Може ли едно назначение да се превърне в повод за прекратяването на 40-годишно партньорство? Такъв поне изглежда на повърхността случаят с най-голямата верига заведения за бързо хранене в света McDonald's и производителя на храни Heinz, чийто кетчуп веригата използва от десетилетия.

Смяна на собствеността

В началото на 2013 г. Heinz беше купена за 28 млрд. долара от инвестиционния фонд 3G Capital и управляваната от милиардера Уорън Бъфет компания Berkshire Hathaway. Смяната в собствеността доведе и до промени в управлението – още при финализирането на сделката за главен изпълнителен директор беше назначен Бернардо Хеес. Проблемът е, че новият мениджър, който реално пое поста през изминалата седмица, е бивш главен изпълнителен директор на един от основните конкуренти на McDonald's – третата по големина верига за бързо хранене в САЩ Burger King Worldwide.

"Вследствие на скорошните промени в ръководството на Heinz решихме с течение на времето да прехвърлим бизнеса си към други доставчици. Разговаряхме с Heinz и възнамеряваме да работим заедно за осигуряването на плавен и безпроблемен преход", съобщиха от McDonald's в петък. Веригата има над 34 хил. обекта по света, като очакванията са промяната да засегне най-вече заведенията им извън САЩ, тъй като сред ресторантите в страната единствено тези в районите на Питсбърг и Минеаполис използват продуктите на Heinz. Единственият коментар от производителя на кетчуп е, че компанията не коментира отношенията си с клиенти.

Скритите мотиви

Зад посочената като формален повод за прекратяването на взаимоотношенията мениджърска промяна вероятно стоят и други мотиви. В съобщението си от McDonald's посочват, че не очакват прехвърлянето да окаже ефект върху техния "бизнес, клиенти и страхотния вкус на храната в McDonald's". Въпреки тази увереност около сделката остават някои въпросителни. "Като се има предвид, че мнозина ценители смятат, че Heinz е най-вкусният кетчуп в света, изглежда пресилено да се твърди, че решението няма да окаже ефект", пише Huffington Post.

Изданието припомня, че някои анализатори започнаха да спекулират с възможността за прекратяването на отношенията между двете компании още през февруари, когато се появи новината за смяната на собствеността на Heinz. Догадките им се базираха на факта, че единият от новите собственици – 3G Capital, всъщност притежава и Burger King (фондът придоби веригата през 2010 г.). Така евентуалното спиране на доставките на кетчуп към конкурентната McDonald's се разглеждаше като потенциален инструмент за стимулиране на продажбите на собствената им верига.

В понеделник Burger King отчете осезаем ръст на нетната си печалба за деветмесечието – до 68.2 млн. долара (или 19 цента на акция) в сравнение с 6 млн. долара (или 2 цента на акция) година по-рано. Зад този резултат стоят свиването на разходите (с около 90% на годишна база) и по-високите приходи от продажби на обектите, които работят от повече от година – увеличението е с 0.9% спрямо година по-рано. Миналата седмица ръст с 0.9% на т.нар. сравними продажби отчетоха и от McDonald's.

Може ли едно назначение да се превърне в повод за прекратяването на 40-годишно партньорство? Такъв поне изглежда на повърхността случаят с най-голямата верига заведения за бързо хранене в света McDonald's и производителя на храни Heinz, чийто кетчуп веригата използва от десетилетия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове