С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
59 11 окт 2013, 16:37, 46966 прочитания

Законът Lafka

Управляващите се готвят да възцарят "Булгартабак" в продажбите на цигари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


50%
от продажбите на цигари на дребно в момента минават през хранителните магазини, хипермаркетите и павилионите.
В централата на Европейската комисия има павилион, в който се продават цигари, вестници и билети за метрото. Тютюневи изделия в Брюксел могат да се купят от всеки супермаркет, бензиностанция и ресторант. Люксембургските бензиностанции зареждат огромни количества, тъй като там цигарите са по-евтини и много туристи пазаруват стекове. В Холандия и Германия цигари могат да се купят от къде ли не. Ограничения в местата за продажба има само в две европейски държави – Швеция, където цигарите и алкохолът са запазена територия само за държавния монопол, и в Унгария, която наскоро въведе скъпи лицензи за киоските за цигари.

В България обаче се готви нещо повече - пълна забрана за продажбата на цигари в хипермаркетите, магазините, ресторантите и бензиностанциите. Ако проектът бъде приет, тютюневи изделия ще могат да се купят от ограничен брой специализирани обекти, посочени след конкурс. Търговците пък ще трябва да отговарят на множество изисквания за чисто кредитно, съдебно и данъчно минало. Мотивите за готвената промяна бяха артикулирани от председателя на парламентарната бюджетна комисия Йордан Цонев (ДПС). "Европейска практика е тютюневите изделия да се продават на точно определени места, каза Цонев. А идеята на законодателството е да се бори с контрабандата на цигари."


Промяната, която всъщност преоформя облика на цял един сектор в търговията, е записана в преходните и заключителните разпоредби на проект за корекции в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които се правят изменения и в Закона за акцизите и данъчните складове. И всъщност е дотолкова очевидно лобистка, че учудващо как не е брандирана с надпис Lafka - марката на павилионите за цигари и вестници на "Булгартабак".

Кой е правилният обект?


Проектът поразително услужливо се вписва в разрастването на национална мрежа от улични киоски на "Булгартабак", за което "Капитал" писа няколко пъти. С една дума - след като цигареният холдинг чрез търговската си фирма си уреди да отвори павилиони на топ местата за търговия в множество градове, изведнъж на управляващите им хрумна, че цигари е редно да се продават само в подобни будки. Разликата е само, че при уреждането на мегаверигата "Булгартабак" директно внасяше инвестиционни предложения при кмета на съответната община, а сега няма как да го направи. Парламентът не разглежда инвестиционни предложения. Затова в ролята на "предлагащ" ще трябва да влезе директно правителството - проектът е разработен във финансовото министерство и явно ще следва пътя през съгласуване с останалите ведомства и одобрение от кабинета. Ако не - вероятно ще бъде внесен от някой депутат между първо и второ четене на проекта в ресорната комисия.

В проектозакона е записано, че в павилионите за тютюневи изделия ще могат да се продават само цигари, вестници, списания и спиртни напитки. Всъщност идеята за табакошопове беше лансирана веднага след приватизацията на "Булгартабак" (официално от VTB Capital, а практически от собственика на КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски и собствениците на "Винпром Пещера"). Тогава обаче предложението беше оттеглено с мотива, че специализираните обекти са малко. Сега разрастването на новата търговска верига явно е дало основание замисълът да се възроди.
Според проекта, с който "Капитал" разполага, с промяна в ДОПК, с която се коригират редица закони (сред тях и този за акцизите), цигарите вече ще се продават само на определени за това павилиони. Кой и къде - ще решава Националната агенция по приходите, която ще провежда конкурси за търговците.



Ако предложението бъде прието, обектите, в които се продават цигари, ще спаднат от близо 20 хил. в момента, на около 1000. И според прогнозите на участниците на пазара, ограниченото предлагане ще предизвика ръст на нелегалната търговия. Но пък готовата мрежа павилиони Lafka ще получи парламентарен подарък – почти пълен монопол.

Проектът засяга пряко бизнеса на производители, дистрибутори и всички търговци на дребно. Промяната не е съгласувана с никого от участниците на пазара. Според всички тях обаче тя ще е по-скоро вредна за бюджета, пазара, потребителите, търговските обороти на множество обекти, ще увеличи контрабандата и ще облагодателства само избрани вериги павилиони.

Бизнес за ангели

За момента не е ясно по какви критерии ще бъдат оценявани търговците, участвайки в конкурсите за продажба на цигари. Това предстои да бъде уточнено в специална наредба на финансовото министерство. Проектът предвижда и друга промяна в сегашния режим – разрешенията ще се издават от НАП вместо от Агенция "Митници". За момента са посочени само базовите критерии към кандидатите: да са представлявани от лица, които не са в производство по несъстоятелност или ликвидация, не са осъждани за престъпления от общ характер, не са били членове на управителен или контролен орган или съдружници във фалирало дружество с неудовлетворени кредитори, не са участвали в дружество, на което е отнет лицензът за търговия с цигари през последните две години. Освен това фирмите не трябва да имат ликвидни и изискуеми публични задължения, събирани от НАП, и да притежават собствени или наети обекти. Всичко това няма да важи за обекти в населени места, където живеят под 300 души или такива, разположени във високопланински и трудно достъпни места (освен ако не са курорт).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 829 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 587 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Висок интерес към борсовия дебют на британските пощи

Рязкото поскъпване на акциите подкрепи обвиненията, че правителството е подценило Royal Mail

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10