С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 6 ное 2013, 18:56, 5037 прочитания

Пътниците на морските летища се увеличават

Столичната аерогара изостава по някои показатели от Бургас и Варна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пътниците на летищата във Варна и Бургас нарастват. Това се вижда от отчета на концесионера Fraport за трафика за деветмесечието на 2013 г. През бургаската аерогара са преминали 4.6% повече пътници спрямо същите месеци за изминалата година и достигат 2.432 млн. души. Във Варна увеличението е по-голямо – 7.3%, а пътниците са 1.228 млн. души.

Така двете черноморски летища, взети заедно, изпреварват летище София по брой на пътниците с около 1 млн. души, като само това в Бургас се движи с около 250 хил. след София. Трябва обаче да се вземе под внимание, че те са предимно сезонно заети и столичната аерогара може да навакса през последните месеци.


Изравняването на показателите на база брой пътници се забелязва от миналата година, когато за 2012 г. Варна и Бургас имаха аналогичен пътникопоток с летище София – около 3.5 млн. души. И докато при морските летища тенденцията е възходяща, броят на пътниците на столичното намалява, макар и с малко. През 2012 г. например трафикът намалява спрямо 2011 г. с 0.2%. Сега според отчетите на държавната компания за деветмесечието броят на пътниците намалява с 0.4%.

Новост по морето

Предпоставки трафикът по морето да расте още ще има и след пускането на новите пътнически терминали във Варна и Бургас, част от ангажиментите на концесионера. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер". През миналата година концесионерът завърши изграждането на пистата във Варна, а тази насочи усилията си върху строежа на двата пътнически терминала след известно забавяне на проектите. Терминалът във Варна вече е открит, а пускането в експлоатация на този в Бургас предстои съвсем скоро, като цената на двата проекта е общо 150 млн. лв.



Печалбата е в имота

Освен при пътниците друга тенденция в полза на морските летища има и при финансовите резултати. Компанията концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" успява да изпревари столичната аерогара както по приходи, така и по рентабилност при равен брой на пътниците. През 2012 г. приходите на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са в размер на 123 млн. лв., а печалбата й е 24 млн. лв. "Летище София" завършва годината с приходи от 101.7 млн. лв. и печалба 9.4 млн. лв. (за 2011 г. тя е била 12.2 млн. лв.)

Тази година резултатът на столичното летище ще бъде по-добър, но заради еднократни сделки, които не са свързани с реалната дейност на компанията. В края на септември "Летище София" отчита по-добри резултати заради продажба на земи. Печалбата на компанията за деветмесечието е 10.9 млн. лв., като от тях 7.9 млн. лв. са от продажба на земя.

До редакционното приключване на броя от летището не отговориха за кой терен става въпрос. През пролетта обаче Министерският съвет в оставка даде съгласие за продажба чрез пряко договаряне на идеални части от недвижим имот от 160 дка, собственост на "Летище София", отреден за карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница, намиращ се в местността Летищен комплекс – София. Като аргумент за продажбата беше посочено, че интензивното и разкъсано застрояване върху терена и изградената транспортна инфраструктура възпрепятстват летището да изгражда в имота сгради и съоръжения за дейностите си. Така имотът генерира единствено разходи под формата на данъци и за поддръжка на инфраструктура за достъп. Едновременно с това авиокомпания "Хемус ер" (част от групата "Химимпорт"), която притежава идеални части от посочения имот, е заявила желание да придобие останалите свободни идеални части.

Статията е редактирана на 10. 12. 2013 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4029 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1429 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Европейските банки с ръст на печалбите

Бъдещото подобрение на резултатите може да бъде ограничено от регулаторни глоби

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов