Новото име на "Глобул" ще е Telenor
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото име на "Глобул" ще е Telenor

"Надявам се българските потребители да започнат да ни обичат" - Стайн Ерик Велан

Новото име на "Глобул" ще е Telenor

Главният изпълнителен директор на "Глобул" Стайн Ерик Велан пред "Капитал"

Паулина Михайлова, Юлиян Арнаудов
50577 прочитания

"Надявам се българските потребители да започнат да ни обичат" - Стайн Ерик Велан

© Надежда Чипева


И така, как ще се казва "Глобул"?

Визитка:

Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Глобул" от юли - малко след като операторът беше купен от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Има богат опит в Централна и Източна Европа - бил e начело на Telenor - Сърбия, в продължение на две години и половина, по време на важен за компанията преходен период. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия, по времето, когато то е стартирало дейността си. Ръководил е и дирекцията за корпоративни продажби на Telenor в Норвегия.

- Няма да е изненада. Всички знаят, че Telenor стъпи в България и инвестира доста средства. Вниманието ни е насочено към България от доста години и решението ни да навлезем на пазара е дългосрочно. Ако погледнете 14-те страни, в които присъстваме, навсякъде с изключение на една - Малайзия, където собствеността не е 100% наша, брандът на оператора е Telenor. Така че - да, новото име на оператора и тук ще е Telenor. Но преди да направим ребрандирането, трябва да ни дадете време да инвестираме и да предложим на абонатите този тип услуги, които те биха очаквали от нас. А предстои да направим солидни инвестиции. Не че не съм впечатлен от това, което видях като състояние на мрежата, но искаме с нашия опит и финансови възможности да я направим по-добра преди ребрандирането.

"Ние купихме мобилен оператор и ще го запазим такъв"

Тоест искате, преди да дадете името си на оператора, мрежата и услугите му да са достойни за него?

- За нас е важно потребителят да направи разлика между Telenor и досегашното състояние, а за това трябват инвестиции.

Кога ще стане това?

- Не е точно най-мъдрият ход от моя страна да кажа на конкурентите си кога ще се ребрандирам. По някое време следващата година. Като говорим за конкуренция, нека ви разкажа нещо. Спомням си как бях в България преди 26 години, за да играем баскетбол с националния ви отбор. Изгубих. Този път имам доста българи в екипа си и ще спечеля.

Каква е инвестицията, за която говорим за подмяна на мрежата на "Глобул"?

- Стартирахме този процес, започнахме преговори с потенциални доставчици на оборудване и в момента сме в процес на подбор. Процесът е строго дефиниран като процедури - всички доставчици ще получат една и съща информация по едно и също време, за да могат да се конкурират, а решението ще бъде взето по прозрачен начин, като с него са ангажирани и хора извън "Глобул". Но не мога да ви кажа колко ще инвестираме, защото не искам да подсказвам на доставчиците колко сме готови да вложим. Искам само да потвърдя, че мрежата ще е перфектна. Всъщност процесът е доста сложен, защото говорим за различни типове оборудване и няма как да имаме само един доставчик. Нека го кажа така: през следващите 12 до 24 месеца ще направим огромни инвестиции. Целта ми е да имаме най-добрата мрежа. Но имаме намерение да инвестираме и в маркетинг, дистрибуция, грижа за клиента.

Моят стремеж е да предложим най-доброто обслужване на абонатите. За целта трябва да инвестираме и в хората си - бях искрено изненадан от това колко компетентни са хората в "Глобул". Именно тези хора са поддържали оператора в доброто състояние, в което го заварваме. И заслужават да се разчита на тях и да се инвестира в тях. Ще направим и вътрешни промени. След 12 месеца, когато дойдете тук, няма да видите нито един кабинет - искам да сме всички в едно общо отворено пространство. Това е начинът на работа в Telenor навсякъде.

Ще инвестирате ли в LTE? Или по-скоро - кога?

- Всичко зависи от това как се движи българският пазар. Разбира се, ще предложим LTE в един момент. Но за мен въпросът не е от кое поколение е мрежата - второ, трето или пето. Въпросът е доколко трансферът на данни навлиза в обществото. Да, ще се подготвим и ще инвестираме в LTE. Въпрос на време е.

Конкурентите ви са категорични, че мрежите им имат достатъчно капацитет, за да поемат трафика на данни към момента.

- И аз нямам намерение да инвестирам в LTE днес. Всъщност поколението комуникации няма значение, важното е какви услуги получава клиентът. Българският пазар всъщност е доста зрял. Но предимството на Telenor е в това, че има опита и финансовата мощ да направи съответното вложение, за да отговори на изискванията му.

Към кой честотен спектър се ориентирате? Питанията ви към КРС са били за 1800 MHz?

- Не търсете нищо специално зад тези ни питания. Те означават само едно: вярвам, че трябва да имаме открит диалог с регулатора, за да разчитаме на предвидимост на средата за инвестиции. Затова трябва да разберем какви са намеренията на местния регулатор. Ще се съобразяваме на 100% с изискванията му тук и за да изградим стратегията си, е важно да знаем какви са тези изисквания.

Бихте ли нарекли "гаранция за предвидимост" последните идеи на комисар Нели Крус за промяна в регулациите в ЕС?

- Не.

Какъв е коментарът ви за тях?

- Този коментар е по-скоро лично мой. Някои елементи от новия пакет мерки са продиктувани от политически съображения. Мога да разбера повечето насоки в пакета, но голяма част от промените са с ясната цел да се отбележат червени точки пред аудиторията. Мисля, че трябва да има разбиране на факта, че на телекомите трябва да бъде оставено някакво пространство за инвестиции, някакъв въздух.

Последните проучвания на London school of economics показват, че нормалното развитие на телеком индустрията влияе пряко на ръста на БВП на всяка страна с близо 2%. Но за да се постигне ръст, зад него винаги има инвестиции. И това някак си трябва да бъде осъзнато. Интересно е и друго. Разсъждавайки върху пакета мерки, трябва да се има предвид, че в Европа има исторически оператори, които не са част от големи телеком групи. Те нямат финансовата мощ на тези групи, но е важно да оцелеят, защото спомагат за конкуренцията и създават среда за нея.

А българският регулатор - КРС? Как ще оцените влиянието му върху сектора?

- Тук съм само от два месеца и ми е рано да давам оценки. Но нека го кажа така - тук сме, за да останем. И да - можем да приемем тази регулаторна среда.

"Бях в България преди 26 години, за да играем баскетбол с националния ви отбор. Изгубих. Този път имам доста българи в екипа си и ще спечеля."

Мислите ли да предлагате повече пакетни услуги? Ще излезете ли на пазара с телевизионна доставка?

- Засега стратегията ни е ориентирана изцяло към мобилния сегмент и ще продължим да се придържаме към нея. България има едно от най-високите нива на гледане на телевизия изобщо в Европа. Подобно е нивото в Сърбия. Но ние купихме мобилен оператор и ще го запазим такъв. Такава е политиката ни и на другите пазари, където присъстваме.

Значи няма да инвестирате в телевизия или интернет?

- Ако се случи, ще го обявим. Но засега - не, изобщо. Съдържанието е изключително важен елемент за мобилния широколентов достъп - независимо дали говорим за игри, фейсбук или нещо друго. Но важното е да можеш да дадеш достъп до това съдържание, а не да го притежаваш.

Ще уволните ли много хора?

- Не, изобщо нямам такова намерение. Казах го на повечето служители: трябва да са горди от това, което са изградили. Щом Telenor плати 717 млн. евро за него, това означава, че са се справили блестящо.

Друг неизбежен въпрос: какво ще правите с тарифите? Ще ги намалите ли?

- Ценовата стратегия е нещо, което засега ще запазя за себе си. Но като цяло тарифите в България са синхронизирани благодарение на действията на регулатора и на засилената конкуренция между тримата участници на пазара.

Има ли място за още намаления на тарифите?

- Винаги има място за ценови движения. Но политиката в това отношения трябва да се определя според характеристиките на всеки пазар. По-скоро бих казал, че е подходящо да говорим не за намаляване на цени, а за повече стойност срещу определена цена

Каква е позицията ви относно възможността за споделяне на мрежи с други оператори?

"През следващите 12 до 24 месеца ще направим огромни инвестиции"

- Това е част от стратегията ни, която за момента не мога да споделя. Не мога да го коментирам.

Какво мислите за новите кандидати да навлязат на вашия пазар - "Булсатком" и "Макс телеком"?

- Не мисля много за тях. Аз си имам план, който създадохме заедно с топ мениджмънта на компанията. Него смятаме да следваме. И вместо да мисля за конкурентите си - какво правят те, бих ги посъветвал да гледат ние какво правим. Защото има едно нещо, което трябва да се вземе предвид: въпреки че идваме от богата държава, каквато е Норвегия, знаем как да се конкурираме. Това е и причината да се развием от фирма с 5 млн. абонати до концерн със 150 млн. клиенти. Имам си план и знам точно къде искам да ме отведе.

Този план води ли ви до позицията номер едно в България?

- Що се отнася до мен, важното е да осигурим стабилен ръст на компанията. Целя да създам компания, в която служителите са щастливи да работят и да се забавляват и заедно да се грижим за клиентите. Ще видим докъде ще ни доведе това.

Искате ли Telenor да е лидер в България?

- Ако планът ни ни заведе там. Но това не може да бъде самоцел.

А какво ще правите, ако една от двете компании - "Булсатком" или "Макс телеком" навлезе с много ниски цени на мобилния пазар?

- Те идват от друг сектор, с друга динамика.

Бихте ли им дали национален роуминг?

- Ще се съобразим с изискванията на регулатора.

Кога вашата лична мисия в "Глобул" ще бъде приключена? Нямам предвид целите на Telenor, а вашите лични?

- Всъщност това е причината да се задържа в този сектор вече почти 14 години. Отговорът е: никога. Телеком секторът е наистина вълнуващо място. Целите се менят всяка седмица, всеки месец, всяка година. Мисията ти никога не е приключена. Но един от ключовите моменти за мен ще е да видя служителите си напълно разбиращи начина, по който се работи в Telenor. Да имам тук първите 15 души, които мога да изпратя в друга държава, където компанията присъства, няма значение къде: в Норвегия, Швеция, Дания, Черна гора, Малайзия или Индия. Защото имам вяра в тази организация.

Какво ще се случи с веригата "Германос"?

- Мисля, че трябва да бъде ребрандирана заедно с "Глобул" например.

Да очакваме ли резки промени в политиката на оператора?

- Това, на което се надявам, е българските потребители да започнат да ни обичат. Съзнавам, че това е голяма амбиция и имаме да извървим доста път дотам, но ще се стремим да го постигнем. Това искам от българския пазар. Но знам, че трябва да съм изключително внимателен в тази посока. Затова и искам първо да сме направили определени инвестиции, а после да се ребрандираме. Да сме подготвени за очакванията на пазара. Те са високи и пазарът е развит. Изобщо смятам, че вие, като българи, можете да се гордеете с много неща в страната си. Преживял съм доста неща в доста страни и това, което виждам тук, е вълнуващо. Българите носят в себе си уникална топлина. Явно тя е и причината например тук всяка година да идват милиони туристи. Нивото на образованието е прекрасно. При това България е една от малкото европейски страни, която преживя кризата и все още има макар и малък, но все пак ръст в брутния си вътрешен продукт. Справихте се с финансовата криза сами, докато други европейски икономики имаха нужда от сериозни инжекции отвън. Така че имате сериозни основания за гордост.

Но преките чуждестранни инвестиции не растат. Скочиха преди кризата, а сега са доста малко.

- Мисля, че времето на инвестициите в случая с България е прекрасно премерено. Защото, ако бумът в тях беше дошъл малко по-късно, те няма как да доведат до допълнителни вложения. Нека вземем за пример нашата инвестиция. Тук сме и ще продължим да инвестираме. А всяко наше вложение се връща пак на този пазар. Не просто през избора на един доставчик на оборудване. По-скоро се мултиплицират и това е добре за целия пазар.

И така, как ще се казва "Глобул"?

Визитка:

Стайн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на "Глобул" от юли - малко след като операторът беше купен от Telenor. Преди това е заемал длъжността ръководител "Мобилни услуги" в Telenor - Норвегия. Има богат опит в Централна и Източна Европа - бил e начело на Telenor - Сърбия, в продължение на две години и половина, по време на важен за компанията преходен период. Година и половина е бил управляващ директор на поделението на концерна в Индия, по времето, когато то е стартирало дейността си. Ръководил е и дирекцията за корпоративни продажби на Telenor в Норвегия.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    villiger avatar :-?

    Имам един въпрос:
    Ако съм лоялен клиент на "Глобул" от към 5г. и имам някакви преференциални условия по програмата "Глобул Заедно" , то продължавам ли да участвам в някаква програма за лоялност и към новия бранд ?

  • 2
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Времето ще покаже.....

  • 3
    demonoid avatar :-|
    demonoid - чао тирани!

    Аз като лоялен клиент, над 6 години, получавам някакви "оферти", които по никакъв начин не ме удовлетворяват. Можели тези оферти да са наистина съобразени с това, че съм лоялен? Благодарение на политиката на ГЛОБУЛ, три пъти сменях номера си, защото исках съответен апарат. видите ли, трябвало нова сим карта към него, не можело към съществуващата и респ.съществуващия договор.
    Това отблъсква.
    Другото, което отблъсква, е че ГЛОБУЛ се събра с утайките на колекторския пазар и започна да възлага колектинг на фирми, които категорично не могат да се справят с тази си дейност. Името им се свърза с ГЛОБУЛ и оттам абонатите бяха отблъснати от некоректните колекторски практики.
    Ето това искам да се промени за да остана клиент. Ама надали...

  • 4
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Според мен новото име е по-добро, старото ме дразни от самото начало. Но се иска още много, не само смяна на брандинга и маркетинга.

  • 5
    ace avatar :-|
    ace

    Да се готвят за спад. Все повече от комуникацията минава през интернет, а там позициите им отслабват, защото са изложени на пазарната конкуренция на други доставчици. Какви услуги ще предлагат? Няма такива услуги. Единствено бърз и евтин нет може въобще да ги спаси. Евтин, повтарям.

  • 6
    ctrl_del avatar :-P
    бАрни

    Мечти и реалност...

  • 7
    ctrl_del avatar :-P
    бАрни

    Новото име "Телезор" ми харесва...Без пакетни услуги няма да имате шанса за номер едно и голям зор ще има от напъването...

  • 8
    a_tanas avatar :-|
    a.tanas

    "Но важното е да можеш да дадеш достъп до това съдържание, а не да го притежаваш."

    Странно - но точно всички осъзнават колко е важно съдържанието, пред перспективата да пренасят битове. Нека им е лошо на Ютуб, ФБ, Туитър, пък едва ли им пука по кой канал се обменя информацията.

  • 9
    zaza avatar :-P
    zaza

    До коментар [#3] от "demonoid":

    Това е една абсурдна политика на българския пазар. В момента ако видиш офертите на виваком - там положението е същото 80%, но за нови карти с 2 години договор. Нищо, че си абонат от 5 години... там вече има една врътка - прехвърляш си номера в другия оператор на предплатена, връщаш го и ползваш екстри на нов... А продавачите те гледат като писано яйце, защото взимат двойни пари за прехвърлени номера...

    Иначе всеки оператор прави по-добри предложения за нови, особено пренесени абонати, освен за старите... Само не знам как има промити мозъци, които се мислят за лоялни :-) за това, че са им дали 2-3-5% отстъпка от фактурата... Това е стандартна опция при всеки за преподписване :-)

  • 10
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    не е важно името- важно е съдържанието !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.