С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 окт 2013, 19:38, 8225 прочитания

Добре сте дошли

България се опитва да привлича все повече производители на автомобилни компоненти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България може и да има само един все още развиващ се производител на коли, но продължава да привлича все повече доставчици на автомобилни компоненти. На тридневна международна конференция в София, организирана от "Автомобилен клъстър България", участват както присъстващи вече производители, така и евентуални бъдещи инвеститори в сектора. Гости на  форума са и над 300 мениджъри от Европа, САЩ и Азия, експерти от автомобилната индустрия, доставчици и други.

Осем от десет


"Във всеки 8 от 10 автомобила в Европа има технически компоненти, произведени в България", заяви президентът Росен Плевнелиев при откриването на конференцията, която е под негов патронаж. Според държавния глава в сектора работят над 15 000 души, а до пет години броят им ще се удвои до 30 000 души. 

През последните пет години секторът се развиваше с бързи темпове. За 2012 г. приходите на първите 20 компании в сектора надхвърлиха 1.5 млрд. лв. Има производители от Германия, Франция, Турция, САЩ, Япония, Филипините и Южна Африка, които изнасят за почти всички гиганти. Макар оборотът на част от фирмите в бранша да спадна през миналата година заради кризата в европейския автомобилен сектор, групите не спират инвестициите си. 

Сред тях е германската Grammer в ботевградското село Трудовец, която навлиза в страната още през 1997 г. Тя произвежда интериорни компоненти, както и седалки за автомобили и камиони. Не всичко е цветя и рози - пътят й през годините въобще не е равен, но все пак приходите на компанията нараснаха до 54 млн. лв. през миналата година. "Ако някой ме беше питал преди две години дали съм доволен от инвестицията в България, бих отговорил отрицателно. Нямахме резултати, персоналът беше гневен. Имахме две възможности - да спрем и да се откажем или пък да инвестираме и да не се предадем. Вложихме ресурси не само в човешки капитал, а също в сгради, така че имаме дългосрочни планове", коментира Фредерик Флори, вицепрезидент на Grammer. Фирмата е увеличила персонала си до 800 души и според Флори много положителен факт е, че в мениджмънта има много млади квалифицирани служители.

Кадрите решават много


Друга компания, която се разраства през годините, е американската Johnson Controls. За нея работят 563 висококвалифицирани инженери в развойния й център в София. Той прави софтуер за автомобилна електроника за гиганти като BMW, Ford и други. Според Матю Кол, вицепрезидент инженеринг в Johnson Controls, българският офис е най-големият на компанията в света. "Започнахме с 50 души и в момента са над 560", заяви Кол. Сред основните причини за избора на България са образованият човешки ресурс, най-ниските  заплати в ЕС, финансовата стабилност и корпоративен данък от 10%, уточни Кол. Той заяви, че в българския офис се обучават инженери от новооткрития развоен център в Индия. "Това не означава, че ще съкращаваме персонал в България", каза Кол. Мениджърът даде съвет на бъдещи инвеститори да работят с техническите университети и чрез тях да развиват кадри за фирмите си. Текучеството в софийския център на Johnson Controls е сред най-ниските в компанията - около 3%, докато в Индия е около 20%. "Дори в публиката е първият ни служител тук, която е от отдел човешки ресурси", посочи Кол. 

Засега повечето от инвестициите в България не са в технологични производства и разработки,  като Johnson Controls и белгийската Melexis, която прави дизайн и тества чипове. Но за сметка на това заводи като тези на японската "Язаки" и немската "СЕ Борднетце", които правят кабели за коли, отварят работни места в райони с по-висока безработица. Последният подобен е на френската Nexans, която влиза чрез немското си подразделение. Предприятието ще бъде в Плевен. В същото време германската Behr Hella Thermocontrol прави нов завод в Божурище, който ще има и развоен център. 

Може би най-известното име сред производителите на автомобилни компоненти - Bosch, все още няма завод в България, но за сметка на това има два завода в Румъния. Германският гигант все пак има представител на конфeренцията в София. Хано Миорини, вицепрезидент части първоначално вграждане в Австрия и Югоизточна Европа в Robert Bosch, заяви, че компанията му все още не обмисля отварянето на производство в страната ни, но следи внимателно развитието на пазара.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" 3 Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 2259 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Добре дошли във века на дигиталните технологии

Малките и средните фирми ще могат да получават евросредства за разработване на корпоративните си сайтове

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10