С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 20 ное 2013, 19:03, 13017 прочитания

Сделките на оперативен лизинг продължават да нарастват

Причината за бума е и промяната в Закона за ДДС, който вече покрива и леките автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оперативният лизинг в България продължава да нараства и е от малкото фактори, които дърпат автомобилния пазар нагоре, стана ясно на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. Причина за бума на подобни сделки през тази година беше и промяната в Закона за ДДС от януари, която позволи регистрирани фирми да ползват данъчен кредит при оперативен лизинг и на леки автомобили. До тази година с такива преференции можеше да се ползват само лекотоварни и товарни автомобили.

По-голям дял

Всъщност оперативният лизинг е наемане на актива за определен период от време, през който компаниите само го ползват. Възможността за ДДС кредит се простира не само върху месечния наем, но и върху всички съпътстващи разходи по наетата кола - горива, ремонтни дейности, резервни части и т.н. "Преди законовите промени оперативният лизинг беше около 4% от целия лизингов пазар, но през 2013 г. делът му значително нарасна", заяви Михаил Петков, директор продажби в "Уникредит Лизинг". Според данните на БНБ за първите три тримесечия на годината промени при договорите на оперативен лизинг на лекотоварни автомобили почти няма, докато при леките има скок.    


Една от компаниите, възползвали се от новите промени, е "Софарма трейдинг". Според финансовия директор на дружеството Димитър Богомилов досега групата, която има в автопарка си около 230 коли, е предпочитала да купува или в брой, или чрез финансов лизинг. Но през тази година компанията предпочита оперативен лизинг. "Причината е изцяло данъчна", заяви Богомилов.

Според участниците на пазара не само големите фирми се възползват от новите промени. "Забелязва се все по-голям интерес от средни и малки компании, дори и за 1-2 коли", казва Георги Кунев, мениджър продажби "Автомобили Бултрако", официален вносител на Honda в България. Той смята, че не само данъчните преференции са причина за бума в продажбите. "Чрез оперативния лизинг фирмите нямат никакъв ангажимент по поддръжка, както и не се занимават със съхранение и продажба на актива след края на срока на ползване на даден автомобил. Така мениджмънтът не губи време за неосновни за компанията дейности", смята Кунев. Друг плюс за компаниите е гъвкавостта, която могат да договарят с лизинговите фирми и автомобилните дилъри за срока и условията на договорите на оперативен лизинг. И не на последно място фирмите имат ясна предвидимост на разходите.

Колко е лихвата

Според участниците на пазара лихвите при договорите на оперативен и финансов лизинг са съпоставими, като всяка фирма трябва да избере дали предпочита финансов лизинг, при който плаща малко по-малко и придобива колата след края на договора, но същевременно отделя време и ресурси за поддържане и сервизиране на автопарка, а впоследствие трябва да се занимава и с продажба на активите. Или може да заложи на оперативен лизинг, който е малко по-скъп и при който колата се връща на лизингодателя след края на договора и при който компаниите не се занимават с поддръжка на автомобилите. Данните за края на тази и следващата година ще покажат окончателно кой вариант е по-предпочитан.  

Целият панел от конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan може да видите тук: 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По торбичката посрещат 4 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 3300 прочитания

Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук

Общите приходи в секторната класация в "Гепард" са скочили с над 68% до 263 млн. лв.

21 яну 2020, 611 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Comverse ще си сътрудничи с университетите за подготовката на кадри

Компанията за телеком софтуер представи в България официално един от най-големите си развойни центрове

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10