Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 21 ное 2013, 20:09, 4756 прочитания

Трудни времена за телекомите в Европа

Мобилните оператори в САЩ отчитат ръст на печалбата, докато компаниите на Стария континент се борят със спада на приходите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продължаващ спад на приходите, по-малко ползване на предлаганите услуги и негативен ефект от затягане на регулациите - такова е състоянието на повечето големи европейски телекоми през тази година. За разлика от Европа мобилните оператори в САЩ и развиващите се държави отчитат растеж. Американските телекоми разчитат на доброто монетизиране на преноса на данни и така започват да избиват инвестициите, вложени в последно поколение мобилни мрежи, изградени по технологията Long Term Evolution (LTE). В развиващите се пазари проникването на мобилни услуги не е толкова високо както в Европа и Северна Америка и затова там се отчита ръст на приходите и на абонатите.
 
Изостават ли в Европа

Пазарът за мобилни услуги на Стария континент е наситен, потреблението е по-малко заради ефектите от дълговата криза, а Европейската комисия се стреми да изравни цените на разговорите в целия континент. По-ниските цени за потребителите рефлектира, поне засега, в спадащи приходи и печалби за телекомите, което в допълнение на силно сегментирания пазар намалява инвестициите в нови технологии и подобряване на мрежата.

От 2011 г. насам европейските телекоми отчитат спад на приходите, подобни са и очакванията за тази година. По изчисления на изследователската фирма Gartner в западната част на континента ще има спад от 1.3%, а в централната и източната - 0.2%. Това кара големите европейски телекоми да разчитат на своите операции извън проблемните пазари, за да могат да компенсират тези спадове. Въпреки това само бизнесът зад граница не стига да компенсира по-малкото приходи в Европа.


Испанският телеком Telefonica отчете понижение от 9.5% на приходите си през третото тримесечие, а нетната печалба се потопи с над 21 на сто. Компанията все повече разчита на приходите си от операциите си в Латинска Америка. За сметка на това тя ще се изтегли от Чехия и Словакия. Испанският телеком обяви в началото на ноември, че продава 65% от общо 70-процентния си дял в Telefonica Czech Republic (холдинг, отговорен и за операциите в съседна Словакия) на инвестиционната група PPF срещу 2.47 млрд. евро.

Подобна е ситуацията и със собственика на "Мобилтел" – Telekom Austria. Австрийският телеком регистрира внушителния годишен спад от 48% на нетната печалба през третото тримесечие. Негативният резултат се дължи именно на пониженията на приходите на пазарите в ЕС, на които оперира - в Австрия, България и Хърватия. Лошото представяне на тези пазари частично се компенсира от големия ръст на бизнеса в Беларус.

Ситуацията в по-малкия холандски оператор KPN е малко по-различна. Компанията отчита през последните периоди понижение на печалбата и приходите, но към нея има апетит от мексиканския магнат Карлос Слим. KPN беше на крачка да бъде напълно придобита от America Movil, но през септември холандска фондация блокира сделката.



Докато по-голямата част от европейските телекоми с неохота признават спада на печалбата, то германският гигант Deutsche Telekom се радва, че се е върнал на такава. През третото тримесечие на 2012 г. компанията отчете загуба от 7 млрд. евро заради отписвания след сделката на T-Mobile USA (американския бизнес на групата) с MetroPCS. През тази година Deutsche Telekom се върна на печалба, но подобно на другите европейски оператори заслуга за това няма растящата германска икономика, а T-Mobile USA. Щатският оператор обяви 30% ръст на приходите.
 
Примери за негативния тренд са и двата най-големи мобилни оператора в България – "Мобилтел" и "Глобул", които отчетоха поредното тримесечие на спад на приходите и печалбата. При третия телеком - БТК, ситуацията е същата за последните периоди, но компанията още не е публикувала финансовите си резултати за юли-септември, след като слезе от борсата. Основните причини за резултатите през тази година не са изненада - свалянето на цените за терминиране (цени на едро) и на дребно в роуминг от страна на Комисията за регулиране на съобщенията, пониженото потребление и силното проникване на мобилни услуги сред населението.

Американският пример
 
Телекомите в САЩ са на пълно противоположния полюс спрямо конкурентите си от Европа. Това се дължи на няколко фактора - големите оператори се свеждат до четири компании, регулациите не са толкова строги и компаниите в сектора вече изградиха едни от най-големите мрежи от четвърто поколение по технологията LTE.

През тази година американските мобилни оператори отчитат ръст на приходите и печалбите. Те работят на все още най-големия мобилен пазар в света, оценяван през тази година на 378 млрд. долара, където проникването на мобилни услуги е високо. AT&T обяви 2.2% ръст на приходите и над 5.5 на сто на печалбата. Приходите от мобилен пренос на данни са скочили със 17.6% на годишна база, а средният месечен доход на абонат (APU) расте с 1.5%, докато в Европа този показател пада.

Доста по-добре се представя Verizon, чиято нетна печалба скочи със завидните 30%, а постъпленията - с 4.4 на сто. Резултатите са впечатляващи предвид пониженото потребление на традиционните гласови услуги във все още най-големия и развит GSM пазар в света. Ръстът на приходите идва в голяма степен до монетизиране на големия пренос на данни, който предоставя LTE мрежите.

Успехът на американския телеком носи дивидент на британската група Vodafone, която държеше 45% в мобилното звено Verizon Wireless. Затова не е изненада, че телекомът от Острова е един от малкото в рамките на ЕС с положителни резултати на постъпленията. Компанията отчита ръст от 1.2% на приходите, но печалбата преди плащане на данъци, лихви и обезценки се понижава с 4.1% до 6.6 млрд. паунда заради разходи по преструктуриране. Vodafone се очаква да получи и 130 млрд. долара, след като продаде дела си във Verizon Wireless.
 
Ръстът е на изток

Азия е истинският генератор на растеж. Регионът ще отговаря за близо две трети от приходите на телеком пазара през 2013 г. Пазарът в Латинска Америка пък ще допринесе с 20%. Макар все още Африка да не може да се мери с големите развиващи се пазари, Черният континент може да се окаже "скритата лимонка" през следващите години. Прогнозите на анализаторите са, че три държави ще генерират близо 60% от ръста на постъпленията - това са Китай, Индия и Бразилия. Китайският пазар е втори по обем на приходи със 151 млрд. долара и потенциал да продължи да се увеличава.

Един от най-развитите пазари в Азия е Япония, който е трети по обем в света със 133 млрд. долара годишни приходи. Въпреки зрелостта му телекомите от островната държава се възползват подобно на американските компании на LTE мрежите и монетизирането на преноса на данни. Затова не е изненада, че японската група Softbank отчита скок от 73% на постъпленията през първото финансово полугодие (счетоводната година започва за компанията от април) и обяви рекордна печалба от 3.94 млрд. долара.

Но освен големите пазари в Азия някои оператори виждат потенциал да увеличат приходите си, като навлязат на тепърва прохождащи региони. Такъв е случаят с новия собственик на "Глобул" – Telenor. Норвежкият телеком отчита ръст на приходите с 1% до 4.4 млрд. долара, както и нетна печалба от 638 млн. долара през третото тримесечие. Повечето от операциите на телекома са съсредоточени в развиващите се пазари, където отчитат висок ръст на абонати. Компанията, която сега оперира основно в Скандинавия и Централна и Източна Европа, се ориентира и към държави, в които проникването е много ниско. Telenor спечели лиценз да изгради мобилната мрежа в Мианмар, където едва 10% от населението разполагат с мобилни телефони.

Световният телеком пазар се очаква да отбележи ръст през 2013 г., но той драстично ще се различава спрямо различните региони. На развитите пазари основен фактор ще бъдат мобилният интернет и монетизирането на трафика. Доста от операторите се очаква да погледнат към развиващите се пазари, където проникването на GSM услуги е все още ниско и постепенно ще се увеличава покупателната способност на населението.

Основни тенденции

Европа
- Фрагментиран пазар
- Силни регулации върху цените за терминиране (на едро)
- Високо проникване на мобилни услуги
- Скъп радиочестотен ресурс
- Слабо развити LTE мрежи
- Понижение на приходите на телекомите

САЩ и Япония
- Малко пазарни играчи
- Слаби регулации на цените на едро
- Високо проникване на мобилни услуги
- Силно развити LTE мрежи
- Добро монетизиране на преноса на данни
- Повишение на приходите на телекомите

Развиващи се пазари (Азия, Африка, Латинска Америка)
- Ниско проникване с голям потенциал за растеж на абонатите
- Ниски месечни приходи от абонат, които обаче се увеличават
- Слаби регулации на цените на едро
- Слабо проникване на смартфони, с потенциал за растеж
- Повишение на приходите на телекомите

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране

Националната асоциация на строителните предприемачи предлага създаването на експертен икономически съвет, който да работи върху мерки за стабилизиране на икономиката

3 апр 2020, 377 прочитания

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 1309 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Монополът е гладен

Крехкото равновесие на телевизионния пазар дава всички признаци да се сгромоляса

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10