Треска в телефонния свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Треска в телефонния свят

Shutterstock

Треска в телефонния свят

Под привидно гладката повърхност телеком индустрията се готви за истинска буря

Паулина Михайлова, Юлиян Арнаудов
27452 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Затворете прозорците, скрийте цветята, изхвърлете балдахина на безбрежната лежерност - дългото лято на спокойствието в телеком индустрията в България свърши. И макар че водите на този бизнес продължават да имат познатата си огледална повърхност, за пръв път от години насам равновесието в сектора е поставено под напрежение - няколко фактора, които действат постепенно от известно време, вече са засилени до степен, която вещае сериозни промени. А в индустрия като тази, където успехите, провалите, разместванията и новостите се измерват в стотици милиони евро, това означава едно: буря.

Три са основните плоскости, по които ще вее вятърът на промяна в телекомуникационната индустрия в България.

Първо - като резултат от промените в собствеността на два от големите играчи на пазара в България се активизират усилия от тяхна страна за разместване на позициите в голямото трио на местна почва.

Второ - засилващият се натиск върху приходите на компаниите от бранша: новите регулации на ниво Европа и България, идват като вълна след вълната, а това няма как да остави безучастни собствениците на операторите.

Трето - има реален шанс на полето, от което идват основните приходи на това трио - мобилния пренос на глас и данни, да навлязат двама нови играчи.

Всичко това, ще кажете, е прекрасно за потребителя. Да, вярно е. За активните участници на пазара обаче то означава със сигурност истинска треска, която вече започна и, както по всичко личи, ще се развихри с пълна сила догодина.

Кой е по-, по-, най-голям

Първата линия, по която секторът търпи натиск, е желанието на двама от тримата големи оператори за вътрешно разместване. Иначе казано, линиите на пазарните дялове на "Мобилтел", "Глобул" и БТК взривоопасно се доближиха (виж графиките). След влизането на Telenor като собственик на "Глобул" поведението на оператора не се е променило по никакъв начин, но стратегията на норвежците едва ли ще остане същата. Ясно заявеното намерение е Telenor да вземе палмата на първенството на този пазар - ръкавицата хвърли директорът за Европа на концерна Кйел Мортен Йонсен още на първата си среща с медиите.

Първоначално на новия инвеститор със сигурност ще му се наложи да направи основен ремонт в съществуващата мрежа на "Глобул", но впоследствие стремежът за завземане на пазар няма как да мине без по-решителни промени. Какви ще са те - предстои да видим. Освен неизбежното ребрандиране, интересно е какви стъпки ще предприеме "Глобул" в посока предлагане на нови услуги. Досега той странеше от амбициите на конкуренцията за изграждане на LTE мрежи. Показателно за намеренията на новите собственици сега е, че са проявили  интерес пред КРС какво се случва с честотния ресурс в обхвата 1800 MHz. Там освен "Булсатком" и "Макс телеком" честотни ленти получи и никому неизвестната "4джи Ком". Тя нито плати първоначалната такса за лиценза си, нито пък внася годишните вноски за използване на ресурса. И питанията на "Глобул" какви са намеренията на регулатора за този обхват биха могли да имат само едно обяснение: планирана мрежа от четвърто поколение за пренос на данни. Освен обхвата 800 MHz, който е най-изгоден, но пък ще е зает от военните най-вероятно до 2015 г. (по информация от телеком-сектора), и абсолютно неприемливия за телекомите 2.5 GHz, единственото друго обсъждано "място в ефира" за LTE е 1800 MHz. А точният израз на Кйел Мортен Йонсен е, че: "Теленор" ще се съсредоточи върху мобилния пренос на данни, където е големият потенциал за ръст. С други думи - амбицията на "Глобул" да стане номер едно в България е възможно да мине през нови услуги за широколентов мобилен пренос. Що се отнася до цените - очакванията в сектора не са той да прави резки движения надолу при тарифите на дребно.

Другият масивен играч, който има желание за разместване и активно действа в тази посока, е БТК. Макар и тя да не е част от международна телеком група (собственост е основно на притежателя на КТБ Цветан Василев и руската ВТБ), амбицията е нескрита. "Практически си върнахме лидерството на пазара", твърди главният технически директор на компанията Ивайло Бачийски (явно имайки предвид приходите на компанията за второто тримесечие, които се оказаха най-високи в сектора). "Твърдим, че нашата мрежа е най-добра и като оферти стоим най-добре на пазара. Нетното увеличение на абонатите ни е 300 хил. тази година. Около 400 хил. абонати са се пренесли при нас от други мрежи, а обратното движение са направили 100 хил. абонати", казва Бачийски. Според него фактът, че БТК в момента няма международен телеком зад гърба си, може да се счита и като предимство. "Имаме гъвкавост при действията си. Можем бързо да определяме политиката си - възможност, която другите, бидейки част от голяма група, нямат." В индустрията има очакването сегашните притежатели на БТК да потърсят за нея стратегически инвеститор в средносрочен план. Но очевидното желание е дотогава телекомът да бъде направен по-атрактивен. За целта той залага на неизбежната за догонващ агресивна търговска политика както в корпоративния и административния, така и в сегмента на частните абонати.

На фона на целия този натиск, който ще се и засилва, интересна ще е реакцията на сегашния лидер "Мобилтел". Новият му топ мениджър Танасис Кацирубас е на позицията си в България едва от две седмици и в близко бъдеще ще продължи да "приема" поста от Андреас Майерхофер. Тоест - радикални стъпки на оператора в търговско, имиджово и технологично отношение едва ли могат да се очакват до края на годината.

"Ще останем номер едно на пазара", категоричен е Хорст Пертъл, главен технически директор на "Мобилтел". "И смятам, че неизбежно ситуацията на пазара в България ще се стабилизира. Защото играчите ще се убедят, че повече не можем да се конкурираме само на полето на цените. БТК също скоро ще го разбере", казва Пертъл. Интересно е, че "Мобилтел" е единственият от работещите мобилни оператори, който декларира готовност за отваряне на мрежата си за евентуални нови играчи.  "Готови сме на преговори в това отношение", е накратко позицията, която "Мобилтел" изразява и в съответните обществени обсъждания с регулатора. "Принципно нямаме нищо против да водим преговори и за MVNO (мобилен виртуален оператор). А това е добър вариант за компании като "Булсатком" например - вместо да правят всички инвестиции за нова инфраструктура", казва Хорст Пертъл.

Минус плюс минус

Над 110 млн. евро. Толкова са "на минус" приходите на трите големи телекома в България за 2012 г. Основната причина за това и според техните мениджъри, и според анализаторите на индустрията е свирепата регулация. Само с един ход - рязко и голямо орязване на нивата за терминиране на трафик в мрежите на мобилните оператори (цените на едро, които те плащат помежду си за минута разговор между мрежите), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) под натиска на ЕК, отне близо една десета от общите постъпления на "Мобилтел", "Глобул" и БТК. И цунамито всъщност още не е затихнало. Най-драстичното намаляване на таксите на едро между операторите влезе в сила от 1 юли 2012 г. На практика обаче ефектът от него е до известна степен отложен. Първо, защото промените в договорите между самите компании се правят поетапно в зависимост от условията и сроковете, заложени в тях. И второ, защото впоследствие регулираните нива на тарифите на едро търпят още два етапа промени в посока надолу, влезли в сила от 1 януари и от 1 юли тази година. Тоест - финансовите резултати на трите големи телекома ще продължават да набират негативи от мярката.

И преди да е затихнала тази вълна, се задава следващата. Ударната й сила ще се усети не по-рано от следващата година, но вече набира мощ. Предложенията на европейския комисар Нели Крус за нови корекции в правилата за работа на телекомите, от които се очакваше да дадат повече сигурност на инвеститорите в сектора и предвидимост на бизнеса им, се оказаха просто поредната доза рестрикции. За момента те са на етап предложение и не е сигурно дали ще влязат в сила. Но ако това стане, реконструкцята ще е сериозна. Пакетът мерки предвижда премахване на роуминг таксите, право на всеки оператор, получил лиценз в една страна от евросъюза да работи на пазарите на всички държави членки, поевтиняване на международните повиквания в рамките на Европа, 12-месечен максимум при продължителността на договорите с абонатите и други подобни нововъведения, които отново работят в посока намаляване на приходите на операторите. Единствената мярка, "помилваща" индустрията, е обещанието да се насърчават инициативи за намаляване на разходите между операторите, като например споделянето на ресурси, като обаче финалните одобрения на подобни споразумения остават в правомощията на местните антитръстови регулатори. Пакетът мерки на Нели Крус все още не е приет от ЕК и има време, докато мерките започнат реално да се изпълняват, ако влязат в сила. Но идеята на комисаря е основната част от замисъла да е въведена от 1 юли догодина. А само приходите от роуминг за българските оператори, по данни на КРС от доклада й за 2012 г. представляват 7.2% от общите - тоест ударът не е за пренебрегване. В същата посока влияят и новите правила, които местният регулатор въвежда поетапно (виж съседния текст).

И докато телекомите търпят спад на постъпленията от традиционните си източници, новият извор на такива все още е твърде слаб - ценово чувствителният пазар в България показва все още бегли признаци на засилено търсене на мобилен пренос на данни и насърчаването му е трудно.

И големият ужас

Ако изброените две тенденции са относително общи, очаквани, или казано по друг начин - неизбежното зло за сектора (нещо като глобалното промяна на климата за хората), то най-заплашителното и специфично за индустрията в България явление е евентуалното навлизане на четвърти и пети мобилен оператор. Рядко може да се наблюдава по-любопитна гледка от тази, която са представителите на големите телекоми при споменаването на новолицензираните за изграждане на мобилни мрежи от четвърто поколение (LTE) "Булсатком" и "Макс телеком". И рядко може да се види такъв ентусиазъм като техния, когато обясняват доколко от двете компании не може да се очаква нищо особено.

Намеренията и на "Булсатком", и на "Макс телеком" обаче звучат съвсем сериозно, поне по думите на мениджърите и собствениците им. При това вече времевият хоризонт е доста скъсен. "Имаме намерение да спазим сроковете в лиценза си", твърди Пламен Генчев, един от двамата собственици на "Булсатком". Това означава, че още в началото на следващата година операторът би трябвало да има 20% покритие на населението в страната с мрежата си за мобилни услуги. "Както по този проект, така и по другия - компанията да позиционира свой собствен телевизионен сателит, се работи. В момента сме в процес на осигуряване на финансиране за тях по линия на доставчиците на оборудване", казва Пламен Генчев. В случая с "Булсатком" бизнес стратегията е по-скоро наистина да бъде изградена самостоятелна мрежа, чиито услуги за мобилен пренос на данни да бъдат предложени в пакет със сателитната телевизия и мобилна телефония. "Водили сме разговори с някои оператори за национален роуминг (споразумение, при което новонавлизащият оператор използва на едро мрежата на утвърден такъв и продава услугата на дребно от свое име), но не разчитаме на него толкова много. Защото, ако го използваме, няма да можем да предложим на клиента нищо ново", обяснява Пламен Генчев.

Опасенията в индустрията от евентуалното навлизане на "Булсатком" на мобилния пазар са в една плоскост: ценовата. Според доста от експертите в бранша, ако операторът не "среже" тарифите на конкуренцията, шансът му за позиции ще е нулев. Предвид начина, по който сателитният оператор достигна до лидерство при телевизионните доставки (предизвиквайки с ниски цени), въпросните опасения са напълно оправдани.

По-миролюбиво към сектора звучи изпълнителният директор на "Макс телеком" Питър Ковел: "Спадът в тарифите ще спре. Не можем вечно да се конкурираме изцяло и само на полето на цените", казва той. Операторът не крие и че води преговори за национален роуминг с някои от работещите оператори. Но иначе и неговите намерения са съвсем скоро да има мобилни услуги през LTE.  Притежаваният от руски инвеститор оператор вече има узаконени "сайтове" (места за изграждане на базовите станции), наследени от WiМАX мрежата. Тоест един иначе дълъг и изтощителен процес на борба с институциите за получаване на всички строителни разрешителни вече е преминат. Налице е и договор с доставчика на оборудване - NSN. Планът на компанията според Питър Ковел е до началото на декември "Макс телеком" да предложи услуга през LTE мрежата си в шест града: София, Стара Загора, Русе, Плевен, Сливен и Банско. До края на годината и в началото на следващата постепенно ще се присъединяват и нови градове. Гласова услуга пък се очаква да бъде предложена през първото тримесечие на 2014 г. "През март ще имаме мобилен глас", твърди Ковел.

За да навлязат и двата оператора на мобилния пазар и да могат да предложат симкартите си на потребителите, заедно със съответните оферти, предстои те да резервират номерационен план от КРС (префикси и номера), както и да сключат договори за взаимно свързване с действащите оператори. Въпросът с ценовата и търговска политика идва едва след това.

Разбира се, на пазар като телекомуникационния нищо не е сигурно, докато не се е случило. Но и трите плоскости, по които равновесието на пазара търпи натиск, се развиват така, че очакваната буря ще е догодина.

Какво да очакваме на телеком пазара?

Затворете прозорците, скрийте цветята, изхвърлете балдахина на безбрежната лежерност - дългото лято на спокойствието в телеком индустрията в България свърши. И макар че водите на този бизнес продължават да имат познатата си огледална повърхност, за пръв път от години насам равновесието в сектора е поставено под напрежение - няколко фактора, които действат постепенно от известно време, вече са засилени до степен, която вещае сериозни промени. А в индустрия като тази, където успехите, провалите, разместванията и новостите се измерват в стотици милиони евро, това означава едно: буря.

Три са основните плоскости, по които ще вее вятърът на промяна в телекомуникационната индустрия в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    moloko_ avatar :-?
    moloko_

    Статията звучи обещаващо.Какво по-хубаво от повече конкуренция,която води след себе си по-ниски цени и по-добро качество.Тъй като все повече хора използват и искат бърз мобилен интернет,значи и Булсатком и Макс телеком имат шанс да се намесят здраво и да дръпнат доста клиенти,стига да предложат атрактивни условия.

  • 2
    xymax avatar :-|
    xymax

    Статията звучи обещаващо, да. Проблемът е, че с тези понижаващи се приходи, никой не би инвестирал стотици млн. в ново оборудване и съответно нови продукти, за един толкова малък пазар като БГ.

  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • -119
    • +24

    За платежоспособните клиенти, цените не са от значение, а качеството на услугите. За всички останали индивиди има БТК и Глобул.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    pipistrella avatar :-|
    pipistrella

    Мтел в последно време загубиха доста клиенти и явно с този си ход искат да си върнат част от тях. Макар че с това арогантно поведение към клиентите и агресивен подход да ги задържат едва ли ще го постигнат.
    Това, което всички потребители очакваме от опараторите са по-добри услуги и по-добри цени, тъй като е недопустимо да сме най-бедните в Европа, ада плащаме най-много.

  • 5
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    или адаптация и уважение към старите клиенти или смърт за м-тел

  • 6
    troika avatar :-|
    troi

    Да, много интересно ми се струва и на мен бъдещето в сектора. Ще имам предвид тази статия като преговаряме за нов договор.
    В момента съм на Мтел и искам да видя нещо което да ме грабне и да обоснове логически миграцията към друг оператор. От 5 години правим анализ на разговорите и изчисляваме нашите разговори с кой оператор ще ни са най-изгодни, засега Мтел са ни печелили винаги. Чакам нещо различно, нещо което да ни накара да променим решението си, най-малкото за да ги накарам да ни свалят още цените. Така, че повече конкуренция, по-добре за джоба на хората.

  • 7
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;

    Като работещ в бранша за един от Голямата тройка, мога само да потвърдя истинността на статията - тихо и кротко, но неуморно се готвим за война...

  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn

    До коментар [#7] от "v.v.v": Добре ще е да си от Глобул .

  • 9
    1024 avatar :-|
    1024

    Предвид все по-широкото навлизане на смартфоните, мисля си, че шансът на новите 2 оператора в краткосрочен план е да предложат качество и атрактивни цени на високоскоростен мобилен интернет, а гласовите услуги да са "бонус". Неслучайно е, че засега никой от новите притежатели на лицензи и дума не обелва за гласова ГСМ услуга в чист вид. Много е вероятно да заложат на някаква VoIP технология, вградена в брандирани у-ва /нещо подобно на апаратите на Verizon, които работят само в тяхната мрежа/.

  • 10
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Никога вче в Мтел! Сега съм на Свиваком, където за мое учудване при равно потребление плащам с около 25-30% по-малко. Ще очакваме предложенията на БСК и на Теленор. Според мен единствен шанс те да дръпнат сериозно, е да понижат цените.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK