Lafka: Софийски потайности

Lafka: Софийски потайности

Или как ще протече голямото раздаване на малките обекти в столицата

Десислава Николова, Паулина Михайлова
34562 прочитания

© Велко Ангелов


Може би е съвпадение. А може би е план. Но в търговията с цигари и вестници в София определено се случват поредица неща, които говорят за готвена промяна. Може би за добро. А може би за създаване и бетониране на един нов монопол - този на "Булгартабак" и по-скоро групата около него. При всички положения резултатът ще е видим много скоро.

Първо - веригата за продажби на цигари и вестници на дребно Lafka, след като отвори десетки обекти в много градове, е на път да се разрасне и в София. Още през пролетта източници от столичната община признаха, че такива заявки има, при това за множество обекти. За такова намерение говори и масираната рекламна кампания на веригата в целия град. Lafka е собственост на "Табак маркет" - дружество на "Булгартабак" и "Благоевград БТ", като цигареният холдинг официално е на руската VTB, а практически е поделен между нея, собственика на КТБ Цветан Василев, депутата Делян Пеевски и акционерите на "Винпром Пещера". Второ - през ноември предстои общината да вземе решение как ще процедира с обектите по спирките на градския транспорт в София - да бъдат ли отдавани за стопанисване на частни компании и как.
И трето - в същото време стартират дългоочакваните нови конкурси за отдаване под наем на петната за павилиони в столицата.

Така натрупалите се събития може само да приличат на разчистване на столичния терен за Lafka. Но сегашните участници на този пазар вече са притеснени. "Това е грандиозен план за създаване на монопол върху търговията на дребно с цигари и вестници, който да се интегрира с рекламната дейност в София", твърди например Иво Иванов, председател на Сдружението на собствениците на преместваеми обекти.

Спирка по желание

Информацията, че "Табак маркет" е поискала да отвори павилиони по спирките на градския транспорт в София, стана известна още през април. Тогава главният архитект на столицата Петър Диков потвърди пред "Капитал", че фирмата е проявила такова желание. И, пак по думите на Диков тогава, трансформация на спирките наистина ще има. Сега проектът се придвижва още напред. Според Диков всички спирки на надземния градски транспорт са разделени на три групи, според бъдещия си вид. Първите ще са само със спирков знак (колона и информационна табела), вторите ще представляват навес, а третите - навес плюс павилион. По думите на главния архитект, той вече е утвърдил типовите проекти за трите модела и оттук нататък решението за стопанисването им предстои да се вземе от общината, а отговорник за проекта е зам.-кметът Любомир Христов, чийто ресор е "Транспорт и транспортни комуникации". "Предстои в средата или края на ноември да бъде направен анализ на възможностите и да се вземе решение за стопанисването на обектите", каза Христов. "Нямаме оферта от "Булгартабак" или "Табак маркет", каза зам.-кметът. И според него, и според главния архитект, вариантите са наем или концесия, като логично е за спирките навеси интерес да има от рекламни агенции, а за тези с киоски - от търговци на цигари и вестници.

Предвид мащабния проект Lafka (според няколко независими един от друг източници на вестника общият обем на инвестициите в него е около 150 млн. лв.), собствениците на веригата ще са естествен кандидат за концесията или наема на спирките от третия тип - засега няма информация за точния им брой. От начина, по който обектите ще бъдат предложени, ще стане ясно дали изобщо общината ще даде шанс на други кандидати. Ако спирките бъдат "оферирани" ан блок или разделени на два големи лота (каквито са очакванията в бранша), това ще е ясен сигнал, че софийската община директно облагодетелства търговската фирма на "Булгартабак". Такава беше схемата, по която Lafka отвори десетки обекти в голям брой градове в страната. Общинските петна бяха дадени на "Табак маркет" след конкурси, чиито условия обаче директно бяха преписани от инвестиционните предложения на фирмата, получени преди това при кметовете: да се дадат всички места накуп, с предплащане на наемите за десет години напред, веднага след като договорът бъде подписан, и ангажимент след изтичането на този срок самите павилиони да бъдат прехвърлени на общината. По приблизително един и същ начин сценарият се разви в над десет града в цялата страна. Според официална информация от мениджмънта на Lafka, публикувана в два ежедневника наскоро, веригата има покритие в 14 града, работещите й обекти в София са 26, а тези с предстоящо откриване - 10. Ако през ноември и София реши да търси един инвеститор за всички спирки, очевидно сценарият ще е приложен отново едно към едно.

