Трудни времена за телекомите в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трудни времена за телекомите в Европа

Въпреки спада на приходите и печалбата Telekom Austria планира да изгради LTE мрежа в Австрия, като си осигури лицензи за честоти на стойност 1.03 млрд. евро.

Трудни времена за телекомите в Европа

Мобилните оператори в САЩ отчитат ръст на печалбата, докато компаниите на Стария континент се борят със спада на приходите

Юлиян Арнаудов
4872 прочитания

Въпреки спада на приходите и печалбата Telekom Austria планира да изгради LTE мрежа в Австрия, като си осигури лицензи за честоти на стойност 1.03 млрд. евро.

© HEINZ-PETER BADER


Продължаващ спад на приходите, по-малко ползване на предлаганите услуги и негативен ефект от затягане на регулациите - такова е състоянието на повечето големи европейски телекоми през тази година. За разлика от Европа мобилните оператори в САЩ и развиващите се държави отчитат растеж. Американските телекоми разчитат на доброто монетизиране на преноса на данни и така започват да избиват инвестициите, вложени в последно поколение мобилни мрежи, изградени по технологията Long Term Evolution (LTE). В развиващите се пазари проникването на мобилни услуги не е толкова високо както в Европа и Северна Америка и затова там се отчита ръст на приходите и на абонатите.

Изостават ли в Европа

Пазарът за мобилни услуги на Стария континент е наситен, потреблението е по-малко заради ефектите от дълговата криза, а Европейската комисия се стреми да изравни цените на разговорите в целия континент. По-ниските цени за потребителите рефлектира, поне засега, в спадащи приходи и печалби за телекомите, което в допълнение на силно сегментирания пазар намалява инвестициите в нови технологии и подобряване на мрежата.

От 2011 г. насам европейските телекоми отчитат спад на приходите, подобни са и очакванията за тази година. По изчисления на изследователската фирма Gartner в западната част на континента ще има спад от 1.3%, а в централната и източната - 0.2%. Това кара големите европейски телекоми да разчитат на своите операции извън проблемните пазари, за да могат да компенсират тези спадове. Въпреки това само бизнесът зад граница не стига да компенсира по-малкото приходи в Европа.

Испанският телеком Telefonica отчете понижение от 9.5% на приходите си през третото тримесечие, а нетната печалба се потопи с над 21 на сто. Компанията все повече разчита на приходите си от операциите си в Латинска Америка. За сметка на това тя ще се изтегли от Чехия и Словакия. Испанският телеком обяви в началото на ноември, че продава 65% от общо 70-процентния си дял в Telefonica Czech Republic (холдинг, отговорен и за операциите в съседна Словакия) на инвестиционната група PPF срещу 2.47 млрд. евро.

Подобна е ситуацията и със собственика на "Мобилтел" – Telekom Austria. Австрийският телеком регистрира внушителния годишен спад от 48% на нетната печалба през третото тримесечие. Негативният резултат се дължи именно на пониженията на приходите на пазарите в ЕС, на които оперира - в Австрия, България и Хърватия. Лошото представяне на тези пазари частично се компенсира от големия ръст на бизнеса в Беларус.

Ситуацията в по-малкия холандски оператор KPN е малко по-различна. Компанията отчита през последните периоди понижение на печалбата и приходите, но към нея има апетит от мексиканския магнат Карлос Слим. KPN беше на крачка да бъде напълно придобита от America Movil, но през септември холандска фондация блокира сделката.

Докато по-голямата част от европейските телекоми с неохота признават спада на печалбата, то германският гигант Deutsche Telekom се радва, че се е върнал на такава. През третото тримесечие на 2012 г. компанията отчете загуба от 7 млрд. евро заради отписвания след сделката на T-Mobile USA (американския бизнес на групата) с MetroPCS. През тази година Deutsche Telekom се върна на печалба, но подобно на другите европейски оператори заслуга за това няма растящата германска икономика, а T-Mobile USA. Щатският оператор обяви 30% ръст на приходите.

Примери за негативния тренд са и двата най-големи мобилни оператора в България – "Мобилтел" и "Глобул", които отчетоха поредното тримесечие на спад на приходите и печалбата. При третия телеком - БТК, ситуацията е същата за последните периоди, но компанията още не е публикувала финансовите си резултати за юли-септември, след като слезе от борсата. Основните причини за резултатите през тази година не са изненада - свалянето на цените за терминиране (цени на едро) и на дребно в роуминг от страна на Комисията за регулиране на съобщенията, пониженото потребление и силното проникване на мобилни услуги сред населението.

Американският пример

Телекомите в САЩ са на пълно противоположния полюс спрямо конкурентите си от Европа. Това се дължи на няколко фактора - големите оператори се свеждат до четири компании, регулациите не са толкова строги и компаниите в сектора вече изградиха едни от най-големите мрежи от четвърто поколение по технологията LTE.

През тази година американските мобилни оператори отчитат ръст на приходите и печалбите. Те работят на все още най-големия мобилен пазар в света, оценяван през тази година на 378 млрд. долара, където проникването на мобилни услуги е високо. AT&T обяви 2.2% ръст на приходите и над 5.5 на сто на печалбата. Приходите от мобилен пренос на данни са скочили със 17.6% на годишна база, а средният месечен доход на абонат (APU) расте с 1.5%, докато в Европа този показател пада.

Доста по-добре се представя Verizon, чиято нетна печалба скочи със завидните 30%, а постъпленията - с 4.4 на сто. Резултатите са впечатляващи предвид пониженото потребление на традиционните гласови услуги във все още най-големия и развит GSM пазар в света. Ръстът на приходите идва в голяма степен до монетизиране на големия пренос на данни, който предоставя LTE мрежите.

Успехът на американския телеком носи дивидент на британската група Vodafone, която държеше 45% в мобилното звено Verizon Wireless. Затова не е изненада, че телекомът от Острова е един от малкото в рамките на ЕС с положителни резултати на постъпленията. Компанията отчита ръст от 1.2% на приходите, но печалбата преди плащане на данъци, лихви и обезценки се понижава с 4.1% до 6.6 млрд. паунда заради разходи по преструктуриране. Vodafone се очаква да получи и 130 млрд. долара, след като продаде дела си във Verizon Wireless.

Ръстът е на изток

Азия е истинският генератор на растеж. Регионът ще отговаря за близо две трети от приходите на телеком пазара през 2013 г. Пазарът в Латинска Америка пък ще допринесе с 20%. Макар все още Африка да не може да се мери с големите развиващи се пазари, Черният континент може да се окаже "скритата лимонка" през следващите години. Прогнозите на анализаторите са, че три държави ще генерират близо 60% от ръста на постъпленията - това са Китай, Индия и Бразилия. Китайският пазар е втори по обем на приходи със 151 млрд. долара и потенциал да продължи да се увеличава.

Един от най-развитите пазари в Азия е Япония, който е трети по обем в света със 133 млрд. долара годишни приходи. Въпреки зрелостта му телекомите от островната държава се възползват подобно на американските компании на LTE мрежите и монетизирането на преноса на данни. Затова не е изненада, че японската група Softbank отчита скок от 73% на постъпленията през първото финансово полугодие (счетоводната година започва за компанията от април) и обяви рекордна печалба от 3.94 млрд. долара.

Но освен големите пазари в Азия някои оператори виждат потенциал да увеличат приходите си, като навлязат на тепърва прохождащи региони. Такъв е случаят с новия собственик на "Глобул" – Telenor. Норвежкият телеком отчита ръст на приходите с 1% до 4.4 млрд. долара, както и нетна печалба от 638 млн. долара през третото тримесечие. Повечето от операциите на телекома са съсредоточени в развиващите се пазари, където отчитат висок ръст на абонати. Компанията, която сега оперира основно в Скандинавия и Централна и Източна Европа, се ориентира и към държави, в които проникването е много ниско. Telenor спечели лиценз да изгради мобилната мрежа в Мианмар, където едва 10% от населението разполагат с мобилни телефони.

Световният телеком пазар се очаква да отбележи ръст през 2013 г., но той драстично ще се различава спрямо различните региони. На развитите пазари основен фактор ще бъдат мобилният интернет и монетизирането на трафика. Доста от операторите се очаква да погледнат към развиващите се пазари, където проникването на GSM услуги е все още ниско и постепенно ще се увеличава покупателната способност на населението.

Основни тенденции

Европа

- Фрагментиран пазар

- Силни регулации върху цените за терминиране (на едро)

- Високо проникване на мобилни услуги

- Скъп радиочестотен ресурс

- Слабо развити LTE мрежи

- Понижение на приходите на телекомите

САЩ и Япония

- Малко пазарни играчи

- Слаби регулации на цените на едро

- Високо проникване на мобилни услуги

- Силно развити LTE мрежи

- Добро монетизиране на преноса на данни

- Повишение на приходите на телекомите

Развиващи се пазари (Азия, Африка, Латинска Америка)

- Ниско проникване с голям потенциал за растеж на абонатите

- Ниски месечни приходи от абонат, които обаче се увеличават

- Слаби регулации на цените на едро

- Слабо проникване на смартфони, с потенциал за растеж

- Повишение на приходите на телекомите

Продължаващ спад на приходите, по-малко ползване на предлаганите услуги и негативен ефект от затягане на регулациите - такова е състоянието на повечето големи европейски телекоми през тази година. За разлика от Европа мобилните оператори в САЩ и развиващите се държави отчитат растеж. Американските телекоми разчитат на доброто монетизиране на преноса на данни и така започват да избиват инвестициите, вложени в последно поколение мобилни мрежи, изградени по технологията Long Term Evolution (LTE). В развиващите се пазари проникването на мобилни услуги не е толкова високо както в Европа и Северна Америка и затова там се отчита ръст на приходите и на абонатите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    "T-Mobile USA. Щатският оператор обяви 30% ръст на приходите."

    Току-що открих как, аз съм им абонат. Много от текстовите съобщения ги таксуват по 5 пъти - видях го в разпечатката на последната си сметка. Обещаха да "коригират" неправилно отчетените текстови съобщения. На мен пък не ми остава друго освен да прегледам сметките си с тях за последната година и да изчисля с колко пари и от колко време са ме премятали.

  • 2
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Егати поръчковата статия. За неосведемените, ето няколко информации.
    1) българските телекоми имат най-високите таарриифи в Европа. Нормално, бедните винаги плащат скъпо ... собствената си глупост. По цена на международните разговори Българските телекоми са някъде между Белорусия и Куба и др. подобни екзотични държави.
    2) Няма как европейските телекоми да имат по-големи печалби от американските, защото техните тарифи са значително по-ниски.
    3) пример за тарифа: моят телефонен оператор FREE във Франция ми взема за 2 часа (120 мин) на месец, плюс безплатни смс в неограничено количество сумата от ... 2 (две) евро/месец. Т.е. за 4 лева месечно имам безплатни смс и 120 мин разговори. Офертата е реална. От тях оператора печели 1 евро (на месец) и още едно евро са му разходите. Правете сметка как ви бръснат родните монополи в България. Тия, които са платили статията.

  • 3
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia

    До коментар [#1] от "zumz":

    Т Mobile USA си отават наи- изгодните тук. За $60 на месец полу4аваш unlimited talk & text, както и 5GB LTE speed

  • 4
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    До коментар [#3] от "jorosrabskia":

    Ехе 60$ месечна такса.Това ми изглежда направо лудост.Плащам около 10 лв месечна такса и ми се вижда много.

  • 5
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia

    $60.00 е около 90 лева. Полу4аваш неограни4ени минути: като казвам неограни4ени имам то4но това в предвид, без зна4ение дали се говориш с мобилен или стационарен, както и неограни4ени СМС.
    Не ми се вярва някои мобилен оператор в БГ да то предложи това. Да, плащащ само 10 лева, но цлед това за всяка изгожорена минута


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK