Пет години за една кухня
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет години за една кухня

Само на пръв поглед Петер Агнефьел (вляво) и Микаел Олсон изглеждат като директори-клонинги, защото целите им са различни

Пет години за една кухня

Новият ръководител на IKEA трябва да оцени струва ли си толкова време за дизайн

7029 прочитания

Само на пръв поглед Петер Агнефьел (вляво) и Микаел Олсон изглеждат като директори-клонинги, защото целите им са различни

© IKEA


Проектирането и дизайнът на нов смартфон може да стане дори за 6 месеца, добрите автопроизводители правят нов седан за 3 години, в IKEA обаче раждането на една кухня може да отнеме половин десетилетие.

Петер Агнефьел, главен изпълнителен директор от 1 септември, трябва да оцени дали в новата икономическа обстановка на по-бавно растящи печалби може да си позволи да чака толкова. Особено когато си е поставил амбициозната задача да удвои печалбата и продажбите до 50 млрд. евро до 2020 г.

Зад тези 5 години се крие търпеливото дирене на най-ниските разходи за материали, труд и транспорт, включително как да бъде накаран купувачът да сглобява повече сам, без да бъде отблъснат от това обстоятелство. Новата кухня Metod например се състои от около 1100 части.

Агнефьел е едва петият начело на компанията в 70-годишната й история. На пръв поглед той е копие на предшественика си Микаел Олсон - рус швед от южната част на страната (Малмьо) в риза, пуловер и спортни панталони, говорещ не за печалби, а колко е важна визията "за по-добър живот за все повече хора", писа за него Financial Times. Агнефьел е потвърждение, че основателят Ингвар Кампрад държи да му служат много близки до него хора, които да се фокусират върху подобряването на съществуващите около 300 магазина, вместо да откриват десетки нови всяка година.

На 42 години новият ръководител отдавна е научил от баща си (собственик на няколко супермаркета), че "клиентът е най-важният в цялата схема - не е сложно като да правиш ракети, просто трябва да имаш подходящите продукти на правилни цени, когато потребителят ги иска".

Агнефьел е 100% IKEA - той учи бизнес в университета "Линкьопинг", но осъзнава, че търговията е в кръвта му и започва стаж на 23 години. Година по-късно оглавява отделите за детски стоки в Малмьо и Олмулт, а още година след това става търговски мениджър в друго поделение. После за две години отива да работи в компания за голф продукти само за да осъзнае колко обича да работи с мебели, и се връща. От 2008 г. е асистент на тримата най-важни хора в IKEA - Кампрад, президента Андерс Далвиг и директора Олсон до 2010 г., когато оглавява бизнеса в Швеция. Сега живее със съпругата и двете им деца в централата в Холандия и твърди, че "почти всичките ми мебели са IKEA".

Проектирането и дизайнът на нов смартфон може да стане дори за 6 месеца, добрите автопроизводители правят нов седан за 3 години, в IKEA обаче раждането на една кухня може да отнеме половин десетилетие.

Петер Агнефьел, главен изпълнителен директор от 1 септември, трябва да оцени дали в новата икономическа обстановка на по-бавно растящи печалби може да си позволи да чака толкова. Особено когато си е поставил амбициозната задача да удвои печалбата и продажбите до 50 млрд. евро до 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Не са важни самите мебели, а отношението към клиента. ИКЕЯ надминава в това. Има един огромен недостатък - кредитите които предлага: Трябва да назначат кредитен консултант, който да ограмотява клиентите финансово (например, че могат да вземат проформа фактура - оферта за скъп продукт, и с тази оферта да кандидатстват за голям стоков - целеви кредит в друга банка, различна от Пощенска (която им е обслужваща).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Корпоративна култура!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 3
    pavla avatar :-?
    ПАВЛА

    Някой да има идея защо каталогът на ИКЕА ухае на борова горичка?

  • 4
    1_chrome. avatar :-P
    1_chrome.

    До коментар [#3] от "ПАВЛА":

    Това е етикетът на ИКЕА. Много от мебелите им са от иглолистна дървесина.

  • 5
    motochristo avatar :-P
    motochristo

    До коментар [#3] от "ПАВЛА":

    Защото са умни и правят нещата със стил.
    Така се гради и поддържа бранд, а брандът носи милярди.

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#3] от "ПАВЛА":

    По същата причина поради която в магазините за дрехи ухае на цитруси, защото стимулират чувството за глад. Което от своя страна е свързано със чувството за спонтанни покупки.

    С други думи, някой си е играл да направи каталога както трябва.

    А може и да са се консултирали със специалисти по невропсихлогия. Което е един нов тренд, който сочи че компаниите които са включили специалисти или агенции по невропсилохогия в разработката на нов бранд или продукт, имат над 80% пазарна успеваемост.

    Колкото до Икеа, ако продължат да правят неща които хората искат. Ще са напазара, в момента в който това не е така, ще отпаднат. В края на краищата това оправдава съществуването на даден бизнес. Да прави неща, които хората искат да притежават.

  • 7
    anitai avatar :-|
    ilko zahariev

    много са грозни мебелите на ИКЕА не ми харесват

  • 8
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#5] от "motochristo":
    И ти, който пишеш "милярди" си сложил мото за неграмотността...?
    Е..ти и фейсбук поколението !

  • 9
    motochristo avatar :-P
    motochristo

    До коментар [#8] от "jordani":

    Прости, Паисий, шега е! Не съм очаквал да се приеме от всички.
    А с изивинение, но нямам профил в нито една социална мрежа, така че обяснението ти издиша.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK