Законът Lafka
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законът Lafka

Законът Lafka

Управляващите се готвят да възцарят "Булгартабак" в продажбите на цигари

Десислава Николова
48237 прочитания

© Велко Ангелов


50%

от продажбите на цигари на дребно в момента минават през хранителните магазини, хипермаркетите и павилионите.

В централата на Европейската комисия има павилион, в който се продават цигари, вестници и билети за метрото. Тютюневи изделия в Брюксел могат да се купят от всеки супермаркет, бензиностанция и ресторант. Люксембургските бензиностанции зареждат огромни количества, тъй като там цигарите са по-евтини и много туристи пазаруват стекове. В Холандия и Германия цигари могат да се купят от къде ли не. Ограничения в местата за продажба има само в две европейски държави – Швеция, където цигарите и алкохолът са запазена територия само за държавния монопол, и в Унгария, която наскоро въведе скъпи лицензи за киоските за цигари.

В България обаче се готви нещо повече - пълна забрана за продажбата на цигари в хипермаркетите, магазините, ресторантите и бензиностанциите. Ако проектът бъде приет, тютюневи изделия ще могат да се купят от ограничен брой специализирани обекти, посочени след конкурс. Търговците пък ще трябва да отговарят на множество изисквания за чисто кредитно, съдебно и данъчно минало. Мотивите за готвената промяна бяха артикулирани от председателя на парламентарната бюджетна комисия Йордан Цонев (ДПС). "Европейска практика е тютюневите изделия да се продават на точно определени места, каза Цонев. А идеята на законодателството е да се бори с контрабандата на цигари."

Промяната, която всъщност преоформя облика на цял един сектор в търговията, е записана в преходните и заключителните разпоредби на проект за корекции в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които се правят изменения и в Закона за акцизите и данъчните складове. И всъщност е дотолкова очевидно лобистка, че учудващо как не е брандирана с надпис Lafka - марката на павилионите за цигари и вестници на "Булгартабак".

Кой е правилният обект?

Проектът поразително услужливо се вписва в разрастването на национална мрежа от улични киоски на "Булгартабак", за което "Капитал" писа няколко пъти. С една дума - след като цигареният холдинг чрез търговската си фирма си уреди да отвори павилиони на топ местата за търговия в множество градове, изведнъж на управляващите им хрумна, че цигари е редно да се продават само в подобни будки. Разликата е само, че при уреждането на мегаверигата "Булгартабак" директно внасяше инвестиционни предложения при кмета на съответната община, а сега няма как да го направи. Парламентът не разглежда инвестиционни предложения. Затова в ролята на "предлагащ" ще трябва да влезе директно правителството - проектът е разработен във финансовото министерство и явно ще следва пътя през съгласуване с останалите ведомства и одобрение от кабинета. Ако не - вероятно ще бъде внесен от някой депутат между първо и второ четене на проекта в ресорната комисия.

В проектозакона е записано, че в павилионите за тютюневи изделия ще могат да се продават само цигари, вестници, списания и спиртни напитки. Всъщност идеята за табакошопове беше лансирана веднага след приватизацията на "Булгартабак" (официално от VTB Capital, а практически от собственика на КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски и собствениците на "Винпром Пещера"). Тогава обаче предложението беше оттеглено с мотива, че специализираните обекти са малко. Сега разрастването на новата търговска верига явно е дало основание замисълът да се възроди.

Според проекта, с който "Капитал" разполага, с промяна в ДОПК, с която се коригират редица закони (сред тях и този за акцизите), цигарите вече ще се продават само на определени за това павилиони. Кой и къде - ще решава Националната агенция по приходите, която ще провежда конкурси за търговците.

Ако предложението бъде прието, обектите, в които се продават цигари, ще спаднат от близо 20 хил. в момента, на около 1000. И според прогнозите на участниците на пазара, ограниченото предлагане ще предизвика ръст на нелегалната търговия. Но пък готовата мрежа павилиони Lafka ще получи парламентарен подарък – почти пълен монопол.

Проектът засяга пряко бизнеса на производители, дистрибутори и всички търговци на дребно. Промяната не е съгласувана с никого от участниците на пазара. Според всички тях обаче тя ще е по-скоро вредна за бюджета, пазара, потребителите, търговските обороти на множество обекти, ще увеличи контрабандата и ще облагодателства само избрани вериги павилиони.

Бизнес за ангели

За момента не е ясно по какви критерии ще бъдат оценявани търговците, участвайки в конкурсите за продажба на цигари. Това предстои да бъде уточнено в специална наредба на финансовото министерство. Проектът предвижда и друга промяна в сегашния режим – разрешенията ще се издават от НАП вместо от Агенция "Митници". За момента са посочени само базовите критерии към кандидатите: да са представлявани от лица, които не са в производство по несъстоятелност или ликвидация, не са осъждани за престъпления от общ характер, не са били членове на управителен или контролен орган или съдружници във фалирало дружество с неудовлетворени кредитори, не са участвали в дружество, на което е отнет лицензът за търговия с цигари през последните две години. Освен това фирмите не трябва да имат ликвидни и изискуеми публични задължения, събирани от НАП, и да притежават собствени или наети обекти. Всичко това няма да важи за обекти в населени места, където живеят под 300 души или такива, разположени във високопланински и трудно достъпни места (освен ако не са курорт).

Мащабът на операцията

В момента легалният пазар на цигари е за около 2.6 млрд. лв. годишно, като над 80% от тази сума са акциз и ДДС. Експертите оценяват нелегалния сегмент на поне 500 млн. лв. Цигари с бандерол се продават на общо около 20 хил. места. Магазините за храни и хипермаркетите са най-силният канал за продажба (над 50%), следван от т.нар. хорека-сегмент и бензиностанциите, на които се падат около 7% от търговията на дребно с тютюневи изделия. В самите бензиностанции обаче те са средно 30% от оборота. Няма точна статистика колко на брой са павилионите, търгуващи с цигари. Явно е обаче (виж карето), че Lafka е най-мащабната верига киоски на един собственик, при това много пъти по-голяма от всички останали.

Според анализаторите на цигарените компании, ако новият проект бъде приет, изкуствено ще се пренасочат поне 70% от продажбите на цигари. Мотивът, че мярката е с цел борба с контрабандата, пък се окачествява от тях като напълно несериозен. По думите им ясен е уклонът да се лансира на пазара готовата структура на "Булгартабак", в чиито павилиони се продават цигари, вестници, алкохол, а в момента и много други стоки - шоколадови изделия, дъвки, билети за градския транспорт, предплатени карти на мобилни оператори.

Проектът тайна

"Не съм наясно с подробности около проекта. Ако аргументът е, че ще има специален режим, за да се плаща акцизът, няма причина да се премахват от веригата хипер- и супермаркетите. Няма по-бяла част за продажба на каквото и да било от тези магазини. Те имат директна връзка с НАП. И дума не може да става за контрабанда", коментира Йордан Матеев, директор на Сдружението за модерна търговия, което обединява големите търговски вериги. Той допълва, че не е правена оценка на въздействието на ограничаването на местата за търговия с цигари и не вижда полза за когото и да било в предложението. "Държавата обеща по-малко бюрокрация, а това, което виждаме в случая, е повече бюрокрация. Въпросът е защо НАП трябва да провежда конкурс – цигари ли произвежда вече? Нека оставим производителите да преценят къде да продават продуктите си", смята Матеев.

От финансовото министерство не коментираха дали изобщо предвиждат такава промяна.

Представителите на българските цигарени компании не успяха да коментират проекта до редакционното приключване на броя. Чуждестранните производители също се оказаха не наясно с готвените промени.

"Трудно е да бъде направен подробен анализ на документ, който не е публично оповестен. Надяваме се, че той ще бъде обект на нужното обществено обсъждане, ако наистина се предлага. По това, което съобщавате, можем да коментираме най-общо, че всяко предложение за ограничаване на броя и вида на търговските обекти би било срещу основните принципи на свободния пазар, свободната търговия и конкуренцията. Освен това достъпът на пълнолетните пушачи до продукта не трябва да бъде затрудняван, за да не се създават опасности от ръст на незаконната търговия", коментираха от "Japan Tobacco International-България".

"Не сме запознати с предложението, но смятаме, че преди да се предлага нещо подобно, трябва да се проведе широка дискусия и да се вземат мненията на всички страни, най-вече на лицензираните търговци. Не можем да изказваме становище по неофициален документ, но имаме опасения, че когато се ограничи търговията в малък брой обекти, ще нарасне незаконната търговия", коментираха от "Philip Morris България".

"Опазването на здравето не е ефективно с никакви други мерки и забрани освен с увеличаването на акцизите и оттам – на цената на цигарите. Според председателя на бюджетна комисия, когато обектите са малко на брой, ще се контролират по-лесно и ще се ограничи контрабандата. Всъщност, ако има нелегални цигари, те не се продават в лицензиран обект и това е ясно на всички. Ограничаването на местата за продажба е политика, която ще има много негативни ефекти и чисто пазарните механизми ще бъдат разтурени. Много вероятно е то да е в интерес на компания, която развива и контролира такъв тип обекти – за продажба на цигари и вестници", коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

Павилиони на едро

Схемата за навлизане на "Табак маркет" (търговската фирма на "Булгартабак") в продажбите на дребно е приблизително еднаква във всеки град. Компанията предлага на кмета да й отдаде под наем за 10 години петна на най-атрактивните места, като тя постави там свои павилиони за цигари и вестници. Кметът организира търг или конкурс с условие да се наемат всички места накуп. Наемът е символичен, но пък общината го получава за целия период в момента на сключване на сделката, а заедно с това фирмата спонсорира местен спортен клуб, ремонтира спирките на градския транспорт или друго, което общината поиска. В резултат самостоятелните наематели на търговски обекти са поставени в напълно неконкурентна среда, а в повечето случаи губят огромна част от оборота си. Схемата проработи в Кюстендил, Дупница, Стара Загора, Шумен, Русе, Разград, Враца, Пазарджик, Казанлък и др. Според документи от началото на кампанията по поставянето на павилионите за цигари фирмата планираше за две години да притежава или наеме около 2000-3000 обекта. "Табак маркет" изкупи фирмата концесионер на спирките в Пловдив и се очаква да получи голяма част от спирките на градския транспорт в София. В момента дружеството, според публикации в пресата, започва да налага масовата марка Lafka и вече притежава 294 обекта в различни градове на България, като планира да отвори скоро още около 200.
50%

от продажбите на цигари на дребно в момента минават през хранителните магазини, хипермаркетите и павилионите.

В централата на Европейската комисия има павилион, в който се продават цигари, вестници и билети за метрото. Тютюневи изделия в Брюксел могат да се купят от всеки супермаркет, бензиностанция и ресторант. Люксембургските бензиностанции зареждат огромни количества, тъй като там цигарите са по-евтини и много туристи пазаруват стекове. В Холандия и Германия цигари могат да се купят от къде ли не. Ограничения в местата за продажба има само в две европейски държави – Швеция, където цигарите и алкохолът са запазена територия само за държавния монопол, и в Унгария, която наскоро въведе скъпи лицензи за киоските за цигари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

59 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • -18
    • +214

    Докато не станем нечии протекторат, няма да се оправим. Цялата законодателна и изпълнителна власт от сутрин до вечер кове някакви схеми около държавната хранилка и държавната принуда.

  • 2
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_

    Това е глупава идея и не вярвам,че ще реализира.Не мисля,че ако цигарите се продават само на специализирани места ще намалее контрабандата или ще е по-добър контрола дали се продават на непълнолетни например.Само,че не разбрах защо решихте,че това е се прави заради веригата киоски на Булгартабак? Те печелят все повече от износ,а и целта на киоските не е толкова да печелят от търговия,колкото да се преборят по някакъв начин с мощната дистрибуция на големите тютюневи концерни които са все по агресивни и взимат все повече от пазарния и дял.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • -15
    • +149

    ПС. Безсмислено е да се съпротивляваме в рамките на парламента с нещо, което е част от "бизнес-плана Пеевски" и е заковано като такова още преди 2-3 години. Ще го бранят до последния човек зад амбразурата.

    Единственият правилен подход е сезирането незабавно на Европейската комисия от заинтересованите страни - мултинационални вериги, дребен и среден бизнес, отделни граждани...Оттам отдавна са предупредени, че новата власт изпълнява определени поръчки - сега ще им се попълни още едно парче от пъзела.

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    ха-ха-ха, в усилията си да "помогнат" на Булгартабак и клонингите на Цецката Василевич, ДПС и БКП отново ще пуснат контрабандата от ада.

    и в крайна сметка само ще прецакат отново пазарните механизми, които един ден ще се завърнат и ще ги размажат на улицата...

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • -17
    • +104

    едно не разбирам, т.е. разбирам го, но пак да си задам въпроса.

    защо ДПС и БКП винаги се интересуват от бизнес, свързан с контрабанда, продажби на незаконни/нерегламентирани стоки и продукти, цигари, алкохол, курортни некачествени имоти, имитации и крадени дизайни на западна електроника и т.н.?!?

    защо никой не може да ми посочи поне 10 фирми в България, създадени и управлявани от доносници на ДС, които да са в сферата на биотехнологиите, ИТ/телеком, software, cloud и други съвременни технологии?!?

    П.П. и моля не ми посочвайте Телелинк като много успешен пример за ИТ/телеком :)

  • 6
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев
    • -132
    • +31

    Лафка са един много хубав пример, защото:
    1.повечето сергии за вестници вдигат кепенците в ранния следобяд. В Лафка няма проблем да си купиш вестник и в 21:59
    2.В целия ни квартал няма ни един реп-вестници и списания се продават в магазините и то предимно посредствена полужълта преса -24 часа, Труд, Стандарт и т.н. За да си купя Капитал трябва да ходя понякога да центъра.Не, не става дума за малък балкански град.За Варна става дума.

  • sto67nes

    Искат да потопят малкия бизнес........Мръсници......

  • бай кольо
    • -14
    • +110

    "Сега в София, а скоро и в други градове". Този модел засяга всеки. Днес ще вземат бизнеса на съседа, а утре и твоя! За твое добро, разбира се. Дали сме имали по-тъпи управници?

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#4:"Rage Against"]в усилията си да "помогнат" на Булгартабак и клонингите на Цецката Василевич, ДПС и БКП отново ще пуснат контрабандата от ада.[/quote]

    правилно си отбелязал "ОТНОВО", защото вече имаше подобен прецедент с въвеждането на адължителна ДДС-регистрация на притежателите на разрешително за продажба на цигари преди около 4-5 години. Но вместо пушачите да се насочат към ддс-регистрираните магазини, те отидоха при най-близкия пласьор на контрабандна стока. След 2-3 месеца на потресаващ срив в събираемостта на акциза мярката беше отменена. Когато се наложи да избират от какво да режат - дали от пенсии, от стипендии или майчински, тогава ще се присетят....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK