Една строго пазена тайна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една строго пазена тайна

Да си най-голям невинаги е изгодно

Една строго пазена тайна

Кой колко плаща на най-гледаната телевизия и какъв е резултатът от войната й с най-големия разпространител

Паулина Михайлова
15420 прочитания

Да си най-голям невинаги е изгодно

© Цветелина Белутова


Сух смях, а после пълно мълчание - това ще получите като отговор, ако попитате телевизионните компании колко им плащат кабелните и сателитните разпространители, за да излъчват програмите им. По същия начин реагират и самите оператори, при това не само в България. "Това е най-строго пазената тайна в индустрията. Никой не изнася тези числа", отговори наскоро представител на един от най-големите телекоми в Европа.

Всъщност има защо въпросните числа да са тайна - повечето тарифи в бизнеса с телекомуникации са обект на строга регулация, публични обсъждания и правила, дефинирани често на европейско ниво. А таксите от тв разпространителите към създателите на съдържание се определят чисто и просто на принципа "колкото може". Няма регулации, няма обществени обсъждания, няма задължения за никого независимо от положението му на пазара. Темата за въпросните тарифи доскоро не беше и толкова интересна, докато на последната Коледа bTV спря каналите си към "Булсатком" с искане за повече пари. В началото на януари тази година скандалът утихна и bTV победи. Няколко месеца по-късно обаче не са безинтересни резултатите: кой колко плаща, на базата на колко абонати и кой е най-силно "тарифиран".

Мълчанието е злато

От bTV официално отказаха на "Капитал" данни колко са приходите им за 2012 г., колко от тях са от реклама и колко от такси, събирани от разпространителски фирми, и кой от операторите по колко плаща. От "Булсатком" отговорът беше, че е невъзможно да дадат информация каква е цената за тях или каква е сумата на годишна или месечна база. С аргумента, че цифрите са обект на споразумения за конфиденциалност към договорите им с най-гледаната телевизия.

От данните, с които вестникът се сдоби от източник, близък до индустрията, обаче става ясно, че битката между най-гледаната телевизия и най-големия доставчик в България е приключила с доста добър резултат за първата страна, чиито финансови изражения вече са факт. Както и че няма пряка математическа зависимост между големината на оператора и сумата, която той плаща на телевизията (не че това е задължително, в крайна сметка пазарът е свободен и нерегулиран).

Колко точно злато?

Според източници на "Капитал", отлично запознати с пазара, ако за 2012 г. общият приход на bTV от разпространителите е бил малко над 10 млн. лв., то "Булсатком" е платила 3.83 млн. лв. от тази сума. Тоест получава се 38% "принос" на сателитния доставчик в приходите не телевизионната компания - малко повече, отколкото, по неофициалните анализи на пазара на тв доставка, е делът на "Булсатком" като брой абонати - 35%. Този "принос" е приблизително същият (с малко над процентен пункт по-висок) през 2011 г. За 2013 г. обаче при месечни приходи на bTV от разпространителски такси (през месеците март - април) 1.89 млн. лв., 910 хил. лв. идват от "Булсатком". Простата сметка покава, че атакуваният наскоро партньор вече дава малко над 48% от общата сума такси, събрана от телевизията. След като в самия сектор няма данни пазарният дял на оператора да се е вдигнал, единственото възможно обяснение остава, че таксите към него са увеличени най-драстично. За първите шест месеца на годината приходите на bTV от разпространители са 10.8 млн. лв., като от тях 4.62 млн. лв. идват от "Булсатком" - тоест средно за полугодието 43% от парите, които телевизията прибира от тв операторите, идват от фирмата с 35% пазарен дял.

Как се получава така

Принципно разговорите между създателите на съдържание и разпространителите на сигнал се води на стандартния търговски принцип, че по-големият "клиент" получава и по-ниска цена (каквото е неписаното правило в цялата търговия). Образно казано, при тарифа от 1 лв. на абонат на месец, поискана от bTV от най-големия при спора за договора за тази година, таксата се увеличава пропорционално на намаляването на броя абонати на оператора, достигайки 1.80 за най-малките доставчици. На практика обаче преговорите се водят първо с най-големия, той поема увеличението от началото на годината, а договорите с по-малките се оставят като обект на обсъждане и влизат в сила месеци по-късно. Което означава, че като цяло за 2013 г. делът на "Булсатком" като платец към bTV ще падне доста под 48%.

Преговорите на bTV с "Близу" например се проведоха няколко месеца след тези с "Булсатком". Така за март кабелният оператор е платил на телевизията малко над 198 хил. лв. такси, което прави 10% "принос" при дял на оператора над 15% на пазара като брой абонати.

Интересен е случаят с БТК. Компанията наистина има огромно желание да пробие по-сериозно в сектора на телевизионното разпространение, но на практика позициите й са повече от скромни. Според вътрешни неофициални данни в компанията общо приходите й от тази дейност за 2012 г. са под 9 млн. евро, а пазарният й дял е около 5%. За март тази година обаче тя е платила 261 хил. лв. такси към bTV, което й отрежда цели 14% от прихода на телевизията по това перо.

Равносметката

Малко след като по коледните празници абонатите на "Булсатком" гледаха на живо войната между доставчика си и телевизията, пак на живо в конферентен разговор по темата за финансовите резултати на CME главният изпълнителен директор на компанията, собственик на bTV, говори по темата (в края на февруари тази година). "Ние трябва да вземем своя справедлив дял от приходите, които разпространителите прибират от това, че доставят нашите програми. Имайки най-добре представящите се канали на всеки пазар, ще се стремим към значително увеличение на тарифите на абонат." Малко по-късно Антъни Чой, изпълнителен вицепрезидент на компанията, отговарящ за стратегическото планиране, добавя: "Може да сте видели във вестниците, че вече приключихме тези преговори с голяма част от дистрибуторите в България. И планираме приходите от разпростратели там за 2013 г. поне да се удвоят. ...Да, приключихме преговорите с "Булсатком" и постигнахме целите, които си бяхме поставили."

Като се има предвид, че за миналата година въпросните приходи са били около 10 млн. лв., а за първите шест месеца на тази година са 10.8 млн. лв., очевидно обещанието на мениджъра на компанията пред инвеститорите ще се изпълни.

Тарифираният

От цялата акция пък очевидно най-губещ е "Булсатком". Позициите на оператора са допълнително поставени под натиск първо по линия на увеличените разходи за съдържание, и второ - по линия на цифровизацията. Безплатната доставка на цифрова телевизия, макар и само на няколко канала, де факто е навлизане именно в сегмента на ниските ценови пакети в провинцията, където сателитният доставчик логично има солидно присъствие в момента. С две думи: сателитните, кабелни и IPTV разпространители плащат увеличени такси за каналите на телевизиите, а те пък плащат на мултиплекс оператора, за да ги излъчва. И в същото време мултиплексът конкурира първите с безплатни услуги - ситуация, от която операторите няма как да са доволни, а и без това ценово ерозиралият пазар няма как да очаква ръст.

Най-новият сателитен доставчик

Населените места, които остават без безплатен цифров тв сигнал от мултиплекс операторите, да получат такъв по сателит. Това ще предложи министърът на транспорта и съобщенията Данаил Папазов на правителството идната сряда, съобщи самият той през седмицата в интервю за "24 часа". "Отидохме на друг вариант - да разговаряме с кметовете и там, където има възможност, да сложим сателитна чиния за цялото село, където има кула - да се сложи ретранслатор", казва министърът. По думите му, схемата ще се финансира с пари, спестени от покупката на декодери за социално слабите.

За да се реализира тази идея обаче, са необходими: договор с компания, която да компресира сигнала и да го изпраща към определен спътник, договор със собственик на сателит за наемане на капацитет на него, договор с компания за мониторинг на услугата, договори с доставчиците на съдържание, с производител на самите "чинии" и т.н. Открити остават и ред въпроси, като например как новият "оператор" ще работи без лиценз от Комисията за регулиране на съобщенията, не е ли той държавна намеса на свободен пазар и защо опцията за сателитни доставчици не беше отворена още при избора на мултиплекс оператори.

Сух смях, а после пълно мълчание - това ще получите като отговор, ако попитате телевизионните компании колко им плащат кабелните и сателитните разпространители, за да излъчват програмите им. По същия начин реагират и самите оператори, при това не само в България. "Това е най-строго пазената тайна в индустрията. Никой не изнася тези числа", отговори наскоро представител на един от най-големите телекоми в Европа.

Всъщност има защо въпросните числа да са тайна - повечето тарифи в бизнеса с телекомуникации са обект на строга регулация, публични обсъждания и правила, дефинирани често на европейско ниво. А таксите от тв разпространителите към създателите на съдържание се определят чисто и просто на принципа "колкото може". Няма регулации, няма обществени обсъждания, няма задължения за никого независимо от положението му на пазара. Темата за въпросните тарифи доскоро не беше и толкова интересна, докато на последната Коледа bTV спря каналите си към "Булсатком" с искане за повече пари. В началото на януари тази година скандалът утихна и bTV победи. Няколко месеца по-късно обаче не са безинтересни резултатите: кой колко плаща, на базата на колко абонати и кой е най-силно "тарифиран".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    Аз бях готов да дам левче за дса не пускат каналите на бтв, явно привържениците на Славчо и Умирай трудно са повече.

  • 2
    sulio_parvi avatar :-?
    sulio_parvi

    Повече са. Само не знам дали това е причина или следствие за/от бедността и простотията в България...

  • 3
    dragozow avatar :-P
    dragozow

    Те Булсат са си направили сметката че явно ще изгубят повече клиенти ако няма БТВ, отколкото ще платят за да ги има. Иначе аз колкото хора познавам все си могат без Славчо и Бареков.

  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Операторите губят от това, че се осланят на старите правила и не тръгват към изграждане на собствени пипълметрични база данни. Сигурен съм, че резултати от едни такива изследвания биха показали доста интересни факти, не случайно и БТВ не позволи отделянето на програмите им в отделен пакет. При IPTV това би било много лесно, а при кабелните и сателитните е възможно. Просто ако искат да успеят при сегашната конкуренция е наложително да го направят, било то и неофициално. Другата грешка, която продължават да правят(макар и с малки изключения) е че не се използва възможността за интерактивност и допълнителните услуги, защото иначе мултиплексите с времето ще завземат все по-големи парчета от "баницата".

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И каква е идеята на цялата статия? Поредната партенка?

  • 6
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Аз продължавам да не разбирам защо трябва да се плаща на БТВ за неговото разпространение, при положение, че последният е национална телевизия!
    И какво ще стане ако някой ги разпространява без да им плаща? На какво основание ще го съдят?

  • 7
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Предполагам, че все повече хора, най-вече пенсионери ще преминат от кабел или сателит на ефирни цифрови декодери с еднократна инвестиция и безплатно гледане. Това ще означава загуба за кабеларките и ново предоговаряне на цените.

  • 8
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Нещо се съмнявам в математиката използвана при калкулация на цените, най-малко заради това, че е очевадно, че като реален брой абонати са използвани само кръгли числа - което ме навежда на мисълта, че това всичкото е приблизително. Освен това общия сбор на абонатите е 1 826 470 при положение, че в България има около 3 000 000 домакинства, според тази статистика означава, че имаме около 1 173 530 домакинства, които са на други оператори или на ефирна телевизия. Те също трябва да се вземат в предвид... Друг възможен въпрос е колко от тези абонати си плащат редовно, защото очевидно данните са изготвени на база някакъв cash flow, който зависи от условията на самия договор. При положение, че тези условия са конфиденциални и не са споделени с Капитал е малко некоректно да се тълкуват числата произтичащи от тези взаимоотношения. Иначе статията е добра, като се вземе предвид, че наистина е добре да се даде малко светлина в отношенията между различните телевизии и кабелни оператори.

  • 9
    trakerbg avatar :-|
    TrakerBG

    До коментар [#8] от "zdm":

    Има просто обяснение - допълнителните приемници (за втори, трети телевизор и т.н.) при всички оператори не се броят. Неслучайно таксите им са от 0 до 3 лева и покриват единствено кабела и устройството. Тази практика чето е критикувана, но от друга страна, се е наложила в Европа - почти навсякъде 3 и 4-ти телевизор гледат безплатно, с някои изключения - втори също (тук-там европейските оператори искат съществена част от основния абонамент и за него).

  • 10
    trakerbg avatar :-|
    TrakerBG

    До Редакцията:

    Имате много много съществен пропуск в цялата идея на сметките, а именно - кои канали са купени и кои - не.
    Булсатком не предлага бТВ Action HD и Ринг.БГ HD, което би могло да обясни по-ниската цена, сравнено с Виваком, например...
    Та, не сте си довършили работата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK