Ако искаш да успееш, трябва да си различен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако искаш да успееш, трябва да си различен

Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.

Ако искаш да успееш, трябва да си различен

Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма" и основен акционер пред Капитал Daily

Десислава Николова
9943 прочитания

Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


"Капитал Daily" публикува поредица от бизнес плановете за 2014 г. на шестима мениджъри, представените на конференцията Next Year`s Business Plan. В следващия брой очаквайте представянето на Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим".

"Ако искате да имате някакъв успех, никога не следвайте никакви правила. Ако искаш да успееш, трябва да си различен от всички останали, трябва да правиш нещо, което другите не правят", коментира липсата на класически бизнес план за компанията си Огнян Донев, председател на съвета на директорите и основен акционер на "Софарма", и допълва, че като цяло бизнес планът е опит да се опише какво няма да се случи. Донев изрежда пионерските стъпки, които е извървяла компанията му за малко повече от 10 години, през които е частна собственост. "Софарма" се възвръща пазарите в Русия и държавите от ОНД, превръща се в силен регионален фармацевтичен производител, обновява напълно мощностите си и по време на криза прави значимата инвестиция от 75 млн. лв. в нов завод, продава продуктите си в 35 страни на четири континента. В същото време акциите на "Софарма" се превръщат в син чип.

Много първи пъти

"Пионери сме в много сфери през годините – положихме усилия да предложим правила и инициативи за добро корпоративно управление, които да се ползват и от другите участници на пазара, бяхме първият емитент на еврооблигации, направихме първото враждебно изкупуване на пода на Българската фондова борса на контролния пакет на "Доверие обединен холдинг" - най-големият холдинг звучеше като честолюбиво предизвикателство. Първи се листвахме на официалния сегмент на Варшавската фондова борса, направихме първите регистрации на български лекарства в Австрия, Сърбия, Турция, което е огромен успех за български производител, осъществихме обединение на целия отрасъл", отбелязва Донев.

България – мръсна приказка

Въпреки че е в топ 10 на фармацевтичните компании по продажби по данни на IMS Health и едно от лекарствата й - аналгин, е номер едно по продажби повече от 10 години, и въпреки че е оценена от инвеститорите, българският пазар не е нито най-големият, нито най-безпроблемният за "Софарма".

Донев е песимист по отношение на продажбите на най-голямата българска фармацевтична компания в България. В плащанията на лекарства от здравната каса има скромният дял от 1.8% от бизнеса й, като иронично отбелязва, че това е подкрепата към местния производител, който е най-достъпен и най-евтин като цена.

"Много далеч съм от мисълта, че мога да обясня това, което се случва и ще се случи в политиката. За мен също е голяма гатанка. Икономическата среда е такава, че даже не можем да се похвалим, че ставаме на 80 г. Ние сме в един бункер, хубаво е да сложим още минни полета – минно поле, картечници, отбрана и запазване на позициите, които имаме, защото нищо положително не очакваме да се случи. Най-малкото предпазването от бързо менящата се конюнктура в България е препоръчително – от желанието компанията или да ти бъде отнета, или да бъде затворена. Независимо от всичко в пресата през годините бяхме упрекнати във всичко, което не сме. Конкурентната борба е по-широко понятие в България и като нямаш икономически способи да я водиш, я водиш по друг начин. Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи", отбелязва Донев.

Поглед на изток

Независимо от опитите на "Софарма" да намали дела на руския пазар в експортното си портфолио, тази стратегия не й се удава. Самият пазар бележи ръстове, продуктите на българския производител се търсят и Русия продължава да има най-голяма тежест като пазар на лекарствата на компанията.

"Нашата стратегия е не да конкурираме мултинационалните фармацевтични компании. Изчислили сме, че сме 4000 пъти по-малки от вторите в света – GlaxoSmithKline. Когато станем 3900 пъти по-малки, ще е колосален успех. Пазарите, на които сме силни, са по-скоро регионални, а в САЩ, където се осъществяват 60% от продажбите на фармацевтичния пазар в света, присъствието ни е символично", казва Донев.

През годините на кризата фармацевтичният пазар в България като цяло бележи двуцифрени ръстове, подобни са и трендовете в Русия и страните от ОНД. През последната година обаче пазарът в България като цяло се забави и увеличението на продажбите е едноцифрено. Според Донев предпоставките за ръст при "Софарма" са налице – "пълна модернизация, широко портфолио, външни пазари". Има място за оптимизъм, песимизмът касае родния пазар. Във вестника го четем като "експортните производства ще издърпат икономиката".

За разлика от останалите пазари обаче при фармацевтичния е необходимо по-дълго време, за да могат лекарствата да стигнат до пазара. "Търгувал съм с всякакви видове стоки, но медикаментите са по-различни. При него не е възможно, тъй като имаме партньор, да сключим договор за 10 млн. и от утре да продаваме. Ние догодина ще продаваме на такива пазари, където сме започнали преди 2-3 г. да регистрираме съответния продукт", обяснява Донев. По принцип процедурата за одобряване за производство и продажба на лекарства е изключително дълга и сложна, защото пряко засяга човешкия живот и изискванията за целия процес са изключително скъпи и строги.

"Всичко това ограничава възможностите за бърза импровизация или за това случайно да се разберем, че ще излезем на някакъв пазар, и резултатът да се почувства през следващата година", казва Донев.

Той допълва, че и през следващата година компанията ще продължи с традиционната си и по време на кризата стратегия да концентрира бизнес.

"Сега отново започнахме да се замисляме да продължим със сливанията и придобиванията, които биха могли също да са фактор за ръст освен органическия растеж на компанията", отбелязва Донев.

И през следващата година "Софарма" очаква ръст на печалбата. През 2012 г. тя е с рентабилност 19.44% при продажби от 210 млн. лв. и печалба над 40 млн. лв. "Дори при евентуално отсъствие на ръст на продажбите догодина е възможно да се запази печалбата, възможно е и да нарасне, като постигнем оптимизация на част от процесите, което направихме и през изминалата година", коментира Донев.

"Капитал Daily" публикува поредица от бизнес плановете за 2014 г. на шестима мениджъри, представените на конференцията Next Year`s Business Plan. В следващия брой очаквайте представянето на Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим".

"Ако искате да имате някакъв успех, никога не следвайте никакви правила. Ако искаш да успееш, трябва да си различен от всички останали, трябва да правиш нещо, което другите не правят", коментира липсата на класически бизнес план за компанията си Огнян Донев, председател на съвета на директорите и основен акционер на "Софарма", и допълва, че като цяло бизнес планът е опит да се опише какво няма да се случи. Донев изрежда пионерските стъпки, които е извървяла компанията му за малко повече от 10 години, през които е частна собственост. "Софарма" се възвръща пазарите в Русия и държавите от ОНД, превръща се в силен регионален фармацевтичен производител, обновява напълно мощностите си и по време на криза прави значимата инвестиция от 75 млн. лв. в нов завод, продава продуктите си в 35 страни на четири континента. В същото време акциите на "Софарма" се превръщат в син чип.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    tony1975 avatar :-|
    Anton Petkov

    Софарма е номер 1!!!

  • 2
    moloko_ avatar :-|
    moloko_

    Не мога да разбера защо Донев говори сякаш Софарма не негова рожба,а не я приватизира скандално с парите на Общинска банка.Колкото и да се оплаква Донев България е много важен пазар за Софарма,а и те си имат собствен дистрибутор Софарма трейдинг,който е най-големия играч,особено в доставките към болниците.Основните пазари на които продават в момента са благодарение на доброто име които има компанията от времето на соцлагера,същото важи и за основните медикаменти и аз не виждам какво ново е направил мениджмънта освен да лежи на стари лаври.

  • 3
    ivan_mitev5577 avatar :-|
    ivan_mitev5577

    Хм.. Огнян Донев едва ли може да бъде пример за успял човек.. Не и по начинът, по който го направи . Името му и днес се свързва с разследването, което прокуратурата му направи преди известно време !

  • 4
    gianpiero avatar :-|
    Gianpiero

    Наистина Донев е различен. Краде по един много по-различен начин от останалите :) Определено може да се смята за успял човек, но това което е постигнал, едва ли го е направил честно и почтено. Начина, по който придоби Софарма преди време е повече от скандален. Да не говорим за изкуственото повишение на цените на лекарствата и как хората бяха принудени да купуват лекарствата си от съседни страни.

  • 5
    bancho_1949 avatar :-|
    bancho_1949

    Чудя се понякога защо забогателите мошеници ги героизират?Криворазбрана демокрация?

  • 6
    fifo_788 avatar :-|
    Фифо

    Дам, ако "различен" означава да си монополист и олигарх - то тогава не искам да съм различен в България. Именно заради такива "различни", като него България се намира в това положение, в което една шепа олигарси си я поделят - по бизнес, територии и т.н. Да не ми се прави нравстен учител, докато ми взима парите от джоба за пре-скъпите му илачи, най-скъпи само на българския пазар.

  • 7
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    типичен спекулант

  • 8
    adelina_dd avatar :-|
    adelina_dd

    Г-н Донев нещо е взел да се жалва или само на мен така ми се струва? Нужно ли е да се припомня, че той е сред най-облагодетелствалите се хора у нас. Как се става толкова крупен бизнесмен, в България особено? Във всеки случай не от честни сделки. А и след скандала с дъмпинговите цени на лекарствата картинката доста се проясни. Той е сред най-влиятелните хора в България, учудвам се защо Форбс него не сложиха на първо място. Според мен за да го предпазят, не за друго. Не знам дали Донев е олигарх, но определено е сред най-големите монополисти във фармацевтичния сектор. А освен това случайни хора не стават председатели на КРИБ...

  • 9
    fatality avatar :-|
    Лола

    Че има мениджърски качества Донев е безспорно, но дали би успял да съгради тази фармацевтична империя без до скорошния си партньор Любомир Павлов, който му помогна да се домогне до Унифарм и Софийски аптеки и то за без пари?! След това фармацевтичния октопод и свои хора на ръководни постове в здравното ведомство, които осигуриха на Трейдинга монополни позиции на родния пазар. Неглижирането на родния пазар от страна на Донев в момента е доста високомерно, все едно от там не идват основните постъпления, за това ли инвестира и в болници в последно време?! Да не говорим за ежегодното прецакване на акционерите в Софармата, там се раздава много по-малък дивидент от обещания... в Трейдинга, където той и фамилия са основни акционери е друго.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK