С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 24 ное 2013, 17:27, 19966 прочитания

Започва строителството на четвърти мол в Бургас

Фирма на старозагорската група "Градус" влага над 40 млн. евро в замразен преди години проект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като си спечели славата на най-наситен с търговски площи пазар, Бургас ще се сдобие с още един мол. Старозагорската група "Градус", чийто основен бизнес е в хранителната индустрия, съобщи, че размразява проекта за мол Grand Galeria в центъра на града. Инвестицията ще бъде реализирана чрез дружеството "Мариета", правоприемник на закритото "ГИР-2". Неин собственик е единият от съдружниците в "Градус" - Лука Ангелов.
Компанията вече е подала документи за разрешение за строеж и ако то бъде получено в близките дни, има готовност да започне строителство още през декември, съобщиха инвеститорите. По предварителни сметки в мола ще бъдат вложени 40-45 млн. евро.

От първи последен
Grand Galeria трябваше да е първият мол в Бургас, но имотни спорове забавиха с години реализацията му. За проекта се заговори още през 2005 г., след като "ГИР-2" спечели правото на строеж на мястото на незавършения Бургаски универсален магазин на площад "Тройката". За него компанията плати 3.9 млн. лв. в търг на община Бургас, който впоследствие бе обжалван. Към парцела имаше и реституционни претенции.
Така, вместо строителството да започне през 2006 г. и молът да отвори по първоначалния план през 2008 г., той остана само проект. Междувременно в Бургас се появиха три други големи търговски центъра - Burgas Plaza (2009 г.), Galleria Burgas (2012 г.) и Strand (2013 г.), а градът оглави класацията за наситеност с търговски площи. Статистиката на консултантските компании показва, че на 1000 жители в Бургас вече се падат близо 470 кв.м площи в моловете. Това е над 4 пъти повече от средното за страната и очаквано предизвиква коментари за пренасищане на пазара в морския град, дори като се имат предвид платежоспособните руски туристи и собственици на имоти, чиито покупки вдигат двойно и тройно оборотите на търговците през летните месеци.


За 16 месеца
Според един от инвеститорите в проекта - Иван Ангелов, строителството на търговския център ще отнеме 16-17 месеца. Това означава, че при добра заетост на площите той може да отвори през 2015 г. Ангелов посочи, че в момента са в преговори със строителни фирми, но не назова имена. Не коментира и как ще финансира проекта. На въпрос дали е оглеждал възможности за друг вид строителство на терена заради голямата конкуренция при търговските площи в града отговори, че конкуренция има навсякъде.
Мол Grand Galeria ще бъде изграден на парцел от 38 000 кв.м - част от него придобита от частни собственици, а останалата - с право на строеж от общината. Плановете са на мястото да бъде построен търговски център с разгъната площ 32 475 кв.м над земята и отдаваема част от 24 000 кв.м. В трите подземни нива ще бъдат разположени 540 места за паркиране и хранителен супермаркет на етаж -1. От нивото под него е предвидена автомобилна връзка с подземната улица, която ще минава през центъра на Бургас и ще се строи заедно с ремонта на площад "Тройката".
Над земята ще има три нива, като на последното ще са разположени кино с 11 зали, развлекателна зона, ледена пързалка, фитнес и СПА център.

Борба за наематели
Все още не е ясно кой ще отдава площите в Grand Galeria и с каква концепция молът ще привлича наематели на силно конкурентния пазар.
Мениджърът на проекта Стефан Николов посочи, че вече има предварителни договори за 40% от площите - за развлекателната част, с модни оператори, мебелен магазин и ресторант. По думите му става въпрос за търговци, които вече присъстват на бургаския пазар и сменят локацията си или се разрастват.
Като основно предимство на новия мол инвеститорите посочват централното местоположение, с каквото не може да се похвали никой от останалите три в града.
Дори при това положение обаче представители на консултантски компании и на конкурентни молове предричат трудна пазарна реализация на проекта.
"Към момента не виждам големи нови наематели, които биха влезли в Бургас. За да привлекат някой от вече работещите търговци, инвеститорите ще трябва да предложат силно конкурентна оферта, а това ще повлияе зле на възвращаемостта", прогнозира Драгомир Марков от "Мол мениджмънт БГ", което отдава Burgas Plaza.
Негов колега изброи възможни отстъпки като поемане на довършителните работи за всички обекти (това в момента се прави само за ключови наематели) и по-ниски наеми от тези в работещите молове. Това обаче би натоварило бюджета на проекта и би свалило значително възвращаемостта.
Росен Генев от Forton International също смята, че активните наематели вече са представени в Бургас и за да влязат в Grand Galeria, ще трябва да отворят втори или трети обект. Много от тях обаче трудно биха се решили на това предвид ограничената покупателна сила и факта, че силните месеци с руско присъствие са 2-3 годишно.
С появата на нов конкурент обаче той предрича трудни години и за вече пълните молове, тъй като ще са принудени на повече отстъпки, за да задържат наемателите си.
 
Бизнесът на инвеститора

Бизнесът на братята Иван и Лука Ангелови започва в началото на 90-те години с производството на яйца и пилешко месо. Тръгва от ЕТ "Градус - Иван Ангелов", с годините се разраства и вече представлява почти затворен цикъл, който започва с производството на фуражи и свършва с доставката на разфасовки в търговската мрежа. Сред останалите начинания на двамата братя са слънчогледово олио "Бисер олива" и избата "Анжелус естейт", която произвежда вина от собствени лозя. Основни акционери са и в столичната болница "Сити клиник". Двамата бизнесмени са смятани за близки до бившия министър на земеделието Мирослав Найденов, като "Градус" бе замесена и в скандал с PR поръчки и прехвърлени апартаменти. Инвестициите на групата в недвижими имоти до момента също не са безпроблемни. "Градус" се оказа собственик на земи в скандала "Дюнигейт" край Несебър. Имената на Лука и Иван Ангелови се появиха и в сделки за покупка на апартаменти в прословутите магистратски комплекси в Приморско.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1005 прочитания

Ryanair става Buzz в София 3 Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

24 яну 2020, 4056 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Вътрешното търсене движи икономиката на Германия

Инвестициите са нараснали с 3% през изминалото тримесечие

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10