Шест бизнесплана за 2014
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест бизнесплана за 2014

Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим"

Шест бизнесплана за 2014

11330 прочитания

Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим"

© Надежда Чипева


Walltopia: Растеж чрез иновации

Ивайло Пенчев, основател и управител на Walltopia
Фотограф: Надежда Чипева

Коя е Walltopia? Нишова компания, производител на стени за катерене, чийто оборот за 2013 г. ще достигне около 23 млн. лв., а печалбата - 5 млн. лв. Тя съществува от близо 15 години, а като цяло  този бизнес сега стартира в света, констатира основателят и управител на компанията Ивайло Пенчев. Предприемач по душа, той спокойно казва, че последните пет години Walltopia e най-добра в света в нишата си, расте с по 20% на година и смята да продължи в този дух. Всъщност прави заявка да го прави експоненциално с многото нови идеи, които иска да развива. А как е постигнала всичко дотук? "Не защото в България има много катерачи или защото трудът е най-евтин тук. По-скоро защото сме отдадени на продукта си", казва Пенчев. И докато разказва разпалено за основния си продукт и как е решил да направи от всички свои мениджъри в компанията предприемачи, минава стремглаво през плеяда от иновации, които скоро Walltopia ще представи на света. Първата - e-walls, или стени, по които всеки катерач може да си избере предварително зададен маршрут и след това да го сподели с приятели в интернет чрез телефона си. Как? Просто с въвеждането на разноцветно светещи захватки по стените, които всеки катерач може предварително да зададе как да светят и съответно да му показват предварително зададения от него маршрут. Така Walltopiа влиза в ерата на дигиталните технологии и превръща един изцяло физически акт и в дигитален.

Следва иновация в начина, по който катерачите се закрепват, докато се катерят. Сега имат или само хоризонтална осигуровка, или само вертикална и за да сменят едната с другата, трябва да го направят ръчно, а не като Супер Марио, който може да се движи хоризонтално, вертикално и както си иска в едноименната игра с лекота. Това ограничава катерачите в движението им, но никой досега не е измислил начин да избегне физическата промяна в системата за сигурност, обяснява Пенчев. Точно върху подобен прототип вече работи Walltopia и се надява скоро да изненада приятно всички клиенти.

Освен това компанията смята да започне и сама да развива зали за катерене. Има свой специален продукт за деца – Funtopia, с една специално детска зала, вече реализирана в София. Работи и по своеобразен въжен свят, нарекла го Ropetopia, за който също вече има заявка. Съвсем екстремно пък ще бъде преживяването в готвения Rollglidder, който цели да пресъздаде един истински B.A.S.E. Jump, но при много по-сигурна среда. Компанията разработва специална тръба, по която човек да се спуска привързан, имитираща именно един подобен скок. В момента подобна инсталация се тества в завода на Walltopia край Ловеч.

"Сирма солюшънс": Идеи има, финансиране и образование - не

Цветан Алексиев, изпълнителен директор и малък акционер в "Сирма груп"
Фотограф: Надежда Чипева

"Ние като представители на IT бранша в България се чудим влак ли сме или жичка". Така изпълнителният директор на "Сирма солюшънс" Цветан Алексиев образно описа ситуацията на компаниите, работещи в една от най-добре развиващите се индустрии в страната през последните години. Причината е, че важните държавнически решения за нейното развитие се взимат от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), където акцентът определено пада върху транспорта. Липсата на държавна политика в сферата

на IT през последните години е един от сериозните проблеми на бранша, допълни Алексиев.

"Сирма солюшънс" е IT компания, част от "Сирма груп холдинг", в която попадат още двадесетина фирми с различни дейности в сферата на новите технологии – от разработка на софтуер за мобилни устройства, през семантични бази данни, CAD софтуери и центрове за данни. Алексиев разказва, че началото на бизнес конгломерата е поставено през 1992 г. от група приятели, които искали да правят нещо, което им е "интересно". Така с времето приемат стратегията да разработват нови идеи, да ги инкубират в рамките на съществуващите фирми, след което да ги отделят в нови компании под общата шапка, когато достигнат етап на зрялост. В по-късен етап част от тези бизнеси се продават.

Освен липсата на адекватна държавна подкрепа за бранша, който създава услуги и продукти с висока добавена стойност и добре заплатени работни места, Алексиев локализира и други два сериозни проблема: слабата образователна система и липсата на достатъчно инвестиционен капитал в страната. "Ние успяваме да развиваме нашите компании до едно определено ниво, в което те биха могли да растат с 20% - 30% годишно, разчитайки на собствени средства. За да го надскочат обаче и да реализират растеж, измерен в пъти, са необходими външни капитали, които да катализират процеса", коментира Алексиев, според когото достъпът на фондове за рискови инвестиции и стратегически инвеститори в България е ограничен. Проблемът с незадоволителното ниво на образователната система пък рефлектира пряко върху способността на технологичните компании да запълват свободните си работни места.

За 2014 г. очакванията на Алексиев не са много различни. Проблемите остават – липса на стратегическа подкрепа към бранша, трудности с наемането на нови кадри и при привличането на инвестиции, политическа несигурност. Тенденциите, които ще диктуват развитието на IT индустрията, са мобилни приложения, облачни решения, т.нар. big data решения. Добрата новина е, че световният IT пазар ще порасне с 6.7% през 2014 г., основно заради американския, сочат данните на Алексиев.

"Агрополихим": Подготвени след дълги инвестиции

Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим"
Фотограф: Надежда Чипева

Завършване на дълго отлаганите проекти по вина на държавната машина, които да дадат по-голяма независимост на компанията. Така може да се обобщи презентацията на Филип Ромбаут, председател на съвета на директорите и изпълнителен директор на "Агрополихим".

"Първата една година на всяко правителство е много по-добра от следващите три. Тенденцията е нещата да се влошават за бизнеса, като четвъртата година винаги е най-тежко", заяви той. Неприятностите за бизнеса допълнително се увеличават, когато той, от една страна, разчита на местния пазар, който постоянно се свива, а от друга - е зависим от държавата.   

"Брутният вътрешен продукт на глава от населението се увеличава, защото населението намалява. Как да се прави бизнес на местния пазар, като скоро ще станем 6 млн. души", коментира Ромбаут. Въпреки че производителят на азотни и фосфорни торове е експортно ориентиран пълната му зависимост от държавата не дава много опции за противопоставяне на международните конкуренти. "Ние сме напълно зависими от държавата, от доставките на газ, от пристанището, което е държавна собственост, от земеделците и техните субсидии", коментира Ромбаут. В случая на "Агрополихим" по-голяма независимост може да бъде постигната само със собствени инвестиции. Тук обаче отново надвисва сянката на държавната бюрокрация.

Въпреки тежката политическа обстановка Ромбаут очаква 2014 г. с позитивизъм, тъй като някои от дългосрочните им проекти, които трябва да им дадат по-голяма независимост ще бъдат финализирани. Такава инвестиция е терминалът за течен амоняк, който най-накрая трябва да бъде финализиран след 11 години. Проектът ще осигури алтернативни доставки на амоняк от чужди пазари, което е необходимо, тъй като близо 80% от себестойността на амоняка се формира от цената на природния газ, който на практика се явява суровина, а не енергоносител за компанията.

AG Capital: ръст чрез инвестиции

Сергей Койнов, изпълнителен директор на AG Capital
Фотограф: Надежда Чипева

Недвижими имоти, портфейли от просрочени задължения, разрастване на мрежата от офиси, кол центрове... Така изглеждат плановете за инвестиции през 2014 г. на най-голямата група компании на българския имотен пазар AG Capital. В нейната структура влизат 10 дружества, свързани с всички аспекти на имотния пазар – посредническата агенция "Aдрес", консултантската компания Forton, КредитЦентър, инвестиционното дружество BLD и др.

Изпълнителният директор на AG Capital Сергей Койнов обобщи политиката на AG Capital в кризата като стремеж да се оптимизират разходи, да се търсят нови подходи за работа в условията на променен пазар, да се използват максимално наличните ресурси и да се инвестира в антициклични бизнеси. Пример за последното бе създаването на колекторската фирма "Фронтекс" през 2009 г. в отговор на ръста на лошите кредити. През тази година AG Capital привлече за партньор в нея международния инвеститор Axxess Capital, като увеличи капитала с 6.5 млн. евро. Плановете са през следващата година 6 млн. евро от тях да бъдат използвани за инвестиции в портфейли от просрочени задължения към финансови институции, телекоми и ютилити компании.

По думите на Сергей Койнов като резултат от предприетите мерки от 2009 г. насам постоянните разходи в групата на AG Capital са намалели с 48%, а дружествата в нея са реализирали средногодишен ръст на приходите от 12.5%. За същия период броят на служителите в холдинга е нараснал близо три пъти до 1600 души, отчасти покрай откриването на нови компании.

Тази година очакванията са приходите на дружествата в структурата на AG Capital да достигнат 25 млн. лв., което е сериозен ръст дори в сравнение с предкризисните години. Стремежът е през следващата година ръстът да продължи като резултат на по-добрата съвместна работа между компаниите в групата, доброто планиране, инвестициите в нови проекти и бизнеси, привличането на международни партньори.

От тази година AG Capital поднови и инвестициите си в имотни проекти, които бяха силно ограничени до момента. Решението е свързано с оценката за развитието на жилищния пазар, който групата определя като ценово стабилен и с ръст на сделките. В тази връзка са и плановете да започне строеж на жилищна сграда с 50 апартамента върху закупен тази година парцел в столичния кв. "Младост 1". Друг фокус са проблемните проекти както за ваканционни имоти, така и при бизнес имотите. Крачка в тази посока е придобиването на бизнес център "Престиж" в центъра на София от близка до AG Capital компания в края на август, като холдингът пое управлението му. Сред сделките тази година е и незавършен ваканционен комплекс в Свети Влас, а плановете за 2014 г. включват и придобиване на други подобни активи. От AG Capital обмислят и възможностите за създаване на кол-центрове за обслужване на различни бизнеси в партньорство с големи компании с опит в тази сфера.

В обобщение на плановете на групата за 2014 г. Сергей Койнов посочи, че ще се търсят възможности за сливания и придобивания във всички сегменти, в които работят. Също така – и партньорство с компании, които предлагат допълващи на техните услуги. "Накратко: ще сме предпазливо активни", очерта той.

"Софарма": Обмисляме придобивания

Огнян Донев, председател на съвета на директорите и основен акционер в "Софарма"
Фотограф: Надежда Чипева

"Планирането е загуба на време. Ако искате да имате някакъв успех, никога не следвайте никакви правила. Ако искаш да успееш, трябва да си различен от всички останали, трябва да правиш нещо, което другите не правят" - така започва презентацията за плановете през 2014 г. на Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма". Най-голямата българска фармацевтична компания и през следващата година също очаква ръст. Само че увеличените приходи от продажби на медикаменти се очаква да дойдат от външните пазари. Въпреки опита си да намали дела на Русия в портфолиото си като основен експортен пазар, търсенето на продуктите й там е голямо и така компанията е осъдена на търговски успех на изток и през 2014 г. Но не и в България, където фирмата заема едва 1.8% дял от средствата на здравната каса за медикаменти.

"Много далеч съм от мисълта, че мога да обясня това, което се случва и ще се случи в политиката. За мен също е голяма гатанка. Предпоставките за ръст при нас са налице – пълна модернизация, широко портфолио, външни пазари. Има място за оптимизъм, песимизмът касае родния пазар. Най-малкото предпазването от бързо менящата се конюнктура в България е препоръчително – от желанието компанията или да ти бъде отнета, или да бъде затворена. Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи", коментира Огнян Донев. 

Той обяснява досегашната работа на "Софарма" като опит за новаторство във всички сфери – "положихме усилия да бъдем новатор във фармацията, да обновим напълно заводите и производствената си гама, да бъдем новатори на борсата, да пуснем първия необезпечен евробонд, да направим първото враждебно придобиване през борсата на контролния пакет на най-големия холдинг, да листваме компанията на чужда борса, да правим сливания и придобивания. Успяхме да възстановим иначе изчезващите ни позиции на пазарите, на които сме присъствали".

През следващата година компанията планира да продължи с традиционната й и по време на кризата стратегия да концентрира бизнес. "Сега отново започнахме да се замисляме да продължим със сливанията и придобиванията, които биха могли също да са фактор за ръст освен органическия растеж на компанията", отбелязва Донев.

EY: В днешния свят конкурентното предимство е само временно

Николай Гърнев, управляващ съдружник в EY България
Фотограф: Надежда Чипева

"В днешния свят не можем да говорим за конкурентно предимство, можем да говорим само за временно конкурентно предимство." Това бе един от ключовите акценти на Николай Гърнев, управляващ съдружник в одиторската и консултантска компания EY България. Според него това, което глобалният пазар показва в момента, е, че едно конкурентно предимство изисква непрекъсната иновация. "А иновациите ни помагат да вървим напред", допълни Гърнев. Той описа основните предизвикателства и възможности пред бизнеса в момента и занапред. Сред първите са значително напрежение върху цените на суровините, държавния и политически риск с растящите дългове на отделните страни. Новите регулации, като например във финансовия сектор, са друго предизвикателство, което среща и ще среща бизнеса занапред, докато новите правила не се асимилират.

Според Гърнев новите технологии също донякъде са предизвикателство, но откриват и нови възможности за развитие и иновиране на бизнеса. Затова една от ключовите задачи на компаниите ще е да инвестират в IT, които например могат да им помогнат да подобрят маркетинговите си канали, като например с въвеждането на електронна търговия. Освен това преминаването към дигитална икономика и базирана в облака среда е сред големите тенденции, които ще предопределят бъдещото развитие на корпоративния свят. В същото време бизнесът ще трябва да се пренастрои за бъдещото ребалансиране на световните сили и например евентуалното преминаване към нова глобална валута и все по-голямата роля на развиващите се пазари. Важен аспект, към който бизнесът ще трябва да се настрои, е и засилващата се конкуренция за талантливи кадри.

Walltopia: Растеж чрез иновации

Ивайло Пенчев, основател и управител на Walltopia
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    moloko_ avatar :-?
    moloko_

    Каква лустросана визия и изкарахте на Софарма,чак аз се засрамих.Дела и в България като част от средствата плащани от здравната каса е толкова малък защото произвеждат генерици,които са доста по-евтини от оригиналните лекарства и защото голяма част от медикаментите и се продават без рецепта.Софарма са си направили вертикална интеграция производител,търговец на едро,търговец на дребно така,че са един от най-големите играчи на пазара.Дела на Софарма трейдинг на пазара на едро е най-голям от всички.Колкото до бъдещото и обречено на успех на изток,най-вече в Русия имат големи проблеми там с регистрацията на някои медикаменти,знаем че там не работят пазарните принципи и от отчета за деветмесечието имат спад на приходите от продажбите от износ.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Moга да се обзаложа, че амонякът за Агрополихим, за който се казва, че " близо 80% от себестойността на амоняка се формира от цената на природния газ", занапред ще бъде внасян от САЩ, където шистовият газ е 5 пъти по-евтин от Европа. Хитро!

  • 3
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#2] от "cinik":

    Аз пък ще се обзаложа, че до 5 години след пускане на терминала в експлоатация ще имаме екологичен проблем след катастрофа, какъвто не сме и сънували.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK