Swissport пое обслужването на "България ер"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Swissport пое обслужването на "България ер"

Конкуренцията между тримата наземни оператори за привличането на различните авиокомпании от няколко години е ожесточена<br>

Swissport пое обслужването на "България ер"

Националният превозвач беше най-големият клиент на "Летище София"

Калина Горанова
15390 прочитания

Конкуренцията между тримата наземни оператори за привличането на различните авиокомпании от няколко години е ожесточена<br>

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Swissport е поела наземното обслужване на "България ер" от 7 октомври. Това обявиха от българското поделение на швейцарския оператор след запитване на "Капитал". Така вторият наземен оператор ще поеме най-големият играч на летище София, който е и традиционен клиент на държавното инфраструктурно дружество. Сега вече, ако сте пътник на националния авиопревозвач, вие и вашият багаж, както и самолетът, с който ще летите, вече няма да бъдат обслужени от работници на държавната компания.

С този договор швейцарската компания "се връща в играта", след като в началото на годината летището успя да привлече доскорошния й най-голям клиент, нискотарифната WizzAir. Тя се нарежда на второ място след "България ер" по брой превозени пътници от и до София. Друг голям клиент в лицето на Turkish Airways Swissport изгуби в полза на третия наземен оператор - българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Така Swissport остана за известен период от време само с Lufthansa и Air Malta. Сега компанията отново увеличава служителите си, като е наела и персонал на "България ер".

Летище за трима

Swissport навлезе на "Летище София" през 2007 г., след като броят на пътниците, преминаващи през терминалите в София, надхвърли 2 млн. души и по закон държавната компания беше длъжна да пусне конкуренция. От ноември 2010 г. работа започна и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling, която работи още в Гърция и Кипър. Третата компания напредна бързо, като сред клиентите й освен Turkish Airways са още Qatar Airways, нискотарифната EasyJet и др. От миналото лято операторът започна да работи и на летището в Бургас. Тогава от компанията обясниха, че въпреки сезонния бизнес резултатите там могат да бъдат по-добри поради по-малката конкуренция.

На фона на нарастващия брой наземни оператори бизнесът на летището София остана относително константен. Ситуацията на столичната авиобаза през изминалата година се характеризира с изпращане и посрещане на авиокомпании, като равносметката показва превес на "излитащите". Тежките времена за авиацията ожесточиха още повече ценовата конкуренция между наземните оператори и това доведе до сериозни спорове.

Перонът на обвиненията

В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение. Според Swissport, тъй като летището е собственик на цялата инфраструктура, това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор, се твърди в жалбата.

През юли антимонополната комисия предяви твърдение, че държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите – предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Сега тече процедура, в която държавната компания може да оспори това твърдение. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв.

Swissport е поела наземното обслужване на "България ер" от 7 октомври. Това обявиха от българското поделение на швейцарския оператор след запитване на "Капитал". Така вторият наземен оператор ще поеме най-големият играч на летище София, който е и традиционен клиент на държавното инфраструктурно дружество. Сега вече, ако сте пътник на националния авиопревозвач, вие и вашият багаж, както и самолетът, с който ще летите, вече няма да бъдат обслужени от работници на държавната компания.

С този договор швейцарската компания "се връща в играта", след като в началото на годината летището успя да привлече доскорошния й най-голям клиент, нискотарифната WizzAir. Тя се нарежда на второ място след "България ер" по брой превозени пътници от и до София. Друг голям клиент в лицето на Turkish Airways Swissport изгуби в полза на третия наземен оператор - българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Така Swissport остана за известен период от време само с Lufthansa и Air Malta. Сега компанията отново увеличава служителите си, като е наела и персонал на "България ер".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Предполагам обаче, че смяната на наземния оператор няма да значи, че вече пътниците ще се качват от ръкав, а не да се превозват с автобус до самолета.
    Явно е по-евтино, че и австрийците се научиха и те така правят вече. Затова чакалнята на изходи Б1-Б6 постоянно е пълна, докато горе могат да карат ролери ако искат.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#1:"rainbou1"]Затова чакалнята на изходи Б1-Б6 постоянно е пълна, докато горе могат да карат ролери ако искат.[/quote]

    Много полезно разяснение. Последните пъти минавам все отгоре и всеки път съм се чудел, как темата за разширение изобщо се слага на дневен ред....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK