"Близу" се отдалечи от продажба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Близу" се отдалечи от продажба

Макар и да остава далеч от ценовата война на "Булсатком" и БТК, "Близу" също е принуден да се съобрази с ценовата ерозия на пазара.

"Близу" се отдалечи от продажба

Очакванията на шведските собственици на оператора се разминаха драстично с получената оферта

Паулина Михайлова
13883 прочитания

Макар и да остава далеч от ценовата война на "Булсатком" и БТК, "Близу" също е принуден да се съобрази с ценовата ерозия на пазара.

© Велко Ангелов


2%

е присъствието на "Близу" на пазара на фиксирана телефония.

Има една вълшебна думичка за телеком операторите напоследък: телевизия. Гигантите от бизнеса с телекомуникации все по-активно настъпват на пазара на тв доставки, защото присъствието им там е в пряка връзка с друго, още по-магическо понятие: ARPU. Съкращението, което означава среден месечен приход от абонат (average revenue per user), напоследък изобщо не звучи мелодично за акционерите на телекомите - в цифрово изражение то пада, достигайки тази година нива между 10 и 12 лв. Затова и те се стремят да доставят колкото се може повече услуги на клиентите си, да ги включат в пакет и така хем да увеличат въпросния толкова централен за индустрията показател, хем да имат още една линия, по която да запазят лоялността на клиентите си към основната услуга, от която все още печелят най-много - преносът на мобилен глас.

На българския пазар процесът се движи с много желание и малко резултати - присъствието на телекомите в тв доставката е повече от скромно. Там най-големи са "Булсатком" и "Близу". Затова и продажбата на "Близу" се очакваше да привлече кандидати именно от сектора на телекомуникациите. Така и стана, но според няколко независими източника на "Капитал" шансът цифровият оператор да смени собственика си сега е минимален.

Какво иска продавачът?

"Близу" беше създаден през 2009 г. в резултат на сливане между "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупка на двете фирми от базирания в Швеция инвестиционен фонд EQT за 120 млн. евро. В средата на юли EQT стартира процедура за продажбата на оператора. За финансови консултанти по сделката през август бяха наети английската банка Jefferies и UniCredit, като водеща роля в случая има Jefferies. Тогава бяха изпратени и покани за участие в процедурата до широк кръг финансови и стратегически инвеститори, а специални презентации имаше пред трите български телекома: "Мобилтел", "Глобул" и БТК.

Въпреки че минимална цена за 99% от "Близу" не е поставена, според източници на вестника очакването е било за над осем пъти EBITDA (печалбата преди лихви, данъци, такси и амортизации). Според официалната информация в сайта на EQT, този показател за "Близу" за 2012 г. е 22 млн. евро (малко над 19 млн. евро за 2011 г., но доста под 31 млн. евро за 2009 г.). Срокът, поставен от консултантите за подаване на необвързващи оферти, изтече в средата на миналата седмица. От централата на самия фонд в Швеция не дадоха информация колко и какви оферти са постъпили. "Никога не коментираме слухове", беше отговорът от пресслужбата. Представители на мениджмънта в България не бяха открити за коментар.

Какво дава купувачът?

Според източниците на "Капитал" въпреки първоначално проявения интерес от "Мобилтел" към сделката, въпросът е бил поставен за обсъждане в собственика Telekom Austria Group и финалното решение е било "не". Така оферта от най-големия български телеком няма. Липсва и такава от наскоро купения от Telenor "Глобул". Предложение е било внесено от БТК, потвърдиха четири независими източника. От самия телеком официално оставиха темата без коментар. Към момента източниците на вестника нямат информация за подадена оферта от финансов инвеститор. Ако обаче не се появи друг освен БТК, до сделка няма да се стигне. Причината е, че офертата на телекома (в момента притежаван основно от собственика на КТБ Цветан Василев и руската VTB), е в пъти по-ниска от очакваното от продавача - около 90 млн. евро - малко над четири пъти EBITDA. Пак според близки до сделката, предложението е било отхвърлено от EQT като неудовлетворително (макар и на етап подаване на необвързващи оферти). Така за момента не е ясно как и дали процедурата ще продължи, но по всичко личи, че едва ли тя ще стигне до продажба сега.

Какво остава за обекта на сделката?

Макар и това да е втори път, в който EQT заявява готовност да излезе от инвестицията си в България, очевидно тази решимост не е на всяка цена, предвид очакванията към офертите и факта, че последните сделки в сектора се сключват на доста по-ниско съотношение EBITDA към платена сума. "Глобул" например беше купен от Telenor за 717 млн. евро при 135.4 млн. евро печалба преди данъци, лихви, такси и амортизации за 2012 г., което прави около 5.3 пъти съотношение между двете. Офертата на БТК пък, според източниците на вестника, е била за "Близу" "чисто" от дългове. А в момента по думите на запознати със състоянието на дружеството то дължи около 86 млн. евро.

Според Търговския регистър "Близу медиа енд броудбенд" е заложенo като предприятие пред Уникредит Булбанк по договор за заем от 185 млн. евро - сума, по-голяма част от която идва по линия на придобиването от EQT, за чиято цел купувачът взима синдикиран заем от около 130 млн. евро, агент по който е и Уникредит Булбанк. Отчети на "Близу" в регистъра няма. Според данните в страницата на EQT то има приходи от 57 млн. евро за 2012 г. Нетен финансов резултат не е даден. По данни на "Капитал" той е загуба, макар и по думите на мениджърите му тя да е счетоводен ефект от направените през последните години инвестиции.

Общо абонатите на "Близу" (не само в България, но и в Македония, където то също оперира) са около 440 хил., а служителите му са 1680. В България по данни от сектора абонатите на телевизионната му доставка са между 370 и 380 хил., което го поставя на второ място на този пазар при над милион на основния конкурент - сателитния "Булсатком". Както "Мобилтел", така и БТК са в пъти по-назад с дялове под 5% от продажбите на телевизия, където "Глобул" пък изобщо не присъства. Очевидно обаче към момента стремежът на първите двама да навлязат в сегмента не означава да плащат големи суми за мащабни придобивки. Важно е и друго - немалки суми ще са нужни за техническа интеграция на "Близу" към мрежата на някой от телекомите (цифровият оператор е образуван от купувани във времето различни мрежи, а само билинг системите му са няколко на брой). С една дума - покачването на звучния показател ARPU явно за момента не е достатъчен стимул за големите оператори да вдигнат рязко друг такъв (CAPEX) или с други думи - да се лишат от милиони сега срещу левчета в бъдеще.

2%

е присъствието на "Близу" на пазара на фиксирана телефония.

Има една вълшебна думичка за телеком операторите напоследък: телевизия. Гигантите от бизнеса с телекомуникации все по-активно настъпват на пазара на тв доставки, защото присъствието им там е в пряка връзка с друго, още по-магическо понятие: ARPU. Съкращението, което означава среден месечен приход от абонат (average revenue per user), напоследък изобщо не звучи мелодично за акционерите на телекомите - в цифрово изражение то пада, достигайки тази година нива между 10 и 12 лв. Затова и те се стремят да доставят колкото се може повече услуги на клиентите си, да ги включат в пакет и така хем да увеличат въпросния толкова централен за индустрията показател, хем да имат още една линия, по която да запазят лоялността на клиентите си към основната услуга, от която все още печелят най-много - преносът на мобилен глас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Трудно може да си представи човек какъв комерсиален Франкенщайн би се получил при покупка от Виваком. На клиентите, предимно възрастни хора, чевръсти служителки биха веднага предложили нови "договори".

    Разговор ...
    - Добър ден. Искате ли евтина телвизия и телефон ?
    - Ъъъ, ДА ?!
    - Честино, сключихте договор за 10 години с промоционална цена за първия месец от 49.99. Получавате безплатно календар с логото на компанията, право да се снимате пред избран офис на компанията във Вашия град и тридневана СПА карта само за 199.99 лв....

  • 2
    1con avatar :-|
    1con

    Лявата снимка показва една от най-дразнещите практики - от табелата изобщо не става ясно, че обявената цена е само за първите месеци от договора. Аз избягвам такива "партньори" :)

    А повече от 2% фиксирани телефони ще имат когато им заработят разните услуги - например изпращането и получаването на факс, което засега все още е възможно само на теория ...а плетеницата от кабели изобщо не искам да си спомням :)

  • 3
    proumenova avatar :-|
    proumenova

    добро новина за служителите на Близу и за Бюрата по труда - последното нещо, за което мислят шведските инвеститори.

  • 4
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    20тината ХД канали са с смразяващо качество, даже нормалните SD канали са с по 7-8 Mbps bitrate, което отчайва сат. операторите тотално, техните ХД канали едвам стигат 2 и нещо
    Жалко, че не гледам ТВ.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Пълни измекяри са тия от Близу - звънят и тормозят хората.

  • 6
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz

    Съгласявам се с коментар номер 5. Дядо ми непрекъснато го тормозят. За съжаление разположението на апартамента му не позволява друг оператор да се включи... Никога не бих станал клиент на „Близу“.

  • 7
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    "Близу" е далеч...

  • 8
    sharon avatar :-|
    sharon

    Е, как фирма създадена през 2009г. , която няма този рейтинг, който подобните на нея оператори имат, да иска толкова много пари за сделката... Тези хора не са добре..

  • 9
    dobiznesmen avatar :-|
    Добре Облечен Бизнесмен

    Веднъж Близу, никога повече близу. Все още ми звънят някакви събирачи на непромоционални такси и все им повтарям че повредата не е в моя Не знам какъв име EBITDA, ARPU и каквото там друго пише в статията, но интернет имах от дъжд на вятър и то при пълнолуние в четвъртък...

  • 10
    dobiznesmen avatar :-|
    Добре Облечен Бизнесмен

    Фирмата е барикадирана зад някакъв некомпетентен кол център и ако не се примириш с липсата на услугата за която плащаш, започват да ти размахват договора. Единствено мога да кажа на Бизу да си заврат договра в оная черна дупка, в която ми пропадаше интернета за който плащах..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK