Всички кабели тръгват от "Дружба"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички кабели тръгват от "Дружба"

Здравко Николов, съосновател на 3DC, ще продължи да ръководи компанията и след сделката в TeleCity Group

Всички кабели тръгват от "Дружба"

Най-големият оператор на центрове за данни в Европа TeleCityGroup влиза в България, придобивайки местния играч 3DC

Асен Георгиев, Татяна Пунчева - Василева
26045 прочитания

Здравко Николов, съосновател на 3DC, ще продължи да ръководи компанията и след сделката в TeleCity Group

© Надежда Чипева


Дигиталният склад

Центровете за данни в най-общия случай представляват специално оформено помещение или сграда със сигурна електрическа и телекомуникационна свързаност, в което компаниите концентрират компютърната си и телекомуникационна инфраструктура. Във времето, когато все повече компании мигрират към онлайн базирани операции, все повече от тях се нуждаят и от такова място със сървъри и всякакъв хардуер, които поддържат операциите им.

В столичния квартал "Дружба", съвсем близо до моста, водещ до летището, има една бивша телефонна централа на БТК. На външен вид тя продължава да изглежда като… бивша телефонна централа на някогашния държавен монополист, но по-интересно е какво се случва вътре в нея.

През последните четири години сивата социалистическа постройка приютява 3DC - един от най-модерните центрове за данни (виж карето) в България. Той от скоро е собственост на водещия оператор на дейта ценрове в Европа TeleCityGroup. Решението на британската компания да придобие 100% от собствеността на българското дружество е най-ярко доказателство за това какво се получава, когато миксирате една смела идея с добро изпълнение, правилните инвеститори и най-вече качествен управленски екип. Крайният резултат е устойчив бизнес, който привлича интереса на международните инвеститори и ти дава възможност да разгърнеш плановете си със замах, надскачащ локалните реалности. Така се стига до една от малкото сделки изключения, при които вместо да си тръгва поредният чужд инвеститор, в страната влиза стратегически европейски лидер.

Придобиването

За сделката стана ясно в началото на седмицата, когато TelecityGroup я обяви официално заедно с покупката на друга придобивка в Полша. Общо за компаниите в София и Варшава са платени 15 млн. паунда, или 17.9 млн. евро, което е средно девет пъти оперативната им печалба преди данъци, такси и амортизации (EBITDA), посочват от купувача. При очаквана 870 хил. евро оперативна печалба на 3DC за 2013 г., TelecityGroup оценява българската компания на между 7.5 и 8 млн. евро.

Това е сравнително добра възвращаемост за продаващите акционери в 3DC, предвид първоначалната им инвестиция от 2.75 млн. евро. Основният акционер в компанията със 70% от капитала бе първият български фонд за рисков капитал NEVEQ. Останалите собственици с по 10% са тримата мениджъри и основатели на компанията, които TelecityGroup оставя начело на новото си българско подразделение. 

"Инвестицията в 3DC е добър пример за това как синергията между идеята на основателите и дяловото финансиране, предоставено от NEVEQ, както и съвместните усилия, могат да превърнат една компания в лидер на пазара и да привлекат голям стратегически инвеститор, чрез който България да се превърне в регионален доставчик на услуги на центрове за данни", коментира за "Капитал" Константин Петров, управляващ партньор в NEVEQ. И добавя: "Ще продължим да инвестираме в иновативни компании и да подкрепяме талантливи предприемачи."

Влез, излез

Ако за NEVEQ сделката е добър "изход", то за TelecityGroup тя е стратегически "вход" в един все още непокрит от групата регион. Тя управлява дейта центрове в най-големите технологични мегаполиси в Европа като Лондон, Франкфурт, Амстердам и Париж, а последните няколко години активно придобива и развива такива в Стокхолм, Хелзинки, Дъблин и Милано. За TelecityGroup София е едновременно добър подстъп за Балканите и Близкия изток, както и връзка между държавите в Европейския съюз и Турция, където преди дни компанията придоби друг дейта център.

"Българският пазар е изключително интересен за нас от гледна точка на глобално развиващата се дигитална икономика. Той е важен като локация, тъй като може да бъде истински международен хъб на телеком трафик - страната е в периферията на Европа и е врата към Балканите и Близкия изток", коментира за "Капитал" Джеймс Тайлър, който отговаря за комуникациите на TeleCityGroup. Тайлър изтъква и други предимства на страната като добрите инженерни кадри и присъствието на развойни центрове на глобални IT компании. Такива в България имат HP, Cisco, SAP, VMware и др.

"Ние знаехме, че България е интересно място, защото наши клиенти са ни питали дали предлагаме услуги там. Затова искахме да придобием най-добрия независим център за данни в тази държава", подчерта още Тайлър.

Да дойдат най-големите

Основните два центъра за данни на българския пазар с достатъчно високо ниво на услугата са "Телепойнт" и 3DC. Те са сходни като ниво на приходи, но със съществени разлики по други ключови показатели. "В момента центърът за данни на "Телепойнт" е с 5500 кв. м разгъната застроена площ, т.е. почти два пъти по-голям от 3DC", коментира за "Капитал" Андон Златев, изпълнителен директор на компанията.

Здравко Николов, съосновател и изпълнителен директор на 3DC, от своя страна потвърждава, че тяхната сграда има 3000 кв.м площ, но подчертава, че това не е релевантен показател за дейността на един център за данни.

"Телепойнт" има близо пет пъти повече клиенти от конкурента си - около 300, и са в сравнително широк спектър - редица хостинг компании, медии, телекоми, финансови институции като застрахователи, банки и др., софтуерни компании, твърди Златев. 3DC от своя страна разполага с малък, ефективен и респективно по-евтин екип, но не по-малко впечатляващо портфолио от български и международни клиенти.

При тази ситуация TeleCityGroup води преговори и с двете български компании, като в крайна сметка взима решение да заложи на 3DC. "Водихме преговори с TeleCityGroup, но нямахме нужда да сключим сделката на всяка цена", коментира Златев. По думите му донякъде очакванията им са се разминали с тези на потенциалния купувач заради стратегията му на растеж основно с придобивания, както и заради финансовите му резултати, като например увеличаващ се дълг.

От 3DC са на съвсем различно мнение. В сделката с TeleCityGroup те виждат потенциал за развитие в много по-голям мащаб, както и достъп до нови клиенти. Говорителят на купувача Джеймс Тайлър пък споделя, че услугата на дейта центровете е изключително специализирана, а "клиентите търсят задължително подсигурена от няколко места комуникационна свързаност, надеждност, сигурност, добри технически процеси и качествен мениджмънт", добавя Тайлър. "За нас 3DC е комбинация от добра компания, добър екип, добри клиенти и много добра свързаност, която по качество отговаря на изискванията на Telecity и въобще изискванията в цяла Европа", казва още Тайлър.

Доказателство за това колко важен е качественият дейта център е случилото се на българската онлайн компания "Дир.БГ" през 2010 г., когато за няколко дни тя изчезна от интернет пространството заради пожар в колокационния център, който използваше в София. Той се намираше в пригодена набързо стая, разположена в Телефонната палата на БТК. С други думи, ако попитате ръководството на "Дир.БГ", вероятно те най-добре могат да обяснят защо трябва да се ползват центрове за данни.

Основни потребители на подобен тип услуги са клиенти, които са изключително чувствителни от гледна точка на риск, пояснява и Джеймс Тайлър.

Малък пазар и ключова дестинация

Компаниите, които развиват колокационен бизнес в България, не са много. Освен 3DC и "Телепойнт" по-малки центровете за данни имат "Нетера", "Датикум" и др. Слабият интерес е обоснован от нуждата на много специфични познания и сериозни капиталови вложения за започването на подобен бизнес. А за капак и обемът на самия пазар към момента не е твърде впечатляващ. Според Здравко Николов, съосновател и бивш изпълнителен директор на 3DC, а сега управляващ мениджър на TeleCityGroup България, обемът на пазара през 2012 г. е в диапазона 5 - 5.5 млн. евро. Перспективите пред него обаче са големи, като през 2013 г. се очаква двуцифрен ръст.

Основните клиенти в българските центрове за данни са големи финансови институции, телекоми, софтуерни и интернет компании, телевизии и др. Потенциалът за развитие идва от относително ниските цени на електричеството, ключовата локация, и ниските цени на интернет свързаността. Според него "в София може да купите много качествени телеком услуги на нечувано ниски цени както по отношение на международната свързаност, така и по отношение на услугите в самия град".

Повече авторитет

Всички тези предпоставки обаче могат да бъдат по-добре усвоени, ако наистина големите потребители на центрове за данни като Google, Facebook, Amazon, големи телекоми и финансови институции и др. стъпят сериозно в България. А влизането на TeleCityGroup в страната е крачка именно в тази посока, казва Николов и допълва, че присъствието на играч от такъв размер с амбиции за развитие на местния бизнес ще подейства като притегателна сила за големите клиенти.

Изпълнителният директор на "Нетера" Невен Дилков, компания, която има в своето портфолио и колокационен център, е на подобно мнение. "Харесва ми това, което се случи, защото TeleCityGroup е световен оператор, който ще повиши авторитета на България за този тип услуги." Според Дилков ефектът върху конкурентите ще е по-скоро позитивен, защото "пазарът е достатъчно голям и има място за всички". Центърът за данни на "Нетера" наскоро е бил разширен и вече е на площ от близо 1000 кв.м. Дилков изтъква добрата географска локация на България, която не само служи за врата към Азия, но и обратно, за вход на фирми от Изток към Европа. "Много компании от Изток също идват насам и тук се свързват и си правят междинните връзки, вместо да ходят до Франкфурт. Грузинските оператори например имат сериозно присъствие в София", казва Дилков.  

Според Андон Златев в момента България е сравнително добре позиционирана в региона. В Сърбия този пазар още не е започнал, Гърция и Турция са дори по-малки от България. Румъния е съвсем леко по-напред, а може би най-големият и най-близък до нас дейта център е в Чехия с около 10 хил. кв.м площ. За Златев навлизането на TeleCityGroup ще се отрази по-скоро неутрално на пазара, защото и досега българските екипи, разработили нишата, се конкурират успешно. Той също смята, че сделката ще постави България на световната карта за колокационни услуги, което може да привлече интереса на още по-големи играчи към него. Той обаче не мисли, че пазарът ще порасне експоненциално бързо и ако се случи, то по-скоро би било негативно за него. Според него бърлгарският пазар има нужда от разумен органичен растеж, който да му позволи да привлича клиенти и от региона.

Всъщност в умерения растеж няма лошо, защото обратното вече се случи на пазара на недвижими имоти например. В случая обаче като че ли базата в България все още е доста ниска. Затова изглеждат логични и плановете на новия играч TeleCity да помисли за разрастване на дейността си в България включително със строежа на нов дейта център. От компанията не дадоха конректика по този въпрос, но исторически погледнато нещо подобно се е случило на повечето нови пазари, на които групата е стъпила. Все пак очакванията са такъв център да се появи в края на 2014 или началото на 2015 г., той да е по-голям от сегашния капацитет и да е "модулен", т.е. да може да се разраства при нужда.

В XXI век секторът изглежда обречен да расте и позитивното в случая е, че част от новата дигитална реалност ще се поеме и от българския пазар. Което е показателно, че българската икономика все пак ражда иновации, все по-насочена е към дигиталния глобален свят и още една местна индустрия успява да излезе извън пределите на "Дружба".

 
Кой е продавачът

NEVEQ е първият български фонд за рисков капитал, основан през 2006 г. с цел да инвестира в стартиращи технологични компании, които са в начален етап на развитие. Досега е вложrл над 20 млн. евро. В момента вече е етап на изход от вложенията си, като сделката за 3DC е вторият му такъв. В портфейла на фонда има още няколко компании като Vayant, Ontotext, Finanalytica и Favit. Основните пазари, на които работят компаниите му, са Европа и САЩ, като някои от тях имат офиси в Лондон и Ню Йорк. Те имат регистрирани седем патента в САЩ и са заявени още толкова. Менижърският екип на NEVEQ бе избран да управлява и рисковия фонд по JEREMIE с капитал от 30 млн. евро. Новият фонд NEVEQ II вече направи първо набиране на капитал и скоро ще започне инвестиции с ресурс от 21 млн. евро.

20 коментара
  • 1
    gth45316879 avatar :-|
    gth45316879

    Най-накрая една истинска история на успеха.
    А тия ни пробутват делян пеевски и мазния мустак :)

  • 2
    fred avatar :-|
    Fred

    Браво! Най-после една истинска технологична инвестиция, най-после да реализираме стратегическото си положение. Тук там чувам и за развойни центрове, да стане устойчива тенденция и ще смятам, че сме тръгнали по правилният път. Че то от тези кол центрове ми се повдига вече, не искам да ставаме Индия на Балканите.

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    има много въпросителни под лустрото на тази новина !

  • 4
    ataata avatar :-|
    ataata

    Фред, какво имаш против кол-центровете? Началната заплата /без бонусите е над 1500 лв, а социалните придобивки- изплащане на рецепти, 120 лв за храна, плащане на пътните по време на отпуск ги няма в другите фирми.

  • 5
    kukuzel54 avatar :-|
    Пенчо Славейков

    [quote#4:"ataata"]Фред, какво имаш против кол-центровете?[/quote]

    Проблемът е, че макар да се завъртат едни пари — заплати, соц. придобивки и т.н. — големите маржове от печалбата (прословутата „добавена стойност“) излизат навън и не остават тук за реинвестиция. Същото като при шивашките фабрики, които шият на ишлеме.

  • 6
    ashjads avatar :-|
    ashjads

    До коментар [#5] от "Пенчо Славейков":

    Компаниите собственици на центровете са чужди, клиентите им също. Никакви пари не се въртят двупосочно. Само ни се внася капитал под формата на заплати, без да изнасяме никакъв - това си е чист приход за страната. Тея заплати се харчат у нас.
    Има естествено и по-добър сценарий - наши компании, с наши центрове и с чужди клиенти. Т.е. добавената стойнсот за която говориш. Но на фона на масовите чужди "инвеститори" у нас от рода на вериги хранителни магазини, които реално се явяват нетен износител на капитал от страната - кол центровета са много добре.

  • 7
    ashjads avatar :-|
    ashjads

    Развойни центрова - ОК, имат голям потенциал. Но не забравяйте, че в повечето случаи зад техните инвестиции стоят чужди фондове с чужд капитал. Което значи и износ на капитал при печалба (подобен е и случая от статията).

    А и защо винаги трябва да е едното или другото (кол или развойни) като може и двете.

  • 8
    2013 avatar :-|
    2013

    добра схема за изпиране на пари нещо което струва малко да кихнеш 10 пъти повече крадени пари за него и да ги върнеш на крадците.просто е използвана някаква компания в чужбина уж за да инвестира (сиреч да върне крадените пари като прибере и някой процент за услугата и готово :)

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Azure на Microsoft например няма център в източна Европа. В общите им условия се говори за "северна" и "западна" Европа, без да е посочено къде точно. Предполага се че става въпрос за Дъблин и Франкфурт, но това е без значение. Тази сделка например може да привлече Microsoft или Amazon с техните AWS. Cloud решенията имат потенциал да се развиват с двуцифрени темпове. За несведущите - ако си вземете cloud база данни (Azure) от Microsoft например (говорим за малка база - 2-10 ГБ), се очаква да плащате между 9 и 30 долара, за всичко - свързаност, желязо и лицензи - плащате услуга. Алтернативата е да си купите малък сървър за поне 1000 долара, който ще амортизирате за 3-4 години, и то ще ползвате скопената версия на SQL Server (ако софтуерът позволява това), ще трябва да си купите UPS а свързаността и поддръжката остават загадка. За ъпдейти и ъпгрейди не говорим. Съвсем елементарно - в събота вечер угасва тока в офиса и ако искате достъп до данните в неделя - палиш колата и отиваш да "цъкнеш" тъпото желязо. Ако изгори диск - проблем. Ако изгори нещо по-така - още по-зле. С две думи - услуги от типа на Azure са много добра сделка за микро и малкия бизнес. И това малко по малко влиза в главите на народа. Започва се от cloud storage - разни там sky drive, box и подобни, после по-натам ... С две думи - сектора е повече от перспективен, И за него се искат подобни "бивши пощи", с по няколко оптики, CO2 пожарна и един куп други подобрения, и разбира се - предвидим мениджмънт и кадърен hot line support. Отделно говорим за фирми, които разпределят съдържание - било YouTube като най-популярно, било друго. Та растежа може и да е 3-цифрено число. От друга страна, веднъж попаднеш ли на картата на този сегмент, всеки следващ привлечен клиент е по-лесен. Друго си е да кажеш че Microsoft ти е клиент, нали? А БГ наистина стои много стратегически в този сектор на тема Балкани и Близък Изток (представи си подобен център в Сирия или Ирак, че дори и в Израел?!?). И понеже клъстерите имат склонността да се групират около съществуващи центове (всички актьори отиват в Холивуд и всички финансисти в Ню Йорк, най-грубо) - току виж сме направили от нищо нещо. Така че - новината е МНОГО добра. И за късмет - не зависи от тъпотиите на Орешко или друг някой "експерт", поради което и всичко това е възможно де :-) Голямо БРАВО!

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#8] от "2013":


    [quote#8:"2013"]добра схема за изпиране на пари нещо което струва малко да кихнеш 10 пъти повече крадени пари за него[/quote]

    Евалата Како! Радка - пиратка и цар Киро да снабдява :-) Това че изпускаш главни букви и пунктуация ти е най-малкия проблем. По-лошото е че пишеш за неща от които нямаш представа, на примитивен език и с още по-примитивен манталитет. И за какво въобще пишеш? Яд те е на "тъпите пИдалчета" дето "джиткат" с готините коли и "перат пари с компУтри", "де.. нихната мама"?!?
    Да позная - караш 15-годишен голф, регистриран в Перник, шефа (дее... ма..) бави заплатата и любимото ти предаване е Биг Брадър? И "залтките" сЪ върхЪ !
    По-тъп начин за пране на пари можеш да измислиш само ти, напрегни се :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK