С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 9 ное 2013, 8:26, 25187 прочитания

Happy hour*

Обединение между "Хепи" и "Виктория" спечели почти всички заведения на летище София. Останалите са за "Химимпорт"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Корекома, летището, пътуванията в чужбина, цветните телевизори. Имаше време, когато нещата от този порядък не бяха достъпни за всички. Сега всичко е променено. Освен на летището, където нещата са такива, каквито си бяха: само за избрани. Като пътник оттам може да мине всеки. Но когато говорим за бизнес, бариерите са непробиваеми.

Накратко: през август има търг на летището за отдаване под наем на 13 търговски обекта (кафета, ресторанти и зони за бързо хранене на стария и новия терминал) за 5 години. Офертите са четири, но до отваряне на ценови предложения са допуснати само двама. Останалите двама ще обжалват процедурата в съда. Как ще приключи спорът - засега не е ясно. Показателно е обаче, че за да избере наемател на кафене, управата на летището поставя изисквания, сякаш ще отдава на концесия Ръководството на въздушното движение. Което - независимо какво ще реши съдът, кой е избраният и кой е недоволен, показва, че начинът, по който се управлява тази държавна собственост, е порочен.


Елиминирането на конкуренцията и съсредоточаването на почти всички обекти за храна и напитки в ограничен брой кандидати не води до разнообразие за клиента. Колкото по вяло е състезанието, толкова по-скромни са и възможностите да се постигне добър наем за държавния оператор. Показателно е и друго. Както "Капитал Daily" писа преди месец, малко след обявяването на търга, най-вероятният победител ще е веригата за хранене Happy, която и сега присъства там. Финалната заповед от 28 октомври за избор на наематели на обектите на "Летище София" потвърждава очакванията. Новината е, че "Хепи" присъства в тандем с веригата пицарии "Виктория".

Терминал за двама
На 28 октомври излиза решението, че 11 от 13-те заведения са спечелени от "Консорциум Зита". Акционерното дружество е учредено наскоро, като в борда на директорите влизат генералният мениджър на "Хепи" Орлин Попов, както и двамата съсобственици на пицарии "Виктория" Георги Илиев и Красимир Младенов. Акциите са поделени по равно между "Хепи" и "Виктория", видно от списъка на лицата, записали акции при учредяването на "Консорциум Зита". Това става през дружеството "Бар", собственост на "Хепи" и "Хепи Хенд", като всяко от двете е записало по 125 акции, всяка с номинална стойност от 100 лв. Останалите 50% от капитала на "Консорциум Зита" са на "Арт – 2000", собственост на Георги Илиев и Красимир Младенов.

"Летище София" на няколко пъти, включително и чрез удължаване на срока по Закона за достъп до обществена информация, отказа да посочи кои са сегашните наематели на обектите за храни и напитки. Според източници и на база проверка на "Капитал Daily" на новия терминал компанията "Бар" държи минимум три обекта.



Пред "Капитал" собственикът на "Хепи" Орлин Попов коментира само, че не е в течение на нещата, като не отговори дали планира да подпише договор за всичките спечелени обекти, както и дали ще се появи нов бранд между Happy и пицарии "Виктория". Георги Илиев, един от собствениците на "Виктория", пък само коментира, че компанията има интерес да навлиза на летища и гари, но все още се обмисля какво точно ще бъде присъствието им на летище София.

Останалите 2 от 13-те обекта са спечелени от "Консорциум Алфа" ДЗЗД. С 99.2% дял е "Алфа еърпорт сървисиз" (компания, занимаваща се с кетъринг в самолетите и според източници, имаща два обекта на летището). С най голям дял в компанията е "Бългериан еъруейз груп", част от авиационното поделение на групата "Химимпорт". С равен дял са "Алфа флайн груп лимитид", Великобритания и "Луфтханза Сървиз Европа/Африка", Германия.

За да наемете пистата
Търгът, или по-скоро условията в него, не останаха незабелязани. В средата на октомври в парламента в отговор на депутатски въпрос министърът на транспорта Данаил Папазов обясни, че е имал забележки към критериите в процедурата, но при следващи търгове ръководството на аерогарата ще се съобрази с тях. При следващи търгове - може би. Но при този - не точно.

За да бъдат допуснати до процедурата, изискванията към кандидатите бяха впечатляващи. Те трябва да докажат, че през последните пет години са извършвали дейност, сходна с предмета на търга. Да докажат "успешен търговски опит" с минимум 20 търговски обекта със сходен предмет на дейност, от които поне три - да са с площ над 150 кв.м. Да имат приходи от продажби поне 9 млн. лв. за последните три години и средна численост на персонала за всяка от последните три години минимум 150 човека. Кандидатите трябва да докажат и че имат квалифициран персонал с опит най-малко пет години на международно летище. Изисква се положителен финансов резултат минимум 300 хил. лв. или притежаване на дълготрайни материални активи на стойност над 300 хил. лв. Кандидатства се обект за обект, но изискванията важат за всички обекти, въпреки че редица от тях са по-малки от 150 кв.м. Много от международните вериги работят в България на франчайз, което прави момента с доказването на опита, изискван според условията на търга, податлив на юридически тълкувания. Представители на чужди компании коментираха, че макар и срокът за подаване на документите да е бил един месец, този за превеждане на депозит като гаранция за участие е бил едва две седмици - време за превод на документите, запознаване с изискванията и взимане на решение за участие. Или летвата очевидно е високо вдигната, нищо, че все пак говорим за кафенета и ресторанти, а не за приватизация на авиокомпания или за концесия на пистата.

"Никому неизвестни"
От надпреварата отпадат "Кофи Лайф" позната като кафе веригата Costa Coffee и "Ел Ес Травъл Ритейл България", дъщерно дружество на Lagardere Services, Франция. В България компанията има над 80 обекта и е известна с марките Relay и Inmedio за търговия на дребно с цигари, вестници и т.н., с пекарните Hello, кафенетата Le Cafe Inmedio и с магазините 1 minute. В международен план компанията е представена в 25 страни с над 4 хил. търговски обекта, оперираща на 130 летища, като по настоящем е номер две травъл ритейл (търговия в пътнически зони)оператор в света. Дружеството оперира 1 обект на летище София за продажба на печатни издания и пакетирани хранителни продукти под марката Relay/Discover Bulgaria, а сега е кандидатствала за 4 обекта - 2 кафетерии и 2 обекта за бързо хранене.

Летище София обаче не допуска участника "Ел Ес травъл ритейл България" до отваряне на цена, тъй като не отговаря на условието да има успешен опит с поне 20 обекта със сходен предмет на дейност, не покрива изискването за поне 150 души персонал за всяка от последните три години, и не е доказал, че има персонал с поне пет-годишен опит на международно летище. Според представителите на "Ел Ес травъл ритейл България", с които "Капитал" се свърза, решението е дискриминиращо за компанията и тя ще оспори в съда резултатите от търга. Това най вероятно ще направи и "Кофи Лайф", която не покрива изискването да има 20 обекта и не е дала отчет за заетите лица, за да се прецени дали е работодател на поне 150 души.

Обжалването на процедурата спира подписването на договорите. Друг въпросителен момент е и дали "Консорциум Зита" ще подпише договори за всичките 11 обекта. Минималният месечен наем, обявен в заповедта за стартиране на търга, е между 1110 и 1470 евро без ДДС. Отделно, избраните фирми ще трябва да плащат разходите за консумативи (отопление, осветление, вентилация, климатизация плюс "комунални" - между 150 и 600 евро в зависимост от обекта).

"Условията към участницте са съобразени с препоръките на Международната организация за гражданска авиация, където е указано, че голямата част от неавиационните дейности следва да се предоставя на утвърдени в съответната област оператори, с оглед основната цел - високо качество на предлаганата услуга", отговориха от летище София. "Критериите, заложени в тръжната документация, не са по-високи от критериите, залагани в предходни тръжни документации, въз основа на които са провеждани тръжни процедури при не едно от предходните ръководства на дружеството", продължава изпълнителният директор на държавната компания Христо Щерионов.

Доколко успешна е тази политика, числата говорят сами по себе си. Към настоящия момент наетите обекти за храни и напитки на двата терминала са ...7. Явно и сега има празни, от което губят и клиентите, и държавното дружество. И не изглежда силната конкуренция скоро да кацне на летището.

* От англ. Израз, употребяван за промоция
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Тръст агро" е най-динамичната компания в България "Тръст агро" е най-динамичната компания в България

Дружеството за преработка и износ на зърнени и маслени култури оглави класацията на "Капитал" - "Гепард"

17 ное 2019, 24 прочитания

"Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова "Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова

Компанията ще гласува дивидент за първото шестмесечие на 2019 г.

17 ное 2019, 593 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lafka поиска и павилиони в Кърджали

С гласовете на ДПС общината реши да пусне накуп 21 павилиона

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10