Happy hour*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Happy hour*

"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията

Happy hour*

Обединение между "Хепи" и "Виктория" спечели почти всички заведения на летище София. Останалите са за "Химимпорт"

Паулина Михайлова, Калина Горанова
26644 прочитания

"Летище София" постави твърде високи изисквания и елиминира конкуренцията

© Велко Ангелов


Корекома, летището, пътуванията в чужбина, цветните телевизори. Имаше време, когато нещата от този порядък не бяха достъпни за всички. Сега всичко е променено. Освен на летището, където нещата са такива, каквито си бяха: само за избрани. Като пътник оттам може да мине всеки. Но когато говорим за бизнес, бариерите са непробиваеми.

Накратко: през август има търг на летището за отдаване под наем на 13 търговски обекта (кафета, ресторанти и зони за бързо хранене на стария и новия терминал) за 5 години. Офертите са четири, но до отваряне на ценови предложения са допуснати само двама. Останалите двама ще обжалват процедурата в съда. Как ще приключи спорът - засега не е ясно. Показателно е обаче, че за да избере наемател на кафене, управата на летището поставя изисквания, сякаш ще отдава на концесия Ръководството на въздушното движение. Което - независимо какво ще реши съдът, кой е избраният и кой е недоволен, показва, че начинът, по който се управлява тази държавна собственост, е порочен.

Елиминирането на конкуренцията и съсредоточаването на почти всички обекти за храна и напитки в ограничен брой кандидати не води до разнообразие за клиента. Колкото по вяло е състезанието, толкова по-скромни са и възможностите да се постигне добър наем за държавния оператор. Показателно е и друго. Както "Капитал Daily" писа преди месец, малко след обявяването на търга, най-вероятният победител ще е веригата за хранене Happy, която и сега присъства там. Финалната заповед от 28 октомври за избор на наематели на обектите на "Летище София" потвърждава очакванията. Новината е, че "Хепи" присъства в тандем с веригата пицарии "Виктория".

Терминал за двама

На 28 октомври излиза решението, че 11 от 13-те заведения са спечелени от "Консорциум Зита". Акционерното дружество е учредено наскоро, като в борда на директорите влизат генералният мениджър на "Хепи" Орлин Попов, както и двамата съсобственици на пицарии "Виктория" Георги Илиев и Красимир Младенов. Акциите са поделени по равно между "Хепи" и "Виктория", видно от списъка на лицата, записали акции при учредяването на "Консорциум Зита". Това става през дружеството "Бар", собственост на "Хепи" и "Хепи Хенд", като всяко от двете е записало по 125 акции, всяка с номинална стойност от 100 лв. Останалите 50% от капитала на "Консорциум Зита" са на "Арт – 2000", собственост на Георги Илиев и Красимир Младенов.

"Летище София" на няколко пъти, включително и чрез удължаване на срока по Закона за достъп до обществена информация, отказа да посочи кои са сегашните наематели на обектите за храни и напитки. Според източници и на база проверка на "Капитал Daily" на новия терминал компанията "Бар" държи минимум три обекта.

Пред "Капитал" собственикът на "Хепи" Орлин Попов коментира само, че не е в течение на нещата, като не отговори дали планира да подпише договор за всичките спечелени обекти, както и дали ще се появи нов бранд между Happy и пицарии "Виктория". Георги Илиев, един от собствениците на "Виктория", пък само коментира, че компанията има интерес да навлиза на летища и гари, но все още се обмисля какво точно ще бъде присъствието им на летище София.

Останалите 2 от 13-те обекта са спечелени от "Консорциум Алфа" ДЗЗД. С 99.2% дял е "Алфа еърпорт сървисиз" (компания, занимаваща се с кетъринг в самолетите и според източници, имаща два обекта на летището). С най голям дял в компанията е "Бългериан еъруейз груп", част от авиационното поделение на групата "Химимпорт". С равен дял са "Алфа флайн груп лимитид", Великобритания и "Луфтханза Сървиз Европа/Африка", Германия.

За да наемете пистата

Търгът, или по-скоро условията в него, не останаха незабелязани. В средата на октомври в парламента в отговор на депутатски въпрос министърът на транспорта Данаил Папазов обясни, че е имал забележки към критериите в процедурата, но при следващи търгове ръководството на аерогарата ще се съобрази с тях. При следващи търгове - може би. Но при този - не точно.

За да бъдат допуснати до процедурата, изискванията към кандидатите бяха впечатляващи. Те трябва да докажат, че през последните пет години са извършвали дейност, сходна с предмета на търга. Да докажат "успешен търговски опит" с минимум 20 търговски обекта със сходен предмет на дейност, от които поне три - да са с площ над 150 кв.м. Да имат приходи от продажби поне 9 млн. лв. за последните три години и средна численост на персонала за всяка от последните три години минимум 150 човека. Кандидатите трябва да докажат и че имат квалифициран персонал с опит най-малко пет години на международно летище. Изисква се положителен финансов резултат минимум 300 хил. лв. или притежаване на дълготрайни материални активи на стойност над 300 хил. лв. Кандидатства се обект за обект, но изискванията важат за всички обекти, въпреки че редица от тях са по-малки от 150 кв.м. Много от международните вериги работят в България на франчайз, което прави момента с доказването на опита, изискван според условията на търга, податлив на юридически тълкувания. Представители на чужди компании коментираха, че макар и срокът за подаване на документите да е бил един месец, този за превеждане на депозит като гаранция за участие е бил едва две седмици - време за превод на документите, запознаване с изискванията и взимане на решение за участие. Или летвата очевидно е високо вдигната, нищо, че все пак говорим за кафенета и ресторанти, а не за приватизация на авиокомпания или за концесия на пистата.

"Никому неизвестни"

От надпреварата отпадат "Кофи Лайф" позната като кафе веригата Costa Coffee и "Ел Ес Травъл Ритейл България", дъщерно дружество на Lagardere Services, Франция. В България компанията има над 80 обекта и е известна с марките Relay и Inmedio за търговия на дребно с цигари, вестници и т.н., с пекарните Hello, кафенетата Le Cafe Inmedio и с магазините 1 minute. В международен план компанията е представена в 25 страни с над 4 хил. търговски обекта, оперираща на 130 летища, като по настоящем е номер две травъл ритейл (търговия в пътнически зони)оператор в света. Дружеството оперира 1 обект на летище София за продажба на печатни издания и пакетирани хранителни продукти под марката Relay/Discover Bulgaria, а сега е кандидатствала за 4 обекта - 2 кафетерии и 2 обекта за бързо хранене.

Летище София обаче не допуска участника "Ел Ес травъл ритейл България" до отваряне на цена, тъй като не отговаря на условието да има успешен опит с поне 20 обекта със сходен предмет на дейност, не покрива изискването за поне 150 души персонал за всяка от последните три години, и не е доказал, че има персонал с поне пет-годишен опит на международно летище. Според представителите на "Ел Ес травъл ритейл България", с които "Капитал" се свърза, решението е дискриминиращо за компанията и тя ще оспори в съда резултатите от търга. Това най вероятно ще направи и "Кофи Лайф", която не покрива изискването да има 20 обекта и не е дала отчет за заетите лица, за да се прецени дали е работодател на поне 150 души.

Обжалването на процедурата спира подписването на договорите. Друг въпросителен момент е и дали "Консорциум Зита" ще подпише договори за всичките 11 обекта. Минималният месечен наем, обявен в заповедта за стартиране на търга, е между 1110 и 1470 евро без ДДС. Отделно, избраните фирми ще трябва да плащат разходите за консумативи (отопление, осветление, вентилация, климатизация плюс "комунални" - между 150 и 600 евро в зависимост от обекта).

"Условията към участницте са съобразени с препоръките на Международната организация за гражданска авиация, където е указано, че голямата част от неавиационните дейности следва да се предоставя на утвърдени в съответната област оператори, с оглед основната цел - високо качество на предлаганата услуга", отговориха от летище София. "Критериите, заложени в тръжната документация, не са по-високи от критериите, залагани в предходни тръжни документации, въз основа на които са провеждани тръжни процедури при не едно от предходните ръководства на дружеството", продължава изпълнителният директор на държавната компания Христо Щерионов.

Доколко успешна е тази политика, числата говорят сами по себе си. Към настоящия момент наетите обекти за храни и напитки на двата терминала са ...7. Явно и сега има празни, от което губят и клиентите, и държавното дружество. И не изглежда силната конкуренция скоро да кацне на летището.

* От англ. Израз, употребяван за промоция

Корекома, летището, пътуванията в чужбина, цветните телевизори. Имаше време, когато нещата от този порядък не бяха достъпни за всички. Сега всичко е променено. Освен на летището, където нещата са такива, каквито си бяха: само за избрани. Като пътник оттам може да мине всеки. Но когато говорим за бизнес, бариерите са непробиваеми.

Накратко: през август има търг на летището за отдаване под наем на 13 търговски обекта (кафета, ресторанти и зони за бързо хранене на стария и новия терминал) за 5 години. Офертите са четири, но до отваряне на ценови предложения са допуснати само двама. Останалите двама ще обжалват процедурата в съда. Как ще приключи спорът - засега не е ясно. Показателно е обаче, че за да избере наемател на кафене, управата на летището поставя изисквания, сякаш ще отдава на концесия Ръководството на въздушното движение. Което - независимо какво ще реши съдът, кой е избраният и кой е недоволен, показва, че начинът, по който се управлява тази държавна собственост, е порочен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Интересно дали ще има приличен магазин за хранителни стоки. В сегашната бакалия бонобните "Моцарт" се продават до чинийките с готова храна - кюфте с боб и лютеница в комплект с пластмасова вилица и ножче, цялото запечатано с термосвиваемо фолио.

  • 2
    dnevniklive avatar :-(
    dnevniklive

    От конкурса отпада Lagardère, компания с 7 млрд. оборот и 24000 служители. Изглежда Летище София ще следва модела на морските ни аеродруми за свободни цени определени от "невидимата ръка".

    Какво следва? Онлайн чекиране и бърз бординг в самолета.

  • 3
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Пак ще трябва да оставим надеждата за добри услуги на летището, досегашното положение е тотално неприемливо от години.
    Единственият светъл лъч (от тази година) беше инсталирането на кафе-автомати, откъдето човек да може да закупи напитка на нормална цена.

  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Така и не видях някъде информация направено ли е пазарно проучване колко заведения са необходими на летището - и досега не съм виждал някаква тарпана?
    Все пак повечето от пътниците са българи и пътуват на собствени разноски и не им се дават по 10 лева за сандвич и чай.

  • 5
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Броят на необходимите заведения е тясно свързан с качеството и цените им. София ще остане сигурно единственото европейско летище, в което няма нито Коста, нито Старбъкс. И причината не е в това, че няма достатъчно клиенти, или за кафе веригите летището не е апетитно - просто според управата на Летище София и двете кафе вериги са дребни и несигурни играчи...

    Иначе тръжната процедура много са я усложнили - можеха просто да напишат, че юридическите лица трябва да започнат с "Хе" и "Вик" и да завършват на "пи" и "тория".

  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    следващото правителство го чака много сериозна работа.
    трябва да направи масови проверки на всички обществени поръчки от правителството на БКП и от назначените от тях директори на летища, предприятия и т.н. да се уволнят и изгонят от България всичките им зам. министри, областни управители и друга измет от университети, агенции и дори директори на болници и свинарници.

    ОСТАВКА!

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    И Коста да беше спечелила, няма как да предложи по-ниски цени. Съответно, като не е транзитно летище и посещаемостта нямаше да е много по-голяма. Може и на сметка да са, от това че не са ги допуснали. Хубаво е, когато се пише статия за нагласени поръчки, а те са масово в България да задаваме конкретни въпроси. Как избрахте да са 150, а не 100 човека, защо 5, а не 8 или 3 години и т.н. Тогава си проличават безсмислените и разумните ограничения.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "dnevniklive":

    Mного интересно е също, как победителите са доказали: "персонал с поне пет-годишен опит на международно летище.". Мога да се обзаложа, че са притурили разни СV-та на служители за целта. На Северната тангента в момента се спори в съда, дали австрийският гигант Порр бау, отново с милиарди обороти, притежава минималния квалициран персонал за обекта, който трябвало да бъде "еди-колко- си магистри", а виенският и грацкият университет обучават едни прости дипл.инж. горките, които явно не могат да се мерят с магистрите от ПЖИ-то и Минно-геоложкия.

  • 9
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    В България, държавната собственост винаги означава крадене и корупция. След като искаме да спрем краденето и корупцията, и живеем в пазарна икономика, защо това летище още се стопанисва от държавата? Тоалетните на стария терминал преливат от л*йна, а новият терминал лека полека се руши, но нали е държавна сопственост - на никой не му пука. Тотално ли ще го чакаме да се съсипе, за да може най-накрая да го дадем за без пари на "нашите момчета" от ТИМ?

  • 10
    baby_doll avatar :-?
    еМа

    До коментар [#9] от "karen_walker":
    Няма страшно, батко ни Цветан Василев ще запази всичко в държавата държавно.

    "Данаил Папазов обясни, " А този като каже добро утро и се оглеждам да видя къде е слънцето. Поредния престъпник... Павел Димитров от БАСТА-уните го тика къде ли не... Като писах за Цветан Василев се базиках, но май ще се окажа права, че ДПС имат пръст и в това. Все пак Папазов беше избран за министър от тяхната гражданска квота.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK