. Другият вариант е теренът да бъде разчистен и на мястото да се построят логистични бази, складови зони или производствени цехове.
Сделката за "Бургаски корабостроителници" с турския инвеститор се е провалила, съобщи източник на "Капитал Daily" от морския град. Това се потвърждава от отмяната на насроченото за 30 октомври извънредно общо събрание на акционерите на дружеството, на което трябваше да бъдат гласувани назначенията на трима турски граждани в борда на директорите. По неофициална информация това, което е отблъснало чуждия инвеститор, са множеството скрити задължения, които са установени след постигната принципна договореност с продавача - свързаното с Васил Божков работническо-мениджърско дружество "Бургаски корабостроителници", притежаващо 80% от капитала на компанията. От собственика не коментираха сделката.
23 коментара
Дотук със способността на българските "бизнесмени"!
Сега ще искат намаление на цената.
До коментар [#1] от "kardinalat":
Бизнесмен !!! Всичките му сделки са на нивото на магураджиските му далавери. Няма една нормална фирма .
Ще се продадат,но много под стойността.След продажбата на "Кремиковци" трябваше Божков да продаде Корабостроителницата,но явно хазарта си иска своето.
Другаря Костов трябва да преподава поне в Харвърд, как се приватизира нещо за 700 хил, което за 20 години без дейност и инвестиции повишава цената си до 120 мил. 170 ПЪТИ!!!!
Бил Гейтс ряпа да яде.
Направо им е разказал играта на олигарсите като черепа Костов.
До коментар [#5] от "olly":
Остави го Костов - той едва ли още е разбрал какво стана по неговото управление. В индустрията тогава вършееше Едит Генова, докато покойния Ал Бож го даваше лежерно и просто се забавляваше,
До коментар [#6] от "k_":
И кой ги назначаваше и избираше, защо да го оставям?
За него плюсовете, за останалите минусите, така ли?
Случая Бургаски корабостроителници не е единичен, такива има хиляди.
Само тук изтичат стотици милиони, а после се чудим къде са парите за пенсии .....
Представи си че някой ти продаде апартамент 2000 г. за 1000 лв, и сега ти го продаваш за 170 000. Какво ще кажеш?
Въпрки всичко за доброто на работниците там дано скоро се намери накой купувач, който да използва корабостроителницата по предназначение. Предполагам никой от четящите този вестник не е очаквал просперираща корабостроителница собственост на г-н Божков ? Там трябва да се работи, да се мисли за иновации, клиенти и такива изморителни неща.
А за крадците извършили тези престъпления си има т.н. "компетентни органи", но великите комисии към парламента и дори по-великата ДАНС са заети с всичко освен работа - нали за това са ги сложили там ?!? Вече и ГД БОП се ликвидира за по-лесен контрол, само още ми чудно как МВР ще извади по 2-3000 лева заплата за всички новоприети в ДАНС бопаджии ?
До коментар [#5] от "olly":
Не прочете ли статията? Никога не е ставало дума за 120 млн.евро. Това се е появило в някакъв бургаски сайт, без да са посочени източниците. Цената е многократно по-ниска.
И Изобщо не виждам смисъл да се коментира миналото, което не може да се промени.
[quote#9:"boian.ikonomov"]Не прочете ли статията? Никога не е ставало дума за 120 млн.евро. Това се е появило в някакъв бургаски сайт, без да са посочени източниците. Цената е многократно по-ниска. [/quote]
Къде е информацията колко по-ниска е цената? Точно в тази , а и в предишни статии се споменават 120 милиона, че дори и 170 мил.
Всеки може и сам да провери колко струва квадратния метър земя на брега на морето.
Когато някой твърди че ще бори олигарси, които сам е създал, има смисъл да се говори за това.