Голямата метла

Паралелно с раздаването на спирките в София точно сега започва и процес по разчистване на другите павилиони.

Наредбата за преместваемите обекти и рекламата на Столична община е от 2007 г., като оттогава голяма част от текстовете й и решенията, взети на нейно основание, са оспорени в съда, поради ненапълно законосъобразния начин на приемането й (чисто процедурно). Затова и в момента предстои да бъде приета нова такава наредба, чийто текст е публикуван на страницата на общината за обществено обсъждане. Според експерти, запитани от "Капитал", съществени промени в проекта спрямо досегашните правила, няма. Идеята е просто наредбата, както и решенията и договорите на базата на текстовете й, да бъдат по-устойчиви юридически. Както и досега действащият акт, тя предвижда общинските петна за поставяне на преместваеми обекти да бъдат отдавани под наем след конкурс. Всъщност всички павилиони в София, или по-точно местата за тях, трябва да бъдат отдадени именно след такъв конкурс от районната община. Към момента сроковете на договорите с частните стопани на въпросните петна отдавна са изтекли, като от години насам те се подновяват с анекси месец за месец в очакване на новите конкурси. Именно това раздаване започва сега.

"Конкурсите се правят по реда на наредбата за общинската собственост. И вече са започнали в някои райони на София.", обясни арх. Петър Диков. "Новите схеми с местата за преместваемите обекти вече са одобрени както от мен, така и от районните администрации, и са публични", добави той. "Смятам, че съществуващите павилиони в столицата са прекалено много. Градът е препълнен. В новите схеми броят им е намален с 30%".

Така, с един замах, броят на будките в столицата ще бъде намален с една трета, а в същото време ще се създадат нови.

Както може и да се очаква, промените не минават без недоволството на сегашните наематели на киоските. "Арх. Диков вземаше схемите и задраскваше поне половината обекти (понякога и повече) и задължително винаги по-големите (над 40 кв.м), а после "утвърждаваше схемата". Понеже кметовете на райони с нищо не бяха заинтересувани да отстояват присъствието на обектите в схемите, най-често се примиряваха и рядко имаше някакви преписки. Повечето задраскани петна обаче са на възлови места - спирки, кръстовища, алеи", казва Иво Иванов,  председател на Сдружението на собствениците на преместваеми обекти. По думите му, районните администрации не обясняват на търговците защо са в схемите или не са, нито какво да предприемат.

"Разчистването на терена вече започна", казва Иво Иванов. "Премахват съществуващи обекти един по един - на някои места обект по обект, другаде - чрез вдигане на наеми, чрез покани за доброволно събаряне на павилионите (Витоша) или чрез уведомителни писма, че договорът за наем е изтекъл."

"В момента в нашето сдружение членуват наемателите на 1600 обекта. Всички разбираме, че става въпрос за сценарий, който да премахне дребния бизнес в София. Главната линия на сценария се върти около идеята една крупна компания да се сдобие с около 1000 павилиона, в които да се продават цигари, вестници, алкохол и на тези площи да се рекламира", казва Иванов. По думите му, тъй като общината смята, че за сегашните наематели не трябва да има преференции в предстоящите конкурси, в крайна сметка те ще се проведат за много петна накуп, а не за всяко поотделно, което ще елиминира от пазара малките фирми. А накрая някой в общината ще се окаже герой, защото е намерил в лицето на "Булгартабак" стратегически инвеститор, обновил града с нови павилиони. "Проблемът е, че това ще стане за сметка на около 10 хил. работни места и хора, които дълги години са внасяли наеми и данъци в общината и са били нейни лоялни партньори", смята Иванов.

А сега да сумираме

Ако се наложи експанзията на Lafka в страната и София с проекто-закона за ограничаване на продажбата на дребно на цигари до специализирани обекти, картината става кристално ясна: почти пълен монопол на групата около "Булгартабак" в този бизнес. Както наскоро председателят на бюджетната комисия в парламента Йордан Цонев обясни, тази промяна ще остане за догодина, тъй като в момента "няма готовност" за въвеждането й. Очевидно под "готовност" в случая се има предвид именно да бъде приключено раздаването на местата за продажба на цигари и завършването на проекта на "Булгартабак".

Ами останалите? - Няма нужда да гадаем. Тепърва те ще бъдат обявени за дребни, грозни и вредни. С аргумента, че през тях минават безбандеролните цигари, че загрозяват лицето на града, че са разнородни, тенекиени и в крайна сметка - неевропейски. И ще бъдат принудени да си отидат.

Но нека не бързаме. Може би става въпрос за съвпадение. Принципно би трябвало да има честни и прозрачни конкурси за отдаване под наем на всеки обект, с избраните партньори да бъдат сключени договори, те съответно да имат сигурност и предвидимост за инвестициите си и тяхната възвращаемост, и едва тогава - да бъдат наказвани ако видът им не отговаря на одобрения проект. Без значение кой кой е. Всичко друго би означавало отглеждане на нов монопол. А това е неевропейско.  

Конкурентите - много, но малки

По данни на Агенция "Митници", обектите с валидни разрешителни за търговия с цигари са около 19 хил. в България. Но това не означава, че всички те упражняват това си право. Броят на желаещите да получат разрешително обаче напоследък се увеличава, сочат данните на митниците.

Като специализирани вериги за търговия с цигари и алкохол се очертават немного на брой фирми, предимно в София. По данни на Българската асоциация на търговците с тютюневи изделия (БАТТИ) това са "Аванти", "Айсберг", "Дринкс мания", Alcohol & Tobacoff, Ballantines, Kinki, Inmedio и Relay. Последните две са на Lagardere Services. По информация от компанията цигари се продават в около 70 нейни обекта в България. Според Александър Василев, един от съсобствениците в "А и А трейд" - притежатели на Alcohol & Tobacoff, веригата има 25 обекта в София, предимно в центъра и по-скъпите квартали. По информация от сайта на "Аванти" обектите й са 26.

По данни на БАТТИ нито една от специализираните вериги в момента не надвишава като брой 30 обекта. Тоест пазарът на дребно е изключително конкурентен (ако изобщо не броим магазините за хранителни стоки, веригите такива и бензиностанциите).

На дребно и на едро

Промяна в основните дистрибутори на цигарените компании като цяло няма. Единственото "движение" е при "Булгартабак". В градовете все по-голяма част от продукцията се разнася не от ексклузивния дистрибутор "Табак лоджистик груп" (ТЛГ), а от "Табак маркет". От своя страна тя пък е собственик и на павилионите Lafka. В рамките на четирите най-големи града в страната продуктите на Philip Morris се дистрибутират от Kaven Orbico, докато в по-малките населени места разнасянето е поето от ТЛГ. Същият дистрибутор доставя и част от продуктите на Imperial Tobacco. Пловдивската "Табако трейд", която в София е представена от "ВАТ 94", основно работи с международните компании и доставя ексклузивно продуктите на British American Tobacco, Japan Tobacco International, както и Imperial Tobacco и Karelia. Според представител на световен концерн причината толкова компании да ползват дистрибутора е, че неговият модел на работа отговаря на изискванията им, лоялен и коректен партньор е и спазва установените договорки. Imperial Tobacco и Karelia като цяло използват няколко от националните дистрибутори. "Лилия табако" е основен разпространител на Karelia. "Болкан едвъртайзинг енд дистрибюшън" също доставят част от продуктите на Karelia и Imperial, а отскоро станаха ексклузивен търговец на едро за София на "Кинс Табако". Част от международните концерни доставят директно продуктите за свои ексклузивни партньори – хипермаркети, хотели, големи ресторанти и заведения.

Може би е съвпадение. А може би е план. Но в търговията с цигари и вестници в София определено се случват поредица неща, които говорят за готвена промяна. Може би за добро. А може би за създаване и бетониране на един нов монопол - този на "Булгартабак" и по-скоро групата около него. При всички положения резултатът ще е видим много скоро.

Първо - веригата за продажби на цигари и вестници на дребно Lafka, след като отвори десетки обекти в много градове, е на път да се разрасне и в София. Още през пролетта източници от столичната община признаха, че такива заявки има, при това за множество обекти. За такова намерение говори и масираната рекламна кампания на веригата в целия град. Lafka е собственост на "Табак маркет" - дружество на "Булгартабак" и "Благоевград БТ", като цигареният холдинг официално е на руската VTB, а практически е поделен между нея, собственика на КТБ Цветан Василев, депутата Делян Пеевски и акционерите на "Винпром Пещера".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


46 коментара
  • 1
    iwonow1 avatar :-P
    iwonow

    Тези лафки дали горят добре ? Вестници , цигарки , алкохолец - мисля , че да-а-а ... Може би скоро ще разберем - както се канят да оставят без хляб маса народ ...

  • 2
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_
    • -113
    • +25

    И какъв е проблема,че Булгартабак ще кандидатстват за концесия на спирките на градския транспорт? Това да развиват собствена мрежа от обекти е съвсем естествен начин да се борят с силата на големите тютюневи концерни.Който предложи най-изгодни условия за концесия на спирките той да я получи.И няма опасност да станат монополисти,защото в София има много дребни обекти или такива на други вериги,така е в една пазарна икономика.

  • mich
    • -16
    • +132

    имам малка идея с краткото заглавие АЗ НЕ ПАЗАРУВАМ ОТ " ЛАФКА" Ами ако такива както мен станат много , какво ли ще стане ???

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Всъщност в Пловдив се разраснаха много бързо, но наистина спирките са направени красиво и функционално. Между другото преди това имаше един друг самодеец, който ги беше спечелил, но искаше без да вложи пари да печели. Естествено остават проблемите, неспазено разстояние до училища за продажба на цигари и алкохол, но поне до момента позитивите са повече от негативите. Все пак който и да го прави се искат много пари, да му мислят "нон-стопите", до няколко години са пътници.

  • 5
    ms_pain avatar :-|
    ms_pain

    Проблемът на разрастването е да е честно, а не за сметка на всички останали

  • 6
    plf avatar :-|
    plf

    До коментар [#2] от "simeonov_":

    Когато искаш да си купиш цигари не произведени от тази група, а няма друг който да ти ги продаде - тогава пак си задай въпроса който си постнал тук.

  • 7
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    И какво казва Комисията за защита на конкуренцията по въпроса ? Има ли монопол , има ли договаряне , има ли подкупи ?

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    И "сегашните играчи" не са за хвалба. Като почнем оттам, че наемите масово са определяни въз основа на предвидливо заковани за 15-20 години напред договори от инфлационните времена (там, където изтече информация за точните цифри, се говори за 6 стотинки на кв.м. или нещо от този сорт). Второ, какво означава ръждясала будка на най-тясното място, подпряна на тухли четворки или на купчинки от строшени плочки, в която се продават несесери, нокторезачки, комплект игла, конец и копче за 1 лев, 3 чифта джапанки за 5 лева, долни гащи, наполеонки, камъчета за запалка..... До неотдавна на Лъвов мост и на Хладилника се забелязваха и табелки "Вадим бримки!"....Това означава, че днешните ползватели нямат други намерения, след като са прибрали достатъчно до момента. Същото е положението и с маршрутките, същото е и с красотите на пл. "Славейков"

  • 9
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    Аз пасувам на Лафка.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал