Ако искаш да успееш, трябва да си различен

Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма" и основен акционер пред Капитал Daily

Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.
Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.
Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи, отбелязва Огнян Донев.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
"Капитал Daily" публикува поредица от бизнес плановете за 2014 г. на шестима мениджъри, представените на конференцията Next Year`s Business Plan. В следващия брой очаквайте представянето на Филип Ромбаут, изпълнителен директор и съсобственик на "Агрополихим".

"Ако искате да имате някакъв успех, никога не следвайте никакви правила. Ако искаш да успееш, трябва да си различен от всички останали, трябва да правиш нещо, което другите не правят", коментира липсата на класически бизнес план за компанията си Огнян Донев, председател на съвета на директорите и основен акционер на "Софарма", и допълва, че като цяло бизнес планът е опит да се опише какво няма да се случи. Донев изрежда пионерските стъпки, които е извървяла компанията му за малко повече от 10 години, през които е частна собственост. "Софарма" се възвръща пазарите в Русия и държавите от ОНД, превръща се в силен регионален фармацевтичен производител, обновява напълно мощностите си и по време на криза прави значимата инвестиция от 75 млн. лв. в нов завод, продава продуктите си в 35 страни на четири континента. В същото време акциите на "Софарма" се превръщат в син чип.

Много първи пъти

"Пионери сме в много сфери през годините – положихме усилия да предложим правила и инициативи за добро корпоративно управление, които да се ползват и от другите участници на пазара, бяхме първият емитент на еврооблигации, направихме първото враждебно изкупуване на пода на Българската фондова борса на контролния пакет на "Доверие обединен холдинг" - най-големият холдинг звучеше като честолюбиво предизвикателство. Първи се листвахме на официалния сегмент на Варшавската фондова борса, направихме първите регистрации на български лекарства в Австрия, Сърбия, Турция, което е огромен успех за български производител, осъществихме обединение на целия отрасъл", отбелязва Донев.

България – мръсна приказка

Въпреки че е в топ 10 на фармацевтичните компании по продажби по данни на IMS Health и едно от лекарствата й - аналгин, е номер едно по продажби повече от 10 години, и въпреки че е оценена от инвеститорите, българският пазар не е нито най-големият, нито най-безпроблемният за "Софарма".

Донев е песимист по отношение на продажбите на най-голямата българска фармацевтична компания в България. В плащанията на лекарства от здравната каса има скромният дял от 1.8% от бизнеса й, като иронично отбелязва, че това е подкрепата към местния производител, който е най-достъпен и най-евтин като цена.

"Много далеч съм от мисълта, че мога да обясня това, което се случва и ще се случи в политиката. За мен също е голяма гатанка. Икономическата среда е такава, че даже не можем да се похвалим, че ставаме на 80 г. Ние сме в един бункер, хубаво е да сложим още минни полета – минно поле, картечници, отбрана и запазване на позициите, които имаме, защото нищо положително не очакваме да се случи. Най-малкото предпазването от бързо менящата се конюнктура в България е препоръчително – от желанието компанията или да ти бъде отнета, или да бъде затворена. Независимо от всичко в пресата през годините бяхме упрекнати във всичко, което не сме. Конкурентната борба е по-широко понятие в България и като нямаш икономически способи да я водиш, я водиш по друг начин. Мотивите за оптимизъм в България не съществуват, животът така ме научи", отбелязва Донев.

Поглед на изток

Независимо от опитите на "Софарма" да намали дела на руския пазар в експортното си портфолио, тази стратегия не й се удава. Самият пазар бележи ръстове, продуктите на българския производител се търсят и Русия продължава да има най-голяма тежест като пазар на лекарствата на компанията.

"Нашата стратегия е не да конкурираме мултинационалните фармацевтични компании. Изчислили сме, че сме 4000 пъти по-малки от вторите в света – GlaxoSmithKline. Когато станем 3900 пъти по-малки, ще е колосален успех. Пазарите, на които сме силни, са по-скоро регионални, а в САЩ, където се осъществяват 60% от продажбите на фармацевтичния пазар в света, присъствието ни е символично", казва Донев.

През годините на кризата фармацевтичният пазар в България като цяло бележи двуцифрени ръстове, подобни са и трендовете в Русия и страните от ОНД. През последната година обаче пазарът в България като цяло се забави и увеличението на продажбите е едноцифрено. Според Донев предпоставките за ръст при "Софарма" са налице – "пълна модернизация, широко портфолио, външни пазари". Има място за оптимизъм, песимизмът касае родния пазар. Във вестника го четем като "експортните производства ще издърпат икономиката".

За разлика от останалите пазари обаче при фармацевтичния е необходимо по-дълго време, за да могат лекарствата да стигнат до пазара. "Търгувал съм с всякакви видове стоки, но медикаментите са по-различни. При него не е възможно, тъй като имаме партньор, да сключим договор за 10 млн. и от утре да продаваме. Ние догодина ще продаваме на такива пазари, където сме започнали преди 2-3 г. да регистрираме съответния продукт", обяснява Донев. По принцип процедурата за одобряване за производство и продажба на лекарства е изключително дълга и сложна, защото пряко засяга човешкия живот и изискванията за целия процес са изключително скъпи и строги.

"Всичко това ограничава възможностите за бърза импровизация или за това случайно да се разберем, че ще излезем на някакъв пазар, и резултатът да се почувства през следващата година", казва Донев.

Той допълва, че и през следващата година компанията ще продължи с традиционната си и по време на кризата стратегия да концентрира бизнес.

"Сега отново започнахме да се замисляме да продължим със сливанията и придобиванията, които биха могли също да са фактор за ръст освен органическия растеж на компанията", отбелязва Донев.

И през следващата година "Софарма" очаква ръст на печалбата. През 2012 г. тя е с рентабилност 19.44% при продажби от 210 млн. лв. и печалба над 40 млн. лв. "Дори при евентуално отсъствие на ръст на продажбите догодина е възможно да се запази печалбата, възможно е и да нарасне, като постигнем оптимизация на част от процесите, което направихме и през изминалата година", коментира Донев.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България