Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват

Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват

Причината за бума е и промяната в Закона за ДДС, който вече покрива и леките автомобили

Константин Николов
13420 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Оперативният лизинг в България продължава да нараства и е от малкото фактори, които дърпат автомобилния пазар нагоре, стана ясно на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. Причина за бума на подобни сделки през тази година беше и промяната в Закона за ДДС от януари, която позволи регистрирани фирми да ползват данъчен кредит при оперативен лизинг и на леки автомобили. До тази година с такива преференции можеше да се ползват само лекотоварни и товарни автомобили.

По-голям дял

Всъщност оперативният лизинг е наемане на актива за определен период от време, през който компаниите само го ползват. Възможността за ДДС кредит се простира не само върху месечния наем, но и върху всички съпътстващи разходи по наетата кола - горива, ремонтни дейности, резервни части и т.н. "Преди законовите промени оперативният лизинг беше около 4% от целия лизингов пазар, но през 2013 г. делът му значително нарасна", заяви Михаил Петков, директор продажби в "Уникредит Лизинг". Според данните на БНБ за първите три тримесечия на годината промени при договорите на оперативен лизинг на лекотоварни автомобили почти няма, докато при леките има скок.    

Една от компаниите, възползвали се от новите промени, е "Софарма трейдинг". Според финансовия директор на дружеството Димитър Богомилов досега групата, която има в автопарка си около 230 коли, е предпочитала да купува или в брой, или чрез финансов лизинг. Но през тази година компанията предпочита оперативен лизинг. "Причината е изцяло данъчна", заяви Богомилов.

Според участниците на пазара не само големите фирми се възползват от новите промени. "Забелязва се все по-голям интерес от средни и малки компании, дори и за 1-2 коли", казва Георги Кунев, мениджър продажби "Автомобили Бултрако", официален вносител на Honda в България. Той смята, че не само данъчните преференции са причина за бума в продажбите. "Чрез оперативния лизинг фирмите нямат никакъв ангажимент по поддръжка, както и не се занимават със съхранение и продажба на актива след края на срока на ползване на даден автомобил. Така мениджмънтът не губи време за неосновни за компанията дейности", смята Кунев. Друг плюс за компаниите е гъвкавостта, която могат да договарят с лизинговите фирми и автомобилните дилъри за срока и условията на договорите на оперативен лизинг. И не на последно място фирмите имат ясна предвидимост на разходите.

Колко е лихвата

Според участниците на пазара лихвите при договорите на оперативен и финансов лизинг са съпоставими, като всяка фирма трябва да избере дали предпочита финансов лизинг, при който плаща малко по-малко и придобива колата след края на договора, но същевременно отделя време и ресурси за поддържане и сервизиране на автопарка, а впоследствие трябва да се занимава и с продажба на активите. Или може да заложи на оперативен лизинг, който е малко по-скъп и при който колата се връща на лизингодателя след края на договора и при който компаниите не се занимават с поддръжка на автомобилите. Данните за края на тази и следващата година ще покажат окончателно кой вариант е по-предпочитан.  

Целият панел от конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan може да видите тук: 

Оперативният лизинг в България продължава да нараства и е от малкото фактори, които дърпат автомобилния пазар нагоре, стана ясно на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. Причина за бума на подобни сделки през тази година беше и промяната в Закона за ДДС от януари, която позволи регистрирани фирми да ползват данъчен кредит при оперативен лизинг и на леки автомобили. До тази година с такива преференции можеше да се ползват само лекотоварни и товарни автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ktbnakude avatar :-P
    .......

    [quote#0:"Дн"] Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват[/quote]

    дано има частица истина

  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “И не на последно място фирмите имат ясна предвидимост на разходите.”

    Не разбирам, с какво оперативния лизинг прави разходите по-предвидими от финансовия?

  • 3
    t_ avatar :-|
    t_

    Дайте малко конкретни данни де. За мен малко може да е 0,5 процентни пункта. За лизинговите компании и 10% може да е малко. Това същото важи и за всички останали твърдения в статията. Капотал е сериозен вестник. Уж.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Най-големият минус на оперативния лизинг е ограничението на годишният пробег. Не видях нищо за това в статията. С други думи имаш лимит на километрите на годишна база - 20 000 км. Това е най-често срещаната стойност. Ако ги надвишиш - дължиш по 5-8 евро цента на километър. Аз съм ползвал и двата вида в големи обеми и бих казал, че имам опит. Това което очаквам реално да стане и трябваше отдавна да се направи и ме е яд, че още Дянков не го направи, е да се пусне това облекчение още в началото на кризата. Така щеше тя да се отрази доста по-леко на търговците на нови автомобили, които иначе заедно със строителните фирми го отнесоха най-много.
    Бих споделил от личен опит, че ако не става въпрос за закупуване на един брой лек автомобил, а сте собственик на малък бизнес с до девет - десет души и това е например вашата кола и не ви се налага да пътувате и да работите много с нея - трябва много добре да прецените и пресметнете особеностите. Ако например имате аптека или магазин за някакви промишлени или хранителни стоки, или сте адвокат, лекар или нещо подобно - тогава оперативният лизинг е добро предложение за вас и чудесна възможност най-накрая да захвърлите старата баракуда и да седнете в нова кола среден клас, за 7-800 лв на месец, ако колата е по-малка, може и по-малка да е таксата. Първоначално давате три такси депозит, подписвате договора и скачате в колата. Чудесно за София и големите градове, в които ползваме колите си 80 % за градско каране, но всеки ден.
    Ако сте мениджър на компания с всички видове отдели, мениджъри и складове, тогава внимавайте какво решавате. Накратко - оперативният лизинг е подходящ за колите на висшия мениджмънт, на които до сега се чудехме как да им оправдаваме разходите, ддс-тата и прочие за колите, гумите, горивата и т.н. За това им регистрирахме колите като пикапи, па слагахме решетки, махахме седалки и др диващини. Защото не можело лек автомобил да е служебен - за колата на директора няма данъчни облекчения, но порше кайен да се регистрира като баничарка - няма проблем!
    Не вземайте на оперативен лизинг колите на Търговския директор, търговците, ако ще пътуват всеки ден (не знам какво друго биха правили) и колите на склада, които разнасят заявки също всеки ден, бусове и пикапи. На тях така или иначе им се признават разходите, защото са двуместни, ама ако са на оперативен лизинг - сте прецакани. Някъде към септември-октомври ще трябва да ги спрете и да изчакате да си изтече годината, защото вервайте ми по 8 цента на километър е все едно да я платите два пъти колата! Много е вероятно в такава ситуация да ви поискат оставката или излизането от ситуация да е с цената на големи непредвидени разходи. Ако имате парк с повече от 10-15 нови автомобила, се обърнете към професионалисти - фирми за флийт мениджмънт/управление на автопаркове. Те си знаят работата и си струват парите. Най-често това са рентакарските компании. И така.
    Вярно, финансовият лизинг иска 10-20% първоначална вноска, а други разходи са само застраховките. Но. Когато колата е нова, тя е в гаранция до 150 000 км или за 4-5 години, които обикновено са годините на лизинга. Така че това не е голям проблем. Вече срещу разумно доплащане всички предлагат и удължена гаранция. Освен това колите са удобно перо за амортизации. Можете да играете с него. В края на периода - можете да ги продадете на остатъчна стойност на служителите си - така хем си връщате първоначалната вноска, хем сте ги амортизирали на нула, хем служителите ви имат мотивация да си ги пазят, което е много трудно да се постигне иначе.
    Има и други подробности, но да не изпадаме в повече досадни детайли.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK