🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Happy hour*

Обединение между "Хепи" и "Виктория" спечели почти всички заведения на летище София. Останалите са за "Химимпорт"

"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията
"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията
"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията    ©  Велко Ангелов
"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Корекома, летището, пътуванията в чужбина, цветните телевизори. Имаше време, когато нещата от този порядък не бяха достъпни за всички. Сега всичко е променено. Освен на летището, където нещата са такива, каквито си бяха: само за избрани. Като пътник оттам може да мине всеки. Но когато говорим за бизнес, бариерите са непробиваеми.

Накратко: през август има търг на летището за отдаване под наем на 13 търговски обекта (кафета, ресторанти и зони за бързо хранене на стария и новия терминал) за 5 години. Офертите са четири, но до отваряне на ценови предложения са допуснати само двама. Останалите двама ще обжалват процедурата в съда. Как ще приключи спорът - засега не е ясно. Показателно е обаче, че за да избере наемател на кафене, управата на летището поставя изисквания, сякаш ще отдава на концесия Ръководството на въздушното движение. Което - независимо какво ще реши съдът, кой е избраният и кой е недоволен, показва, че начинът, по който се управлява тази държавна собственост, е порочен.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 46

    Интересно дали ще има приличен магазин за хранителни стоки. В сегашната бакалия бонобните "Моцарт" се продават до чинийките с готова храна - кюфте с боб и лютеница в комплект с пластмасова вилица и ножче, цялото запечатано с термосвиваемо фолио.

    Нередност?
  • 2
    dnevniklive avatar :-(
    dnevniklive
    • - 2
    • + 87

    От конкурса отпада Lagardère, компания с 7 млрд. оборот и 24000 служители. Изглежда Летище София ще следва модела на морските ни аеродруми за свободни цени определени от "невидимата ръка".

    Какво следва? Онлайн чекиране и бърз бординг в самолета.

    Нередност?
  • 3
    jessie... avatar :-|
    Jessika
    • - 4
    • + 39

    Пак ще трябва да оставим надеждата за добри услуги на летището, досегашното положение е тотално неприемливо от години.
    Единственият светъл лъч (от тази година) беше инсталирането на кафе-автомати, откъдето човек да може да закупи напитка на нормална цена.

    Нередност?
  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 1
    • + 25

    Така и не видях някъде информация направено ли е пазарно проучване колко заведения са необходими на летището - и досега не съм виждал някаква тарпана?
    Все пак повечето от пътниците са българи и пътуват на собствени разноски и не им се дават по 10 лева за сандвич и чай.

    Нередност?
  • 5
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна
    • - 2
    • + 75

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Броят на необходимите заведения е тясно свързан с качеството и цените им. София ще остане сигурно единственото европейско летище, в което няма нито Коста, нито Старбъкс. И причината не е в това, че няма достатъчно клиенти, или за кафе веригите летището не е апетитно - просто според управата на Летище София и двете кафе вериги са дребни и несигурни играчи...

    Иначе тръжната процедура много са я усложнили - можеха просто да напишат, че юридическите лица трябва да започнат с "Хе" и "Вик" и да завършват на "пи" и "тория".

    Нередност?
  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • - 7
    • + 25

    следващото правителство го чака много сериозна работа.
    трябва да направи масови проверки на всички обществени поръчки от правителството на БКП и от назначените от тях директори на летища, предприятия и т.н. да се уволнят и изгонят от България всичките им зам. министри, областни управители и друга измет от университети, агенции и дори директори на болници и свинарници.

    ОСТАВКА!

    Нередност?
  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • - 1
    • + 35

    И Коста да беше спечелила, няма как да предложи по-ниски цени. Съответно, като не е транзитно летище и посещаемостта нямаше да е много по-голяма. Може и на сметка да са, от това че не са ги допуснали. Хубаво е, когато се пише статия за нагласени поръчки, а те са масово в България да задаваме конкретни въпроси. Как избрахте да са 150, а не 100 човека, защо 5, а не 8 или 3 години и т.н. Тогава си проличават безсмислените и разумните ограничения.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 37

    До коментар [#2] от "dnevniklive":

    Mного интересно е също, как победителите са доказали: "персонал с поне пет-годишен опит на международно летище.". Мога да се обзаложа, че са притурили разни СV-та на служители за целта. На Северната тангента в момента се спори в съда, дали австрийският гигант Порр бау, отново с милиарди обороти, притежава минималния квалициран персонал за обекта, който трябвало да бъде "еди-колко- си магистри", а виенският и грацкият университет обучават едни прости дипл.инж. горките, които явно не могат да се мерят с магистрите от ПЖИ-то и Минно-геоложкия.

    Нередност?
  • 9
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 8
    • + 16

    В България, държавната собственост винаги означава крадене и корупция. След като искаме да спрем краденето и корупцията, и живеем в пазарна икономика, защо това летище още се стопанисва от държавата? Тоалетните на стария терминал преливат от л*йна, а новият терминал лека полека се руши, но нали е държавна сопственост - на никой не му пука. Тотално ли ще го чакаме да се съсипе, за да може най-накрая да го дадем за без пари на "нашите момчета" от ТИМ?

    Нередност?
  • 10
    baby_doll avatar :-?
    еМа
    • - 1
    • + 10

    До коментар [#9] от "karen_walker":
    Няма страшно, батко ни Цветан Василев ще запази всичко в държавата държавно.

    "Данаил Папазов обясни, " А този като каже добро утро и се оглеждам да видя къде е слънцето. Поредния престъпник... Павел Димитров от БАСТА-уните го тика къде ли не... Като писах за Цветан Василев се базиках, но май ще се окажа права, че ДПС имат пръст и в това. Все пак Папазов беше избран за министър от тяхната гражданска квота.

    Нередност?
Нов коментар