Добре сте дошли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добре сте дошли

Германската Grammer започва производство преди 16 години

Добре сте дошли

България се опитва да привлича все повече производители на автомобилни компоненти

Константин Николов
8422 прочитания

Германската Grammer започва производство преди 16 години


България може и да има само един все още развиващ се производител на коли, но продължава да привлича все повече доставчици на автомобилни компоненти. На тридневна международна конференция в София, организирана от "Автомобилен клъстър България", участват както присъстващи вече производители, така и евентуални бъдещи инвеститори в сектора. Гости на  форума са и над 300 мениджъри от Европа, САЩ и Азия, експерти от автомобилната индустрия, доставчици и други.

Осем от десет

"Във всеки 8 от 10 автомобила в Европа има технически компоненти, произведени в България", заяви президентът Росен Плевнелиев при откриването на конференцията, която е под негов патронаж. Според държавния глава в сектора работят над 15 000 души, а до пет години броят им ще се удвои до 30 000 души. 

През последните пет години секторът се развиваше с бързи темпове. За 2012 г. приходите на първите 20 компании в сектора надхвърлиха 1.5 млрд. лв. Има производители от Германия, Франция, Турция, САЩ, Япония, Филипините и Южна Африка, които изнасят за почти всички гиганти. Макар оборотът на част от фирмите в бранша да спадна през миналата година заради кризата в европейския автомобилен сектор, групите не спират инвестициите си. 

Сред тях е германската Grammer в ботевградското село Трудовец, която навлиза в страната още през 1997 г. Тя произвежда интериорни компоненти, както и седалки за автомобили и камиони. Не всичко е цветя и рози - пътят й през годините въобще не е равен, но все пак приходите на компанията нараснаха до 54 млн. лв. през миналата година. "Ако някой ме беше питал преди две години дали съм доволен от инвестицията в България, бих отговорил отрицателно. Нямахме резултати, персоналът беше гневен. Имахме две възможности - да спрем и да се откажем или пък да инвестираме и да не се предадем. Вложихме ресурси не само в човешки капитал, а също в сгради, така че имаме дългосрочни планове", коментира Фредерик Флори, вицепрезидент на Grammer. Фирмата е увеличила персонала си до 800 души и според Флори много положителен факт е, че в мениджмънта има много млади квалифицирани служители.

Кадрите решават много

Друга компания, която се разраства през годините, е американската Johnson Controls. За нея работят 563 висококвалифицирани инженери в развойния й център в София. Той прави софтуер за автомобилна електроника за гиганти като BMW, Ford и други. Според Матю Кол, вицепрезидент инженеринг в Johnson Controls, българският офис е най-големият на компанията в света. "Започнахме с 50 души и в момента са над 560", заяви Кол. Сред основните причини за избора на България са образованият човешки ресурс, най-ниските  заплати в ЕС, финансовата стабилност и корпоративен данък от 10%, уточни Кол. Той заяви, че в българския офис се обучават инженери от новооткрития развоен център в Индия. "Това не означава, че ще съкращаваме персонал в България", каза Кол. Мениджърът даде съвет на бъдещи инвеститори да работят с техническите университети и чрез тях да развиват кадри за фирмите си. Текучеството в софийския център на Johnson Controls е сред най-ниските в компанията - около 3%, докато в Индия е около 20%. "Дори в публиката е първият ни служител тук, която е от отдел човешки ресурси", посочи Кол. 

Засега повечето от инвестициите в България не са в технологични производства и разработки,  като Johnson Controls и белгийската Melexis, която прави дизайн и тества чипове. Но за сметка на това заводи като тези на японската "Язаки" и немската "СЕ Борднетце", които правят кабели за коли, отварят работни места в райони с по-висока безработица. Последният подобен е на френската Nexans, която влиза чрез немското си подразделение. Предприятието ще бъде в Плевен. В същото време германската Behr Hella Thermocontrol прави нов завод в Божурище, който ще има и развоен център. 

Може би най-известното име сред производителите на автомобилни компоненти - Bosch, все още няма завод в България, но за сметка на това има два завода в Румъния. Германският гигант все пак има представител на конфeренцията в София. Хано Миорини, вицепрезидент части първоначално вграждане в Австрия и Югоизточна Европа в Robert Bosch, заяви, че компанията му все още не обмисля отварянето на производство в страната ни, но следи внимателно развитието на пазара.

България може и да има само един все още развиващ се производител на коли, но продължава да привлича все повече доставчици на автомобилни компоненти. На тридневна международна конференция в София, организирана от "Автомобилен клъстър България", участват както присъстващи вече производители, така и евентуални бъдещи инвеститори в сектора. Гости на  форума са и над 300 мениджъри от Европа, САЩ и Азия, експерти от автомобилната индустрия, доставчици и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Цитат: "Според Матю Кол, вицепрезидент инженеринг в Johnson Controls, българският офис е най-големият на компанията в света. "Започнахме с 50 души и в момента са над 560", заяви Кол. Сред основните причини за избора на България са образованият човешки ресурс, най-ниските заплати в ЕС, финансовата стабилност и корпоративен данък от 10%, уточни Кол. "

    Да го повторим, заслужава си: "Сред основните причини за избора на България са образованият човешки ресурс, най-ниските заплати в ЕС, финансовата стабилност и корпоративен данък от 10%, уточни Кол. "

    >>> Остава да допълним, че въф фактора "най-ниски заплати в ЕС" участва и плоският данък, защото при статата система с връхови ставки 22% и 29% за "богатите" със заплата над 1000 лв, трябваше да се плащат едно 15-20% отгоре, за да вземе работникът чисто същото като сега. Ето на тази база трябва да се надгража, а не всеки депутатин да мъкне някакъв "проектозакон-за-стимулиране-на-едикфоу-си" и в същото време данъците да вървят нагоре....

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    във фактора


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK