Първа обща мобилна мрежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първа обща мобилна мрежа

Събитието събра на едно място главните технически директори на "Мобилтел" - Хорст Пертъл (вторият отдясно), на БТК - Ивайло Бачийски (вторият от ляво) и на "Глобул" Атик Ахмад (крайният вляво).

Първа обща мобилна мрежа

Трите GSM оператора инвестираха в съвместен проект, за да осигурят 3G покритие в софийското метро

Юлиян Арнаудов
7758 прочитания

Събитието събра на едно място главните технически директори на "Мобилтел" - Хорст Пертъл (вторият отдясно), на БТК - Ивайло Бачийски (вторият от ляво) и на "Глобул" Атик Ахмад (крайният вляво).

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Табу. Това беше точната дума за възможността мобилните оператори да имат обща инфраструктура в България, откакто в страната има GSM. Конкуренцията между трите компании в тази посока е активна до степен, че неведнъж се е стигало до публични спорове чия мрежа е най-добра и кой предлага най-бързия мобилен интернет. Изключения досега са правени само за малки като територия места, и то рядко. Спадът в приходите в индустрията, съчетан с необходимостта от нови инвестиции, обаче все по-радикално променя ситуацията и споделянето на мрежи е по-скоро въпрос на време. Първият голям и в същото време видим проект в тази посока вече е факт - софийското метро има цялостно покритие, и то на 3G мрежа, като инвестицията е съвместна между "Мобилтел", БТК и "Глобул".

Скорост във влака

Изграждането на мобилна мрежа в метрото в София не е никак малка инвестиция. Затова за първи път трите големи телекома се обединиха за проекта за 3G връзка там. Така след близо година разработване в подземната железница има вече не само GSM покритие, но и бърз мобилен интернет. При това не само в станциите, но и в самите тунели. Така потребителите ще могат да водят разговори във влаковете, да гледат видео, да четат онлайн съдържание и т.н. Трите оператора са инвестирали общо 1.7 млн. евро - поравно, а изпълнението е на шведския производител на телеком оборудване Ericsson. На специално събитие техническите директори на "Мобилтел", "Глобул" и БТК, както и управляващият директор на Ericsson - България, обявиха подробностите около съвместното начинание.

"Това е най-голямата закрита мобилна мрежа в България и дори в тази част на света", заяви Милан Госпич, управляващ директор на Ericsson - България. "Искам да благодаря на мобилните оператори за успешния финал на този сложен проект", каза Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" - София. "Имаме увереността, че и бъдещите трасета на метрото ще бъдат покрити с високоскоростна мобилна мрежа." Според Братоев това може да стане до 7-8 месеца след завършването на новите станции на подземната железница. В момента в строеж са отсечките от "Цариградско шосе" към летището в София и от "Младост 1" към Бизнес парка.

В момента пътниците на софийското метро вече имат достъп до мобилен интернет с максимална скорост и капацитет от 42 Mbps на сваляне и до 5.76 Mbps на качване. Естествено тези скорости са достижими при идеални условия и никакво натоварване на клетките. Преди мобилно покритие имаше само в първите пуснати в експлоатация станции - от "Люлин" до "Сердика", при това техниката не беше 3G и съответно не позволяваше качествен достъп до интернет.

"Всяка мрежа е изчислена да издържа на големи пикови натоварвания – колко души се връзват наведнъж към клетката и консумират дадено съдържание", коментира Хорст Пертел, главен технически директор на "Мобилтел". "Ако всички просто разглеждат интернет страници и изпращат електронни съобщения в пиковите часове, няма да има проблем. Но ако всички гледат видео, което генерира силен трафик, то тогава ще има прекъсвания", допълва той.

Нощна стража

Една от причините трите оператора да решат да работят заедно, за да покрият метрото, е, че осигуряването на качествен сигнал под земята не е нито лесна, нито евтина задача. Това се вижда и от обявените частични технически параметри на проекта. За да бъде осигурено покритие на 23 от 27-те метростанции, са използвани 400 антени, 35 км излъчващи кабели, 25 км оптични кабели и 61 активни дистанционно контролирани станции.

Уникална част в мрежата са т.нар. излъчващи кабели (leaky cables). Те осигуряват връзка в тунелите и като, както името им подсказва, разпръскват радиосигнал. Милан Госпич от Ericsson допълва, че техниката позволява лесно преминаване към свързаност от четвърто поколение по технологичния стандарт Long Term Evolution (LTE).  

Освен технологиите допълнителнo предизвикателство се оказва фактът, че от компанията, която управлява метрото – "Метрополитен", отпускат само по няколко часа в денонощието с достъп до тунелите и станциите за изграждане на инфраструктурата. Работи се основно нощем, за да не се пречи през деня на нормалната работа на подземната железница. Изпълнението на целия проект - проектантска, техническа, тестова и административна част, е отнело една година.

Табу. Това беше точната дума за възможността мобилните оператори да имат обща инфраструктура в България, откакто в страната има GSM. Конкуренцията между трите компании в тази посока е активна до степен, че неведнъж се е стигало до публични спорове чия мрежа е най-добра и кой предлага най-бързия мобилен интернет. Изключения досега са правени само за малки като територия места, и то рядко. Спадът в приходите в индустрията, съчетан с необходимостта от нови инвестиции, обаче все по-радикално променя ситуацията и споделянето на мрежи е по-скоро въпрос на време. Първият голям и в същото време видим проект в тази посока вече е факт - софийското метро има цялостно покритие, и то на 3G мрежа, като инвестицията е съвместна между "Мобилтел", БТК и "Глобул".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    Браво!

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Икономическата принуда води до ефективни решения :-)

  • 3
    kostandb avatar :-|
    Kostadin Kostadinov

    Някой може ли да ми каже кое е средата след като са 4ма

  • 4
    sa6 avatar :-|
    sa6

    съвсем скоро ще сме свидетели на съвместна инфраструктура и подръжка, както и учудващо подобни тарифни планове и цени в отговор на свирепите регулации, довели до спад в приходите. Което ще рече че всичко, което не е пазарно, дори да изглежда социално, бърка в джоба на потребителя.

  • 5
    dedoliben avatar :-|
    dedoliben

    До коментар [#3] от "kostandb":

    Милан Госпич

  • 6
    plamena_d avatar :-?
    Пламена Д.

    Странно ,но аз пътувам с метрото и нямам винаги обхват.

  • 7
    stanimirandonov avatar :-|
    Напреднал

    Първи пример за конкуренция от нов тип в нашата страна. Това е осъзнатият интерес. Така правят само най-големите и зрели компании в бизнеса. Браво! Поздравявам и трите компании :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK