"Белла" ще расте с австрийско финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Белла" ще расте с австрийско финансиране

"Белла България" стартира дейността си през 1992 г. Днес групата притежава портфолио от над 200 продукта, които се произвеждат в девет предприятия, а заетите са около 3000.

"Белла" ще расте с австрийско финансиране

Компанията ще прави нови придобивания с 14 млн. евро, инвестирани от австрийската Mezzanine Management

Татяна Пунчева-Василева, Мара Георгиева
24972 прочитания

"Белла България" стартира дейността си през 1992 г. Днес групата притежава портфолио от над 200 продукта, които се произвеждат в девет предприятия, а заетите са около 3000.

© Цветелина Николаева


210

млн. лв. са приходите на "Белла България" през 2012 г., а печалбата е 6.6 млн. лв.

Една от най-големите български хранителни компании - "Белла България", ще продължи да се разраства. Различното в случая е, че ще прави нови придобивания чрез мецанин финансиране. Компанията се е споразумяла с австрийската Mezzanine Management, която инвестира в български компании от 2004 г. насам. Това каза Никлас Пихлер, управляващ директор на Mezzanine Management, по време на осмата годишна конференция за сливания и придобивания "Сделки и инвеститори 2013", организирана от "Капитал" и Entrea Capital в партньорство с Raiffeisen Investment, Schonherr и Deloitte.

Финансова храна за "Белла"

Представителят на мецанин фонда не посочи точния размер на вложението, но коментира, че става въпрос изцяло за гъвкав мецанин капитал за финансиране на стратегията на "Белла" за разрастване. До момента компанията развива бизнес в няколко подсектора на хранително-вкусовата индустрия, месни и тестени продукти. Тя бе и сред активните консолидатори на бранша, като вече в портфейла си има и млечни продукти (виж карето).

Според непотвърдена официално информация от пазара става въпрос за инвестиция от около 14 млн. евро. В Търговския регистър сделка все още не е отбелязана. Към края на септември 99.99% от капитала на "Белла България" са собственост на базираната в Холандия "Импала инвест", а по една акция имат и основателите Венцислав Георгиев и Жорж Веселинов. Най-вероятно обаче говорим за минотирарен дял на ниво компания майка. До редакционното приключване на броя от "Белла" не отговориха на въпросите на "Капитал" за сделката.

Фирмата е създадена от двамата пловдивчани Венцислав Георгиев и Жорж Веселинов. През 2009 г. холандската фонд "Импала инвест" стана собственик на 99% от "Белла България". В сектора новината беше приета по-скоро като преместване на собствеността в Холандия, а не като влизане на нов собственик.

През 2010 г. "Импала" придоби и "Пик ко" - един от най-големите доставчици на суровини за всякакви хранителни производства. "Белла" и "Пик ко" са дългогодишни бизнес партньори, а собствениците им - Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев, са в приятелски отношения с основния акционер в "Пик-ко" - гръцкият бизнесмен Димитриос Виндзилеос. Сделката беше разчетена на пазара като размяна на акции и отговорности между двамата реални акционери в "Белла", от една страна, и гръцкия собственик на "Пик-ко", от друга.

Това е и една от малкото сделки в хранително-вкусовия сектор тази година. Наскоро стана ясно, че "Бони холдинг", която е специализирана в месния бранш и е затворила цикъла от отглеждане на животни до производството на месни продукти, ще финансира инвестиционната си програма със заем от Европеската банка за възстановяване и развитие. Заемът е в размер на 10.5 млн. евро.

Кой дава средствата

Това е първата голяма инвестиция на Mezzanine Management след 2011 г., когато финансир изкупуването на "Телелинк". Австрийската компания заедно с българския предприемач Иво Евгениев бяха избрани от Европейския инвестиционен фонд да управляват структурирания по JEREMIE инициативата мецанин фонд.

Той е с капитал 60 млн. евро, половината от JEREMIE, а другата половина от частни инвеститори като Европейската банка за възстановяване и развитие. Целта му е да инвестира в малки и средни предприятия в страната, като по думите на Пихлер фондът ще се цели в инвестиции от 2 до 6 млн. евро и компании с оперативна печалба от 2 до 4-5 млн. евро. В момента фондът изчаква няколко технически подробности, за да започне да инвестира. "Надяваме се да започнем да инвестираме до края на годината", каза още Пихлер по време на конференцията.

Изследване на Mezzanine Management е показало, че като цяло секторът на малките и средните предприятия в страната, какъвто е 99% от бизнеса в България, страда от ограничен достъп до финансиране.

Причините са няколко – както по-слабо кредитиране от страна на банките, така и изискванията им за високи обезпечения. В същото време според Пихлер мецанин финансирането е налично и може да помогне на малкия бизнес да расте. Този тип финансиране е хибридно между дълг с вид на капитал, като обикновено предоставяното финансиране е с лихва, различна от традиционния банков заем.

Веригата храни на холдинга

"Белла България" стартира дейността си през 1992 г. Днес групата притежава портфолио от над 200 продукта, които се произвеждат в девет предприятия, а заетите са около 3000. Компанията е лидер в няколко категории хранителни продукти: трайни и малотрайни колбаси, точени кори, бутер тесто и маргарини.

Един пример – пазарът на точени кори в страната се оценява на около 20 млн. лв. годишно, а "Белла България" е с около 75% дял. Сред марките на групата са: "Перелик", "Сачи", LEKI, BELLA, Tommi, "Флора", "За цялата фамилия", "Народен", "Орехите".

От 2008 г. холдингът оперира активно и на пазара в Румъния, където притежава собствена търговска структура. Групата отчита там ръст на оборота от около 20% всяка година до 6.1 млн. евро през 2012 г., като по данни на "Нилсен" "Белла България" е лидер и на румънския пазар в категорията на замразените тестени изделия.

Холдингът има дистрибуторска мрежа и търговски офис и в Гърция. Продава продуктите си в над 20 държави, сред които Германия, Испания, Кипър, САЩ, Австралия, Англия, Ливан, Холандия, Турция. На чуждите пазари "Белла България" предлага тестени и месни продукти от портфолиото си, както и млечните продукти на мандра "Рилци", за които холдинъг е търговски представител.

През 2012 г. тестените продукти по специална гръцка рецепта започнаха да се предлагат на пазарите в САЩ. Групата планира да навлезе и в Близкия и Далечния изток – Ирак, Саудитска Арабия, Армения, Казахстан, както и в Украйна.

Дружеството от групата "Фреш лоджик" стана собственик на фирми, които се занимават с дистрибуция и производство на млечни изделия  - "Ипекс груп", "Акурат млечна промишленост", "Фама". Формално марките за млечни продукти - "Дъга" и "Рилци", не са част от "Белла България", но пък са част от портфолиото на собственика на "Белла България" - "Импала".

 

210

млн. лв. са приходите на "Белла България" през 2012 г., а печалбата е 6.6 млн. лв.

Една от най-големите български хранителни компании - "Белла България", ще продължи да се разраства. Различното в случая е, че ще прави нови придобивания чрез мецанин финансиране. Компанията се е споразумяла с австрийската Mezzanine Management, която инвестира в български компании от 2004 г. насам. Това каза Никлас Пихлер, управляващ директор на Mezzanine Management, по време на осмата годишна конференция за сливания и придобивания "Сделки и инвеститори 2013", организирана от "Капитал" и Entrea Capital в партньорство с Raiffeisen Investment, Schonherr и Deloitte.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Правилен път, с търпение би довел до регионален играч и глобална компания.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "През 2010 г. "Импала" придоби и "Пик ко" - един от най-големите доставчици на суровини за всякакви хранителни производства."

    >>> Какви "суровини", кажете го направо: в сайта се говори за соя, тебешир, кварцов пясък, желатин, соли за вода и др. такива, които правят кремвиршите по 1,29 лв за половин кило...

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Да не забравя царицата на промишлените хранителни суровини: палмовото масло...

  • PolariS

    Да не забравяме мононатриевия глутамат, оцветителите и консервантите с които са пълни техните продукти. Масова продукция, с реклама и красива опаковка - но пълен боклук и отрова. Не купувам от тях. Ако искат да отчитат най-велика експанзия и ръст на приходи...

  • 5
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Като пишете за инвестиционен фонд от Австрия, винаги трябва да го слагате в кавички, особено такива, които "инвестират" в България. На всички ни е пределно ясно, че това са парите на българската държава, които комунистите изнесоха в куфарчета в Австрия, и сега се връщат под формата на вече частни "чуждестранни инвестиции".

  • 6
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    Така се става международен играч - ниско качество с огромен маркетингов бюджет. Примерите с лъскавите вносни стоки е пред очите ни.

  • 7
    aze36311847 avatar :-|
    MMilenium

    Ами като сте големи професори,защо ходите да купувате "немски салами" по лев и 50 от рекламите и после ми говорите за химии.Ами много ясно,че е химия....

  • 8
    chr81 avatar :-|
    chr81

    Белла съм ги бойкотирал много отдавна. Не купувам нищо тяхно. Откакто един от тези двата субекта на снимката /Венцислав Георгиев май/ отстреля една бяла мечка в Канада и се снима до нея, а снимката обиколи света. Платил сигурно 60000долара да гръмне тази мечка от 2 километра с оптична пушка. Голям ловец, голям бизнесмен, голямо първеню, голяма работа, няма що. Купувах сирене Сердика на една добричка фирма Сердика -90 АД, която беше чужда собственост. Белла я придобиха преди 3-4 години, почти веднага прочетох във вестника за сделката и оттогава не съм купувал от това сирене. А се чудих, защо нещо се промени с него. Уж е същото /и марката, и етикета/, но вкуса друг стана. Няма и да купя. Какво произвеждат - кренвирши Сачи и Леки, салам Перелик, маргарини Томи, Бела и Флора, точени кори Бела, Тракийски кори и Фамилия, кренвирши и салами Народен, сиренето Сердика на Фама АД със син етикет, луканки и салами Орехите, кренвирши Соларис. Ако някой знае още марки собственост на тези хубавци на снимката да пише, да не би случайно да купувам от тях. Веднага ще приключа. Ей такива ме карат да купувам гръцко сирене и кашкавал вместо български, зехтин вместо олио, узо вместо българска мастика и всякакви вносни продукти вместо български. Като чуя българска хранителна промишленост и се сещам за Белла, убитата бяла мечка, ей тези 2-ма хубавци и марките от тв рекламите. Защо нито един хубав хранителен продукт не се рекламира по телевизията - ами защото хората го знаят си го купуват и без реклама.

  • 9
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze

    Страшен маркетинг - и досега като напишеш в Гуглето, Images - Белла България на първо место излиза снимка на разстреляна бяла мечка и селянина прост Венцислав Георгиев, в геройска поза.

    Компанията печели благодарение на евтините боклуци, които произвежда.

  • 10
    kutsaroff avatar :-|
    Пепи

    Вие не ги ядете, ама питайте бабите си дали не ги обожават продуктите им !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.