Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 11 окт 2013, 13:27, 6591 прочитания

Грешната стъпка на HTC

Защо третото тримесечие на годината е исторически връх в развитието на Samsung и дъно за корейския му конкурент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Помните ли времето, когато почти всеки мобилен телефон беше Nokia. Историята на финландската компания е доказателство, че в тази игра много бързо можеш да се превърнеш от печеливш в губещ. Сега тя се е пренесла на съвсем друга географска ширина, като в момента на различните краища на люлката са два от най-големите азиатски производители на смартфони и мобилни. Огромната ножица в състоянието на Samsung и HTC излезе наяве миналия петък, когато двете компании обявиха своите предварителни финансови резултати за третото тримесечие на годината. Според тях южнокорейският гигант Samsung регистрира исторически висока печалба, а в другата крайност - тайванският производител на смартфони и таблети HTC отчита първата в историята си загуба.

Сухите цифри


Samsung, които са водещ производител на чипове, памет и мобилни устройства, обявиха, че очакват оперативната им печалба през третото тримесечие на годината да достигне между 9.9 трлн. южнокорейски вона и 10.3 трлн. вона, което е между $9.2 млрд. и $9.6 млрд. Това е значителен ръст спрямо 8.06 трлн. година по-рано. Приходите от продажби се очаква да се покачат до 58-60 трлн. вона, спрямо 52 трлн. година по-рано. В пълен контраст са предварителните данни на HTC, според които компанията отчита нетна загуба от 2.97 млрд. тайвански долара, или около $101 млн. през третото тримесечие на годината, спрямо 3.9 млрд. тайвански долара печалба година по-рано.
 
Общото между двете компании е, че усещат много сериозен натиск в ниския ценови сегмент на пазара на мобилни телефони и смартфони, където нововъзникващи конкуренти, най-вече от Китай, се справят добре. А това е най-бързо растящият сегмент в момента. HTC се фокусира в премиум клиентите, въпреки че най-голямото търсене е именно в най-ниския сегмент, където Lenovo, ZTE и Huawei (всичките китайски компании) демонстрират бърз и устойчив растеж. Samsung също има фокус във високия сегмент, но за разлика от тайванския си конкурент има и добри позиции при по-евтините модели. Освен това компанията разполага с диверсифицирани източници на приходи, които й осигуряват допълнителни средства. Samsung не е само най-големият производител на смартфони, но и водещ доставчик на чипове памет. Тя ги продава на други големи играчи като Apple в допълнение на производството им за собствена употреба.

"Разнообразието в източниците на приходи на Samsung заедно със силните позиции на компанията във всички сегменти на смартфон пазара помагат на компанията да повишава печалбата си", коментира Марк Нюман, анализатор от Sanford C. Bernstein, цитиран от NY Times. От Samsung не разкриват подробности за своя растеж, но анализаторите го обясняват с наскорошно поскъпване в цената на чиповете памет след пожар във фабрика на китайския конкурент SK Hunix. И въпреки че продажбите на смартфоните на Samsung в най-високия клас като Galaxy S4 леко се забавят, то компанията компенсира с широка гама в по-ниските ценови сегменти. Според анализатори това е изключително важно и ще се отрази положително на компанията заради очаквания висок ръст в ниския и средния ценови сегмент в краткосрочен план.

Огледално развитие



През последните години развитието на Samsung е до голяма степен огледално на това на тайванския производител на смартфони HTC, който е създаден през 1997 г. от Чер Уанг, Ейчти Чо и Питър Чу. Първите години след създаването й компанията се занимава с преносими компютри, но едва година по-късно завива към проектиране на дизайна на едни от първите мобилни устройства със сензорни екрани. Звездата на HTC изгрява покрай нейното сътрудничество със софтуерния гигант Microsoft, от което през 2012 се ражда първият смартфон, базиран на мобилната операционна система Windows Mobile.
Последният много успешен ход на тайванската компания беше през 2008 г., когато тя пусна в продажба HTC Dream - първият смартфон с най-популярната в момента мобилна операционна система Android. В периода до средата на 2011 г. компанията отчита изключително добри резултати, завземайки над 10% от смартфон пазара в САЩ. След третото тримесечие на 2011 г. обаче, което беше шесто поредно с високи ръстове за компанията, тя промени драстично своята траектория на развитие. Първоначално причината се търсеше от ръководството във влошената финансово-икономическа обстановка в световен мащаб, но последвалите тримесечия на спад на пазарен дял показаха, че проблемите са по-скоро вътрешнокомпанийни.

Според данни на анализаторската компания Gartner пазарният дял на HTC към момента е паднал до 2.6% от световните продажби, докато през 2010 г. и 2011 г. той се е измервал в двуцифрено число.

Сиви прогнози за HTC

Според независимия телеком анализатор Хорас Дедиу възстановяването на HTC ще бъде трудно. Той коментира, че когато другите производители на телефони са публикували своите първи загуби на тримесечна база, това ги е делило само на няколко години от продажбата на техния бизнес. В някои случаи пък производителите са излизали от бизнеса изцяло. Това, което Дедиу нарича "посттравматичен период" при производителите на смартфони, според него се скъсява. При Motorola той е бил 5 години, а при Nokia и BlackBerry едва две.

"Веднъж щом удариш каквото и да е препятствие на пътя, ти си по същество дерайлирал", казва Дедиу пред NY Times. "В бизнеса с телефони удряш едно лошо тримесечие и си вън от играта", разяснява експертът. Според него исторически само един от големите производители на телефони към момента е успявал да се възстанови след тежък период и това е LG. Но разликата е, че звеното за смартфони в LG е само една малка част от огромен конгломерат, който е съдействал за възстановяването. Така че перспективите пред HTC не са особено обещаващи и над него висне заплахата по подобие на Nokia (която наскоро бе купена от Microsoft) след години агония да влезе в активите на някой разрастващ се гигант. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили "Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили

Шуменският производител е подал инвестиционно предложение в екоинспекцията

9 апр 2020, 662 прочитания

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

9 апр 2020, 916 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Една строго пазена тайна

Кой колко плаща на най-гледаната телевизия и какъв е резултатът от войната й с най-големия разпространител

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10