Airbus проби на японския пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus проби на японския пазар

Изпълнителният директор на Airbus Фабрис Брегие (вляво) и президентът на Japan Airlines Уошихару Уеки

Airbus проби на японския пазар

Европейският концерн преодоля традиционния монопол на Boeing и получи поръчка за 9.5 млрд. долара

4397 прочитания

Изпълнителният директор на Airbus Фабрис Брегие (вляво) и президентът на Japan Airlines Уошихару Уеки

© Reuters


Airbus спечели ключова сделка с японския превозвач Japan Airlines (JAL) на стойност 9.5 млрд. долара и по този начин европейският авиационен концерн пробива на един пазар, традиционно доминиран от щатския конкурент Boeing, съобщи Reuters. Техническите проблеми, които доведоха до заземяване на всички Boeing 787 Dreamliner в началото на тази година, хвърлиха сянка върху надеждността на американския доставчик.

Знаковата сделка е за 31 широкофюзелажни Airbus A350 и идва на фона на ожесточената надпревара между производителите за поръчки от най-големите японски авиолинии, които ще се нуждаят от десетки нови самолети с голям капацитет през следващите години. Споразумението включва опция за поръчка на още 25 A350.

Разбиване на монопола

"Това е огромна победа за Airbus и значителна загуба за Boeing. От десетилетия Airbus се опитва да разбие монопола на Boeing при широкофюзелажните пътнически самолети. Поради това щатската компания със сигурност е искала да държи конкурента си далеч от големи клиенти като японските JAL и ANA", коментира Скот Хамилтън, анализатор от щатската авиационна консултантска компания Leeham.

Boeing дълго време успяваше да поддържа пазарен дял от 80% на японския пазар, възползвайки се от връзките си с местните авиопревозвачи и близките политически отношения между Токио и Вашингтон. Забавянето при разработката и доставките на иновативния 787 Dreamliner и особено спирането на полетите с този модел заради проблеми с акумулаторите накърниха имиджа на щатския производител.

Същевременно политическият натиск върху JAL, която беше спасена от държавата през 2010 г., отслабна, след като компанията отново излезе на борсата, а управляващата партия се смени. "Това е сериозен проблем за Boeing, ще им се наложи отново да открият себе си. Проблемите с Dreamliner неминуемо доведоха до съмнения относно възможностите на компанията да изпълнява поръчките си навреме", коментира Ричард Абулафия, авиоанализатор в Teal Group.

Битка за поръчки

При сделката с JAL A350 се конкурираше с Boeing 777X, чието производство все още не е почнало. Новите самолети ще започнат да влизат във флотилията на японския превозвач през 2019 г. Битката между доставчиците сега ще се прехвърли към ANA, която ще поръча около 25 нови самолета, за да замени остаряващите Boeing 777 след 2020 г. Двете компании бяха първите оператори на проблемния 787 Dreamliner, което вероятно е един от факторите, намаляващи шансовете на още неизпитания 777X.

"Това е най-голямата поръчка за A350 през тази година и изобщо най-голямата от японска компания за Airbus. Спечелването на тази поръчка и навлизането в пазар, традиционно доминиран от конкуренцията беше една от личните ми цели", коментира Фабрис Брегие, изпълнителен директор на Airbus. От Boeing заявиха, че са разочаровани, но уважават решението на JAL и ще продължат доброто сътрудничество, продължаващо вече 50 години.

Airbus спечели ключова сделка с японския превозвач Japan Airlines (JAL) на стойност 9.5 млрд. долара и по този начин европейският авиационен концерн пробива на един пазар, традиционно доминиран от щатския конкурент Boeing, съобщи Reuters. Техническите проблеми, които доведоха до заземяване на всички Boeing 787 Dreamliner в началото на тази година, хвърлиха сянка върху надеждността на американския доставчик.

Знаковата сделка е за 31 широкофюзелажни Airbus A350 и идва на фона на ожесточената надпревара между производителите за поръчки от най-големите японски авиолинии, които ще се нуждаят от десетки нови самолети с голям капацитет през следващите години. Споразумението включва опция за поръчка на още 25 A350.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Как така пак Ту и Су не пробиха, риторичен въпрос, дано никога не успеят за сигурността на авиацията.

  • 2
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    До коментар [#1] от "Consumer":

    не са пробили по същата причина, по коят не биха могли да пробият embraer или bombardier - не предлагат такъв тип самолети. Иначе Сухой не ги мисли - продават си военна продукция като за световно, че и Суперджет пробутват на разни азиатски пазари

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    " Забавянето при разработката и доставките на иновативния 787 Dreamliner и особено спирането на полетите с този модел заради проблеми с акумулаторите накърниха имиджа на щатския производител."

    Точно японска авиокомпания май "яде дървото" с Dreamliner-а, така че едва ли от Boeing са много изненадани...
    Да свикват - отлетяха времената, когато всичко беше Bоeing и DC.

  • 4
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#2] от "philipotel":

    Суперджетът остана за спомен в индонезийската джунгла.

  • 5
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    До коментар [#4] от "Consumer":

    Суперджетът вече гони 300 поръчки. Друг е въпроса доколко изобщо е руски, повечето системи са щатски или френски

  • 6
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#5] от "philipotel":

    а най-важното, двигателите какви са и ако сайта airliners.net казва истината, изходът пак ще е летален.

  • 7
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    До коментар [#6] от "Consumer":

    Не знам какъв сайт каква истина ти е казал, но явно считаш безцелната русофобия за аргумент за нещо си... Дерзай

  • 8
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#7] от "philipotel":

    Не е безцелна, време е доста митове и легенди да се сгромолясат, като съветската енергоемка и некачествена индустрия или ще сравняваме БМВ с Лада. А както вече писах по времето на Елцин, никой не обръщаше внимание и не коментираше Русия или онова, което беше. Що така?

  • 9
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Истината е че Боинг изостана с производството на "wide body" модели, а световната конкуренция не търпи вакуум. Браво на Ейрбъс, добри маркетингови шансове за Европа.

  • 10
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    до # 5: Прав сте, колега, проектът на Суперджет100 е още по-глобален - консултатнт Боинг, изпълнители Ан148 (Украйна), Ембрайър (Бразилия), двигатели и риск Снекма (Франция) като джоинт венчър с Русия в Пауър Джет. Така правят умните хора: не си играят на моно-идоелогически догми от студената война а гледат къде е пазара. Май ние в България сме последните стиснали удобните модели на (не) мислене от едно време, леко пребоядисани.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.