Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 11 окт 2013, 15:07, 15207 прочитания

Една строго пазена тайна

Кой колко плаща на най-гледаната телевизия и какъв е резултатът от войната й с най-големия разпространител

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сух смях, а после пълно мълчание - това ще получите като отговор, ако попитате телевизионните компании колко им плащат кабелните и сателитните разпространители, за да излъчват програмите им. По същия начин реагират и самите оператори, при това не само в България. "Това е най-строго пазената тайна в индустрията. Никой не изнася тези числа", отговори наскоро представител на един от най-големите телекоми в Европа.

Всъщност има защо въпросните числа да са тайна - повечето тарифи в бизнеса с телекомуникации са обект на строга регулация, публични обсъждания и правила, дефинирани често на европейско ниво. А таксите от тв разпространителите към създателите на съдържание се определят чисто и просто на принципа "колкото може". Няма регулации, няма обществени обсъждания, няма задължения за никого независимо от положението му на пазара. Темата за въпросните тарифи доскоро не беше и толкова интересна, докато на последната Коледа bTV спря каналите си към "Булсатком" с искане за повече пари. В началото на януари тази година скандалът утихна и bTV победи. Няколко месеца по-късно обаче не са безинтересни резултатите: кой колко плаща, на базата на колко абонати и кой е най-силно "тарифиран".


Мълчанието е злато

От bTV официално отказаха на "Капитал" данни колко са приходите им за 2012 г., колко от тях са от реклама и колко от такси, събирани от разпространителски фирми, и кой от операторите по колко плаща. От "Булсатком" отговорът беше, че е невъзможно да дадат информация каква е цената за тях или каква е сумата на годишна или месечна база. С аргумента, че цифрите са обект на споразумения за конфиденциалност към договорите им с най-гледаната телевизия.

От данните, с които вестникът се сдоби от източник, близък до индустрията, обаче става ясно, че битката между най-гледаната телевизия и най-големия доставчик в България е приключила с доста добър резултат за първата страна, чиито финансови изражения вече са факт. Както и че няма пряка математическа зависимост между големината на оператора и сумата, която той плаща на телевизията (не че това е задължително, в крайна сметка пазарът е свободен и нерегулиран).



Колко точно злато?

Според източници на "Капитал", отлично запознати с пазара, ако за 2012 г. общият приход на bTV от разпространителите е бил малко над 10 млн. лв., то "Булсатком" е платила 3.83 млн. лв. от тази сума. Тоест получава се 38% "принос" на сателитния доставчик в приходите не телевизионната компания - малко повече, отколкото, по неофициалните анализи на пазара на тв доставка, е делът на "Булсатком" като брой абонати - 35%. Този "принос" е приблизително същият (с малко над процентен пункт по-висок) през 2011 г. За 2013 г. обаче при месечни приходи на bTV от разпространителски такси (през месеците март - април) 1.89 млн. лв., 910 хил. лв. идват от "Булсатком". Простата сметка покава, че атакуваният наскоро партньор вече дава малко над 48% от общата сума такси, събрана от телевизията. След като в самия сектор няма данни пазарният дял на оператора да се е вдигнал, единственото възможно обяснение остава, че таксите към него са увеличени най-драстично. За първите шест месеца на годината приходите на bTV от разпространители са 10.8 млн. лв., като от тях 4.62 млн. лв. идват от "Булсатком" - тоест средно за полугодието 43% от парите, които телевизията прибира от тв операторите, идват от фирмата с 35% пазарен дял.

Как се получава така

Принципно разговорите между създателите на съдържание и разпространителите на сигнал се води на стандартния търговски принцип, че по-големият "клиент" получава и по-ниска цена (каквото е неписаното правило в цялата търговия). Образно казано, при тарифа от 1 лв. на абонат на месец, поискана от bTV от най-големия при спора за договора за тази година, таксата се увеличава пропорционално на намаляването на броя абонати на оператора, достигайки 1.80 за най-малките доставчици. На практика обаче преговорите се водят първо с най-големия, той поема увеличението от началото на годината, а договорите с по-малките се оставят като обект на обсъждане и влизат в сила месеци по-късно. Което означава, че като цяло за 2013 г. делът на "Булсатком" като платец към bTV ще падне доста под 48%.

Преговорите на bTV с "Близу" например се проведоха няколко месеца след тези с "Булсатком". Така за март кабелният оператор е платил на телевизията малко над 198 хил. лв. такси, което прави 10% "принос" при дял на оператора над 15% на пазара като брой абонати.

Интересен е случаят с БТК. Компанията наистина има огромно желание да пробие по-сериозно в сектора на телевизионното разпространение, но на практика позициите й са повече от скромни. Според вътрешни неофициални данни в компанията общо приходите й от тази дейност за 2012 г. са под 9 млн. евро, а пазарният й дял е около 5%. За март тази година обаче тя е платила 261 хил. лв. такси към bTV, което й отрежда цели 14% от прихода на телевизията по това перо.

Равносметката

Малко след като по коледните празници абонатите на "Булсатком" гледаха на живо войната между доставчика си и телевизията, пак на живо в конферентен разговор по темата за финансовите резултати на CME главният изпълнителен директор на компанията, собственик на bTV, говори по темата (в края на февруари тази година). "Ние трябва да вземем своя справедлив дял от приходите, които разпространителите прибират от това, че доставят нашите програми. Имайки най-добре представящите се канали на всеки пазар, ще се стремим към значително увеличение на тарифите на абонат." Малко по-късно Антъни Чой, изпълнителен вицепрезидент на компанията, отговарящ за стратегическото планиране, добавя: "Може да сте видели във вестниците, че вече приключихме тези преговори с голяма част от дистрибуторите в България. И планираме приходите от разпростратели там за 2013 г. поне да се удвоят. ...Да, приключихме преговорите с "Булсатком" и постигнахме целите, които си бяхме поставили."

Като се има предвид, че за миналата година въпросните приходи са били около 10 млн. лв., а за първите шест месеца на тази година са 10.8 млн. лв., очевидно обещанието на мениджъра на компанията пред инвеститорите ще се изпълни.

Тарифираният

От цялата акция пък очевидно най-губещ е "Булсатком". Позициите на оператора са допълнително поставени под натиск първо по линия на увеличените разходи за съдържание, и второ - по линия на цифровизацията. Безплатната доставка на цифрова телевизия, макар и само на няколко канала, де факто е навлизане именно в сегмента на ниските ценови пакети в провинцията, където сателитният доставчик логично има солидно присъствие в момента. С две думи: сателитните, кабелни и IPTV разпространители плащат увеличени такси за каналите на телевизиите, а те пък плащат на мултиплекс оператора, за да ги излъчва. И в същото време мултиплексът конкурира първите с безплатни услуги - ситуация, от която операторите няма как да са доволни, а и без това ценово ерозиралият пазар няма как да очаква ръст.

Най-новият сателитен доставчик
Населените места, които остават без безплатен цифров тв сигнал от мултиплекс операторите, да получат такъв по сателит. Това ще предложи министърът на транспорта и съобщенията Данаил Папазов на правителството идната сряда, съобщи самият той през седмицата в интервю за "24 часа". "Отидохме на друг вариант - да разговаряме с кметовете и там, където има възможност, да сложим сателитна чиния за цялото село, където има кула - да се сложи ретранслатор", казва министърът. По думите му, схемата ще се финансира с пари, спестени от покупката на декодери за социално слабите.
За да се реализира тази идея обаче, са необходими: договор с компания, която да компресира сигнала и да го изпраща към определен спътник, договор със собственик на сателит за наемане на капацитет на него, договор с компания за мониторинг на услугата, договори с доставчиците на съдържание, с производител на самите "чинии" и т.н. Открити остават и ред въпроси, като например как новият "оператор" ще работи без лиценз от Комисията за регулиране на съобщенията, не е ли той държавна намеса на свободен пазар и защо опцията за сателитни доставчици не беше отворена още при избора на мултиплекс оператори.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Онлайн търговията – с добър имунитет Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

3 апр 2020, 550 прочитания

Търговските вериги – отвъд заразата Търговските вериги – отвъд заразата

Ритейлът ще работи по нови правила: на доставки, маркетинг, регулации

3 апр 2020, 858 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Работодател под натиск

Amazon насочва логистичните си центрове към Полша заради критикувани трудови практики на германския пазар

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10