Swissport е поела наземното обслужване на "България ер" от 7 октомври. Това обявиха от българското поделение на швейцарския оператор след запитване на "Капитал". Така вторият наземен оператор ще поеме най-големият играч на летище София, който е и традиционен клиент на държавното инфраструктурно дружество. Сега вече, ако сте пътник на националния авиопревозвач, вие и вашият багаж, както и самолетът, с който ще летите, вече няма да бъдат обслужени от работници на държавната компания.
С този договор швейцарската компания "се връща в играта", след като в началото на годината летището успя да привлече доскорошния й най-голям клиент, нискотарифната WizzAir. Тя се нарежда на второ място след "България ер" по брой превозени пътници от и до София. Друг голям клиент в лицето на Turkish Airways Swissport изгуби в полза на третия наземен оператор - българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Така Swissport остана за известен период от време само с Lufthansa и Air Malta. Сега компанията отново увеличава служителите си, като е наела и персонал на "България ер".
Летище за трима
Swissport навлезе на "Летище София" през 2007 г., след като броят на пътниците, преминаващи през терминалите в София, надхвърли 2 млн. души и по закон държавната компания беше длъжна да пусне конкуренция. От ноември 2010 г. работа започна и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling, която работи още в Гърция и Кипър. Третата компания напредна бързо, като сред клиентите й освен Turkish Airways са още Qatar Airways, нискотарифната EasyJet и др. От миналото лято операторът започна да работи и на летището в Бургас. Тогава от компанията обясниха, че въпреки сезонния бизнес резултатите там могат да бъдат по-добри поради по-малката конкуренция.На фона на нарастващия брой наземни оператори бизнесът на летището София остана относително константен. Ситуацията на столичната авиобаза през изминалата година се характеризира с изпращане и посрещане на авиокомпании, като равносметката показва превес на "излитащите". Тежките времена за авиацията ожесточиха още повече ценовата конкуренция между наземните оператори и това доведе до сериозни спорове.
Перонът на обвиненията
В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение. Според Swissport, тъй като летището е собственик на цялата инфраструктура, това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор, се твърди в жалбата.
През юли антимонополната комисия предяви твърдение, че държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите – предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Сега тече процедура, в която държавната компания може да оспори това твърдение. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв.
Swissport е поела наземното обслужване на "България ер" от 7 октомври. Това обявиха от българското поделение на швейцарския оператор след запитване на "Капитал". Така вторият наземен оператор ще поеме най-големият играч на летище София, който е и традиционен клиент на държавното инфраструктурно дружество. Сега вече, ако сте пътник на националния авиопревозвач, вие и вашият багаж, както и самолетът, с който ще летите, вече няма да бъдат обслужени от работници на държавната компания.
С този договор швейцарската компания "се връща в играта", след като в началото на годината летището успя да привлече доскорошния й най-голям клиент, нискотарифната WizzAir. Тя се нарежда на второ място след "България ер" по брой превозени пътници от и до София. Друг голям клиент в лицето на Turkish Airways Swissport изгуби в полза на третия наземен оператор - българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Така Swissport остана за известен период от време само с Lufthansa и Air Malta. Сега компанията отново увеличава служителите си, като е наела и персонал на "България ер".
2 коментара
Предполагам обаче, че смяната на наземния оператор няма да значи, че вече пътниците ще се качват от ръкав, а не да се превозват с автобус до самолета.
Явно е по-евтино, че и австрийците се научиха и те така правят вече. Затова чакалнята на изходи Б1-Б6 постоянно е пълна, докато горе могат да карат ролери ако искат.
[quote#1:"rainbou1"]Затова чакалнята на изходи Б1-Б6 постоянно е пълна, докато горе могат да карат ролери ако искат.[/quote]
Много полезно разяснение. Последните пъти минавам все отгоре и всеки път съм се чудел, как темата за разширение изобщо се слага на дневен ред....