Пътниците на морските летища се увеличават
37 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътниците на морските летища се увеличават

След откриването на новия пътнически терминал във Варна (на снимката), скоро трябва да заработи и новият терминал в Бургас

Пътниците на морските летища се увеличават

Столичната аерогара изостава по някои показатели от Бургас и Варна

Калина Горанова
5187 прочитания

След откриването на новия пътнически терминал във Варна (на снимката), скоро трябва да заработи и новият терминал в Бургас

© Fraport


Пътниците на летищата във Варна и Бургас нарастват. Това се вижда от отчета на концесионера Fraport за трафика за деветмесечието на 2013 г. През бургаската аерогара са преминали 4.6% повече пътници спрямо същите месеци за изминалата година и достигат 2.432 млн. души. Във Варна увеличението е по-голямо – 7.3%, а пътниците са 1.228 млн. души.

Така двете черноморски летища, взети заедно, изпреварват летище София по брой на пътниците с около 1 млн. души, като само това в Бургас се движи с около 250 хил. след София. Трябва обаче да се вземе под внимание, че те са предимно сезонно заети и столичната аерогара може да навакса през последните месеци.

Изравняването на показателите на база брой пътници се забелязва от миналата година, когато за 2012 г. Варна и Бургас имаха аналогичен пътникопоток с летище София – около 3.5 млн. души. И докато при морските летища тенденцията е възходяща, броят на пътниците на столичното намалява, макар и с малко. През 2012 г. например трафикът намалява спрямо 2011 г. с 0.2%. Сега според отчетите на държавната компания за деветмесечието броят на пътниците намалява с 0.4%.

Новост по морето

Предпоставки трафикът по морето да расте още ще има и след пускането на новите пътнически терминали във Варна и Бургас, част от ангажиментите на концесионера. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер". През миналата година концесионерът завърши изграждането на пистата във Варна, а тази насочи усилията си върху строежа на двата пътнически терминала след известно забавяне на проектите. Терминалът във Варна вече е открит, а пускането в експлоатация на този в Бургас предстои съвсем скоро, като цената на двата проекта е общо 150 млн. лв.

Печалбата е в имота

Освен при пътниците друга тенденция в полза на морските летища има и при финансовите резултати. Компанията концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" успява да изпревари столичната аерогара както по приходи, така и по рентабилност при равен брой на пътниците. През 2012 г. приходите на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са в размер на 123 млн. лв., а печалбата й е 24 млн. лв. "Летище София" завършва годината с приходи от 101.7 млн. лв. и печалба 9.4 млн. лв. (за 2011 г. тя е била 12.2 млн. лв.)

Тази година резултатът на столичното летище ще бъде по-добър, но заради еднократни сделки, които не са свързани с реалната дейност на компанията. В края на септември "Летище София" отчита по-добри резултати заради продажба на земи. Печалбата на компанията за деветмесечието е 10.9 млн. лв., като от тях 7.9 млн. лв. са от продажба на земя.

До редакционното приключване на броя от летището не отговориха за кой терен става въпрос. През пролетта обаче Министерският съвет в оставка даде съгласие за продажба чрез пряко договаряне на идеални части от недвижим имот от 160 дка, собственост на "Летище София", отреден за карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница, намиращ се в местността Летищен комплекс – София. Като аргумент за продажбата беше посочено, че интензивното и разкъсано застрояване върху терена и изградената транспортна инфраструктура възпрепятстват летището да изгражда в имота сгради и съоръжения за дейностите си. Така имотът генерира единствено разходи под формата на данъци и за поддръжка на инфраструктура за достъп. Едновременно с това авиокомпания "Хемус ер" (част от групата "Химимпорт"), която притежава идеални части от посочения имот, е заявила желание да придобие останалите свободни идеални части.

Статията е редактирана на 10. 12. 2013 г.


7 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Нагледен пример за разликата между частното и държавното управление. 1,7 млн. годишна печалба за единственото летище на столицата на средноголяма държава от ЕС, с два терминала, със сума заварени по наследство т.е. отдавна отчислени за счетоводни цели активи и нов терминал, за който средствата бяха наполовина подарък от програма ИСПА. Накрая 1,7 млн. печалба - супер направо! Да не са го обединили междувременно с БДЖ, с цел "перспективното в системата да подпомогне социално закъсалото, защото пазарът е изкривен и трябва държавата да го изправи"?

    В съседната на летището постройка на РВД нещата не са по-розови, там 163 милиона лева годишни въздушни такси за прелитане над наша територия, при нула материални разходи, се плячкосват еждгодно до степен такава, че накрая едвам връзва нулата. Мисля, че само фонд "Работна заплата" изяжда 2/3 от приходите, като повечето работници са подставени лица и имат задачата да убият 8-те часа без да отговарят на въпроси, а накрая на месеца да си отчетат възнагражденията от по 20 хиляди лева на партийната каса, която ги е поставила.

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    туризмът му е майката !!!

  • 3
    schiller avatar :-|
    СДС

    Столичната аерогара изостава по някои показатели от Бургас и Варна
    ........
    Не само аерогарата, въобще София изостава, въпреки че целокупният републикански бюджет се излива само там, а Варна е осатвена на самотек.
    Геополитика, столицата лежи на задника на географията, няма кой да мине оттам, пък и за какво?
    Варна и Бургас са порти към Света, широкият, не шопският.

  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica

    Какви глупости пишете чак се просълзих.
    Вижте какви полети има от Варна по редовни линии и да ги сравним на 6 месечни периоди,летище Пловдив може и да излезе на второ място след летище София.Един от проблемите на Варна е трудния достъп,то полети,пътища,влакове трагедия пътуваш винаги 6часа-това е

  • 5
    beatles avatar :-P
    beatles

    много обичам такива изказвания......летищата по морето били изпреварили летище софия, края на септември месец....
    pretty fucking obvious !!
    след края на летния сезон, когато всъщност е пика на моерските летища, обслужвани главно от чартъри
    шо не направите статистиката април месец, а?

  • 6
    lubka2 avatar :-|
    Карамазова

    До коментар [#4] от "nogica":

    По-скоро можем да се просълзим от твоите глупости. Догодина още по-добре да бъде!

  • 7
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#6] от "Карамазова":
    Може и да е много удобно да пътуваш Варна -София със самолетче,но направи връзка с редовните сутрешни полети за Европа и тогава се просълзявай от глупостите ми или като кацнеш се добери до Варна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK