Телекомите ще са следващите най-големи медии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомите ще са следващите най-големи медии

Телекомите ще са следващите най-големи медии

Телеком секторът е "динамитът" на българския пазар по сливания и придобивания тази година

Татяна Пунчева-Василева, Мара Георгиева
7154 прочитания

© Велко Ангелов


Телекомите ще се превърнат в следващите големи медии и както вече виждаме, активно ще търсят да придобият дигитални медийни групи, за да осигурят съдържанието, което все повече от потребителите на мобилни услуги търсят. Това заяви Стилян Шишков, основател и главен изпълнителен директор на българската дигитална медийна група Sportal Media Group по време на осмата годишна конференция за сливания и придобивания, организирана от "Капитал" и Entrea Capital, в партньорство с Raiffeisen Investment, Schonherr и Deloitte. По думите на Шишков показателен пример за тази тенденция са сделките на British Telecom в Англия със спортни дигитални медии, с който операторът вече е голям конкурент на медийната група Sky на острова. 

Според Шишков предвид огромния брой хора, които вече имат телефон в джоба си и го използват все повече и повече да се информират, нормално е големите телекоми да започнат да изкупуват все повече доставчици на дигитално съдържание – както спорт, така и други. По думите му самата Sportal Media Group активно се оглежда както за консолидация на местно и регионално ниво, така и за потенциални партньорства със стратегически играчи. "Освен в България, държим най-големия спортен сайт в Сърбия, а вече влязохме и в Русия", каза той. "Да, разглеждаме потенциални обекти за консолидация и на нашия пазар, но от доста време сме и навън", обясни още Шишков и допълни, че 2014 г. ще е интересна както за сектора на дигиталните медии като цяло, така и за Sportal Media Group в частност.

Мястото на алтернтивните телекоми

Тази година вече беше белязана от няколко ключови телеком и медия сделки.Те показаха, че големи стратегически партньорства са възможни за постигането на синергии, пример за което е сделката за "Нетинфо.БГ" и "Дарик нюз" с "Нова броудкастинг груп".

Влизането на Telenor на българския телеком пазар пък ще увеличи още конкуренцията. Това обаче не означава, че наличието на трима силни телеком играча ще попречи на алтернативните телекоми да потърсят своята ниша. Пример за това е преориентацията на "Макс телеком" към предлагането на новопоколение телеком услуги от типа LTE.

"Ние няма да се конкурираме с 2G и 3G доставчиците, защото LTE ще предложи една изключителна услуга по отношение на мобилния интернет и пренос на данни", каза Даниел Купсин, който придоби "Макс телеком" тази пролет. Той поясни, че вече е вложил около 30 млн. евро в инфраструктурата на компанията и в дистрибуцията. И допълни, че се надява съвсем скоро "Макс телеком" да пусне новите си услуги.

"Секторът телеком, медии и телекомуникации (ТМТ) беше експлозива - динамита на пазара на сливания и придобивания през 2013 г. Имаме пълно право да си мислим че и следващата година ще продължи. Очаквам сделки както при алтернативените телекоми, така и при технологиите, дигиталните медии, а защо не и в сектора на цифровизацията", посочи от своя страна и Юлиян Гиков, управляващ партньор на Raiffeisen investment за България. По думите му сектора доминираше както по брой сключени сделки, така и като обща стойност – 9 сделки за над 850 млн. евро, и успя да вземе водачеството като най-атрактивен за сделки сектор от енергийния.

Предизвикателствата пред пазара

Все пак обаче телеком секторът е подложен на силен регулаторен натиск, все по-малки маржове и все по-малки приходи. Съответно решението е пазарна консолидация и разнообразяване на дейностите на телекомите, посочи по време на конференцията Виктор Караджов, директор в Raiffeisen Centrobank. Очаква се планът на Европейската комисия за постепенно намаляване на цените за терминиране в мобилни мрежи (MTR) и на роуминг тарифите да продължи да оказва значителен натиск върху сектора. Конкуренцията между операторите води до сваляне на тарифите, но и до увеличаване на новите абонати, отбеляза Караджов.

По думите му ценовите войни включват въвеждане на неограничени тарифи за разговори от някои оператори. В същото време в някои държави от Централна и Източна Европа пък са въведени специални данъци върху приходите от мобилни услуги – в Унгария например се облагат приходите на телекомите над определена граница с 6%, в Хърватия този данък впоследствие беше премахнат, но в планове на чешкото правителство влиза повишението му от сегашните 19% до 30%, посочи Караджов.

Очаква се, че телекомите в ЕС ще изгубят 2 млрд. евро годишно само от премахването на таксите за входящи повиквания зад граница. През следващите три години спадът в приходите на телекомуникационния бранш ще бъде 3 млрд евро, посочи Караджов. Доминиращи са широколентовите услуги, във FTTH сектора (оптична интернет връзка до дома) се очаква растеж с 25%. Услугите за смартфони са с по-висока стойност и ще носят повече приходи за телекомите. Много сериозен източник на постъпления за мобилните оператори е интелигентното управление на инфраструктурата, която притежават (антени, техника), посочи още Караджов.

 
Справедлива ли е цената за "Глобул"?

Telenor плати 717 млн. евро за "Глобул" и един от интересните въпроси дискутирани по време на осмата конференция по сливания и придобивания бе справедлива ли е тази цена. Илко Стоянов партньор в адвокатско дружество "Андреев, Стоянов и Цекова" в сътрудничество с австрийската правна кантора Schonherr, подчерта че върху цената ефект в имал процесът, по който е била организирана продажбата – а именно като търг с публично наддаване. "Това е като търг от Sotheby’s и хората наддават за него - когато ти си отделил 6-8 месеца в една сделка си склонен да вдигнеш ръка и да оферираш цена, която е близко до максималния ти праг, над който ще се оттеглиш. Така че това гарантира от своя страна по-високата цена на тази сделка", каза Стоянов. От друга страна обаче според него цената отразява и българските реалности особено в сравнение със сделката за БТК година по-рано.

Точно върху това разграничение максимален праг за купувача и минимален праг за продавача наблегна Тодор Тодоров, директор финансово консултиране в Deloitte България, в позицията си по цената за "Глобул". Първият праг е нивото, над което сделката за купувача се обезсмисля, защото не му позволява бързо да постигне търсената от него възвращаемост. Вторият праг пък е, нивото под което продавачът не би паднал, защото иначе ще постигне възвращаемост под това, което бизнеса може да му генерира без да го продава. "Така че със сигурност при сделката за "Глобул" минималният за продавача праг е бил под постигната цена, а максималният за купувача над нея", посочи Тодоров. Deloitte също консултира сделката за "Глобул".

 

Конференция Сделки и инвеститори 2013 организирана от Капитал
Фотограф: Велко Ангелов

Телекомите ще се превърнат в следващите големи медии и както вече виждаме, активно ще търсят да придобият дигитални медийни групи, за да осигурят съдържанието, което все повече от потребителите на мобилни услуги търсят. Това заяви Стилян Шишков, основател и главен изпълнителен директор на българската дигитална медийна група Sportal Media Group по време на осмата годишна конференция за сливания и придобивания, организирана от "Капитал" и Entrea Capital, в партньорство с Raiffeisen Investment, Schonherr и Deloitte. По думите на Шишков показателен пример за тази тенденция са сделките на British Telecom в Англия със спортни дигитални медии, с който операторът вече е голям конкурент на медийната група Sky на острова. 

Според Шишков предвид огромния брой хора, които вече имат телефон в джоба си и го използват все повече и повече да се информират, нормално е големите телекоми да започнат да изкупуват все повече доставчици на дигитално съдържание – както спорт, така и други. По думите му самата Sportal Media Group активно се оглежда както за консолидация на местно и регионално ниво, така и за потенциални партньорства със стратегически играчи. "Освен в България, държим най-големия спортен сайт в Сърбия, а вече влязохме и в Русия", каза той. "Да, разглеждаме потенциални обекти за консолидация и на нашия пазар, но от доста време сме и навън", обясни още Шишков и допълни, че 2014 г. ще е интересна както за сектора на дигиталните медии като цяло, така и за Sportal Media Group в частност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_

    Нас като клиенти ни интересува да има конкуренция,която да води до най-доброто съотношение цена-качество.А при телекомите конкуренцията я прави Брюксел с регулаторния натиск който оказва,не ми се мисли какви щяха да са цените,ако го нямаше него.

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Това може да ни радва,но трябва да има и зони свободни от мрежи
    за да се запази равновесието.

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Народът масово комуникира през месинджъри, вайбъри и пр.
    Въпрос на време е да настане мор по телекомите! Златните времена на щавене, дране, челастрене на клиента поотминаха... Ще цедят още с договори държавната администрация докато може(а тя може много) и после "кой откъде е"! Биг босовете ще трябва да преживяват с по-скромни бонуси, което ще удари в съкращения, автопарка, любовниците и т.н. Фините красавици в офисите ще бъдат поизместени от младежи с работни комбинезони...
    Но пък за юзърите ще е по-евтино?!

    :-)

  • 4
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Нормално. До скоро имаше телевизия, дето даваше всичко директно, преди Сашо Диков да я продаде. Сега вече се гледа само стрииминг телевизия посредством Мтел. Къде иначе, ще видиш директно нещо ако не в сайта на Оффнюз, Спортал?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Едва ли някой предприемач, собственик на телеком, ще се осмели да инвестира в телеком в България - всичките сегашни са собственост на акционерни дружества и като започнат загубите, ще има хъката-мъката пред акционерите. Пък и като гледам инвестициите са с хоризонт към 5 години, не повече.

  • 6
    comandante avatar :-P

    Влизането на Telenor на българския телеком пазар пък ще увеличи още конкуренцията. Това обаче не означава, че наличието на трима силни телеком играча ще попречи на алтернативните телекоми да потърсят своята ниша.
    ___________
    Всяко съмнение за картелни споразумения под масата за създаване на по- строен олигопол отпада!

  • 7
    nightowl avatar :-|
    nightowl

    До коментар [#3] от "2.5":

    на̀дай се. Гласът си отива като източник на приходи. Ще ти забодат твърда такса да речем 25 лева - и говори на корем. Бизнеса се преориентира към интернетенето.

  • 8
    nightowl avatar :-|
    nightowl

    Интересното е друго - в статията са цитирани само банкови служители. Това показва и "финансиализирането" на телекомите. Никой не разглежда нещата от техническа гледна точка-тук е важно ревенюто.

  • 9
    tmax500 avatar :-|
    tmax500

    Много ясно, че към това са се запътили телекомите... Добро утро! Телевизия, радио, интернет, апликации... Това досега, ако не сме го разбрали. Тия откриха Америка

  • 10
    soldierism avatar :-|
    soldierism

    А Интернета трябва да стане безплатен дори вкъщи!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK