С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 6 ное 2013, 18:56, 4998 прочитания

Пътниците на морските летища се увеличават

Столичната аерогара изостава по някои показатели от Бургас и Варна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пътниците на летищата във Варна и Бургас нарастват. Това се вижда от отчета на концесионера Fraport за трафика за деветмесечието на 2013 г. През бургаската аерогара са преминали 4.6% повече пътници спрямо същите месеци за изминалата година и достигат 2.432 млн. души. Във Варна увеличението е по-голямо – 7.3%, а пътниците са 1.228 млн. души.

Така двете черноморски летища, взети заедно, изпреварват летище София по брой на пътниците с около 1 млн. души, като само това в Бургас се движи с около 250 хил. след София. Трябва обаче да се вземе под внимание, че те са предимно сезонно заети и столичната аерогара може да навакса през последните месеци.


Изравняването на показателите на база брой пътници се забелязва от миналата година, когато за 2012 г. Варна и Бургас имаха аналогичен пътникопоток с летище София – около 3.5 млн. души. И докато при морските летища тенденцията е възходяща, броят на пътниците на столичното намалява, макар и с малко. През 2012 г. например трафикът намалява спрямо 2011 г. с 0.2%. Сега според отчетите на държавната компания за деветмесечието броят на пътниците намалява с 0.4%.

Новост по морето

Предпоставки трафикът по морето да расте още ще има и след пускането на новите пътнически терминали във Варна и Бургас, част от ангажиментите на концесионера. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер". През миналата година концесионерът завърши изграждането на пистата във Варна, а тази насочи усилията си върху строежа на двата пътнически терминала след известно забавяне на проектите. Терминалът във Варна вече е открит, а пускането в експлоатация на този в Бургас предстои съвсем скоро, като цената на двата проекта е общо 150 млн. лв.



Печалбата е в имота

Освен при пътниците друга тенденция в полза на морските летища има и при финансовите резултати. Компанията концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" успява да изпревари столичната аерогара както по приходи, така и по рентабилност при равен брой на пътниците. През 2012 г. приходите на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са в размер на 123 млн. лв., а печалбата й е 24 млн. лв. "Летище София" завършва годината с приходи от 101.7 млн. лв. и печалба 9.4 млн. лв. (за 2011 г. тя е била 12.2 млн. лв.)

Тази година резултатът на столичното летище ще бъде по-добър, но заради еднократни сделки, които не са свързани с реалната дейност на компанията. В края на септември "Летище София" отчита по-добри резултати заради продажба на земи. Печалбата на компанията за деветмесечието е 10.9 млн. лв., като от тях 7.9 млн. лв. са от продажба на земя.

До редакционното приключване на броя от летището не отговориха за кой терен става въпрос. През пролетта обаче Министерският съвет в оставка даде съгласие за продажба чрез пряко договаряне на идеални части от недвижим имот от 160 дка, собственост на "Летище София", отреден за карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница, намиращ се в местността Летищен комплекс – София. Като аргумент за продажбата беше посочено, че интензивното и разкъсано застрояване върху терена и изградената транспортна инфраструктура възпрепятстват летището да изгражда в имота сгради и съоръжения за дейностите си. Така имотът генерира единствено разходи под формата на данъци и за поддръжка на инфраструктура за достъп. Едновременно с това авиокомпания "Хемус ер" (част от групата "Химимпорт"), която притежава идеални части от посочения имот, е заявила желание да придобие останалите свободни идеални части.

Статията е редактирана на 10. 12. 2013 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК 1 КЗК ще разследва Apple по искане на БТК

Телекомът не предлага моделите на американския гигант, за разлика от конкурентите в България

15 юли 2019, 6075 прочитания

"БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие "БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие

Компанията за медицинско оборудване е произвела 12 хил. уреда през периода

15 юли 2019, 1304 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Европейските банки с ръст на печалбите

Бъдещото подобрение на резултатите може да бъде ограничено от регулаторни глоби

Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор