Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват

Причината за бума е и промяната в Закона за ДДС, който вече покрива и леките автомобили

   ©  Красимир Юскеселиев

Оперативният лизинг в България продължава да нараства и е от малкото фактори, които дърпат автомобилния пазар нагоре, стана ясно на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. Причина за бума на подобни сделки през тази година беше и промяната в Закона за ДДС от януари, която позволи регистрирани фирми да ползват данъчен кредит при оперативен лизинг и на леки автомобили. До тази година с такива преференции можеше да се ползват само лекотоварни и товарни автомобили.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ktbnakude avatar :-P
    .......
    • + 1

    [quote#0:"Дн"] Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват[/quote]

    дано има частица истина

    Нередност?
  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5
    • - 1
    • + 1

    “И не на последно място фирмите имат ясна предвидимост на разходите.”

    Не разбирам, с какво оперативния лизинг прави разходите по-предвидими от финансовия?

    Нередност?
  • 3
    t_ avatar :-|
    t_
    • + 2

    Дайте малко конкретни данни де. За мен малко може да е 0,5 процентни пункта. За лизинговите компании и 10% може да е малко. Това същото важи и за всички останали твърдения в статията. Капотал е сериозен вестник. Уж.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 1
    • + 3

    Най-големият минус на оперативния лизинг е ограничението на годишният пробег. Не видях нищо за това в статията. С други думи имаш лимит на километрите на годишна база - 20 000 км. Това е най-често срещаната стойност. Ако ги надвишиш - дължиш по 5-8 евро цента на километър. Аз съм ползвал и двата вида в големи обеми и бих казал, че имам опит. Това което очаквам реално да стане и трябваше отдавна да се направи и ме е яд, че още Дянков не го направи, е да се пусне това облекчение още в началото на кризата. Така щеше тя да се отрази доста по-леко на търговците на нови автомобили, които иначе заедно със строителните фирми го отнесоха най-много.
    Бих споделил от личен опит, че ако не става въпрос за закупуване на един брой лек автомобил, а сте собственик на малък бизнес с до девет - десет души и това е например вашата кола и не ви се налага да пътувате и да работите много с нея - трябва много добре да прецените и пресметнете особеностите. Ако например имате аптека или магазин за някакви промишлени или хранителни стоки, или сте адвокат, лекар или нещо подобно - тогава оперативният лизинг е добро предложение за вас и чудесна възможност най-накрая да захвърлите старата баракуда и да седнете в нова кола среден клас, за 7-800 лв на месец, ако колата е по-малка, може и по-малка да е таксата. Първоначално давате три такси депозит, подписвате договора и скачате в колата. Чудесно за София и големите градове, в които ползваме колите си 80 % за градско каране, но всеки ден.
    Ако сте мениджър на компания с всички видове отдели, мениджъри и складове, тогава внимавайте какво решавате. Накратко - оперативният лизинг е подходящ за колите на висшия мениджмънт, на които до сега се чудехме как да им оправдаваме разходите, ддс-тата и прочие за колите, гумите, горивата и т.н. За това им регистрирахме колите като пикапи, па слагахме решетки, махахме седалки и др диващини. Защото не можело лек автомобил да е служебен - за колата на директора няма данъчни облекчения, но порше кайен да се регистрира като баничарка - няма проблем!
    Не вземайте на оперативен лизинг колите на Търговския директор, търговците, ако ще пътуват всеки ден (не знам какво друго биха правили) и колите на склада, които разнасят заявки също всеки ден, бусове и пикапи. На тях така или иначе им се признават разходите, защото са двуместни, ама ако са на оперативен лизинг - сте прецакани. Някъде към септември-октомври ще трябва да ги спрете и да изчакате да си изтече годината, защото вервайте ми по 8 цента на километър е все едно да я платите два пъти колата! Много е вероятно в такава ситуация да ви поискат оставката или излизането от ситуация да е с цената на големи непредвидени разходи. Ако имате парк с повече от 10-15 нови автомобила, се обърнете към професионалисти - фирми за флийт мениджмънт/управление на автопаркове. Те си знаят работата и си струват парите. Най-често това са рентакарските компании. И така.
    Вярно, финансовият лизинг иска 10-20% първоначална вноска, а други разходи са само застраховките. Но. Когато колата е нова, тя е в гаранция до 150 000 км или за 4-5 години, които обикновено са годините на лизинга. Така че това не е голям проблем. Вече срещу разумно доплащане всички предлагат и удължена гаранция. Освен това колите са удобно перо за амортизации. Можете да играете с него. В края на периода - можете да ги продадете на остатъчна стойност на служителите си - така хем си връщате първоначалната вноска, хем сте ги амортизирали на нула, хем служителите ви имат мотивация да си ги пазят, което е много трудно да се постигне иначе.
    Има и други подробности, но да не изпадаме в повече досадни детайли.

    Нередност?
Нов коментар