Prodavalnik.com отчита над 60% ръст в обявите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Prodavalnik.com отчита над 60% ръст в обявите

Спас Сливков спечели наградата "Next Generation Предприемач за 2012" в конкурса, организиран от "Капитал Daily". Журито реши да я присъди на него заради успеха на Prodavalnik.com и приноса му за развитието на платформата

Prodavalnik.com отчита над 60% ръст в обявите

Уникалните посетители в онлайн платформата са надминали 1 млн. души през октомври

Весела Николаева
12390 прочитания

Спас Сливков спечели наградата "Next Generation Предприемач за 2012" в конкурса, организиран от "Капитал Daily". Журито реши да я присъди на него заради успеха на Prodavalnik.com и приноса му за развитието на платформата

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Уникалните посетители на сайта за безплатни обяви prodavalnik.com вече са надминали 1 млн. души през октомври, а броят на публикуваните обяви в секторите за автомобили и авточасти се е увеличил повече от двойно само за няколко месеца. Това каза пред "Капитал Daily" Спас Сливков, мениджър бизнес развитие на сайта. За сравнение - през октомври миналата година броят на посетителите е бил около 750 хил. души. Броят на активните обяви се е покачил с 62% спрямо 21 ноември миналата година и вече са близо 1.62 млн. броя. 

През последните няколко месеца дружеството, което е част от полската Allegro group, има и масирана рекламна кампания, която е помогнала за ръста на посещенията. Според Сливков България и целият регион на Централна и Източна имат сериозен потенциал за ръст в онлайн търговията, много повече, отколкото Западна Европа, САЩ и развитите азиатски пазари като Япония, Южна Корея. Все още Prodavalnik.bg е на загуба, но приходите му се увеличават стабилно (виж таблицата). Те са основно от реклама и от плащания от клиенти, които желаят техните обяви да излизат на най-видимото място.

Широка аудитория

Преброяването на уникалните посещения е направено от Gemius с проучване-извадка сред потребителите на интернет в България, като са изчистени натрупванията от ползване на повече от едно устройство на потребител. Тоест отчита се един посетител, независимо от колко устройства влиза той през сайта. Ако се преброяват посещенията през всякакви устройства, а не само потребителите, през октомври те са надминали 2.2 млн. уникални според Google analytics, обясниха от prodavalnik.com.

"Профилът на хората, които продават и купуват онлайн, е много широк и тези сайтове достигат до все по-голям брой потребители, които разбират, че могат лесно да получат пари срещу вещи, които вече не са им необходими, коментира Сливков. Обявите за продажби на автомобили и авточасти наред с електрониката са най-бързо развиващият се "клон" в prodavalnik.com и от май до октомври отбелязват 154% ръст по данни на самата компания. Към момента в сайта има над 220 хил. обяви в категорията, от които 41 хил. са на автомобили. Конкурентните сайтове mobile.bg и cars.bg имат съответно по 3 хил. и 64 хил. обяви само на автомобили.

Като бизнес модел prodavalnik.com в момента няма български конкурент, който да събира на едно място обяви за продажби от толкова различни области – мода, дом и градина, автомобили и части, недвижими имоти, електроника, различни услуги, дори обяви за работа, пътувания, домашни любимци и промишлено оборудване. Обявите в prodavalnik.com са безплатни и Сливков подчертава, че те ще останат такива. По желание продавачът може да плати, за да семагазина качи офертата му на по-видно място, отделно сайтът печели и от реклама.

Кога кризата помага

Кризата е едно от нещата, които по-скоро са помогнали на сайта да се развие, защото кара хората да се замислят дали не могат да спечелят от вещи, които не са им нужни, вместо просто да ги изхвърлят, смята Сливков. Според него подобен тип сайтове имат и донякъде социална функция, защото по света се разрастват нагласите за споделяне на ресурси, замяна на ненужни вещи и подаряването им на хора, които ще ги използват.

Общо публикациите в prodavalnik.com са над 1.6 млн. към 21 ноември и макар да има сериозен ръст при автообявите, водещи си остават разделите за мода, детски и бебешки стоки, както и електроника. В раздела с електрониката също има увеличение на обявите с 69% през октомври спрямо май, поясни Спас Сливков. Наскоро от онлайн платформата съобщиха, че забраняват продажбите на стоки - имитации на известни марки. От компанията засега не желаят да коментират повече защо са въвели забраната и как ще контролират коя стока е имитация и коя е оригинал.

"Рекламата помага за ръста на посещенията, но ние започнахме активна рекламна кампания около година и половина след като Allegro group купи сайта, когато решихме, че сме изградили достатъчно добра платформа", коментира Сливков. Полската компания купува малкия български сайт prodavalnik.com през 2010 г., а присъства на българския пазар от 2007 г., като създава сайта за продажби чрез търг Aukro.bg. След преценка на мениджмънта и разглеждане на резултатите и перспективите сайтът е закрит. В момента българската "Алегрогруп България" е собственика само на prodavalnik.com, а полската Allegro Group държи още Pazaruvaj.com и Emag.bg, които са в отделни дружества (виж карето). През 2010 г. продавач на prodavalnik.com беше Neg.bg, която управлява най-големия български форум – bg-mamma.com, а мотивът за продажба беше, че портал за обяви не влиза в основната дейност на дружеството.

Защо Allegro group са инвестирали на няколко етапа в България Сливков обяснява с желанието на полската компания да се насочи към нови пазари и да стане лидер в онлайн пазаруването в Централна и Източна Европа. "Считаме, че нашата сила и познание е точно в региона, който е развиващ се. В останалите държави търговията през интернет няма да расте толкова, защото вече е достигнала доста високо ниво на проникване", коментира Сливков.

Недоверието към виртуалното

Развитието на сделките от разстояние не върви напълно безоблачно – в много от развиващите се държави, в това число и България, все още няма достатъчно разпространена култура за такъв тип пазаруване, а има и много недоверие", обясни мениджърът на prodavalnik.com. От сайта препоръчват две стъпки, за да бъдат покупките по-сигурни: да видиш стоката, което означава по възможност да търсиш оферти в населеното място, където живееш, както и опцията "отвори, преди да платиш". Сделките на сайта се сключват директно между продавач и купувач и те се договарят за начините на доставка и плащане, а платформата има сключен договор с "Еконт" за 20% отстъпка от цената за доставка и позволяват стоката да се прегледа, преди да се плати. Голяма част от покупките се плащат в брой при получаване и това не важи само за prodavalnik.com, а е широко разпространено и в останалите онлайн магазини. Освен недоверие друга причина е и по-слабото разпространение на непарични платежни средства като кредитни карти, поясни Сливков.

Ролята на сайта като посредник е причина да няма и детайлна статистика за профила на посетителите, обясняват от дружеството. Според анализите им сайтът достига до 27% от онлайн потребителите в България по данни от Gemius при 17% през юни миналата година. За октомври онлайн платформата е бил третият по посещаемост сайт в България след портала abv.bg и сайта за видеосподеляне vbox7.com. След страницата за обяви се нареждат dir.bg и форумът bg-mamma.com.

Групата Allegro

Pazaruvaj.com е платформа за сравнение в цените на различни стоки и е под шапката на унгарското дружество на Allegro Group. Освен в България дружеството има такъв тип сайтове в Румъния - compari.ro и Унгария – arukereso.hu. Онлайн магазинът eMag има подобна структура – собственост е на регистрираното в Букурещ дружество Dante International. В северната ни съседка магазинът е създаден през 2001 г., а в България е от 2012 г. Той предлага основно електрически уреди и IT продукти в различни категории. Полската Allegro Group е основана като през 1999 г. като малко start-up дружество с името Tradus. В момента е собственик на широко портфолио от онлайн магазини, системи за електронни разплащания, обяви. През 2008 г. тя става част от южноафриканската компания Naspers, в която влизат електронни платформи, системи за търговия, разплащания, медии, по цял свят. След сделката полската Tradus е разделена на Allegro и Ricardo groups. Самата Naspers е създадена през 1915 г. в Кейптаун като издател на вестници и списания.

Уникалните посетители на сайта за безплатни обяви prodavalnik.com вече са надминали 1 млн. души през октомври, а броят на публикуваните обяви в секторите за автомобили и авточасти се е увеличил повече от двойно само за няколко месеца. Това каза пред "Капитал Daily" Спас Сливков, мениджър бизнес развитие на сайта. За сравнение - през октомври миналата година броят на посетителите е бил около 750 хил. души. Броят на активните обяви се е покачил с 62% спрямо 21 ноември миналата година и вече са близо 1.62 млн. броя. 

През последните няколко месеца дружеството, което е част от полската Allegro group, има и масирана рекламна кампания, която е помогнала за ръста на посещенията. Според Сливков България и целият регион на Централна и Източна имат сериозен потенциал за ръст в онлайн търговията, много повече, отколкото Западна Европа, САЩ и развитите азиатски пазари като Япония, Южна Корея. Все още Prodavalnik.bg е на загуба, но приходите му се увеличават стабилно (виж таблицата). Те са основно от реклама и от плащания от клиенти, които желаят техните обяви да излизат на най-видимото място.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    moloko_ avatar :-|
    moloko_

    Продавалника е добра идея,която се развива добре и както се вижда доста хора са доволни от услугите и.Рекламата сегашната,както и предишните е различна и интересна,но както знаем най-добрата реклама е от уста на уста предавана от доволни клиенти.Има още на къде да се развиват,дано да продължават така.

  • 2
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    Поздравления, но трябва още да стане платформата им наистина добра.

  • 3
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart


    ами нормално, след тая мощна рекламна кампания.

  • 4
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Има доста неща, които трябва да се изпипат в Продавалник. Разликата с И бей е огромна, но хубаво е все пак, че има такъв сайт, който явно ще се развива.

  • 5
    kr avatar :-|
    stile libero

    "Все още Prodavalnik.bg е на загуба, но приходите му се увеличават стабилно (виж таблицата)"
    Всичко им е перфектно, само дето са на загуба

  • 6
    typoto avatar :-|
    typoto

    Вижте кво намерих в тая връзка за продавачите:
    https://www.youtube.com/watch?v=zLKic2KIG9I

  • 7
    reminder avatar :-|
    reminder

    Поздравления на момчетата! Все пак са вложили труд и усилия! Препоръчвам им да изнесат услугата извън България :)

    "Общо публикациите в prodavalnik.com са над 1.6 млн. към 21 ноември и макар да има сериозен ръст при автообявите, водещи си остават разделите за мода, детски и бебешки стоки, както и електроника."

    Модата се води от къстамайз на определен продукт. Сега потребителят може сам да си определя формата й както и същността й.

    А бебетата :) Да са ни живи и здрави :)

    Поздравления отново!

  • 8
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Тя услугата не е блъгарска, а е привнесена, но поздравления за добрата работа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK