С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 27 окт 2013, 18:34, 6865 прочитания

България е една година зад Германия в онлайн пазаруването

Даниел Майер, директор "Маркетинг проучвания" в Google пред "Капитал Daily""

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Разкажете повече за Google Barometer – какво представлява, как решихте да го разработите?
Визитка:
Даниел Майер е директор "Маркетингови проучвания" в Google. Отговаря за всички дейности, свързани с проучвания на развитите пазари в Северна и Централна Европа като Великобритания, Германия и Холандия. Има близо 15 години опит в онлайн бизнеса и от 6 години работи за Google.
 
 
- Започнахме разработката на Google Barometer по две причини. Първо, не всички компании разполагат с онлайн бизнес, доста развиват и офлайн дейности и е очевидно, че потребителските навици се променят. Все повече хора използват глобалната мрежа, доста потребители разполагат с различни устройства, които да влизат в интернет. Поради тази причина търговците искат да разберат тази промяна и как се отразява дигитализирането върху потребителя на техния бизнес. В същото време ние погледнахме нашите вътрешни данни и разполагаме с милиони заявки за търсене всеки ден и същевременно погледнете върху дела на електронната търговия, ще видите, че между тях има големи несъответствия. Е-търговията е значителна, но търсенето в глобалната мрежа е много по-високо. Това показва, че хората търсят често информация в интернет, но пазаруват много по-рядко онлайн, отколкото във физическите магазини.

Затова започнахме Google Barometer. То включва две различни проучвания – едното е представителна извадка, в което се опитваме да разберем основните навици на хората, които са онлайн, и какви устройства използват и другото е вече много по-детайлно проучване на е-търговията в страната.


Електронната търговия не обхваща единствено онлайн пазаруването, но и покрива колко потребители проучват продуктите в глобалната мрежа, преди да ги купят. Това, което открихме, и е характерно за много държави, включително и България, е, че хората предпочитат да правят детайлно търсене на информация онлайн. За търговците е важно да разберат, че когато потребителите не купуват техните продукти през интернет, не означава, че потребителските нагласи не се влияят от глобалната мрежа. Затова и направихме Google Barometer. Стартирахме програмата през 2012 г., като първоначално обхващахме само най-големите пазари като Германия, Великобритания, САЩ и др. Впоследствие решихме да я разширим, като вкараме България и други държави към изследването.
България има потенциал за силна дигитална икономика.
 
Защо решихте да включите България към Google Barometer?
 
- България разполага с нарастващ пазар и Google иска да подпомогне икономиката тук. Всъщност аз отговарям за Германия, Северна и Централна Европа, а не директно за България. Впечатленията ми за страната са базирани на данните, с които разполагаме, и двата дни, които прекарах тук. И съм много изненадан колко много хора са онлайн и колко добра е връзката към глобалната мрежа. Тук интернета е много по-бърз, отколкото в Германия, и дори е доста по-евтин. Така, че ако питате мен, България има потенциал за силна дигитална икономика. Но поради факта, че пазарът е малък, е необходимо повече време, за да може тя да се развие. От една страна, то е необходимо, за да може да се увеличат интернет потребителите, да има повече съдържание, съответно и бизнесът да навлезе в онлайн пространството. Google забелязва това развитие тук и в останалите пазари и сме уверени, че пазарът ще расте още и съответно дигиталният бизнес ще стори същото.

Бихте ли разказали малко повече за нагласите на българския потребител онлайн – колко е голям пазарът, какви са основните тенденции и какви са основните разлики спрямо развитите държави?
 

- Ако погледнете данните на Google Barometer – в България 18% от всички поръчки са направени онлайн. Това е по-малко, отколкото в развитите държави, където имаме стойности от близо 50% в големите държави като Великобритания, Германия и Франция. Тези данни не са изненадващи, за сметка на това, че при над 70% от покупките потребителите са търсили информация онлайн за продуктите. Това е доста над стойностите, които наблюдаваме в Германия или Франция, където нивата са около 60%.

Заключението, което може да направим, е, че хората тук вършат доста неща в интернет. В крайна сметка всичко опира до потребителските нагласи и колкото повече се ползва глобалната мрежа, толкова повече хората ще се дигитализират и ще започнат да пазаруват през нея. Съответно и Google ще печели от това. Друго важно нещо е, че България е едва една година назад спрямо Германия и Великобритания по отношение на поръчките онлайн, което означава, че през следващите две-три години може да очакваме силен растеж.
 
Имате ли данни какви са ръстът и обемът на е-търговията в България?
 

- Всъщност не разполагаме с точно такива данни. Разполагаме с информация само от 2012 г. насам, това, което мога да кажа, е, че доста често официалните статистики не отразяват реалната ситуация. Това се дължи на факта, че голяма част от бизнеса са микродружества, които понякога не попадат в официалните данни.
 
Тук разполагаме с наистина добър интернет, но като че ли изоставаме по отношение на разпространението на нови мобилни устройства и на новите тенденции като цяло. Това оказва ли влияние върху потребителските нагласи на българите?
 
- За мен като човек, на който този пазар му е сравнително чужд, това се оказа доста изненадващо. Ако погледнете данните, ще видите, че 28% от българите имат смартфони и ги ползват за мобилен интернет, докато в Германия са 40%, а във Великобритания са 62%. На пръв поглед разликата е значителна. Но любопитното е, че точно 28% са потребителите на смартфони в Германия преди една година и същото ниво на проникване е било във Великобритания преди две години. Ако следваме тенденцията в България, скоро ще има значителен ръст на подобни устройства. За което не бих се изненадал, защото потребителите тук са сравнително отворени към нови технологии.



Съответно, колкото повече устройства позволяват връзка с глобалната мрежа, толкова повече време хората ще прекарват онлайн, а оттук насетне това ще направи интернет все по-атрактивно място за търговците. Това е една екосистема, която е пълна със зависимости. Компаниите действат по следния начин – ако искат да продадат нещо, те следват къде се намират потребителите. През последните години това място беше телевизията и съответно бизнесът инвестираше в тв реклама, но все повече хората преминават в интернет и затова търговците ще започнат да влагат пари в онлайн реклама.   
 
В България е-търговията не се ли развива повече към чуждестранните сайтове, защото българите намират по-евтини продукти, отколкото се внасят тук, а същевременно липсват достатъчно локални онлайн магазини?
 

- Това, което се случва в Германия, е, че колкото повече хора ползват интернет, толкова повече онлайн магазини се появяват. Съответно и повече немскоезично съдържание се качва в глобалната мрежа. Смятам, че същото ще се случи и в България и подобните на нея малки пазари, като Австрия например. Важното е да се достигне до една критична маса от потребители, която ще накара търговците да започнат да създават дигитално локално съдържание.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Американските производители на уиски страдат от европейските мита Американските производители на уиски страдат от европейските мита

Производителите в САЩ не могат да се възползват от най-силните дни на търсене на световния пазар

21 авг 2019, 1 прочитания

Airbnb отчете ръст на резервациите с над 30% през първото тримесечие Airbnb отчете ръст на резервациите с над 30% през първото тримесечие

Това е добър знак за компанията, която планира да излезе на борсата

21 авг 2019, 326 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шампионите в строителството

"Геострой" и "СК-13 холдинг" взеха призове за най-големи предприятия в сектора през 2012 г.

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство