Борсовите дебюти са новата страст на инвеститорите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борсовите дебюти са новата страст на инвеститорите

Twitter е най-очакваният борсов дебют в технологичния сектор след този на Facebook

Борсовите дебюти са новата страст на инвеститорите

Октомври е бил най-силният месец за IPO-та в САЩ от 2007 г.

2191 прочитания

Twitter е най-очакваният борсов дебют в технологичния сектор след този на Facebook

© Reuters


Интересът на инвеститорите в САЩ към първичните публични предлагания (IPO) е достигнал най-високите си нива от кризата насам, а треската около дебютиращите на борсата компании започва да напомня ситуацията от края на 90-те години на миналия век, пише Wall Street Journal. Октомври е бил месецът с най-много IPO-та от 2007 г., като 33 компании са набрали над 12 млрд. долара от борсата. Още в първата седмица на ноември се очакват дузина борсови дебюта, включително този на Twitter, който ще е най-големият в интернет сектора след този на  Facebook през май 2012 г., когато социалната мрежа набра 16 млрд. долара.

Световна тенденция

От началото на годината 190 компании в САЩ са излезли на борсата, като набраните средства достигат 49.2 млрд. долара. С това е надминат резултатът за периода януари - октомври 2012 г., когато са били проведени 132 IPO-та на стойност 45 млрд. долара. С това САЩ застигат тенденцията от Европа, където през първите девет месеца на годината първичните публични предлагания се бяха утроили. Пазарите на Стария континент запазиха темпото и през октомври, когато най-знаковото IPO бе на британските държавни пощи.

Акциите на Royal Mail поскъпнаха с над 70% над първоначалната си цена, което обаче е по-скромен резултат от Container Store Group, чиито книжа се оскъпиха със 101% в първата си търговска сесия в петък. Според данните на Dealogic от началото на годината шест компании са успели да удвоят стойността си в първия си ден на Wall Street, което се случвало само осем пъти за предишните 12 години. Средно акциите на новите компании в САЩ тази година са постигнали ръст от 30%.  

Ентусиазмът за закупуване на акции от нови публични компании е поредният знак на жаждата на инвеститорите за активи с потенциално висока възвращаемост.

В момента повечето сравнително сигурни инвестиции дават скромни приходи предвид крехкото икономическо възстановяване и паричната политика на Федералния резерв, която поддържа ниски лихвени нива. Много от дебютиращите на борсата фирми не са печеливши, но инвеститорите са готови да рискуват, особено в технологичния сектор, където се счита, че някои компании имат потенциал да променят цялата индустрия.

Възраждане или нов балон

Някои анализатори виждат в интереса към новите компании знак, че IPO пазарът се възстановява след пет години застой и отново може да възвърне ролята си на източник на капитал за компании, целящи разширяване на дейността си. Други обаче предупреждават, че ръстът на финансовите пазари, който е резултат повече от инжектирането на ликвидност от страна на Фед, отколкото от подобрена рентабилност и икономически растеж, навлиза в опасна територия. "Когато иначе интелигентни инвеститори ме питат не кои компании са добри, а в кое  IPO могат да участват, това искрено ме плаши", споделя Марик Ламкин, инвестиционен консултант в Louisville. Той отбелязва, че не препоръчва на клиентите си участие в IPO, тъй като  излизащите в момента на борсата компании не изглеждат като добра инвестиция сами по себе си. Повечето компании също така заявяват, че ще използват приходите си от борсата, за да изплащат дългове към частните си инвеститори, вместо да инвестират в експанзия на бизнеса.

От началото на 2013 г. 61% от провелите IPO компании в САЩ са били на загуба за 12-те месеца, предхождащи борсовия им дебют. Това е най-високият процент от 2000 г. - същата година, когато индексът Nasdaq Composite достигна най-високото си историческо ниво от 5048.62 пункта. В петък показателят затвори на ниво от 3922.04 пункта. Средната стойност на IPO-ата тази година е пет пъти продажбите на компаниите за последните 12 месеца – най-високото съотношение от 2007 г. Все пак сегашният ръст не може да се сравнява с годините преди избухването на дотком балона. През 1999 и 2000 г. средната стойност на IPO-тата е надвишавала 25 пъти годишните приходи. През 1999 г. пък 22% от 536-те компании, излезли на борсата в САЩ, са удвоили стойността си в първия ден, докато засега през тази година са само 3%.

Интересът на инвеститорите в САЩ към първичните публични предлагания (IPO) е достигнал най-високите си нива от кризата насам, а треската около дебютиращите на борсата компании започва да напомня ситуацията от края на 90-те години на миналия век, пише Wall Street Journal. Октомври е бил месецът с най-много IPO-та от 2007 г., като 33 компании са набрали над 12 млрд. долара от борсата. Още в първата седмица на ноември се очакват дузина борсови дебюта, включително този на Twitter, който ще е най-големият в интернет сектора след този на  Facebook през май 2012 г., когато социалната мрежа набра 16 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK