Приходите на Apple растат, но печалбата се свива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на Apple растат, но печалбата се свива

Reuters

Приходите на Apple растат, но печалбата се свива

Забавянето на ръста на компанията изнервя инвеститорите

Юлиян Арнаудов
4261 прочитания

Reuters

© Robert Galbraith


Приходите на технологичния гигант Apple продължават да растат, но печалбата се свива за трето поредно тримесечие. Постъпленията на компанията през последните три месеца на фискалната година са 37.47 млрд. долара, в сравнение с 35.97 млрд. долара през същия период на предходната 2012 г. През периода юли - септември Apple е продала 33.8 млн. смартфона iPhone, което е с 26% повече спрямо същия период на предходната година. Въпреки по-големите продажби на основния продукт и по-добрите постъпления печалбата на компанията се свива от 8.22 млрд. долара през третото тримесечие на 2012 г. на 7.51 млрд. долара през настоящата година. Маржът на печалбата също се понижава от 40% на 37% през периода юли - септември спрямо същите три месеца през 2012 г.

На по-ниски обороти

Високата печалба на Apple продължава да предизвиква завист сред конкурентите в технологичната индустрия и не само там. Но забавянето на растежа й изнервя някои от инвеститорите.

"Apple е много здрава компания в момента", коментира Алекс Гауна, анализатор в JPM Securities, цитиран от Reuters. "Но ако погледнете последните няколко тримесечия и дори насоките за настоящото, ще видите, че тя вече не е същото бързо растящо дружество."

Компанията в момента разчита на нови продукти да стимулира продажбите и съответно да се върне към силните й времена на бурно развитие и силен скок на приходи и печалба, които преди надхвърляха очакванията на анализаторите. Надеждата на технологичния гигант е да подобри представянето си, като обнови портфолиото си от продукти, които би трябвало да стимулират продажбите през силния коледен сезон. Освен новите модели iPhone, които Apple пусна през септември, тя обяви и нова линия компютри Mac и два таблета iPad през октомври.

Тежък избор

Компанията е подложена на силен натиск от конкурентите си и е изправена пред тежък избор. Едната възможност е да пусне повече продукти, които да обхванат повече ценови сегменти и да запази пазарния си дял, но да загуби високите маржове на печалба. Другата е да продължи да разчита на високия клас с големите маржове, но постепенно да се превърне в нишов играч. За момента Apple се опитва да балансира, като пуска нови продукти с възможности да се конкурират в по-ниския сегмент като iPad Mini и iPhone 5C, но ги продава на по-висока цена от устройствата на останалите играчи. По-компактният таблет iPad Mini предизвика силен интерес, но и понижи маржовете на печалба на компанията. Предполага се, че той е основната причина да понижи печалбата, която Apple генерира от продажбите на таблети с 13% през последното тримесечие.

"Очаквахме по-високи маржове на печалбата", коментира Бриан Колело, анализатор в Morningstar, цитиран от Reuters. "С по-скъпите нови модели и ясното предпочитание на потребителите към iPhone 5S всички прогнозираме, че този показател ще се подобри през следващото тримесечие."

"Това е бързо нарастващ пазар и очевидно представлява проблем за Apple", коментира Теро Куитинен, независим технологичен анализатор за Alekstra, цитиран от New York Times. Той допълни, че компанията предпочита да жертва пазарния си дял за сметка на евтините таблети на Amazon и Google в стремеж да запази маржовете си на печалба.  

"Инвеститорите имат лоши спомени от компании, които решат да отстъпят пазарен дял при потребителската електроника", допълни Куитинен, като визира решението на Apple преди близо две десетилетия, с което компанията се фокусира повече върху печалбата на своите Macintosh компютри. Това доведе почти до изчезването на технологичния гигант, преди начело да се завърне покойният Стив Джобс.

Повече смартфони, по-малко компютри

Анализаторите очакваха Apple да продаде малко повече смартфони – 34.5 млн. броя през този период, но и прогнозираха по-слаби приходи - 36.9 млрд. долара. В края на настоящето тримесечие IT гигантът пусна два нови модела умни телефони – iPhone 5S и 5C, като отчете продажби от 9 млн. броя през първия уикенд.

