Правителството намалява таксите за регистрация на фирми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството намалява таксите за регистрация на фирми

Правителството намалява таксите за регистрация на фирми

Приходите на Агенцията по вписванията ще намалеят с 22%

6363 прочитания

© Капитал Daily


Министерството на правосъдието предлага събираните от Агенцията по вписванията такси от бизнеса да бъдат намалени. Планираната промяна е разписана в проект за постановление на Министерския съвет, с което да бъдат внесени съответните изменения в тарифата за събираните от агенцията такси.

Сред най-съществените изменения са тези в размера на сумите, събирани при регистрация на фирми. Предлаганите намаления варират с от 5 до 400 лв. в зависимост от типа на дружеството, което се вписва в Търговския регистър. Понижение в дължимите такси се предвижда както при подаване на документите за вписване на място в агенцията, така и при подаването им по електронен път (виж таблицата).

Според изчисленията на правосъдното министерство ефектът от намаляването в размера на таксите би довел до свиване на приходите на Агенцията по вписванията с 22%. За периода от 1 септември 2012 г. до 25 август 2013 г. институцията е събрала такси за регистрация на фирми в размер на 19.01 млн. лв., като прогнозираното свиване в този обем е с 4.1 млн. лв.

Намаляване на приходите се очаква и по отношение на таксите, които се събират за вписвания в регистър БУЛСТАТ. За периода от 1 септември 2012 г. до 25 август 2013 г. реализираните приходи от подобни такси са в размер на 718.2 хил. лв., като прогнозираното свиване е с 24%, или близо 195 хил. лв.

От министерството предлагат и да отпадне възможността за експресно издаване на удостоверения за статута на имот, което в момента нормативно може да се случи в рамките на 8 часа. Аргументът е, че това носи висок риск от грешки, доколкото цялостното проучване на даден имот отнема повече време.

Предложенията са част от приетия от правителството пакет от мерки за намаляване на административната тежест над бизнеса. От подготвения доклад до правителството на правосъдния министър Зинаида Златанова става ясно, че идеите са съгласувани с Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Камарата на строителите, Българската асоциация на съдиите по вписванията, Нотариалната камара и Софийската адвокатска колегия.

Министерството на правосъдието предлага събираните от Агенцията по вписванията такси от бизнеса да бъдат намалени. Планираната промяна е разписана в проект за постановление на Министерския съвет, с което да бъдат внесени съответните изменения в тарифата за събираните от агенцията такси.

Сред най-съществените изменения са тези в размера на сумите, събирани при регистрация на фирми. Предлаганите намаления варират с от 5 до 400 лв. в зависимост от типа на дружеството, което се вписва в Търговския регистър. Понижение в дължимите такси се предвижда както при подаване на документите за вписване на място в агенцията, така и при подаването им по електронен път (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Дано мине. Ще е от полза.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    По-добре да премахнат банковите такси при плащането на такси за Търговския регистър, отколкото да правят подобни "чудеса", които ще доведът до затлачване работата на Търговския регистър.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Съзнателно се заобикаля проблемът с банковите разходи около Търговския регистър. Все още няма възможност да се плаща с кредитна карта или Ипей. За отбиване на номера на сайта присъства някакъв оператор-менте, при когото никой няма регистрация. Нищо чудно даже някой да изплюе камъчето в един момент, че на същия са дадени ексклузивни права за 50 години напред и развалянето на договора е свързано с 500 милиона лева неустойка, понеже еди-кой-си министър така го подписал. Но всичко е станало по законен път, разбира се, с обществена поръчка, в рамките на която само този кандидат е отговорил на условията. Странно ли ще е да го чуем, щом същото министерство си позволи да даде строежа на бъдещата съдебна палата във Варна на фирма за миене на стъкла, с оправданието че другите кандидати "не представили сертификат за предварителна проверка от ДАНС".

    Другият отдалеч избягван въпрос е този с внасянето на учредителен капитал за дружество по набирателна сметка. Напомням, че минималният капитал е 2 лева, но условието за сметката важи и за него. Наредбата, която следва да се промени, е на М-во на правосъдието и промяната, с която за дребни суми да не се изисква ефективно внасяне по банкова сметка, може да се осъществи за нула време. Въпреки това бъдете сигурни, че това няма да се случи. И занапред 2-та лева ще се внасят с половин ден разтакаване и 100 лева банкови такси, защото "едни наши момченца с банки ноу помагАха преди изборите и са неъ ка ъ им прайш сечено; днес на тееч' ти помогнат, утре тич' върнеш услугата, само така бате, че иначе живот грозен си е**л майката отсекъде! "

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#2:"Нефертити"]По-добре да премахнат банковите такси при плащането на такси за Търговския регистър, [/quote]

    Нека да не създаваме привилегии. Нека просто да се изравнят по възможности на плащане с другите и да не създават прецеденти. За тока и парното плащам на ипей преводна такса 3, 4, 5 стотинки - нищо против, предвид изрядната услуга. Ама тука хем цял банков превод, т.е. 1,50 от ДСК примерно, хем после сканираш платежното и им го прикачаш, за да си го "прихванат". Въртяхме, сукахме, накрая пак до хартията и скенера опряхме...Същият почерк на скудоуми, изостанали, технически полуграмотни люде, какъвто се забелязва още с влизането у нас по т.нар. "дезинфекционни гьолове", на които с престъргваш картера на колата и я оплискваш с тиня до дръжките на варатите за добре дошъл в Бананистан. Пак същият почерк и с т.нар. флашки по границите, за които самият министър разказва в автобиографичната си книга, че цялото време го лъжели, как щяло да бъде безжична мрежа и накрая мрежата се оказала вземаш флашката и безжично си пренасяш файловете до другата кабинка, ха-ха-ха!

    В някои моменти даже не става въпрос за разход на пари или за неудобства. Това с гьоловете и флашките по границите, онлайн плащане със сканиране и изпращане на платежно нареждане - звучат като вицове и са истинска обида за човешкия разум...

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Към списъка "обида за човешкия разум" добавям разбира се и внасянето на 2 лева учредителен капитал задължително в банкова сметка, срещу 100 лв банкови такси за откриване, внасяне 2 лв по касов път и 50 лв за експресно удостоверение (освен ако не ти се чака 3 дена за стандартна услуга). Пък после обикаляй и се хвали, че фирма у нас се открива за 3-4 дена и струва 55 лв . Само в банката е 3 дена и от 50 нагоре лева, както са го измислили. Но не дай Боже някой да опита да го промени - ще изкарат че самият Конституционен съд, заедно с този в Хага, ЕС и НАТО не разрешават никакви опростявания в процедурата. Поне 50 чиновника ще вземат думата, за да обяснят колко е удобно за предприемача сегашното положение. И не само удобно, но и единственото възможно...Даа, разбииира се, вярваме безусловно!

  • 6
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    До коментар [#2] от "Нефертити":

    Поне допреди 2 години в пълен разрез със изискването за разходопокривно формиране на таксите, приходите на Търговския регистър бяха около 4-5 пъти по-големи от разходите му, разликата отиваше като бонус за държавния бюджет, а регистъра се молеше да му отпуснат 200 хиляди лв да си ъпгрейдне сървърите, че да не блокира на всяко подаване на отчети и отделно дължеше сума пари на обслужващата ИТ фирма. Преди около година имаше известно намаление на таксите, така че превишението сигурно е паднало примерно на 2 пъти, така че има още за рязане. Схемата е подобна на Дунав Мост - такса "на око", моста се разпада без поддръжка, трафика (и съответно бизнеса и данъците) се удушава изкуствено, но бюджета "печели" XX милиона. Слава богу и там се вкара малко разум и ние намалихме на 2 евро преди 2 години, а румънците тази година със стиснати зъби - на 3 евро.

  • 7
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    До коментар [#5] от "cinik":

    Не споря, че изискването е идиотско и бумащината е излишна, но поне на мен откриване на набирателна сметка ми струва 10 лв и става за половин час. Преди закриването беше 5 лв по спомен, но виждам, че банката ми скоро е сложила 30 лв за закриване, която такса обаче отпада, ако се конвертира към разплащателна, каквато така или иначе ще е необходима.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "mrvip":

    60 лева за експресно удоствоверение за внесен капитал от сутринта до за след обяд, но пак не можаха да го издадат, защото шефът на клона го нямало този ден, а точно той разписвал. Така че познатите ми останаха на на нормална тарифа 35 за 3-дневна услуга, която обаче им свършиха за другия ден, защото бяха гузни за експресната. По-лошото е, че имаше чужденци съдужници, и тях като ги подпукаха: дай пълномощно за пред банка, ама то не може генерално пълномощно, ама хайде до нотариус, ама чужденец при нотариус - само със заклет преводач, ама 3 документа са ви наред, в 4-тия е сбъркана една дата...Хайде пак обратно...Всичкото това се случи, за да внесеш 50 лева уставен капитал. Той междувременно е 1 милион и 50 лева, но първото впечатление си остава първо. После обсъждаха пред мен, че работата с опростената регистрация била същата, като чейнч бюрата със щедрите курсове, които важали само за всеки 20-ти или само за суми над 100 000, или нещо друго, за да се избяга от ангажимента. С една дума, какво да ги правиш, мошеници по ген.....Ма нали вземат 500 лева, ще ги търпим и ще ги държим изкъсо, а стане ли над 500 ще си търсим други държави...

    И по-важното е, като гледаш Даниела Бобева, Зинаида Златанова, Мая Манолова...как мислиш, ще си направят ли изобщо усилието да се занимават с проблем от подобен характер? Напротив, според тях държва, в която няма размотаване по службите, е "разграден двор без ред". Опашки и размотаване са символ на реда и държавността.

  • 9
    vlasevmen avatar :-P
    vlasevmen

    Страхотно!!Това чаках да се случи в България.Още утре си хващам самолета и идвам да си открия пет фирми....

  • 10
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    До коментар [#8] от "cinik":

    Очевидно става въпрос за банкова референция, но аз съм регистрирал 3 ЕООД-та през последните 4 години и всеки път минавам без проблем с само с вносната бележка за капитала. Иначе на 100% подкрепям мисията ти да громиш държавните простотии и, ако имах време, с кеф бих ти допълнил списъка с още 100 неща. За "разградения двор" мога да дам пример с шефка на данъчно, която в прав текст мъмри служителка, че издава удостоверение по чл.87 за 1 ден, защото срока бил 7 дни и така "уронвала престижа на администрацията". Стандартната процедура е да дойдеш на седмия ден, да видят че ти изтича срока и да ти го разпечатат на момента за 2 минути.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK