Boeing и Airbus с поръчки за 150 млрд. долара на авиосалона в Дубай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Boeing и Airbus с поръчки за 150 млрд. долара на авиосалона в Дубай

Изпълнителният директор на Boeing Джим Макнърни показва модел на 777 на министър-председателя на Обединените арабски емирства Шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум

Boeing и Airbus с поръчки за 150 млрд. долара на авиосалона в Дубай

Щатската компания взе значителна преднина пред европейския си конкурент в първия ден на изложението

4993 прочитания

Изпълнителният директор на Boeing Джим Макнърни показва модел на 777 на министър-председателя на Обединените арабски емирства Шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум

© Reuters


Двата най-големи производителя на пътнически самолети в света -  Boeing и Airbus, получиха поръчки на стойност 150 млрд. долара още в началото на авиосалона в Дубай, което за пореден път подчерта нарастващите амбиции на авипревозвачите от Персийския залив. Държавите в региона инвестират значими ресурси в стремежа си да се превърнат в транспортен център от глобално значение, което ще им осигури източник на икономически растеж извън природните богатства, отбелязва Wall Street Journal.

В първия ден на авиошоуто щатската Boeing взе преднина пред европейския си конкурент, като обяви поръчки за няколко модела на стойност над 100 млрд. долара според официалните им цени. Клиентите са Emirates Airline, Etihad Airways, Qatar Airways и Flydubai – нискотарифен превозвач, създаден от правителството на Дубай преди пет години.

Нови модели

Предимството на Boeing идва по линия на новия модел 777X, чието производство тепърва започва. Различните модификации на самолета побират между 350 и 400 пътници, като моделът е специално разработен за нуждите на авиокомпаниите от Залива. 777X е оборудван с по-мощни двигатели и по-дълги криле, което улеснява полетите в специфичните атмосферни условия в региона.

Засега Boeing е получил общо 259 поръчки за модела, което е рекорд за нов пътнически самолет. Превозвачите от Персийския залив са поръчали 225 броя, а германската Lufthansa – останалите 34. Първите доставки на 777X са планирани за 2020 г., като засега изглежда, че моделът ще задмине основния си конкурент на пазара Airbus A350.  "Приемът на 777 засега е, честно казано, невероятен", заявява изпълнителният директор на Boeing Джим Макнърни. Благодарение на последните сделки щатската компания е на път да постигне нов рекорд от над 1300 поръчки за годината.

Авиокомпаниите Emirates, Etihad и Qatar използват ресурсите и географското си положение на кръстопът между Европа, Азия и Африка, за да изместят въздушния пътникопоток към Залива. Трите държавни превозвача са част от общите усилия на правителствата в региона да диверсифицират икономиките чрез развитие на туризъм и производства. Важен инструмент за тези цели е държавният инвестиционен фонд на Абу Даби Mubadala, който развива партньорство както с Boeing, така и с Airbus в областта на производството на композитни материали за авиоиндустрията.

Нови глобални играчи

В първия ден на шоуто най-много покупки осъществи дубайската Emirates – 150  Boeing 777 на индикативна стойност 76 млрд. долара и още 50 Airbus A380 – най-големият пътнически лайнер в света – на стойност 23 млрд. долара. Boeing също така сключи споразумение за 30 броя 787 Dreamliner с Etihad и над 100 броя от модела 737 за нискотарифната Flydubai. Освен поръчката от Emirates Airbus сключи сделка с Etihad за 87 самолета с опция за още 30, която се оценява на 26.9 млрд. долара. Сделката за A380 представлява значителен успех за  Airbus, тъй като липсата на поръчки за самолета накара компанията да планира свиване на производството през 2015 г. Emirates вече е най-големият оператор за A380, като е поръчал общо 140.

Нарасналото самочувствие на авиопревозвачите от Залива си пролича от коментара на председателя на Emirates Шейх Ахмед бин Саид ал Мактум, според когото скоро компанията ще получи повече възможности да осъществява полети в Западна Европа и САЩ. "Ние купуваме продукт от техните страни. Така че защо не биха ни разрешили да използваме летищата им? Ако ни ограничават, могат да си вземат самолетите обратно", заявява той пред Reuters. Същевременно сдружение на гражданските пилоти в САЩ излезе с предупреждение, че продажбата на стотици самолети на компаниите от Залива, които се конкурират с щатските превозвачи, може да има "сериозни последствия за икономиката и служителите в щатските авиокомпании".

Двата най-големи производителя на пътнически самолети в света -  Boeing и Airbus, получиха поръчки на стойност 150 млрд. долара още в началото на авиосалона в Дубай, което за пореден път подчерта нарастващите амбиции на авипревозвачите от Персийския залив. Държавите в региона инвестират значими ресурси в стремежа си да се превърнат в транспортен център от глобално значение, което ще им осигури източник на икономически растеж извън природните богатства, отбелязва Wall Street Journal.

В първия ден на авиошоуто щатската Boeing взе преднина пред европейския си конкурент, като обяви поръчки за няколко модела на стойност над 100 млрд. долара според официалните им цени. Клиентите са Emirates Airline, Etihad Airways, Qatar Airways и Flydubai – нискотарифен превозвач, създаден от правителството на Дубай преди пет години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Едни почнаха преди 10 години и сега четем докъде стигнаха, ние сами си съсипахме регионалния бизнес с желания за колосални печалби и некачествен сървиз.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.