Air France не одобрява плана за реформи в Alitalia
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Air France не одобрява плана за реформи в Alitalia

Alitalia е излизала само няколко пъти на печалба в 67-годишната си история

Air France не одобрява плана за реформи в Alitalia

Френско-холандската група може да не се включи в увеличението на капитала на италианския превозвач

2766 прочитания

Alitalia е излизала само няколко пъти на печалба в 67-годишната си история

© Reuters


Управителният съвет на заплашения от фалит италиански авиопревозвач Alitalia одобри нов бизнес план, обещаващ значителни съкращения на разходи и връщане на компанията към рентабилност. Новата стратегия обаче не се оказа достатъчно убедителна за най-големия акционер – Air France-KLM, съобщава Reuters. Според източници на агенцията френско-холандската група, която държи 25% от акциите на Alitalia, е гласувала против плана, тъй като той не решава въпроса с големите дългове.

Драстично, но недостатъчно

Според официалното изявление на Alitalia ревизираният бизнес план включва "драстично орязване на разходи", но компанията не спомена нищо за обсъжданите по време на преговорите съкращения на заплати и служители. Сред конкретно обявените мерки са намаляване броя на самолетите за средни дестинации и увеличаване на по-печелившите международни и междуконтинентални полети. Бордът на компанията също така е удължил до 27 ноември крайния срок за акционерите да се включат в увеличаването на капитала с 300 млн. евро, нужни за стабилизиране на финансовото състояние.

Освен че търси начин да се справи с растящите загуби, италианският превозвач води тежки преговори с Air France-KLM относно бъдещето на стратегическото и финансовото им партньорство. Air France-KLM вече отписа като загуба 25-процентния си дял в Alitalia и заплашва, че няма да се включи в увеличението на капитала, ако не бъде предложен план за намаляване на нетния дълг от 813 млн. евро. Анализаторите отбелязват, че макар предложенията на Alitalia да са в желаната от Air France-KLM посока, тези реформи са много по-меки от изискванията на френско-холандската компания.

"Финансовото състояние на  Air France-KLM й позволява твърде малко свобода, така че тя не би могла да инвестира в Alitalia, без да е осигурила стриктно изпълнение на условията й", отбелязва Хералд Либерж-Доно, анализатор в M-CIC Securities. Air France е в средата на собственото си преструктуриране, в рамките на което трябва да намали дълговете си, достигащи 5.40 млрд. евро. Ако не участва в увеличението на капитала, делът й в италианския превозвач ще спадне до 6%.

Според повечето анализатори Air France няма да се откаже напълно от Alitalia и може да предложи поглъщане, след като стабилизира финансите си. В миналото Air France е декларирала, че има интерес да засили присъствието си на италианския транспортен пазар, който е четвъртият най-голям в Европа. Освен с Alitalia там компанията си партнира и със SkyTeam.

Политически аспект

Alitalia, която е излизала на печалба само няколко пъти в 67-годишната си история, се превръща в сериозен политически проблем за коалиционното правителство на Енрико Лета, което се опитва едновременно да намери чужд инвеститор, който да спаси превозвача, но и да осигури оставането му в италиански ръце. Авиокомпанията се нуждае от милиарди, за да обнови авиопарка си, а увеличението на капитала е само временна мярка за закърпване на положението.

Засега инвеститорите са осигурили 240 млн. евро от необходимата сума, като сред записалите се за увеличението на капитала са двете най-големи местни банки - IntesaSanpaolo и UniCredit, както и държавната пощенска служба Poste Italiane. Анализаторът от миланския университет Андреа Гиуричин отбелязва, че решението за включване на пощите в спасяването само увеличава съмненията за бъдещето на Alitalia. "Стратегически погледнато, това решение на правителството има обратен ефект, тъй като отчуждава още повече естествения корпоративен партньор Air France", коментира той

Airbus със скок на печалбата от 85% 

Европейският авиационен и отбранителен консорциум EADS отчете ръст на печалбата и повиши прогнозата си за поръчките на пътнически самолети. Производителят на Airbus обаче хвърли съмнение върху бъдещия ръст на поръчките за модела A380, тъй като икономическата обстановка отслабва търсенето на най-големия авиолайнер в света.

Оперативната печалба на EADS за деветмесечието е нараснала с 22% до 2.3 млрд. евро. Силното търсене на пътнически самолети е довело до скок от 85% на печалбата на подразделението Airbus. Това е било повече от достатъчно, за да компенсира слабото представяне на звеното за производство на хеликоптери Eurocopter.

Компанията заяви, че възнамерява да свие производството на 525-местния A380, ако скоро не намери повече купувачи, които да запълнят свободните производствени слотове за 2015 г. В момента най-големият купувач на модела е авиопревозвачът Emirates. Компанията вече е поръчала 90 A380 и е декларирала, че възнамерява да поръча още 30, след като бъде увеличен капацитетът на летището в Дубай.

EADS също така съобщи, че Airbus очаква общо над 1200 нови поръчки и 620 доставени самолета до края на 2013 г. Предишната прогноза на консорциума беше за 1000 поръчки и 600-610 доставки до края на годината.

Управителният съвет на заплашения от фалит италиански авиопревозвач Alitalia одобри нов бизнес план, обещаващ значителни съкращения на разходи и връщане на компанията към рентабилност. Новата стратегия обаче не се оказа достатъчно убедителна за най-големия акционер – Air France-KLM, съобщава Reuters. Според източници на агенцията френско-холандската група, която държи 25% от акциите на Alitalia, е гласувала против плана, тъй като той не решава въпроса с големите дългове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.