Кажи "Благодаря"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кажи "Благодаря"

Shutterstock

Кажи "Благодаря"

Изпращането на мейл след интервю за работа може да помогне на кандидата да спечели мястото, за което кандидатства

Светлана Зорова
31432 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Откровено казано смятах изпращането на благодарствен имейл след приключване на интервюто за работа за голяма глупост. Или ако трябва да се изразя по-меко за привнесена американска измишльотина, нещо снобско и напълно безсмислено. Бях убедена, че българските HR мениджъри не обръщат реално внимание на такива писма и че ако някой от тях очаква подобен отговор, е само защото така е модерно."

Тази година обаче Ралица променя своето мнение. Остава без работа за известно време и когато я поканили на дългоочакваното интервю, решила, че ще спазва всички писани и неписани правила, защото работата наистина й трябвала. Така тя изпратила благодарствен имейл на потенциалния си работодател, в който доразвила една от засегнатите теми по време на тяхната среща с предложение за още идеи.

"Написах го пламенно и емоционално, така сякаш вече работех в компанията и става дума за проект, който аз лично движа. Бях искрена, идейна и вдъхновена. Накрая дори се извиних за това, че съм проявила толкова много емоция", разказва тя и добавя: "След това, сякаш съвсем между другото, написах, че съм им благодарна за поканата за интервю и много ще се радвам да работя с тях. Но го написах елегантно и без подмазване. Забележете, че използвах съюза "с", а не "за" тях – исках още от самото начало да подчертая, че аз избирам да работя за тях, а не, че те ме избират."

Оказва се, че подходът й се среща доста рядко сред българските кандидати за работа. Според Сузана Тренчева, мениджър по подбор в Уникредит Булбанк, това се прави главно от хора, които са живели или учили в чужбина. Иван Димитров например, който е специалист "Човешки ресурси" в ИТ компанията "Бианор", е получавал такива писма основно от кандидати за ръководни позиции. И обикновено те се изпращат от хора с по-богат житейски и професионален опит или с мултинационална култура, показват неговите наблюдения.

  "Благодаря" с добавена стойност
 

"Процесът на участие в интервю до голяма степен бих сравнил с активната продажба, а тя обикновено завършва с подобни послеписи и конкретни следващи стъпки", коментира Димитров. 

Както той, така и останалите мениджъри човешки ресурси са позитивно настроени към изпращането на благодарствени писма от страна на кандидатите, защото според тях това е вид обратна връзка. Предимствата на този подход са, че показва проактивното отношение и заинтересованост на интервюираните, дава възможност на работодателя да научи повече за тях и тяхната мотивация, както и за качеството на проведеното интервю.

"Имейл или телефонно позвъняване подчертават за нас интереса от страна на кандидата към позицията. Има значение естествено и начинът, по който са формулирани, но в повечето случаи не само че не са навредили, а са допълнили позитивите към търсещия работа", споделя Олга Минева, консултант в австрийската компания за подбор и развитие на персонал "Катро".

Сходно на нейното мнение изразява и Лиляна Томова, специалист "Вътрешни комуникации и развитие на таланти" в "Немечек", която акцентира върху важността на съдържанието на писмото. Според нея, ако са използвани само стандартните благодарствени изречения, това се възприема единствено като мил жест, но без добавена стойност.

Win-win стратегията

Ако смятате да изпращате имейл след интервю, трябва да знаете, че той ще е не само успешен, а и полезен, ако съдържа конструктивна информация за това как се чувствате след разговора с интервюиращия, дали все още искате да заемете съответната длъжност и дали сте получили необходимата информация за организацията и работата.

Добре е да споменете какво ви е харесало или какво ви притеснява относно позицията, да отправите въпроси, които сте пропуснали да зададете на интервюто, както и да отбележите нещо, което бихте искали да добавите или да покажете проекти, разработки, портфолио и т.н. В имейла е удачно да включите и всичко онова, което не ви е направило добро впечатление, както и вашите препоръки как фирмата може да подобри своята работа. Условието обаче е едно – старайте се максимално да избягате от клишираните фрази и желанието да се подмажете на специалиста по човешки ресурси.

"Това винаги прави лошо впечатление, защото не носи обективна информация на работодателя. Много по-добре е съдържанието на писмото да бъде лично и откровено, дори да не следва общоприетите стилове на писане за подобен тип текст. Най-добре е да се следва Win-win стратегията, при която кандидатът изпраща последващ имейл, за да бъде забелязан, а работодателят получава обратна връзка за проведеното интервю", допълва Томова.

Според Олга Минева ключовите критерии за добър благодарствен имейл са само три – да е кратък, да изразява искрен интерес към позицията и да е ненатрапчив. Изречения като "по-добре да решите по-бързо, преди да съм избрал друга позиция" са табу. Тя допълва, че подобно писмо е още един начин да се подчертае, че за кандидата позицията не е "една от многото риби в морето", а е нещо, което наистина го влече.

Конкретни шаблони затова как да изразите вашия продължаващ интерес са изреченията: "След проведения наистина приятен и полезен разговор с Вас и Вашите експерти интересът ми към позицията не само се задържа, но и се повиши" или "Оставам насреща за всякакви допълнителни детайли по моя професионален профил, които биха Ви улеснили в избора".

Димитров допълва, че е важно да се демонстрира откритост и желание за съдействие във всяко направление от страна на търсещия работа. "Добре е да се уточни какви са очакваните следващи стъпки, да се предложи някаква допълнителна полезна информация, свързана с процеса по подбор, както и да се подкани интервюиращият да се свърже с кандидата за допълнителни въпроси, референции и др.", казва той.

Златното правило

И ако кандидатите рядко се сещат за благодарствения имейл, за специалистите по подбор е почти задължително да изпратят писмена индивидуална обратна връзка, понякога последвана и от телефонно обаждане. За тях е важно да дадат ясна представа на кандидатите в каква насока биха могли допълнително да развият уменията си, за да се повиши тяхната конкурентоспособност на пазара на труда. От друга страна, този подход е добър начин да се поддържа положителен имиджа на работодателя, който проявява ангажираност към своите кандидати.

"Считам за задължително да се изпраща последващ имейл при кандидати достигнали до етап лично интервю. Всеки кандидат, на който днес не му е достигнало дори малко, може да се превърне в мечтания кадър за следващата отворена позиция – стига да излезе от процеса по подбор мотивиран за по-нататъшно развитие, а не разочарован и спекулиращ за причините за мълчанието и неясния край на процеса", категорична е Минева.

От "Немечек" допълват, че когато контактът им с кандидата е личен и са го харесали на интервюто, те се стараят в кратък срок да го осведомят за техните намерения. В останалите случаи практиката им е да изпращат благодарствено писмо към кандидатите след края на кампанията по набиране на хора, за да ги уведомят за тяхното решение и да им благодарят за проявения интерес и проведеното интервю.

Разбира се, има и случаи, в които специалистите по подбор не изпращат благодарствени имейли на кандидатите за работа. Най-честата причина за това е липсата на време да се обърне последващо внимание на всички, които са проявили интерес към дадена фирма.

"Според мен HR мениджърите дължат много на кандидатите за работа. В повечето случаи ни третират така сякаш ни правят огромна заслуга, канейки ни на интервю. Смятам, че е напълно в реда на нещата, след като си тръгнем от интервюто, да получим поне едно по-неформално писмо. Нещо от сорта "Благодарим ви, че кандидатствахте при нас, ако не ви пишем в рамките на две седмици, значи сме избрали друг и вашата кандидатура ще попадне в базата ни с автобиографии", споделя Ралица. Тя смята, че ако един кандидат има добри шансове да бъде нает, той трябва да получи личен имейл от мениджъра по подбор, в който да става ясно кои нейни умения са се харесали и в рамките на какъв период може да очаква отговор. "Считам, че е крайно време, след като от нас очакват да проучим в детайли фирмата им, и те да положат повече усилия за една хармонична обратна връзка. Това за всяка фирма е дългосрочна и напълно безплатна инвестиция в добрия им имидж", допълва тя.  

Според Иван Димитров обаче има едно златно правило, що се отнася до благодарственото писмо, и то е: активно търсещата страна следва да инициира последващата връзка след интервюто за работа. "Ако аз кандидатствам в дадена компания, аз ще изпратя писмото и обратното, ако аз съм HR мениджър и активно търся кандидат, който не е кандидатствал по обява в представляваната от мен компания, аз бих инициирал последващата кореспонденция", завършва той.

"Откровено казано смятах изпращането на благодарствен имейл след приключване на интервюто за работа за голяма глупост. Или ако трябва да се изразя по-меко за привнесена американска измишльотина, нещо снобско и напълно безсмислено. Бях убедена, че българските HR мениджъри не обръщат реално внимание на такива писма и че ако някой от тях очаква подобен отговор, е само защото така е модерно."

Тази година обаче Ралица променя своето мнение. Остава без работа за известно време и когато я поканили на дългоочакваното интервю, решила, че ще спазва всички писани и неписани правила, защото работата наистина й трябвала. Така тя изпратила благодарствен имейл на потенциалния си работодател, в който доразвила една от засегнатите теми по време на тяхната среща с предложение за още идеи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Чудесно, значи все пак някъде писаните правила действат.
    Най-често обаче картинката е друга, за едно място кандидатстват 5-6 "наши хора" и в такива случай благодарствените емейли не помагат много.

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Тук може да добавим и пълно проучване на интервюиращия: търговски регистър, фейсбук, имотен регистър, и евентуално брачен регистър.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Максимата "не е важно колко знаеш а кого познаваш" е общоприета в САЩ. Изключенията са за много кадърните, с изявени знания и умения или тези с редки и търсени професии. Завършилите английска литература почват търсенето от началото на последната учебна година, компютърните инженери в края, ако вече не са ги наели.
    Колкото за "благодаря" - елементарно възпитание. Има и ред съвети за етикета и поведението на самото интервю които могат да бъдат от полза на много млади хора. Реалната действителност е доста по-различна от вируалната, където те са израстнали.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    За секс най-много се говори в затвора и в казармата. Когато беше голямата стагнация на пазара на труда в Германия около 2005 г. с 5 милиона безработни (за сравнение сега са 2,7 млн.), тогава като топъл хляб вървяха всякакви книги за успешно кандидатстване и указания да си направиш уникална автобиография, която да удари другите в земята. Нищо, че книгата с указанията за уникалност е издадена в тираж 700 хиляди броя.

  • 5
    vigour avatar :-|
    vigour

    В България обикновено тези интервюта са супер нагласени, така че изразът не е БЛАГОДАРЯ, а ЗАПОВЯДАЙ.

  • 6
    nikolai_nikolov avatar :-|
    Николай Николов

    Няколко практически въпроса по фийдбека от интервютата:
    1. Рикрутърите не е зле да оставят някаква възможност за контакт от страна на кандидатите. В някои компании до HR е по-трудно да достигнеш отколкото до СЕО-то.
    2. Автоматизация на процеса - вече има много добри технически средства за проследяване на кандидатурите, автоматизиран отговор на различните етапи, актуализирането на CV-та, потвърждаване и актуалност на интереса към компанията и др.
    3. Социални мрежи - основно с бизнес насоченост, където може да се споделят мнения и дасе проучват подробности "от кухнята"...
    4. Човешката страна на кандидатстването и двустранното взаимоотношение - шанс да те запомнят и да си "решение", макари в бъдещ период.
    5. Кандидатите много често са и клиенти на интервюиращите компании, лице на мениджмънта и това ги прави отговорни.

    В заключение - рикрутмънтът се промени много през последните години и искаме или не, трябва да го отчетем:)

  • di.mi.28

    В духа на статията се питам как точно е станало назначението на техническия сътрудник в НЕК, придобил печална слава в последните 2 дни?

  • 8
    misho7809 avatar :-P
    misho7809

    До коментар [#7] от "mirovoiska": :) ха познай от 3 пъти ;) не се съмнявам, че въпросната кака е "благодарила" на когото трябва многократно , но предполагам не с мейли :P
    иначе ако трябва да бъдем честни, мнозинството от нашите айчари се държат доста надменно, все едно че те ти вършат работа, както отбелязва много точно Ралица в статията... в много от случаите няма абсолютно никаква обратна връзка или в най-добрия случай е автоматичен отговор от САП-а.. да ме прощават много нашите т.нар ейчари в БГ, но интервюто за работа е ДВУСТРАНЕН процес, т.е. не само те като работодатели трябва да харесат кандидата, а и той тях... с тази надменност трудно мога да повярвам на корпоративни визии, че " хората са най-важния капитал" и т.н. а както е отбелязал и Г-н Николов в коментара си - често ние освен кандидати сме и клиенти на самите фирми... та така

  • 9
    mcvess avatar :-|
    McVess

    До коментар [#6] от "Николай Николов":
    мдааа, родна реч, омайна, сладка...

  • 10
    inyan avatar :-|
    inyan

    Изобщо не е вярно, че HR винаги изпращат обратна информация на кандидатите. Не си мърдат пръста за подобно нещо. За над 15 г. трудова кариера и кандидатстване на доста места, 4 сменени работни места нито веднъж не са ми върнали обратна информация. Последния случай наскоро беше с една от нашите най-големи банки. HR-ите в България са изключително зле и са по-скоро ТРЗ-та. Задават заучени въпроси, мислейки си че са много оригинални и че кандидатстващия няма да се усети как е правилно да отговори. Много зле.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.