Европейският авиационен консорциум EADS планира свиване на работните места и разходите във военното си производство, страдащо от намалените бюджети за отбрана в региона, съобщи Financial Times. Кристиян Шайер, отговарящ за военните продажби на EADS, коментира пред изданието, че загубата на работни места е неизбежна предвид предприетите промени в структурата и обединяването на някои подразделения, предприети след провала на плановете за сливане с британския производител на военна продукция BAE.
План за преструктуриране
По-рано тази година EADS обяви, че ще приеме името на най-успешния си продукт – пътническите самолети Airbus, и ще обедини под една шапка подразделението си за военна продукция Cassidian, звеното за сателитни технологии Astrium и Airbus Military, произвеждащо военни транспортни самолети. "Очакваме да постигнем синергии по отношение на разходите, което означава да преразгледаме припокриващите се функции. Имаме намерение да водим хармоничен диалог с акционерите си от самото началото на тези процеси", заявява Шайер.
Консорциумът ще трябва да съумее да задържи подкрепата и на политиците и синдикалните организации, особено в Германия, където е съсредоточена основната част от военното производство. Бизнесът, включващ производство на изтребители, ракетни системи и сателити, генерира 14 млрд. евро приходи годишно и ангажира 45 хил. служители, но е силно зависим от няколко големи правителствени клиента. "Тъй като правителствата са клиентите в този бизнес, мениджмънтът трябва да действа разумно. Малко е вероятно да предприемат затваряне на мощности в Европа и значителни съкращения на работна сила", отбелязва Стефан Майхл, анализатор в Landesbank Baden-Württemberg.
Кризата и политиката на бюджетни икономии доведоха до значимо свиване на военните разходи в повечето европейски страни, макар това да е тенденция още от началото на века. По данни на Европейската комисия между 2001 и 2010 г. страните в ЕС са свили военните си разходи от 251 на 194 млрд. евро. Бъдещето на военната индустрия изглежда още по-мрачно, тъй като експертите не очакват страните в региона да предприемат мащабни програми за превъоръжаване в идните 10-15 години.
И агнето цяло, и вълкът сит
Въпреки свиването на военните си разходи държави като Франция и Германия реагират мудно на желанието за консолидация на сектора, освен това не искат да допуснат загуба на работни места и технологични отбранителни възможности, които са и средства за геополитическо влияние. "През миналата година загубихме значителен обем поръчки от Германия – от транспортни самолети A400m, през хеликоптери до безпилотни Euro Hawk. Става въпрос за милиарди евро. Не искам дори да говоря за Eurofighter", коментира изпълнителният директор на компанията Том Ендърс, цитиран от Sueddeutsche Zeitung.
"Това няма как да остане без последствия. Какво ще се случи в заводите в Германия зависи в голяма степен от ситуацията с поръчките от Берлин. Поръчките за износ помагат, разбира се, но не променят фундаменталната картина", добавя той. Ендърс също така изтъква, че преструктурирането не може да се случи без тежки мерки. Анализаторите не очакват предстоящите промени да са радикални колкото преструктурирането от 2007 г., когато бяха съкратени 8 хил. работни места, а разходите бяха свити с 3 млрд. евро. Консорциумът ще трябва да потърси начин за повишаване на маржовете на печалба в отбранителния бизнес, които са едва 6.7%. Наскоро EADS спечели военна поръчка на стойност 10 млрд. долара от Обединените арабски емирства, но тя може само временно да компенсира свитото търсене в Европа.
Европейският авиационен консорциум EADS планира свиване на работните места и разходите във военното си производство, страдащо от намалените бюджети за отбрана в региона, съобщи Financial Times. Кристиян Шайер, отговарящ за военните продажби на EADS, коментира пред изданието, че загубата на работни места е неизбежна предвид предприетите промени в структурата и обединяването на някои подразделения, предприети след провала на плановете за сливане с британския производител на военна продукция BAE.
1 коментар
Реалните пари на ЕАДС се правят от износ и от поддръжка. Е, може и да принудят чрез НАТО "новобранците" в ЕС да купят по дузина изтребители, но за съжаление в тази борба ще участват и американците. Лошо.