С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 4 окт 2013, 19:16, 13597 прочитания

"Близу" се отдалечи от продажба

Очакванията на шведските собственици на оператора се разминаха драстично с получената оферта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2%
е присъствието на "Близу" на пазара на фиксирана телефония.
Има една вълшебна думичка за телеком операторите напоследък: телевизия. Гигантите от бизнеса с телекомуникации все по-активно настъпват на пазара на тв доставки, защото присъствието им там е в пряка връзка с друго, още по-магическо понятие: ARPU. Съкращението, което означава среден месечен приход от абонат (average revenue per user), напоследък изобщо не звучи мелодично за акционерите на телекомите - в цифрово изражение то пада, достигайки тази година нива между 10 и 12 лв. Затова и те се стремят да доставят колкото се може повече услуги на клиентите си, да ги включат в пакет и така хем да увеличат въпросния толкова централен за индустрията показател, хем да имат още една линия, по която да запазят лоялността на клиентите си към основната услуга, от която все още печелят най-много - преносът на мобилен глас.

На българския пазар процесът се движи с много желание и малко резултати - присъствието на телекомите в тв доставката е повече от скромно. Там най-големи са "Булсатком" и "Близу". Затова и продажбата на "Близу" се очакваше да привлече кандидати именно от сектора на телекомуникациите. Така и стана, но според няколко независими източника на "Капитал" шансът цифровият оператор да смени собственика си сега е минимален.


Какво иска продавачът?

"Близу" беше създаден през 2009 г. в резултат на сливане между "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупка на двете фирми от базирания в Швеция инвестиционен фонд EQT за 120 млн. евро. В средата на юли EQT стартира процедура за продажбата на оператора. За финансови консултанти по сделката през август бяха наети английската банка Jefferies и UniCredit, като водеща роля в случая има Jefferies. Тогава бяха изпратени и покани за участие в процедурата до широк кръг финансови и стратегически инвеститори, а специални презентации имаше пред трите български телекома: "Мобилтел", "Глобул" и БТК.

Въпреки че минимална цена за 99% от "Близу" не е поставена, според източници на вестника очакването е било за над осем пъти EBITDA (печалбата преди лихви, данъци, такси и амортизации). Според официалната информация в сайта на EQT, този показател за "Близу" за 2012 г. е 22 млн. евро (малко над 19 млн. евро за 2011 г., но доста под 31 млн. евро за 2009 г.). Срокът, поставен от консултантите за подаване на необвързващи оферти, изтече в средата на миналата седмица. От централата на самия фонд в Швеция не дадоха информация колко и какви оферти са постъпили. "Никога не коментираме слухове", беше отговорът от пресслужбата. Представители на мениджмънта в България не бяха открити за коментар.



Какво дава купувачът?

Според източниците на "Капитал" въпреки първоначално проявения интерес от "Мобилтел" към сделката, въпросът е бил поставен за обсъждане в собственика Telekom Austria Group и финалното решение е било "не". Така оферта от най-големия български телеком няма. Липсва и такава от наскоро купения от Telenor "Глобул". Предложение е било внесено от БТК, потвърдиха четири независими източника. От самия телеком официално оставиха темата без коментар. Към момента източниците на вестника нямат информация за подадена оферта от финансов инвеститор. Ако обаче не се появи друг освен БТК, до сделка няма да се стигне. Причината е, че офертата на телекома (в момента притежаван основно от собственика на КТБ Цветан Василев и руската VTB), е в пъти по-ниска от очакваното от продавача - около 90 млн. евро - малко над четири пъти EBITDA. Пак според близки до сделката, предложението е било отхвърлено от EQT като неудовлетворително (макар и на етап подаване на необвързващи оферти). Така за момента не е ясно как и дали процедурата ще продължи, но по всичко личи, че едва ли тя ще стигне до продажба сега.

Какво остава за обекта на сделката?

Макар и това да е втори път, в който EQT заявява готовност да излезе от инвестицията си в България, очевидно тази решимост не е на всяка цена, предвид очакванията към офертите и факта, че последните сделки в сектора се сключват на доста по-ниско съотношение EBITDA към платена сума. "Глобул" например беше купен от Telenor за 717 млн. евро при 135.4 млн. евро печалба преди данъци, лихви, такси и амортизации за 2012 г., което прави около 5.3 пъти съотношение между двете. Офертата на БТК пък, според източниците на вестника, е била за "Близу" "чисто" от дългове. А в момента по думите на запознати със състоянието на дружеството то дължи около 86 млн. евро.

Според Търговския регистър "Близу медиа енд броудбенд" е заложенo като предприятие пред Уникредит Булбанк по договор за заем от 185 млн. евро - сума, по-голяма част от която идва по линия на придобиването от EQT, за чиято цел купувачът взима синдикиран заем от около 130 млн. евро, агент по който е и Уникредит Булбанк. Отчети на "Близу" в регистъра няма. Според данните в страницата на EQT то има приходи от 57 млн. евро за 2012 г. Нетен финансов резултат не е даден. По данни на "Капитал" той е загуба, макар и по думите на мениджърите му тя да е счетоводен ефект от направените през последните години инвестиции.

Общо абонатите на "Близу" (не само в България, но и в Македония, където то също оперира) са около 440 хил., а служителите му са 1680. В България по данни от сектора абонатите на телевизионната му доставка са между 370 и 380 хил., което го поставя на второ място на този пазар при над милион на основния конкурент - сателитния "Булсатком". Както "Мобилтел", така и БТК са в пъти по-назад с дялове под 5% от продажбите на телевизия, където "Глобул" пък изобщо не присъства. Очевидно обаче към момента стремежът на първите двама да навлязат в сегмента не означава да плащат големи суми за мащабни придобивки. Важно е и друго - немалки суми ще са нужни за техническа интеграция на "Близу" към мрежата на някой от телекомите (цифровият оператор е образуван от купувани във времето различни мрежи, а само билинг системите му са няколко на брой). С една дума - покачването на звучния показател ARPU явно за момента не е достатъчен стимул за големите оператори да вдигнат рязко друг такъв (CAPEX) или с други думи - да се лишат от милиони сега срещу левчета в бъдеще.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 326 прочитания

Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро

Новата банка ще бъде седмата най-голяма в Европа с над 1 трлн. евро активи

19 фев 2020, 414 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Франция със специални мерки срещу Amazon

Париж забрани безплатните доставки при онлайн покупки на книги

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10