Компанията е продала и по-малко от очакваното таблети iPad – 14.1 млн. срещу прогнозирани 15 млн. броя. Въпреки това те са със 100 хил. повече спрямо същия период на предходната година, когато продажбите на популярния таблет бяха 14 млн. броя. Продажбите на компютрите Mac също спадат от 4.9 млн. на 4.6 млн. броя.

Apple обяви и прогнозите за следващото тримесечие, в което се включват и силните откъм продажби коледни празници. През този период корпорацията от Купертино очаква приходи от 55 до 58 млрд. долара.

Финансовите резултати на Apple (в млрд. долара)
 Q3 2013Q3 2012FY 2013FY 2012
Приходи37.4735.96170.91156.5
Нетна печалба7;518;2237.0341.73
Марж на печалбата (в %)374037.643.8
Забележка: финансовата година на Apple приключва на 28 септември

Приходите на технологичния гигант Apple продължават да растат, но печалбата се свива за трето поредно тримесечие. Постъпленията на компанията през последните три месеца на фискалната година са 37.47 млрд. долара, в сравнение с 35.97 млрд. долара през същия период на предходната 2012 г. През периода юли - септември Apple е продала 33.8 млн. смартфона iPhone, което е с 26% повече спрямо същия период на предходната година. Въпреки по-големите продажби на основния продукт и по-добрите постъпления печалбата на компанията се свива от 8.22 млрд. долара през третото тримесечие на 2012 г. на 7.51 млрд. долара през настоящата година. Маржът на печалбата също се понижава от 40% на 37% през периода юли - септември спрямо същите три месеца през 2012 г.

На по-ниски обороти


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Вече отдавна не са уникални. Самсунг и останалите тепърва ще им отнемат пазарни дялове.

  • 2
    merch0 avatar :-|
    merch0

    Инерцията която остави Стив е на изчерпване. Просто ще се превърнат в нормална компания като Самсунг, НТС и т.н. Това е разликата м/у добрите мениджъри и тези които са наистина уникални.

  • 3
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    бе вие гледате ли какво пишете,това е компанията с най-голям кешов резерв в света,на планетата.Имате ли си идея какво значи това?

  • 4
    merch0 avatar :-|
    merch0

    До коментар [#3] от "korki":

    Аз говоря от гледна точка на креативност и иновация. Когато се появи първият iphone беше нещо изключително новаторско, като концепция, като интуитивност. Като погледнем последния iphone сравнен с 5 или дори с 4с, колко са иновативните неща ? Един пръстов четец, по бърз процесор, по добра камера. Последните две дължащи се на напредването на технологията, а не някакво иноваторство.
    Няма я страстта към създаването перфектният продукт, като пример мога да дам, че много силно се съмнявам Стив Джобс да беше одобрил пускането на 5-цата с това недоразумение наречено "Maps" и този корпус който се драска с поглед.

  • 5
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “Въпреки по-големите продажби на основния продукт и по-добрите постъпления печалбата на компанията се свива от 8.22 млрд. долара през третото тримесечие на 2012 г. на 7.51 млрд. през настоящата година.”

    Нормално е!
    Колкото по жестока е конкуренцията, толкова по изпилени стават печалбите - пък и Apple вкара iPhone 5c, ориентиран в друг ценови сегмент.


    [quote#4:"merch0"]Последните две дължащи се на напредването на технологията, а не някакво иноваторство.[/quote]

    Вярно че продуктите, които посочвате са еволюционни, но такава е диалектиката на нещата. Дано когато момента за качествен скок дойде в Apple са на нивото на Стив! Ако бъдат, няма от какво да се притесняват!

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Колеги, Апъл има достатъчно пари в Европа които не иска да прехвърли в САЩ поради данъчното облагане. Все пак данните които се публикуват са продукт на финансово-счетоводните служби на корпорацията които работят в "изпреварващ" режим по отношение облагането на корпоративната печалба, така че някак си не се безпокоя за Апъл, поне за момента. Освен от Карл Айкан...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK