Шест сигнални лампички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест сигнални лампички

Шест сигнални лампички

Или най-честите заблуди, които би ви поднесла една пирамида

Калина Горанова
81505 прочитания

"1% от хората са финансово независими." "Представяме ви уникален продукт в най-стабилните сфери на световната икономика." Усмихнатото лице на Робърт Кийосаки (със задължителното четиво "Богат татко, беден татко"). "До края на тази презентация 238 души ще останат без работа." "Мултилевъл маркетингът произвежда най-много милионери на година." "Доналд Тръмп: Това е бизнесът на XXI в." "На всеки 58 минути някой печели BMW." 

Това е само част от задължителния репертоар, който ще чуете по време на презентация, когато някой познат пожелае да ви покаже "нещо уникално". Какво обаче пропускат да ни кажат този род структури, докато погалват присъщото на човека желание за богатство и бляновете за вечен мързел.

1. Трябва само да си платите и ставате част от компанията

Без значение дали официално се води покупка на франчайз права, покупка на онлайн офис и т.н. плащането, за да станете част от компанията, различава една фирма с пирамидална структура (в лошия смисъл на думата) от тези, занимаващи се с директни продажби. Това твърди отскоро бившият председател на Асоциацията на компаниите за директни продажби Стефан Стаев, който е и управител на Forever Living. "В мрежовия маркетинг не се плаща на никой само затова, че е привлякъл някой. Във финансовите пирамиди се заплаща, за да станете член на компанията, и се изплащат бонуси само за това, че сте привлякъл някой, който също е платил такса за записване. Това е основната разлика", коментира той. Или, с други думи, трябва да има ясна информация кое формира основния приход в компанията – оборот от реално реализирани стоки или услуги, от една страна, или членските такси за закупуването на позиции, от друга. Наличието на продукт е задължително, за да може една пирамидална структура да оправдае съществуването си в рамките на закона. Обикновено презентациите започват първо с представянето му, но гвоздеят на програмата настъпва във втората част ("Нали не мислите, че само за това сме ви поканили!"). Там ще ви бъде разкрита възможността да станете бизнес партньор срещу определена сума. А основното предимство на тази опция е възможността да "градите мрежа" от хора под себе си и да изкарвате далеч по-сериозни бонуси, което я прави по-силният стимул за включване в системата. В днешния по-изискан свят на пирамидалните компании често наричат продажбата на тези позиции продукт сам по себе си (такъв е случаят със SCI). Посланията също са недвусмислени. "Обадете се на 10-имата си най-близки приятели", съветват някои от презентаторите. "Прегледайте си контактите и действайте, не преценявайте кой би се включил, кой има пари и т.н. - не правете избора вместо тях." При някои стимулът е още по-директен - за да спрете да плащате месечна такса на компанията, трябва да й доведете още 4-ма нови членове, а ако се справите в рамките на месец, дори ще получите бонус за това. 

2. Огромни печалби и цялото свободно време на света

"20 хил., 100 хил., ново BMW, второ BMW, пасивни доходи, свободно време за семейството..." Обещанията за огромни печалби при нулево или еднократно усилие играят основна роля. Тук проблемът не е в това, което ще ви кажат, а в това, което ще пропуснат да ви кажат. Разбира се, тези, които са били напред в схемата, са спечелили. Само че загубилите винаги са повече. Различни изчисления на анализатори на този тип структури, можете да откриете в мрежата. Ето едно от най-силните по темата: "ако използваме най-опростения пример за геометрична прогресия, на първо ниво има 1 човек, на второ – 2-ма, на 3-то – 4, и така до пето, където са 16. Общо са 31, като хората на последното ниво са на загуба. Или малко повече повече от половината (всички останали + 1). Това съотношение се запазва, независимо колко са нивата надолу. В реалните структури обикновено се изискват повече от двама души под теб, а и не е достатъчно да имаш само едно ниво под себе си, за да излезеш на нула. Тоест губят не само последното, но и предпоследното ниво и т.н. Ако всеки доведе не по двама, а по четирима, на четвърто са вече 64, а на пето - 256 души. Общо участниците са 341. Така само последното ниво, които са 75% от всички, са губещи. Ако включим към тях и предпоследното, това са 320 от 341, или към 94% губещи. Тоест, за да могат 21 души да спечелят нещо, трябва 320 души да са на загуба".

3. Заплатете за това обучение, то ще промени живота ви

В хотел "Сити авеню" конферентната зала вече е наполовина празна. Отишли са си всички, поканени от приятел, да изгледат презентацията на WorldVentures. Останали са само най-заклетите участници. Удължената програма си има цел. Да се преброят тези, които ще отидат на View-то. Или, иначе казано, на обучение във Флоренция от 15 до 17 ноември, на което участниците ще могат да почерпят опит от Марк Ацета, "невероятно преживяване, където ходят между 6 и 12 хил. души годишно". За скромната сума от 500 долара. Боян Павлов, който се е върнал от Кипър, за да развива своя мрежа в България, е настоятелен. "Няма как без обучения." Скоро ще се чуят и гласове от залата, които обясняват надъхано защо вече са си платили и как ще убедят хората от своите мрежи да платят. Боян е прав. "Не може без обучения", тъй като те са друг основен канал за приходи на компанията. Или вноската, която плащате за "добре дошли" в компанията, често е само началото на низ от нови разходи. "Там, където обученията са платени и цената надхвърля чувствително стойността на материалите и логистиката, това е сигнал за нещо нередно. Има и платени обучения, като е нормално заплащането да е такова, че да се покрият чисто логистичните разходи за самото събитие", обяснява Стефан Стаев. Така до края на вечерта вече е ясно, че към Италия ще потегли цял… автобус с членове на WorldVentures. Нищо, че Rovia - търсачката за самолетни билети на компанията, винаги гарантира на членовете най-ниските цени.

4. Ние сме като компаниите за директни продажби

"Нали знаете компании като Avon, Oriflame, Forever Living Products. Е, ние сме като тях."  Неминуемо идва времето и на това изречение, като така този род компании се опитват да се асоциират с разпознаваемите фирми за директни продажби, за да добият легитимност. Това, което този, който се опитва да ви убеди, няма да си каже, е, че Българската асоциация за директни продажби, в която членуват споменатите компании, не припознава този тип фирми поради някои съществени различия. На първо място това е заплащането за позиция в компанията, което не се прави в едно дружество за директни продажби. "Безплатно е човек да стане дистрибутор. Всички бонуси и премии се формират на базата на реализиран оборот продукти. Докато не купите продукти от компанията, аз няма да получа нищо. Няма годишни такси, няма такси за членство", коментира Стефан Стаев. "Те много умело се възползват от тази добре функционираща система на мрежовия маркетинг, за да подлъжат хората, че могат без усилия и бързо да постигнат нещо. И в мрежовия маркетинг понякога индивиди, които работят в нея, свирят на тази тънка струна, но самата система е организирана така, че предотвратява това. Всеки трябва да има възможност да си закупи продукти от компания за мрежов маркетинг и тази компания трябва да му гарантира правата на потребител, т.е. коректна информация за продуктите или услугите, гаранции, възможност за отказ от стоките и тяхното връщане в определения от закона или от политиката на компанията срок, възстановяване обратно на парите и т.н.", обяснява той.

5. Не обещаваме нищо, всичко зависи от вас.

Така модерните пирамиди се измъкват от капана на финансовата пирамида, с нейните големи обещания, които биха ги направили уязвими законово. На практика огромна част от участниците рано или късно отпадат от тях или просто са неактивни и не получават доходи. Така пропада илюзията, че този бизнес е лесен, или вие постоянно ще трябва да търсите и хора под техните позиции. Независимостта също е илюзорна, тъй като едно изчезване на компанията е равносилно на финал и за вашия бизнес. Това може да бъде видяно от договорните условия на SCI, където има почти неограничени възможности едностранно да се прекрати договорът. Без връщане на парите и без неустойка. Всичко щеше да бъде чудесно, ако имаше безкрайно много хора, които да се включват в пирамидата. Проблемът е, че структурата расте доста бързо. Толкова бързо и се изчерпва. А както видяхме по-нагоре, винаги повечето участници губят, така че колкото й усилия да полагате, шансът да не успеете е по-голям.

6. Всички структури на практика са пирамиди

Така е, но фактът, че ползваме една дума за геометрична форма и за финансова измама, не казва много. Или проблемът не е в структурата, наподобяваща пирамида, а в начина, по който тя се захранва със средства посредством безкрайното вербуване на участници, които се явяват клиенти. Във фирмата и дори в държавата вие може да променяте позицията си. Участниците не могат да се издигат по-нависоко в пирамидата, без значение колко са способни. Или структурата е нечестна.

Статията е коригирана на 25.11.2013 г.

"1% от хората са финансово независими." "Представяме ви уникален продукт в най-стабилните сфери на световната икономика." Усмихнатото лице на Робърт Кийосаки (със задължителното четиво "Богат татко, беден татко"). "До края на тази презентация 238 души ще останат без работа." "Мултилевъл маркетингът произвежда най-много милионери на година." "Доналд Тръмп: Това е бизнесът на XXI в." "На всеки 58 минути някой печели BMW." 

Това е само част от задължителния репертоар, който ще чуете по време на презентация, когато някой познат пожелае да ви покаже "нещо уникално". Какво обаче пропускат да ни кажат този род структури, докато погалват присъщото на човека желание за богатство и бляновете за вечен мързел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    tzm41313897 avatar :-P
    Mark Twain

    "Пирамиди, фараони
    и балъци за милиони..."

  • 2
    maximxx avatar :-|
    Максим Александров

    Отлична статия! Изумен съм от кратковременната памет на плебса... Това важи и за изборите, и за финансови "инвестиции"...

  • 3
    alex.p.ivanov avatar :-|
    alex.p.ivanov

    Няма лесни пари. Който казва че схема "Х" ще те направи богат без да вложиш сериозни усилия те лъже. От друга страна ми се иска да беше разгледана и обратната страна в тази статия, в стил pros & cons.

    Липсата на критична оценка на каквото и да е ме отблъсква.

  • 4
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Ранди Гейдж - Изживей мечтите си:

    http://www.youtube.com/watch?v=8Aio7oNG1EE

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    цитат: ""В мрежовия маркетинг не се плаща на никоГО само затова, че е привлякъл някоГО. Във финансовите пирамиди се заплаща, за да станете член на компанията, и се изплащат бонуси само за това, че сте привлякъл някой, който също е платил такса за записване. Това е основната разлика"

    >>> напротив, ако ти се докопат до личните данни, могат да ги препродадат неограничен брой пъти, което ще донесе много по-голям доход от 50-те лева вход за събирането в хотел Бел ами. Особено в пакет с потребителския профил. Тези безименни заведения и магазини за дрехи са идеална възможност да се сканира кой колко харчи месечно за дрехи, обувки, вечерни излизания...Оттам насетне можем да "поговорим", кой от тях би бил потенциален "обект за атака" (изключително разпространен жаргонен израз) на застрахователните агенти със спестовни полици по 300 лева месечно и кой - на амбулантните търговци на магнитни гривни срещу кръвно.

  • 6
    thecalm avatar :-|
    thecalm

    Отлична статия, към която с удоволствие ще насоча следващият човек които ми каже нещо за SCI. Неотдавна един мой "приятел" се опита да ме убеди да се включа и аз. Освен всичко останало което ненавиждам в пирамидите ме дразнят жестоко и техните презентации... То нали един от основателите се оказа, че е някакъв пастор в Пловдив на нещо тип "свидетелите на йехова"... Дано никой не се излъже

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Капитал - примера, който сте дали за "геометрична прогресия" е неправилен. По-скоро сте имали предвид "аритметична прогресия".

  • 8
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    От 1 към 2 е аритметична, после е геометрична.
    Иначе браво за статията.

  • 9
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    Трябва само да си платите... :-)

  • 10
    paula_12 avatar :-|
    paula_12

    "По принцип при нас рядко постъпват жалби за пирамидални продажби и нямаме голяма практика в тази област", каза Христо Трендафилов, главен юрисконсулт на комисията. Той обясни, че в Закона за защита на потребителите (ЗЗП, чл. 68ж, т. 14), това е дефинирано като нелоялна търговска практика, но доказването е трудно. "

    В държавния апарат, на където и да се обърне човек, вижда само некомпетентност!
    Как може да си главен юрист на комисията и просто да кажеш: "ми ..... не знам, нямам опит пък и е трудно доказуемо". Това изказване по никакъв начин не буди доверие у един потребител в съответната инстанция. В комбинация с неустойката от 50 бона в общите условия на СЦИ, всеки потребител би избрал да прежали вече дадените пари и да си трае. В прав текст господинът главен юрист казва не хората, че комисията за защита на потребителите няма да ги защити, защото явно няма опит в защитаването на потребители. Но това някак си не е изненада. С.Р и С.П не са виновни, видяли са невежеството, което е обхванало държавата и са се възползвали. Във всяка държава има мошеници, по тази причина са измислени държавните институции, г-н ГЛАВЕН ЮРИСТ! Кой ли Ви е дал дипломата ......, кой ли ви е назначил ...? Сигурно тоя дето назначи Пеевски ?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK